PDA

Bekijk Volledige Versie : Cacti + 3Com switch instellen



renkovdort
25/12/06, 23:21
Beste Mensen,

Ik heb sinds een dag of 2 een splinter nieuwe 3com 4500 switch met SNMP en nu wil ik die in laden in cacti en nu wil ik ook een bepaald aantal porten toegang geven voor klanten..

Hoe kan ik dit het beste doen '?

en is het mogelijk om 3 a 4 100 Mbit verbindingen te bundelen tot een geheel en dat de switch zelf dat verdeelt over de de overige porten ?

Renko.

timmeh
25/12/06, 23:29
Als je switch het ondersteund kun je meerdere poorten aggregaten, deze kan je dan in cacti weer samenvoegen. Je kan in cacti gewoon een device toevoegen met de generic snmp enables host template.

Waarom staat dit in de lounge eigenlijk.

renkovdort
25/12/06, 23:44
kan je het iets beter uitleggen,..

Aessence
26/12/06, 00:29
is het mogelijk om 3 a 4 100 Mbit verbindingen te bundelen tot een geheel en dat de switch zelf dat verdeelt over de de overige porten ?

Link/port aggregation (IEEE 802.3ad of proprietary) is wat je gebruikt om meerdere poorten te bundelen. Veel gebruikt tussen switches (b.v. voor uplinks of naar een tweede serverswitch). Sommige netwerkkaarten (NICs) ondersteunen dit ook. Hou er rekening mee dat niet alle aggregatie implementaties (merk switches) compatible zijn of dezelfde opties ondersteunen.

Het "verdelen over de overige poorten" is een beetje vaag... De gezamelijke (geaggregeerde) bandbreedte is beschikbaar voor dataverkeer naar de overige poorten. Op een switch met 2x1000Mb en 24x 100Mb kan je de 2 GBIC poorten aggregeren tot één 2GB link, zodat de overige 24 poorten gezamelijk 2GB hebben voor het communiceren met wat er aan de andere kant van de link zit.

V.w.b. CACTI, waar ik geen kaas van gegeten heb, geloof ik dat Timmeh bedoelt dat je het "Generic SMTP template" kan gebruiken bij het toevoegen van het device.

Ik ga ervan uit dat de aggregated link in CACTI als één interface te monitoren (en te graphen) is. Het zou kunnen dat (ook) over de fysieke poorten gegevens opgevraagd kunnen worden, waarbij je deze data in CACTI kan "optellen" om aan het totaal te komen.

George/

renkovdort
26/12/06, 13:11
Ik heb nu : Link aggregation, Moet ik nu ook de porten aan kliken waar over hij moet verdelen of alleen de inkomende links ?

renko

Ps. over port 1,2,3,4 en 27 & 28 komen verbindingen binnen de overige zijn uitgaande (naar servers)

gjtje
26/12/06, 13:14
Je plakt hier alleen twee poorten samen tot een virtuele poort met meer bandbreedte, dus je geeft aan welke poorten samengevoegd moeten worden.
Let wel dat aan de andere kant van de draadjes hetzelfde gedaan moet worden.

Het andere waar je over praat zijn vlans.

renkovdort
26/12/06, 13:21
de andere kant kan ik niet bij die komen van mijn providers...

die leveren aan in verschillende vlans als het goed is..

en wat betekend : Manual (LACP Disabled) / Static (LACP Enabled)

gjtje
26/12/06, 13:35
Je moet dit soort dingen altijd in overleg met je provider doen, je kan ook het hele netwerk platleggen als je iets goed fout doet. :)

Unixboy
26/12/06, 13:37
Kijk hier inderdaad mee uit je kan allerlei exotische loops veroorzaken.

renkovdort
26/12/06, 13:59
He Einstein,

wat kan er zo wel mis gaan ? dan moet ik dus met versatel, xs4all, hetnet gaan bellen ?

Unixboy
26/12/06, 14:09
Je zegt zelf al deze leveren aan in verschillende vlans, je zou met een aggregated link dus het verkeer naar alle partijen sturen..

Als ik je doel goed begrijp wil je gewoon op je 3com ook vlans maken zoals bij xs4all e.d. ook is gebeurd en dan de "target poorten" waar dus je servers aanhangen puur een lidmaatschap geven tot het VLAN. (Tagged aan de meerdere vlans).

renkovdort
26/12/06, 14:18
nouw ik wil iegelijk zelf vlans maken en dat hij het verkeer zelf gaat verdelen....

het is geen patch paneel :D

Unixboy
26/12/06, 14:20
em... je maakt de vlans sowieso aan die je krijgt van je Uplinks anders gaat het heel lastig werken tenzij zij met Untagged VLANs werken.

gjtje
26/12/06, 17:27
Voor link aggregation heb je twee kabels, of meer, naar dezelfde provider nodig (volgens mij zelfs zelfde switch), niet naar tweee verschillende. De provider moet in zijn/haar switch die twee poorten dan ook aan elkaar knopen, vandaar dat je dit in overleg met de provider moet doen.

Unixboy
26/12/06, 17:42
Voor link aggregation heb je twee kabels, of meer, naar dezelfde provider nodig (volgens mij zelfs zelfde switch), niet naar tweee verschillende. De provider moet in zijn/haar switch die twee poorten dan ook aan elkaar knopen, vandaar dat je dit in overleg met de provider moet doen.

Dat probeerde ik hem dus ook duidelijk te maken :).

sdetroch
26/12/06, 18:07
en wat cacti betreft voeg je eerst een nieuwe "device" toe (snmp), en ga je dan in de linkerkolom naar de aangemaakte device

als uw snmp correct geconfigureerd is zal je al zaken kunnen aflezen als de locatie, uptime, ...

wanneer dit gelukt is, ga je dus in de device settings naar de "create graphs for this host" en klik je op die groene "bol" aan de rechterkant, deze bol doet een "refresh" van de zaken die cacti kan uitlezen via snmp (van uw switch)

dan kies je de poort(en) die je met cacti wil monitoren (vakjes aanvinken) en kies je onderaan voor een "graph type" en kies je voor 'create' --> alles wat cacti kan uitlezen is hier te zien

daarna zal je die graphs zien verschijnen in management / graph management en kan je ze via de 'graph trees' ordenen e.d.

(met CDEF's kan je verschillende poorten (grafieken) optellen of andere bewerkingen met doen, maar daarvoor verwijs ik je door naar het cacti forum)

mvg,
Sven

renkovdort
27/12/06, 01:00
dank u, het is geluckt ! maar kan alleen nog de klanten geen toegang geven maar dit moet ik zelf ff pielen

sdetroch
27/12/06, 02:15
user management:

- realm permissions: view graphics
- graph permissions: aanduiden wat die user mag zien (bvb graph permissions by graph / add graph en deze aanzetten en de regel daarboven (default policy = deny)