PDA

Bekijk Volledige Versie : Server samenstellen



tomboo
23/12/06, 21:16
Hallo mensen!

Ik zit met een vraag ik host gameservers en wil nu een server kopen die ik eerst huurde. Ik heb al gehoord dat de goedkoopst manier is door er een zelf samen te stellen.
spects:
AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 3800+ (AM2)
1 giga intern geheugen
200 giga harde schijf
Dvd Speler

maar zit met een paar vragen:

- Waar kan ik goedkoop een serverkast kopen (1U) hij hoeft niet mooi te zijn alleen effectief
- dit geld ook voor een voeding
- kunnen andere componenten wel in een 1u kast (bijvoorbeeld moederbord)

Ik ben jullie eeuwig dankbaar. DIT FORUM IS DE BEST (headbang)

groeten,
Tomboo

BeneluxGaming
23/12/06, 21:27
Ik denk dat je beter een server bij een partij kunt kopen die deze ook gelijk colocaten. Ik zou persoonlijk het geheugen naar 2 gb upgraden ipv 1 gb.

3j3ct
23/12/06, 21:29
ik zou je aanraden om niet te besparen op een servercase en iets van een chenbro te kopen, een kast gaat heel lang mee en goede cooling zorgt ervoor dat je hardware langer blijft leven!

Magus
23/12/06, 21:37
kijk eens op twiekers pricewatch heb je alles in 1 oogopslag

http://tweakers.net/pricewatch/cat/411

tomboo
23/12/06, 21:39
@BeneluxGaming

Ik heb hier al naar gekeken maar vaak kwamen de specificaties van de servers niet overeen met mijn ideeën of was dan de colocatie belachelijk duur.

@3j3ct

Ik zal deze tips zekker meenemen :W:

Bedankt!

zijn er nog mensen met links ? bedrijven ? tips?
en passen standaard onderdelen ook in een 1U serverkast?
Ik hoor het graag

JayvD
23/12/06, 21:40
ik zou je aanraden om niet te besparen op een servercase en iets van een chenbro te kopen, een kast gaat heel lang mee en goede cooling zorgt ervoor dat je hardware langer blijft leven!

Als je bijv. Dell of HP servers niet kan betalen zou ik inderdaad wel gewoon voor kwaliteitsonderdelen gaan.

Je wilt natuurlijk graag dat een systeem lang meegaat.

t.bloo
23/12/06, 21:56
supermicro of tyan zijn wel aardig

te koop bij onder andere twp, ahead-it, 4launch, sallandautomatisering, alternate, pchut, ...

B3rt
24/12/06, 01:38
Met 1U moet je goed opletten ivm koeling en plaatsing onderdelen.
In een 1U kast is niet veel ruimte, dus zorg dat je de juiste onderdelen neemt, een moederbord met bv alles onboard etc.
Wat je ook kan doen is een 2U behuizing nemen, het is iets duurder in co-locatie echter je hebt wel wat meer vrijheid in de hardware die je wilt gebruiken.

Wij zelf gebruiken 1,2 en zelfs 4U machines. Een voordeel is dat we niet naar de kast ruimte hoeven te kijken, die is er toch al, maar als je zelf moet huren kan het een duur grapje worden.

Wat de hardware betreft, ik zou ook voor 2GB geheugen gaan en 2 HD's ipv 1 grote HD.
Op de eerste HD zet je het OS en op de 2de HD de games. Ingeval van een HD crash ben je vaak snel klaar met een reinstall.
Een DVD speler is eigenlijk overbodig, tenminste voor gebruik in de colokast, mocht je de server moeten herinstalleren neem je gewoon een losse DVD mee of neemt de server mee naar huis voor herinstallatie. Voor remote installatie kun je images gebruiken die je upload of enkel de server files uploaden en dan installeren of starten.

Succes!

JanSmit
24/12/06, 11:06
Ik zou eerst zoeken naar een ati 1u case op marktplaats of hier. Vaak zit hier de voeding al bij. Dan MOBO (kies wel een server mobo) +cpu kiezen. Dan geheugen, hdd en kooler voor je cpu en dan ben je er wel zo'n beetje

Gr

Jan

tomboo
24/12/06, 12:30
Heel erg bedankt voor de tip!
maar heb toch nog een vraag passen er normale moederbord's, coollers etc in een server kast ?

gjtje
24/12/06, 13:21
Ja en nee, in een 1U kast komt alles heel kritisch, zeker met de moderne cpu's is een goede doorvoer van lucht belangrijk. Bij de meeste desktopmoederborden zit het geheugen in de weg, dus die kan je beter vermijden, net als de aller goedkoopste serverborden.

Bij 2U speelt dat minder, hoewel niet alle desktop koelers daar in passen. Pas bij 3U heb je redelijk alle vrijheid, een 4U kast is net zo hoog als een normale desktopbreed is, dus dan kan je doen wat je wil. ;)

Ik denk zelf dat je het goedkoopste uitbent door wat meer uit te geven aan een 1U kast met server onderdelen, de co-locatie kosten komen maandelijks terug en die stijgen behoorlijk de laatste tijd. Een storing kost ook geld en als je 3x naar het datacenter moet omdat onderdeel x weer eens kapot is doordat het te warm is heb je de extra kosten van een "echte" server al weer terug verdiend.

renkovdort
24/12/06, 13:25
Als je zo iets doet wat kost z'n machine dan ? 350 euro ? of meer...

gjtje
24/12/06, 13:30
Als je uitgaat van server onderdelen die op elkaar zijn afgestemd en welke een nette basis vormen voor je gamehosting zou ik toch rekekenen vanaf € 550,00 ex btw.
Je wil dan toch een dual core cpu en minimaal 1GB geheugen.

JanSmit
24/12/06, 14:42
Ja en nee, in een 1U kast komt alles heel kritisch, zeker met de moderne cpu's is een goede doorvoer van lucht belangrijk. Bij de meeste desktopmoederborden zit het geheugen in de weg, dus die kan je beter vermijden, net als de aller goedkoopste serverborden.

Helemaal mee eens. Desktop moederborden kunnen er wel in, maar geheugen blokt de luchtstroom en er zit vaak nog een geluidskaart uitgang bij die je niet wilt hebben in zo'n server.

Destijds heb ik voor de testbak eerst een tweede hands servercase gevonden en hervolgens een asus serverbord erin gepropt (p5cr-vm). 2GB geheugen, een goede pentium processor en een 1u pasieve/actieve cooler van coolermaster (nee gewone coolers zijn te groot. Zoek op coolers van 1u) en een dikke hdd. Draait nu als een zonnetje en is super snel :D.

Wel is aan te raden om goed te kijken wat kan en niet kan. Vraag bij de makers van je case bijvoorbeeld wat aan te raden is om er maximaal in te stopen (cpu). Het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld weer geen dual core kan gebruiken ivm te veel warmte. Zit je straks met je handen in je haar. Tevens moet je even raid onderzoeken indien je productie gaat draaien. SATA kan ook Raid aan en indien een hdd kapot gaat dan ben je niet direct alles kwijt.

Gr

Jan

t.bloo
24/12/06, 14:50
Het kan uiteraard goedkoper, maar hier een voorbeeld van een "echte" leverancier:
Supermicro SC811 case voor 2 goed gekoelde drives, Celeron D 331 processor, 2x512MB, WD 80GB, slidingrails, goede passieve processor koeling, 1 jaar garantie: circa 650 euro ex btw.

JanSmit
24/12/06, 14:51
Als je zo iets doet wat kost z'n machine dan ? 350 euro ? of meer...

Server zal altijd zo rond de 550 of meer gaan kosten (ligt een beetje aan wat je kiest)

even een ruwe schating:

Case 100
bord 150
CPU 150
geheugen 100 (voor 1 gb)
cooler 50
HDD 100

samen dus 650 euro icl BTW


Gr Jan

B3rt
24/12/06, 15:18
Helemaal mee eens. Desktop moederborden kunnen er wel in, maar geheugen blokt de luchtstroom en er zit vaak nog een geluidskaart uitgang bij die je niet wilt hebben in zo'n server.

Destijds heb ik voor de testbak eerst een tweede hands servercase gevonden en hervolgens een asus serverbord erin gepropt (p5cr-vm). 2GB geheugen, een goede pentium processor en een 1u pasieve/actieve cooler van coolermaster (nee gewone coolers zijn te groot. Zoek op coolers van 1u) en een dikke hdd. Draait nu als een zonnetje en is super snel :D.

Wel is aan te raden om goed te kijken wat kan en niet kan. Vraag bij de makers van je case bijvoorbeeld wat aan te raden is om er maximaal in te stopen (cpu). Het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld weer geen dual core kan gebruiken ivm te veel warmte. Zit je straks met je handen in je haar. Tevens moet je even raid onderzoeken indien je productie gaat draaien. SATA kan ook Raid aan en indien een hdd kapot gaat dan ben je niet direct alles kwijt.

Gr

Jan

Waarom wil je geen geluids uitgang op je board?
Ik heb diverse server boards waar gewoon sound on board zit. In de bios zet je die gewoon uit en je hebt er geen last van.

Wat betreft raid configuratie.
Dat is heel mooi alleen we hebben het over een gameserver, de data die daarop staat is vrijwel over gratis verkrijgbaar. Ik zou me die kosten besparen, crashed er een HD stop je er een nieuwe in, als je een 2HD setup doet dan hoef je alleen je OS er opnieuw op te zetten of de games even opnieuw. Er gebeurd geen ramp bij een server/hd crash als ie puur als gameserver draait, je hebt alleen downtime voor de eventuele reparatie.

Over dual core..
Tsja dat is dus een nadeel van een 1U behuizing, wil je echt een snelle en stabiele gameserver dan zou ik toch voor een dual cpu met dual core gaan. (bv een xeon cpu) En ja die worden eenmaal warmer en verbruiken meer stroom, daarom denk ik dat als je zelf een server bouwt beter voor een 2U behuizing kunt gaan. Je hebt meer keuze in hardware, alleen het kost iets meer in coloceren.
Je bespaard dus op het ene en geeft het gespaarde weer elders uit. (alleen colo kosten zijn terug kerende kosten)

MortyDot
03/01/07, 16:07
Lol ik ben net bezig om een server in elkaar te zetten met de zelfde spec als waar deze topic mee starte

1U serkast
1U actieve AM2 koeler
AMD 3800+ 64Bit X2
2x 200gig sata schijven
2gig ram

Is goed te doen met warmte, alhoewel ik heb wel 2 koelers "gebouwd" heb bij de goedkoopste Chieftec kast.

Heb daarbij wel iets meer uitgegeven voor de cpu koeler....

tomboo
03/01/07, 22:54
Lol ik ben net bezig om een server in elkaar te zetten met de zelfde spec als waar deze topic mee starte

1U serkast
1U actieve AM2 koeler
AMD 3800+ 64Bit X2
2x 200gig sata schijven
2gig ram

Is goed te doen met warmte, alhoewel ik heb wel 2 koelers "gebouwd" heb bij de goedkoopste Chieftec kast.

Heb daarbij wel iets meer uitgegeven voor de cpu koeler....

zou ik mogen weten welke hardware je hebt gebruikt ben benieuwt

Sphere
04/01/07, 06:06
Wat betreft raid configuratie.
Dat is heel mooi alleen we hebben het over een gameserver, de data die daarop staat is vrijwel over gratis verkrijgbaar. Ik zou me die kosten besparen, crashed er een HD stop je er een nieuwe in, als je een 2HD setup doet dan hoef je alleen je OS er opnieuw op te zetten of de games even opnieuw. Er gebeurd geen ramp bij een server/hd crash als ie puur als gameserver draait, je hebt alleen downtime voor de eventuele reparatie.


Echter kan je downtime beter voorkomen.
Bij ons komt er in principe geen enkele bak in het DC zonder een mirror setup.
De kosten voor een extra harde schijf zijn veel lager dan het opnieuw moeten met spoed moeten installeren van een server. Overigens kan dit natuurlijk per persoon verschillen. Echter wil ik toch echt een mirror configuratie aanraden.

JayvD
04/01/07, 08:55
Echter kan je downtime beter voorkomen.
Bij ons komt er in principe geen enkele bak in het DC zonder een mirror setup.
De kosten voor een extra harde schijf zijn veel lager dan het opnieuw moeten met spoed moeten installeren van een server. Overigens kan dit natuurlijk per persoon verschillen. Echter wil ik toch echt een mirror configuratie aanraden.

We hebben het hier wel over een gameserver he, wij draaien nu alles mirrored maar twijfelen of het wel goed is.

Een gameserver is nou niet bepaald informatie die nooit verloren zou mogen gaan.

Je hebt logs en een config voor de rest eigenlijk niet. Als je daar goede backups van maakt is de 2de mirror HDD in mijn ogen overbodig stroomverbruik.
Een webserver is daarentegen een ander verhaal, de informatie hierop is zeer belangrijk.

+ Dat als een systeem crasht je soms alle data kwijt bent dat je nog niets aan mirrored HDD's hebt.

MortyDot
04/01/07, 10:13
zou ik mogen weten welke hardware je hebt gebruikt ben benieuwt

Ja hoor,
Ik weet zo niet meer wat voor een asus bord maar een vrij nieuwe, met sata2 raid ondersteuning (Schijven zijn ook sata2).

De schijven draaien onder RAID1 verdeeld onder meerdere partieties. (Aparte voor backup en mogelijkheid om via booten te recoveren)

De koeler is een Dynatron A48G AMD Opteron Socket AM2 1U Cooler.
De kast die ik gebruikt heb is de Chieftec UNC-110S-B. Ik moet wel erbij zeggen dat ik het midden "steun/scheidings balkje" wat verbouwd heb zodat ik 2 extra blowers kon plaatsen.

Heb kast niet getest zonder "verbouwing".