PDA

Bekijk Volledige Versie : Spam en Subnetten



Hostingprovider
22/12/06, 23:59
Hallo,

Ik wil gaag weten of spam engines ook complete subnetten blokken.

Ik heb klanten die gebruik maken van een nieuwsbrief module. Nu kan ik daarvoor natuurlijk een apart IP adres + domein op de server instellen en die speciaal voor deze doeleinden gebruiken. De nieuwsbrief module verstuurt de mailingen dan via dit ip + domein.

De ipadressen zitten namelijk allemaal in hetzelfde subnet en we hebben in dit voorbeeld te maken met 1 server.

Voorbeeld:
123.567.22.1 > A record voor shared ip voor shared hosting
123.567.22.2 > A record voor shared ip voor shared hosting
123.567.22.3 > A record voor shared ip voor mailingen

Is dit een goede oplossing om te voorkomen dat de primaire ip adressen die gebruikt worden voor shared hosting niet vervuild raken?

Hoop dat iemand mij hierover goed kan informeren.

MikeN
23/12/06, 00:07
Ik zou gewoon zorgen dat je geen spam verstuurd?

systemdeveloper
23/12/06, 01:11
Ik zou gewoon zorgen dat je geen spam verstuurd?
Ja, luister naar wat hierboven gezegd wordt (headbang)

Hostingprovider
23/12/06, 12:01
Lekker antwoord jongens, bedankt!

Het gaat niet om het versturen van spam. Alle berichten worden gecontroleerd via een check, maar er blijven altijd grijze gebieden.
Zo mag een bedrijf haar klanten informeren over producten en diensten. Maar laten we niet off topic gaan aub.

Om dit dus ALTIJD te voorkomen, zodat niemand er last van heeft wil ik niet dat er iets fout gaat op die shared ipadressen.

Iemand die wel een antwoord heeft om deze vragen?
Alvast bedankt!

crazycoder
23/12/06, 13:59
Goh, dus het ligt niet aan mij :)

Wat jij van plan bent is imo een redelijk goed idee. Er zijn volgens mij wel blacklists die meerdere ip's (of een hele) blokkeren maar ik denk dat die niet zo heel erg vaal gebruikt worden.


Ik zou gewoon zorgen dat je geen spam verstuurd?
Beetje ongefundeerd.. Voor providers zoals aol is het gebruikelijk dat ze na iets van naar ik meen 3 spamklachten jouw IP als spammer kenmerken.

Dat kan dus ook als iemand vergeet dat hij/zij zich aan heeft gemeld via een confirmed opt-in.

Mogelijk is dit achterhaald, laatste keer dat ik het las is een maand of 3-4 geleden..

MikeN
23/12/06, 19:57
Tja, maar wat wil hij dan voor antwoord horen? Dat het altijd maar 1 IP is? Hell, er zijn blocklists welke hele providers blokkeren (Spews e.d.).

Zorg dat in ieder mailtje duidelijk een opt-out link staat, zorg dat _iedereen_ via opt-in in je lijst staat, leg dit ook duidelijk uit in de mails (bij niet Engelse mail in ook in Engels) en er moet niet echt een probleem zijn.

Hostingprovider
24/12/06, 14:13
Tja, maar wat wil hij dan voor antwoord horen? Dat het altijd maar 1 IP is? Hell, er zijn blocklists welke hele providers blokkeren (Spews e.d.).

Zorg dat in ieder mailtje duidelijk een opt-out link staat, zorg dat _iedereen_ via opt-in in je lijst staat, leg dit ook duidelijk uit in de mails (bij niet Engelse mail in ook in Engels) en er moet niet echt een probleem zijn.

Dat is allemaal vrij bekend. Ik wil graag horen hoe het gros van de blacklists te werk gaat mbt het blocken van gehele subnetten. Hoe gaan zij te werk? wat is de kwalificatie? Als ik als gebruiker een paar mails doorstuur naar bijvoorbeeld AOL / Compuserve dan wordt gelijk dat hele IP geblocked. Die lui houden er een extreme policy op na.

Uiteraard zorgen we ervoor dat iedereen via opt-in / out mailingen verstuurd en adressen verzameld. Maar er gaat altijd wel eens wat mis.

Ik wil dus zoveel voorkomen dat shared hosting klanten evt nadeel ondervinden als 1 van onze klanten onoverhoopt een mailing verstuurd.
Dit wil ik doen door voor mailingen een apart IP adres te gebruiken, maar wel binnen het subnet.

Dus als iemand nog interessante en aanvullende informatie heeft over dit onderwerp dan is dat erg welkom. Hoor graag ook wat ervaringen.

ByteMe
26/12/06, 18:27
Op zich een goed idee, dat apparte ip als je toch weet dat dit voor bulk gebruikt wordt. Wat ga je doen als die op een blacklist staat? Telkens een ander IP nemen?

Ik zou me ook indekken met spf etc zodat je minder snel op een lijstje komt.
Als je shared hosting met scripting aanbiedt, heb je nooit 100% vat op wat die server gaat versturen...

Zoals gezegd, kan hele ranges zijn die ze blocken...

Hostingprovider
27/12/06, 09:36
Op zich een goed idee, dat apparte ip als je toch weet dat dit voor bulk gebruikt wordt. Wat ga je doen als die op een blacklist staat? Telkens een ander IP nemen?

Ik zou me ook indekken met spf etc zodat je minder snel op een lijstje komt.
Als je shared hosting met scripting aanbiedt, heb je nooit 100% vat op wat die server gaat versturen...

Zoals gezegd, kan hele ranges zijn die ze blocken...

Bedankt, ga dan denk ik gewoon apart IP gebruiken en even goed verdiepen in SPF.