PDA

Bekijk Volledige Versie : Spamgolf overvalt Nederlandse providers



TuCje
22/12/06, 15:17
AMSTERDAM - Een ongekend grote hoeveelheid spam zorgt voor problemen bij verschillende Nederlandse internetproviders. UPC, met een half miljoen abonnees een van de grootsten, kampt al enkele dagen met storingen, maar ook het kleine Demon Internet is getroffen.

Volgens Ronald van der Aart van UPC kampt het bedrijf met een "explosieve toename" van de hoeveelheid ongewenste e-mail. De spamgolf zorgt voor vertraging van de aflevering van e-mail, of volledige onbereikbaarheid van de overbelaste mailservers van het bedrijf.

De problemen begonnen dinsdag, en leken na een aanpassing van de spamfilters in de loop van donderdag te zijn opgelost. Die avond ontstond er echter opnieuw een storing. Het bedrijf heeft inmiddels extra capaciteit ingezet, en hoopt nieuwe problemen daarmee te kunnen voorkomen.

Image spam

Ook Demon Internet kampt sinds woensdag met mailvertragingen. Volgens woordvoerder Simon Hania van XS4ALL, dat Demon onlangs heeft overgenomen, worden ook deze storingen veroorzaakt door een grote toename van het mailverkeer. "In de laatste drie maanden is de hoeveelheid e-mail met een factor anderhalf toegenomen, en dat is vrijwel allemaal spam."

Spamfilters

Niet alleen het volume, maar ook het karakter van de spam zorgt voor veel problemen. Een groot deel van de ongewenste mail bestaat uit zogenoemde 'image spam': spam waarin de reclameboodschap wordt verpakt in een afbeelding. Dergelijke mail is omvangrijker, en levert daardoor veel meer dataverkeer op. Bovendien kost het de spamdetectiesoftware op de mailservers veel rekenkracht om de spam te herkennen. Daardoor raken de mailservers overbelast.

XS4ALL maakt zelf gebruik van een ander type spamfilters, dat niet de inhoud, maar de bron van de e-mails controleert. Staat de afzender op een zwarte lijst van bekende spamverzenders, dan wordt het bericht geweigerd.

Pas als een bericht die eerste test doorstaat, wordt de e-mail nader geanalyseerd, wat veel rekenkracht scheelt. Volgens Hania heeft de provider op die manier onlangs op één dag tien miljoen e-mails geweigerd, de helft van het volume dat aan de spamfilters gevoerd wordt.

XS4ALL hoopt de problemen bij Demon in de loop van vrijdag op te lossen door de spamfilters aan te passen.

Feestdagen

In december wordt traditioneel veel spam verstuurd. Vanwege de feestdagen wordt dan veel reclame gemaakt voor luxe-artikelen, zoals valse Rolex-horloges. Ook gaat veel spam over zogenoemde 'penny stocks', goedkope aandelen waarvan handelaren de koers proberen te beïnvloeden door ze als investering aan te prijzen.

iemand Spam... ?

QC-hosting
22/12/06, 16:31
Nee dankje, ik heb er al ruim voldoende van!

TotallyHosted
22/12/06, 17:03
Op onze servers loopt het af en toe ook zo snel vol dat we met scriptjes af en toe de spam er uit kunnen/moeten vissen...

Erik
22/12/06, 18:09
Ik heb ook al problemen gehad waarbij de server het maximale aantal verbindingen bereikte. Het loopt echt de spuigaten uit

TuCje
22/12/06, 18:50
Het viel me ook al op dat ik meer spam krijg dan 'normaal' zeg maar....

crazycoder
22/12/06, 19:05
Procentje of 30-50 meer denk ik. Dus nog niets om wakker van te liggen.. toch??

Weet wel dat Demon problemen heeft.. mailtjes die door worden gezonden zie ik vooral in de queues hangen.

Vraag mezelf wel af hoe groot de impact ten gevolge van het gebruik van spamassasin is. Wij gebruiken het zelf om diverse redenen niet...

TuCje
23/12/06, 00:37
Dat zeg ik ook niet :) Vond het alleen apart...

®on
23/12/06, 01:07
Vraag mezelf wel af hoe groot de impact ten gevolge van het gebruik van spamassasin is.
Hoe bedoel je precies? Bij Demon/UPC? Of in het algemeen?

crazycoder
23/12/06, 01:44
Hoe bedoel je precies? Bij Demon/UPC? Of in het algemeen?
Algemeen.