PDA

Bekijk Volledige Versie : Stroomverbruik



Mikej0h
18/12/06, 22:54
Omdat tegenwoordig het stroomverbruik steeds belangrijker wordt bij de afname van zowel co-locating als dedicated servers.
Het leek mij een goed idee om voor de 'leek' een kleine uitleg te geven over hoe je de kosten kunt berekenen voor een gemiddelde server.

Op dit moment worden twee types aangeboden, stroomverbruik per A of per Kwh.

Eigelijk is de berekening van stroom, naar vermogen heel makkelijk.
Allereerst een kleine legenda:
- P: Vermogen, als Watt (W)
- V: Spanning, als Volt (V)
- A: Stroom, als Ampere (A)

Mij is de formule: P=UxI geleerd.
Dat betekend, als je het vermogen van de server weet (op de voeding staat meestal het MAXIMALE te verbruiken vermogen) je het stroomverbruik kan berekenen en viseversa.



Voorbeeld: Uber Xeon.
Totaal verbruikt deze machine (volgens de voeding): 400W.

Berekening: 400W (Vermogen) / 230V (Spanning) = 1,74A


Anders om kan je het natuurlijk ook berekenen.


Voorbeeld: Je krijg van je co-locating boer 8A aangeboden.

Berekening: 230V (Spanning) x 8A (Stroom) = 1840W


Je kan het veel moeilijker maken allemaal door te gaan roepen dat de waardes die ik hier uitreken, eigelijk VA (Volt Ampere) zijn. Echter, omdat we hier niet met motoren werken, kan je ervan uitgaat dat het gene wat je uiterekend met bovenstaande berekening goed klopt.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, uiteraard zie ik graag op en/of aanmerkingen op dit 'artikel'.

MikeN
18/12/06, 23:11
Extra informatie is natuurlijk nog de formule E = P * t (oid).
Verder geldt dat 1 KWh een uur lang 1000 Watt (Joule/sec) gebruiken is.

Als je dus een 200 Watt server hebt, gebruikt deze 0,2 KWh als deze een uur aan staat. Dat betekent weer 0,2 * 24 * 30,5 = 146,4 KWh gemiddeld op maandbasis. Dat is bv. bij een stroomprijs van 0,15 cent per KWh zo'n 22 euro.

t.bloo
19/12/06, 02:08
en 1 W thuis een jaar lang aan hebben staan kost je €1.50 in dat jaar ongeveer aan gebruikskosten


Bij een geschakelde voeding met power factor correctie (zo'n beetje alles in een server) kun je inderdaad uit gaan van P = U * I = [VA].

dannyborneman
19/12/06, 02:30
Leuk nog een bijlesje natuurkunde! :-) Maar zeker een handig artikel ik heb er tot noch toe nog nooit op deze manier zo bij stil gestaan! Bedankt!

AlexanderOnline
19/12/06, 08:51
Toevallig dat ik gister er nog mee heb zitten rekenen, naar kWh enzo. Berekening van MikeN klopt inderdaad.

Ithagi
19/12/06, 11:06
Het is inderdaad wel zo dat dit het MAXIMALE vermorgen is, en niet het werkelijk gebruikt vermogen.

Het is niet omdat een voeding 400W kan leveren dat hij ook constant 400W uit het net trekt. Wat dus eigenlijk betekend dat je onkosten wel eens lager zouden kunnen liggen dan je zelf denkt.

Wanneer je bijvoorbeeld een 4bay server hebt met slechts 2 disks in zal die minder vermogen opnemen dan diezelfde server met 4 disks in.

Thijssss
19/12/06, 11:40
Word toch tijd dat men eventjes gaat kijken naar hoeveel je nou echt verbruikt zo te zien:

http://tweakers.net/nieuws/45634/Datacentra-beginnen-stroom-in-rekening-te-brengen.html

dimitrivisser
19/12/06, 11:47
Het is niet omdat een voeding 400W kan leveren dat hij ook constant 400W uit het net trekt. Wat dus eigenlijk betekend dat je onkosten wel eens lager zouden kunnen liggen dan je zelf denkt.


Dan heb je het alleen over wat de computer zelf verbruikt. Ik denk dat je nog ongeveer hetzelfde nodig hebt om de boel koel te houden.

Aessence
19/12/06, 23:22
Misschien ten overvloedde, maar de meeste A-merken hebben configuratoren waaruit zowel de benodigde capaciteit in stroom (A) en koeling (W of BTU) aangegeven wordt.

Hoewel geen fan van DELL op zich, is hun online tool wel fancy: Datacenter Capacity Planner (http://www.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/products/pedge/topics/en/config_calculator?c=us&cs=555&l=en&s=biz)

Natuurlijk hebben Fujitsu Siemens, HP en IBM vergelijkbare tools (al dan niet online).

George/

AlexanderOnline
20/12/06, 08:35
Intressant. Ik zag wel dat hij standaard van 208 volt uitgaat.
Opvallen dat de Pentium D evenveel gebruikt als een single Xeon (1.4A) en de dual opteron maar (met 1 ipv 2 schijven) 1.1A... en een dual xeon bijna 2A, ik dacht dat dit allemaal veel lager was?

We Are Online
20/12/06, 08:45
Onlangs ook verdiept in het stroomverbruik van servers aangezien de amp ineens gaan tellen. Wij zijn tot de volgende ruwe rekensom gekomen:

Voorbeeld DualCore P4: CPU = 95 Watt HDD+Cooling = 35 Watt = totaal 130 Watt verbruik. Gedeelt door 230 volt = ongeveer 0.55 Ampere. En na meting in datacenter op werkgelijk gebruik scheelt dit bijna niets.

Voorbeeld Dual Xeon (ouder type): 2x CPU 95 Watt HDD + Cooling = 35 Watt = totaal 230 Watt. Gedeelt door 230 volt = ongeveer 1.00 Ampere. En na meting in datacenter op werkgelijk gebruik scheelt dit ongeveer 0.1.

Hoeveel watt je voeding is (en of deze redundant is uitgevoerd) telt wel meer in deze als zijnde verlies. Voorzover ik momenteel kan inschatten. Hoeveel dat precies is weet ik nog niet.

In de voorbeeld genoemde HDD + Cooling ga ik uit van 2 x HHD SATA 7200 rpm a 7,5 Watt per stuk en de overige 20 Watt voor de cooling en verbruik moederbord. De laatste twee (cooling/moederbord) zijn een inschatting.

wonko
20/12/06, 09:32
Goed dat deze discussie even op gang getrokken wordt. Vergeet echter in de kosten van een DC zeker niet de koelingskosten. Niet enkel dient je stroomverbruik betaald te worden (kWh dus), maar dient elke opgewarmde Watt terug gekoeld te worden... Let er dus op dat je niet enkel de stroomprijs dient te betalen, maar dat er ook een koelingskost komt (ofwel wordt dit in de footprint/unit/stroomprijs ingerekend, ofwel wordt deze apart gerekend).

Wido
20/12/06, 12:03
Wij zijn bijvoorbeeld bezig zo veel mogelijk servers de deur uit te doen en die allemaal om te zetten in een Xen Virtual Machine.

1 stevige Quad Xeon server die het werk van 5 andere machine's over neemt.

Dat scheelt weer een ampere of 3.

Stewie
20/12/06, 12:24
Wij zijn bijvoorbeeld bezig zo veel mogelijk servers de deur uit te doen en die allemaal om te zetten in een Xen Virtual Machine.

1 stevige Quad Xeon server die het werk van 5 andere machine's over neemt.

Dat scheelt weer een ampere of 3.

Dat (virtualisatie) is een luxe die wij niet kunnen toepassen gezien de aard van de dienst :(
Wat we wel hebben gedaan is de "oude" servers de deur uit gedaan en vervangen voor nieuwe dualcore servers, volgende jaar gaan de single core xeons hopelijk over naar quadcore woodcrest bakjes :)

Wido
20/12/06, 12:59
Ik heb het ook puur over onze eigen servers. De server die onze website draait, de server die ons WSCP draait, onze crew server, support systeem.

Allemaal van die dingen die je gescheiden wil hebben draaien, maar daardoor wel veel energie nemen.

De aanschaf van die machine is even hoog, maar ik investeer liever in een goede machine dan dat ik onnodig stroom aan het nemen ben.

Stewie
20/12/06, 13:33
Als je op lange termijn je investering eruit haalt is het zeker ook aan te raden.

Goldeneye
20/12/06, 23:11
Meten is weten:

dual xeon: 0.98 maximaal, idle 0,65
pentium 4: 0.35 , max 0.40

Ooit eens opgemeten met een ampere tang.
Berekenen gaat meestal wel goed, soms wijken ze echter wel een beetje te veel af.

Paulewk
21/12/06, 00:41
Als je op lange termijn je investering eruit haalt is het zeker ook aan te raden.

Bijna ons complete Usenet platform (ik ga niet zeggen hoeveel machines) is omgebouwd naar zuinige machines.

Omdat we ons eigen DC hebben kunnen we daar op de lange termijn enorm profijt uit halen.

Alles Xeon LV's, Opteron EE's en HE's, en Sempron/Athlon64 LV's. En vanaf Januari de eerste Core Duo's :)

MikeN
21/12/06, 10:02
Meten is weten:

dual xeon: 0.98 maximaal, idle 0,65
pentium 4: 0.35 , max 0.40

0.98 wat? Koeien? Als dat Amperes zijn zit het erg laag, alleen de processoren van een dual Xeon trekken al dik 1A onder full load.

wonko
21/12/06, 10:37
Dell 1950 met twee xeon's trekt gemakkelijk 1.2A (idle!) bvb, dat hebben we gewoon uit metingen met een amperetang (van Fluke, tzal dus wel juist zijn).

Nieuwe stroomefficiente CPU's in combinatie met virtualisatie zal de toekomst zijn voor de komende jaren, vermoed ik...

gjtje
21/12/06, 10:43
Het verschil tussen LV en niet LV Xeons vond ik vies tegenvallen, op het totale verbruik.
Er zijn steeds meer componenten die een aanzienlijk aandeel hebben in het totale stroomverbruik. Dat een FB-DIMM een dik hitte schild heeft zal niet komen omdat het anders kou vat. En elke Watt aan warmte komt uit hetzelfde stop contact. Chipsets slurpen ook flink wat stroom.
Onze Dell 1950 doet als hij uitstaat al 0,5A.

Stewie
21/12/06, 11:34
Dell 1950 met twee xeon's trekt gemakkelijk 1.2A (idle!) bvb, dat hebben we gewoon uit metingen met een amperetang (van Fluke, tzal dus wel juist zijn).

Nieuwe stroomefficiente CPU's in combinatie met virtualisatie zal de toekomst zijn voor de komende jaren, vermoed ik...

1950 is met twee verschillende types XEON leverbaar, is aan te raden dat je de specs van de bak even vermeld gezien voor de 51xx serie jouw meting niet zal kloppen.

Gomer
21/12/06, 13:36
Hoezo niet? Dat is 0.6A per dual xeon bak idling, wat ongeveer overeenkomt met mijn dual xeon 51xx zelfbouw (0.5A idling, 0.8-0.9A stressing).


Er zijn steeds meer componenten die een aanzienlijk aandeel hebben in het totale stroomverbruik. Dat een FB-DIMM een dik hitte schild heeft zal niet komen omdat het anders kou vat.

Mja, inderdaad.. Je kunt stroomverbruik reduceren door 2x2 GB latjes te aanschaffen in plaats van 4x512MB latjes, maar de kosten...

JayvD
21/12/06, 13:51
Mja, inderdaad.. Je kunt stroomverbruik reduceren door 2x2 GB latjes te aanschaffen in plaats van 4x512MB latjes, maar de kosten...
Beetje BS.

Sommige 2GB staafjes gebruiken soms meer dan 1x 4x512MB. Verschilt compleet per type.

+ dat je wrs 2x2GB / 8x512MB bedoelt. :)

Rammboy
21/12/06, 13:54
...Eigelijk is de berekening van stroom, naar vermogen heel makkelijk.
Allereerst een kleine legenda:
- P: Vermogen, als Watt (W)
- V: Spanning, als Volt (V)
- A: Stroom, als Ampere (A)
...

Ik dacht eerder dat het zo was:
- P: Vermogen, als Watt (W)
- U: Spanning, als Volt (V)
- I: Stroom, als Ampere (A)

JayvD
21/12/06, 13:59
Ik dacht eerder dat het zo was:
- P: Vermogen, als Watt (W)
- U: Spanning, als Volt (V)
- I: Stroom, als Ampere (A)

Dat zijn inderdaad de correcte S.I. grootheden. Maar gaat erom dat het begrepen wordt. :lovewht:

Mikej0h
21/12/06, 14:02
Ik dacht eerder dat het zo was:
- P: Vermogen, als Watt (W)
- U: Spanning, als Volt (V)
- I: Stroom, als Ampere (A)


't is inderdaad ook een typo, die V moet ook U zijn, zoals je in de orginele formule die ik gepost heb ook kan teruglezen ;).

Gomer
21/12/06, 14:11
Beetje BS.

Sommige 2GB staafjes gebruiken soms meer dan 1x 4x512MB. Verschilt compleet per type.

+ dat je wrs 2x2GB / 8x512MB bedoelt. :)

Rekenfoutje inderdaad..

Grootste verbruiker van FB DIMM geheugenlatjes zijn komt af van de chip die in het midden staat (AMB). Die zorgt voor communicatie tussen intel chipset en DRAM's, een soort tussenpersoon zegmaar..

Pic van FBDIMM geheugenlatje:
http://www.hardware.info/images/news/fb_dimm_geheugen.jpg

Volgens mij gebruikt 1 FBDIMM geheugenlatje iets van 10 watt (?), althans dat had ik half jaar geleden nog opgepikt.. daarbij er niks werd gezegd over geheugeninhoud hoeveelheid. Dan is 2 GB latje, die 10 watt trekt, zuiniger dan 4x512 MB latjes die gezamelijk 40 watt verbruikt.

Eigenlijk vind ik FBDIMM technologie echt grootste onzin die ik heb gehad, ze zijn tikkeltje langzamer dan normale DDR2 reepjes (veel stabieler zijn ze ook niet).. maar om echt zo veel stroom ervoor nodig te hebben.., even heatpipes eraan lassen, kookplaatje erop.. en je kunt eieren ermee bakken in DC :P Echt ZO heet worden ze.

Goldeneye
21/12/06, 16:02
0.98 wat? Koeien? Als dat Amperes zijn zit het erg laag, alleen de processoren van een dual Xeon trekken al dik 1A onder full load.

Gemeten met een ampere tang, zoals ik al zei, dus het zijn ampers en niet die dingen die in de wei staan.

Ter info: dit was een dual 3ghz emt64 met 2 GB men en een hdd.

Zal binnen kort wel een opteron van dell meten wanneer er een binnen komt.

GlobalServe
21/12/06, 16:08
Nu we toch over stroom bezig zijn.
Weet er iemand waar je een Kw of ampere meter kan kopen die je op de feed van je rack zet en zo een controle kan hebben wat er verbuikt word.

Met een amperetang heb je maar een momentopname van de gegevens.

Zijn er ook andere oplossingen voor dit?

gjtje
21/12/06, 16:31
Je hebt stekkerblokken met ingebouwde ampmeter, die kan je zelfs via snmp uitlezen. Zou wel kunnen dat een student inhuren met een amperetang goedkoper is. ;)

twintech
27/12/06, 21:39
Nu we toch over stroom bezig zijn.
Weet er iemand waar je een Kw of ampere meter kan kopen die je op de feed van je rack zet en zo een controle kan hebben wat er verbuikt word.

Met een amperetang heb je maar een momentopname van de gegevens.

Zijn er ook andere oplossingen voor dit?

Ampere meter geeft natuurlijk niet het juiste verbruik P=U*I*cos phi
wattmeters zijn overal te koop maar niet echt goedkoop.
Wil je het exacte verbruik over langere termijn weten dan kun je een gewone KW/U meter plaatsen zoals in elk huis hangt (toch bij ons in Belgiƫ)

Heb ook net het vermogen van een servertje gemeten met een 3 GHZ intel cpu emt/64 type met 2 maxtor 200GB sata schijven in raid 1 en dit verbruikte ongeveer een 100 watt.

mind
28/12/06, 01:08
Dell 1950 met twee xeon's trekt gemakkelijk 1.2A (idle!) bvb, dat hebben we gewoon uit metingen met een amperetang (van Fluke, tzal dus wel juist zijn).
Als dat ding TRMS meet wel, anders klopt er niet echt veel van als je aan een schakelende voeding gaat meten. Even iets om in gedachten te houden als iedereen aan het meten slaat ;)

Nucleus
09/01/07, 17:27
Nu we toch over stroom bezig zijn.
Weet er iemand waar je een Kw of ampere meter kan kopen die je op de feed van je rack zet en zo een controle kan hebben wat er verbuikt word.

Met een amperetang heb je maar een momentopname van de gegevens.

Zijn er ook andere oplossingen voor dit?

Yeps, wij hebben in onze racks stroomblokken hangen waar het eerste contact vervangen is door een digitale kwh-meter.
In iedere rack hangen er dus twee (twee stroomkringen).

Wel duur die dingen...

Ik heb onlangs nog documentatie bekeken van gelijkaardige dingen die dan via seriƫle poorten uit te lezen zijn of via een blackbox via TCP/IP, maar die prijs was onverantwoord duur.

David

GlobalServe
09/01/07, 17:42
Kan je me wat meer info pm'en aub?

wonko
09/01/07, 18:38
Kan je me wat meer info pm'en aub?

Ik vermoed dat het hierover gaat: http://venea.nl/nl/producten_power-distribution-units.htm

Wij hebben die dingen, en die zijn best wel okee.

luser
09/01/07, 18:40
En de prijs?

ViezeFreddY
09/01/07, 18:42
Meet ook de spannings eens :D.
Het net zou 230 volt moeten zijn, bijna overal meet je lager en meestal rond de 220 volt waardoor je vermogen per ampere in feite afneemt.

GlobalServe
09/01/07, 18:43
Inderdaad, dat is het wat ik zoek.
Bedankt.

wonko
09/01/07, 18:46
En de prijs?

Best even Venea bellen denk ik... aangezien zij het je kunnen leveren.

Mistafa
09/01/07, 19:04
Extra informatie is natuurlijk nog de formule E = P * t (oid).
Verder geldt dat 1 KWh een uur lang 1000 Watt (Joule/sec) gebruiken is.

Als je dus een 200 Watt server hebt, gebruikt deze 0,2 KWh als deze een uur aan staat. Dat betekent weer 0,2 * 24 * 30,5 = 146,4 KWh gemiddeld op maandbasis. Dat is bv. bij een stroomprijs van 0,15 cent per KWh zo'n 22 euro.

Als je nog precies wilt schatten dan zou je beter ipv 30,5 365/12 kunnen gebruiken :p

Oftewel dan krijg je simpel :
KWh/Maand = P * 0.730

Nucleus
09/01/07, 21:34
Die van Venea zijn die dingen die goed waren, maar vrij duur, maar wel vanop afstand leesbaar.

Wij hebben 19" power strips die met een Merlin-Gerin kwh meter zijn uitgebouwd, die hebben 6 sockets, maar kunnen niet vanop afstand uitgelezen worden. Je moet dus op de display gaan kijken.

Meten het totaal (kan niet gereset worden) en vanaf een bepaald punt in de tijd (dus na reset).

Ik zal je op pm wat meer vertellen.