PDA

Bekijk Volledige Versie : Cpanel / Plesk hosters kunnen niet zo heel veel



V v Zuydewijn
12/12/06, 23:40
Een stelling, niet noodzakelijker wijs mijn mening. Maar, laat mij deze stelling onderbouwen.

Als je gebruikt maakt van een standaard panel zoals als plesk of cpanel die alles voor je doet kan het zijn dat je minder begrip hebt van de onderliggende structuren en kan het begrip van wat er nou echt aan de hand is eerder missen. Het wordt je makkelijker gemaakt. Je bent slechts op de bovenste laag (de applicatie laag) bezig en begrijpt niet wat eronder aan de hand is.

Doordat het makkelijker wordt gemaakt (waarschijnlijk kan iedereen een server huren, webserver erop zetten, service paneel, en hosten maar) is die kennis niet meer nodig voor het simpele shared hosting verhaal. Totdat het iets moeilijker wordt en er complexere problemen komen.

Kortweg komt het erop neer dat als je niet begrijpt wat er onder de applicatie laag gebeurd je minder in staat bent om complexe hosting problemen te begrijpen en dus minder (uiteindelijk) een minder geschikte hoster bent. Dit zal dus alleen voorkomen bij hosts die standaard controle panelen gebruiken want dan is er niet meer kennis nodig.

Proxio
12/12/06, 23:51
Het bouwen van een simpel control panel, of nog beter: het laten bouwen van een zeer simpel control panel maak je in een keer een super hoster met verstand van alle zaken? Nee, totaal niet mee eens dus. Het control panel dat je gebruikt kan imo totaal niet vergeleken worden met de kennis van iemand.

luser
13/12/06, 00:09
Amen!

Om niet iedereen over dezelfde kam te scheren, er zijn hosters met controlpanel die zeker kennis van zaken hebben maar het meerdendeel wat ik zie (en zeker hier) kan er gewoon niks van...

V v Zuydewijn
13/12/06, 00:11
Het bouwen van een simpel control panel, of nog beter: het laten bouwen van een zeer simpel control panel maak je in een keer een super hoster met verstand van alle zaken? Nee, totaal niet mee eens dus. Het control panel dat je gebruikt kan imo totaal niet vergeleken worden met de kennis van iemand.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Het bouwen van een eigen panel geeft zeker geen garanties. Maar als je afhankelijk bent van een standaard panel om hoster te zijn (lees: alleen de applicatie begrijpen) en geen idee hebt wat er onder gebeurd, dat maakt je een minder goede hoster.

Tot slot, het is een stelling die oproept tot discussie, dat is de bedoeling.

Ingvald
13/12/06, 00:19
Ik ben niet akkoord met de stelling. Ik zie een control panel eerder als een investering om de load van de support afdeling te verlichten. Klanten kunnen zelf bepaalde instellingen aanpassen waar ze vroeger de support afdeling voor moesten lastig vallen.

Met een control panel run je geen server. Je moet nog steeds de server installeren, onderhouden en uiteraard de omringende netwerkinfrastructuur. Ofwel doe je dit zelf, ofwel omring je je met mensen die dit voor je doen. Hoe dan ook, zonder kennis van zaken zal de server geen webpagina's (blijven) serveren.

crazycoder
13/12/06, 00:32
Kortweg komt het erop neer dat als je niet begrijpt wat er onder de applicatie laag gebeurd je minder in staat bent om complexe hosting problemen te begrijpen en dus minder (uiteindelijk) een minder geschikte hoster bent. Dit zal dus alleen voorkomen bij hosts die standaard controle panelen gebruiken want dan is er niet meer kennis nodig.
Gezien de vele vragen die je tot de basiskennis mag rekenen en hier voorbij komen waaien lijk je hier wel een punt te hebben.

Spyder01
13/12/06, 00:33
Ben het er niet mee eens.

Zelf draai ik cPanel als controlpanel. Niet omdat ik geen verstand heb van de onderliggende zaken en het complete systeem, maar omdat ik de klanten graag iets goeds lever. Over cPanel is veel te vinden, klanten leren snel hun weg in cPanel kennen.

Overigens scheelt het mij een hoop support tijd en tijd om dingen aan te passen. Deze tijd stop ik liever in het onderhouden van de server en toebehoren en in het werven van klanten en het onderhouden daarvan.

cPanel gebruik ik omdat ik niet het wiel opnieuw uit ga vinden, cPanel bevalt me prima en zegt helemaal niets over mijn kennis.Want kennis is hier zeer zeker op hoog niveau.

crazycoder
13/12/06, 00:34
Ik ben niet akkoord met de stelling. Ik zie een control panel eerder als een investering om de load van de support afdeling te verlichten. Klanten kunnen zelf bepaalde instellingen aanpassen waar ze vroeger de support afdeling voor moesten lastig vallen.

Zodra alle e-mail adressen etc in zijn gesteld zijn het aantal wijzigingen meestal minimaal te noemen.

luser
13/12/06, 00:34
Klanten kunnen zelf bepaalde instellingen aanpassen waar ze vroeger de support afdeling voor moesten lastig vallen.


Dit noem ik niet lastig vallen maar eerder service verlenen. Meeste klanten/bedrijven geraken toch niet aan een control panel aanuit, ze willen gewoon iets wat werkt. Extra email adres, even bellen of mailen en klaar. Zal wel van de doelgroep afhangen :)
(dit is mijn ervaring, dus zeker niet veralgemeniseren).

Ingvald
13/12/06, 00:44
Dit noem ik niet lastig vallen maar eerder service verlenen.

Zo bedoelde ik het ook niet. Ik denk dat het belangrijk is dat eenvoudige zaken door de klant zelf gedaan kunnen worden, op eender welk tijdstip van de dag. Zo komt de klant niet in een onnodige queue (telefoon of mail/ticket) terecht. En de support afdeling kan zich meer concentreren op de meer "geavanceerde" vragen/problemen.


Meeste klanten/bedrijven geraken toch niet aan een control panel aanuit, ze willen gewoon iets wat werkt. Extra email adres, even bellen of mailen en klaar. Zal wel van de doelgroep afhangen :)
(dit is mijn ervaring, dus zeker niet veralgemeniseren).
Mijn ervaring is dat als je het gebruik van de standaard handelingen in het control panel eenmaal deftig uitlegt (of een duidelijke tutorial/handleiding voorziet) hiervoor meestal geen support meer nodig is. Een groot voordeel is dat een control panel ook 's nachts en in het weekend beschikbaar, hetgeen wat voor de meeste support afdelingen niet altijd het geval is. Er is ook geen wachttijd, je logt in, doet je ding, en klaar.

Bullcat
13/12/06, 01:50
echt ik vind dit meer een vergelijking van windows met gebruikers vriendelijke schermen en windows tot op het bot uitgekleed, is het niet zo dat we voor klanten / gebruikers een zo'n gebruikers vriendelijke opstelling maken op het scherm of het nu maakt niet uit welk CP gaat ? En net al eerder vermeld ik denk niet dat je zit te wachten op aanvragen van kan je even een email account aanmaken ?

Een gebruiker wil een website en soms een eigen email adres, gebruikers die meer kennis van zaken hebben komen vanzelf bij de support afdeling terecht is mijn idee.

Hans

Easewood
13/12/06, 08:52
TS heeft het niet over alles per se zelf doen maar over het feit dat het bestaan van panels maakt dat elke beginner die een beetje rpm packages o.i.d. kan installeren ook ineens DNS afhandeling etc. denkt te kunnen beheersen.

Ik ben het met TS eens, uitzonderingen daargelaten zal de meerderheid van de panelhosters niet in staat zijn zelf zonder panel bijv. een DNS server aan de praat te krijgen of iets als een netwerkkaart te wijzigen. Simpelweg omdat de kennis niet verder reikt dan dat wat het controlepaneel aan opties biedt.

Ik heb zelfs panel 'hosters' gezien die niet eens in staat waren iets triviaals voor elkaar te krijgen als bijv. via de commandline een group permissie veranderen.

Je hebt overal cowboys en idioten. En controle panels zijn wat mij betreft de nummer één oorzaak dat er in de hosting wereld zoveel rondlopen.

Daarmee wil ik overigens niet stellen dat elke panelhoster een cowboy danwel idioot is, dus voel je niet aangevallen als je een panel gebruikt.

JanSmit
13/12/06, 09:24
De stelling kan ook zo zijn:

Een controlpanel is voornamelijk voor klanten. Het is voor de klant een centraal punt voor het beheren van de verschillende aspecten van een website.

Gr

Jan

Triloxigen
13/12/06, 09:28
Wat een onzin. Wij weten zeer zeker wel waar we mee bezig zijn en maken gebruik van Plesk.
Ik vind het in deze tijd niet meer kunnen dat klanten alles via email moeten aanvragen zodat het gewijzigd word. Nee, tegenwoordig kunnen ze gewoon alles netjes zelf wijzigen.
Het CP is voor de klant en voor de support afdeling, maar niet voor de technische afdeling.

ensermo
13/12/06, 09:32
Zoals bij elke vorm van ICT beheer hoort een controlpaneel geen doel op zich te zijn maar een tool om beheer te kunnen uitvoeren. Uiteraard zul je hosters hebben die alleen dingen kunnen via een controlpaneel en hosters hebben die liever alles zelf doen via conf bestanden en command line. Voordat je een stelling geeft als "Cpanel / Plesk hosters kunnen niet zo heel veel" zul je eerst moeten bepalen... wat wil je bereiken, hoe wil je het bereiken etc.

Neem van me aan dat er genoeg "systeembeheerders" zijn (meegemaakt bij Versatel, KPN etc) die buiten hun standaard mail aanmaken en juister rechten geven via command line GEEN verstand hebben van hoe ze echt iets moeten oplossen via command line. Zij gebruiken geen beheerpaneel maar zijn gewend aan een bepaalde procedure. Hosters die klakkeloos gebruik maken van een beheerpaneel zijn ook gewend aan een procedure. Totdat het mis gaat. Daarvoor betaal je dan support aan Plesk/cPanel/DirectAdmin etc. Zodat ze je kunnen helpen als je er niet uitkomt.

Ik wordt ondertussen een beetje moe van beheerders die ALLES zelf in eigen handen willen hebben en ZELF alles willen compilen en configureren e.d.
Mooi als je het kan. Ik ben ook trots op mezelf als ik volledig nagios, virtualisatie, load balancers etc from scratch compileer, installeer en configureer. Maar geef nou eerlijk toe... ben je nou productief bezig als je voor het opzetten van een mail adres, apache virtual entry, dns entry, mysql user aanmaken, rechten goed zetten, stats programma instellen etc 15 minuten bezig bent? Of doe je het niet liever binnen 5 seconden voor je klanten via een paneel ? (Of script of wat je dan ook automatiseer?) ;)

Solid
13/12/06, 09:36
Ben het hier zeker mee eens.
Ik vind wel dat je in ieder geval in grote lijnen moet weten hoe het werkt zodat je problemen kan oplossen.

Spyder01
13/12/06, 09:57
Heb al eerder gereageerd, maar nog maar even weer, het is immers een discussie :lovewht:

1. Hosters die alleen maar alles via een controlepaneel kunnen zijn inderdaad hosters met weinig kennis.

2. Hosters die een controlepaneel gebruiken doen dit omdat het veelal makkelijker (en overzichtelijker) gaat dan via commandline.

3. Waarom in vredesnaam alles commandline doen terwijl het ook lekker via een grafisch iets kan?

4. Gaat het alleen om de hoster, of ook de klanten?

En punt 4 is dus heel interessant. Ik draai, zoals eerder in dit topic gezegd, zelf cPanel. Waarom? Ik wil mijn klanten het gemak van zelf beheren van hun hostingaccount geven. Als iemand een extra mailadres wil, een extra MySQL database of een cronjob, dan moet die klant dat zelf kunnen. Of eventueel de klant hierin begeleiden en de volgende keer doet hij/zij het zelf.

Ik kies dus voor cPanel (had ook Plesk kunnen zijn) voor mijn klanten. Zelf kan ik alles commandline, maar waarom zou ik dat doen? Als je in Windows makkelijk een map kunt kopieeren, waarom zul je het dan in dos met commando's doen?

De stelling die je voert kan ik het dus niet 100% mee eens zijn. Wel 50%. Er zijn panel hosters die uitermate veel verstand van het systeem hebben en commandline kunnen werken, en er zijn hosters die alleen maar via een paneel alles kunnen doen ipv ook commandline te werken. Die laatste groep is opzich wel een probleem natuurlijk. Die zullen veel dingen niet zo makkelijk op kunnen lossen als iemand die ook makkelijk via commandline kan werken.

En ik moet er niet aan denken continu mails/telefoon te krijgen met het verzoek of ik een extra mailaccount of database o.i.d. aan moet maken.

Nee, zolang het controlpanel voor de klant is, vind ik het goed :) als je een controlpanel gebruikt omdat je zelf geen verstand hebt van het systeem verder... ->| dan is het fout :p

CharlieRoot
13/12/06, 10:28
Ik vind het enigsinds kort door de bocht. Wij gebruiken ook CPanel maar dat is meer gemakzucht dan tekort aan kennis. Ik ken de servers van binnen en buiten, ik heb alleen de tijd niet om zelf een paneel te schrijven voor mijn klanten.

bigall
13/12/06, 10:47
Ik vind het erg jammer om te lezen dat deze stelling direct onderuit gehaald wordt.
Ik ben het namelijk zeker eens met de stelling.
Ik weet ook dat er erg veel hosters zijn die denken dat ze hun servers volledig via het controlpanel kunnen beheren.
(Wanna-bee)Hosters die nog nooit hebben gewerkt met command-line tools.
Maar ik zal eerlijk toegeven dat ik zelf ook zo begonnen ben.
Toch wil ik andere beginners ook de kans om iets moois op te bouwen.
Laat de beginners toch lekker hosten voor vrienden en familie.
Ze komen er vanzelf wel achter dat hosting aanbieden zonder de juiste kennis niet mogelijk is.

Ik denk dat de echt professionele hosters zich niet zo'n zorgen hoeven te maken over de al maar groeiende groep hosters.
Ik verwacht namelijk dat de groep hosters zonder kennis binnen zeer korte tijd flink zal inkrimpen. Ik denk dat het grote aantal server defaces van augustus dit jaar een goed bewijs is voor het achterstallig onderhoud van diverse providers. Ik verwacht ook dat deze aanvallen nog maar het topje van de ijsberg zijn.
Helaas zaten er ook grote hostingbedrijven tussen de slachtoffers van de aanvallen, terwijl je toch zou verwachten dat deze grote providers de beveiliging van hun servers wel in orde zouden hebben.
Ik ga er dus van uit dat slechte hosters vanzelf zullen verdwijnen.

De toekomst zal het leren...

Triloxigen
13/12/06, 11:30
Ik vind het erg jammer om te lezen dat deze stelling direct onderuit gehaald wordt.
Ik ben het namelijk zeker eens met de stelling.

Jou stelling is andersom0
Je zegt dat bedrijven zonder kennis een control panel gebruiken.
Terwijl de stelling eigenlijk andersom is mensen met een CP hebben geen kennis ;)

Erik
13/12/06, 11:54
Een controlpanel en algemene kennis staan los van elkaar. Een goed control panel kan je kosten besparen. Kosten in arbeid, onderhoud en support. Het betekend niet dat je kennis dan onvoldoende is.

De stelling klopt omdat je zegt dat het zo kan zijn. En daarom is de stelling ook meteen erg zwak. Want iets zeggen als "het kan zijn dat" is niet bepaald een sterke bewering :)

Ik ben het wel met je eens dat veel beginnende hosters vragen stellen waarvan je achter je oren gaat krabben. Maar bedenk wel dat sommigen erg snel kunnen leren. Anderen weten wel veel maar niet specifiek van het betreffende controlpanel danwel OS.
Het betekent dan ook niet per sé dat je geen kennis hebt van de achterliggende structuren en dergelijke. Ik weet vrij veel van operating systems bijvoorbeeld omdat ik daar vakken over gevolgd heb aan de universiteit, maar je moet maar net weten waar je een bepaalde setting in een bepaald OS moet maken. Dat is meer een ervaringskwestie en geen begripskwestie. Als je beide niet hebt dan wordt het pas gevaarlijk en dat soort mensen zien we hier helaas ook veel rond lopen.

Om een voorbeeld te geven: laatst had ik aanhoudende problemen met qmail. Pas na heel veel onderzoek kwam ik erachter dat de smtp verbindingen via inetd gingen en dat die een standaard limiet van zo'n 20 verbindingen heeft. Dat is voor een grote hosting server natuurlijjk veel te weinig en het is dan ook onbegrijpelijk dat Plesk zulk soort dingen niet gewoon meteen goed voor je instelt bij de installatie. Je kan nog zoveel kennis hebben over mail, DNS, TCP en IP, zo'n probleem kan voor de beste administrators nog lastig zijn.

SomeOne
16/12/06, 14:35
Ik ben het absoluut niet eens met deze stelling.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat een hoster die Plesk Draait wel degelijk kan weten waar deze mee bezig is. Deze hoster kon mij op technisch vlak verder helpen als andere hosters die b.v DirectAdmin draaien. Nu wil ik niet suggereren dat DirectAdmin hosters geen kennis van zaken hebben want dat hebben, gelukkig, de meeste wel.

Het maakt in mijn ogen niet uit wat voor Control Panel je hoster gebruikt. Of je hoster genoeg technische kennis heeft merk je snel genoeg indien je problemen ondervind, echter is het vaak dan al te laat....

V v Zuydewijn
16/12/06, 20:22
Bedankt voor alle reacties. Natuurlijk was de titel gecharcheerd en is het zoals iemand stelde een slechte stelling. Mijn punt werd echter door een aantal heel goed begrepen.

Mijn mening:
Natuurlijk hoeft het niet zo te zijn dat een hoster die van een standaard panel gebruik maakt minder kennis heeft. Echter, een hoster die gebruik maakt van een standaard panel omdat hij / zij te weinig begrip heeft van de onderliggende techniek om zelf zaken te begrijpen is in mijn ogen iemand die zo snel mogelijk een ander beroep zou moeten zoeken.

Een eigen gemaakt panel is wel een bewijs van diepgaand begrip van onderliggende technieken. (mits het correct werkt en het meer kan dan slechts je adres wijzigen). Een standaard panel is geen bewijs van een gebrek aan kennis van onderliggende technieken. :)

Jethro
16/12/06, 21:16
Ik vind het opvallend om te lezen hoeveel mensen opeens in de verdediging springen. Waarom je zelf verdedigen met opmerkingen als : ik heb zeer veel verstand van !

Ik denk inderdaad door het grote gemak van de panels dat er steeds meer hosters bij komen. Totdat er inderdaad problemen komen dan krijg je vragen als :

Mijn server doet het niet. Ik zit met een programma dat heet putty en wat nu verder ?

(Jah die vraag heb ik echt ooit gehad van iemand. Ik ben dan van mening dat je nog geen hosting zou mogen aanbieden en eerst maar eens thuis op een oude computer moet rond klooien )

Of een hoster wel of geen panel gebruikt zegt natuurlijk niets over de kennis die aanwezig is bij deze hoster. De kennis kom je tegen bij problemen of juist door nooit problemen te hebben.

Daarbij denk ik dat je ondanks een panel toch nog aardig wat kennis nodig hebt. Zeker als je bepaalde dingen wilt upgraden. Ook yum update php mysql is dan niet voldoende. ( denk aan bijv update mysql 3 naar 4 en de tablen updaten enzv. )

TimmiT.nl
18/12/06, 13:53
Een controlpanel maakt het voor klanten en voor hosters gemakkelijker en kan tijd besparen.

Maar als je als hoster een controlpanel gebruikt om je tekort aan kennis te compenseren loop je vanzelf tegen de lamp. Hoevaak is het wel niet voorgekomen dat er fouten worden ontdekt in controlpanels en deze pas een week later worden opgelost?
Of dat je toch wel hard beveiliging moet aanpassen, vanwege nieuwe gevaren?
Dan bied een hosting panel geen bescherming en zal je toch echt de code/commandoline in moeten.

Ik kan me in een ver verleden nog een keer een discussie herinneren in een keuken: als je een magnetron gebruikt, verdoezel je eigenlijk je onkunde in het koken, de discussie eindigde in een simpel maar duidelijk: Je kan je onkunde verdoezelen, maar lekker zal het nooit worden, wel kan je de magnetron als een extra tool gebruiken en zodoende tijd besparen, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan het eindproduct.

Simpel gezegd, het gaat er volledig om hoe je het gebruikt.

Ingvald
18/12/06, 14:02
Ik kan me in een ver verleden nog een keer een discussie herinneren in een keuken: als je een magnetron gebruikt, verdoezel je eigenlijk je onkunde in het koken, de discussie eindigde in een simpel maar duidelijk: Je kan je onkunde verdoezelen, maar lekker zal het nooit worden, wel kan je de magnetron als een extra tool gebruiken en zodoende tijd besparen, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan het eindproduct.

Ik waande me net even op Tweakers.net, daar maakt men ook altijd vergelijkingen met de gekste onderwerpen. ;)

Maar goed, idd een control panel is misschien het foute woord, control van je servers doe je op een andere manier. Misschien het dan maar support panel noemen?

Triloxigen
18/12/06, 14:04
Ik waande me net even op Tweakers.net, daar maakt men ook altijd vergelijkingen met de gekste onderwerpen. ;)

Maar goed, idd een control panel is misschien het foute woord, control van je servers doe je op een andere manier. Misschien het dan maar support panel noemen?

Control panel is goed.
Maar het is meer een client control panel, geen admin control panel ;)

MediaServe
18/12/06, 15:28
Amen!

Om niet iedereen over dezelfde kam te scheren, er zijn hosters met controlpanel die zeker kennis van zaken hebben maar het meerdendeel wat ik zie (en zeker hier) kan er gewoon niks van...

Agreed! En mooi verwoord :)

Wij hebben voor klanten zelf een paneel ontwikkeld waar ze email, DNS en wat basic instellingen zelf kunnen aanpassen; voor colocatie klanten zelf rDNS, datacenter access, SMS monitoring en dergelijke. Wordt het wat geavanceerder, dan bellen ze op en passen wij het kosteloos aan. Ik ben over het algemeen absoluut geen voorstander van een systeem als Plesk op cPanel die voor mij beslist hoe de structuur van de server moet zijn. Ik wil graag zelf 100% in controle blijven.

Het heeft uiteraard ook te maken met de doelgroep. Wij merken dat onze klanten vrijwel nooit iets veranderd willen hebben, het is eenmalig misschien iets instellen en dan draait het gewoon en blijven ze er vanaf.

Maar dat veel mensen met een standaard controle paneel er geen verstand van hebben, betekent natuurlijk niet dat iedereen met een standaard controle paneel er geen verstand van heeft.

SebastiaanStok
18/12/06, 20:51
Waar de TS op doelt is het volgende:

Iedereen kan met bijvoorbeeld Plesk of DA een eigen webhosting opzetten, zelfs als iemand denkt o dit lijkt me leuk kan het gewoon.
Linux installeren is nu in deze tijd wel zo makkelijk dat als je zecht ik heb linux geinstalleerd dat ook niet veel meer voorsteld.

Kant en klaar Controlle paneel er op KVk nummertje, soms zelfs op naam van de ouders en hopa! Weer een hosting bedrijf er bij.

Als je goed bent in bedrijfsvoering en server beheer maar gebruik wild maken Plesk omdat je niet genoeg tijd hebt of kennis hebt om echt een controlle paneel zelf te maken.
Maar bewijs maar is dat je goed bent? Ja je gebruikt plesk, iedere leek kan dat ... Het zecht niets meer, en dat maakt het zonde :(

Pas als je zelf een controlle paneel maakt of hebt laten maken ben je anders dan andere.

Technotop
18/12/06, 22:03
Geef mij maar de commandline en een controlepaneel. Vaak werk je met de commandline een stuk sneller dan het controlepaneel, echter het overzicht is vaak juist in de controlepanelen aanwezig, om even snel een domein toe te voegen aan een vhost etc.

Het is maar wat je zelf wilt, geef mij beide maar :-)

t.bloo
19/12/06, 01:23
Een klant heeft zeg 5 email popboxen en een paar forwarders. Ik moet er niet aan denken dat die 10 keer aan de mail of telefoon hangen om voor een nieuwe mederwerker een email adres aan te maken... dat kost me toch een boel communicatie! Ze doen het maar lekker zelf via het panel. Het zelfde geldt voor extra backup, beveiligde folders, databases en wat niet al. Het feit dat wij een panel gebruiken om de klant te helpen zegt weinig over onze eigen kennis lijkt me. Daarnaast upgraden de meeste panels zelf geen services dus dat is sowieso geen optie om je server te onderhouden.

itc
21/12/06, 23:08
Bedankt voor alle reacties. Natuurlijk was de titel gecharcheerd en is het zoals iemand stelde een slechte stelling.

Ach, sommige mensen voelen zich geroepen om zo af en toe de 'knuppel in het hoenderhoek te gooien'.. daar is je (achter)naamgenoot ook beroemd mee geworden!

On-topic: welk CP je ook kiest, het zegt niets over de kennis van de hoster... je kiest je controlpanel niet alleen om je server te beheren maar toch zeker vooral om je klanten gemakkelijk hun site te laten beheren! Dit is al meerdere malen gezegd, maar ik beaam dit graag nog even.

Triloxigen
22/12/06, 02:22
Stelling: Webhosters zonder control panel hebben tijd teveel

dreamhost_nl
22/12/06, 09:08
Stelling: Webhosters zonder control panel hebben tijd teveel

Ja, of klanten te weinig... ;)

Triloxigen
22/12/06, 10:05
Ja, of klanten te weinig... ;)Dus teveel tijd :p

SebastiaanStok
22/12/06, 10:12
Ach, sommige mensen voelen zich geroepen om zo af en toe de 'knuppel in het hoenderhoek te gooien'.. daar is je (achter)naamgenoot ook beroemd mee geworden!

On-topic: welk CP je ook kiest, het zegt niets over de kennis van de hoster... je kiest je controlpanel niet alleen om je server te beheren maar toch zeker vooral om je klanten gemakkelijk hun site te laten beheren! Dit is al meerdere malen gezegd, maar ik beaam dit graag nog even.

Edwin de rooi van Zuydewijn :p

Ik heb niet tegen een CP, ik kon me tijd nog herinneren dat ik er nog geen eentje had :eek: ->|

Ik had gelukkig nog maar heel weinig klanten maar eentje aanmaken was el een rot klus, en als je dan ook nog is een fout maakte! Dan wist je wel wat we die avond eten. (Rapen zijn gaar :D )

DutchTSE
22/12/06, 12:27
Ik zie veel onzin... draaien hosters een control panel omdat ze er zelf niks van kunnen? Of om klanten het eenvoudiger te maken?

In ons geval dus om het klanten eenvoudiger te maken, geen enkele hoster kan de snelheid waarmee een klant zijn wachtwoord wijzigt via een panel bijhouden door het zonder panel per mail te doen (klant mailt, hoster moet email lezen, hoster moet het wijzigen en mailtje terug sturen dat het gedaan is).

Stukje klantvriendelijkheid dus (en natuurlijk tijdswinst voor de hoster)

t.bloo slaat de spijker dus op zijn kop :)

Henky!
22/12/06, 13:51
Twintig jaar geleden was ik de computer expert van de familie. Helemaal thuis in MS-dos commando's enzovoorts. Heel wat computertjes gerepareert toen.

Toen kwam Windows die meer en meer als grafische schil de toegang tot het binnenwerk ontzegde. Dat vond ik erg vervelend in het begin maar ach, voordeel is dat de computers binnen de familie eigenlijk nu eigenlijk nooit meer crashen.

Volgens mij gaat het met de servers ook die kant op. Dat het stoere tiepen op de command line ooit overbodig wordt.

SebastiaanStok
22/12/06, 14:30
Twintig jaar geleden was ik de computer expert van de familie. Helemaal thuis in MS-dos commando's enzovoorts. Heel wat computertjes gerepareert toen.

Toen kwam Windows die meer en meer als grafische schil de toegang tot het binnenwerk ontzegde. Dat vond ik erg vervelend in het begin maar ach, voordeel is dat de computers binnen de familie eigenlijk nu eigenlijk nooit meer crashen.

Volgens mij gaat het met de servers ook die kant op. Dat het stoere tiepen op de command line ooit overbodig wordt.

:huh: Windows en niet crashen dat kan niet in een zin :p
Ik moet toegeven dat het de goede weg opgaat maar Windows 98 was echt de grootste mislukking.


Toch niet helemaal, tenzij je kant en klaar optie krijgt waar je in een keer alles kan doen, ISS bied dit zo ongeveer maar je toch een heleboel dingen nog zelf doen.

Het probleem is als je alles grafisch wild in je OS hebben heb je ook zwaardere apparatuur nodig dan normaal en als er iets gaat je zonder die UI niets meer kan doen :(

Ber|Art
22/12/06, 14:33
Ontopic! of dicht? :(