PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwaliteit datacenters



jdr
12/12/06, 21:39
Kan iemand licht werpen op de verschillen in prijs per datacenter. Het gaat b.v. om afname van 1/1 rack, 14A stroom, 30 Mbit. Zo zag ik in het forum Co-lo aanbiedingen op deze site tarieven van EUR 299,- tot 499,-. Voor een heel rack! Momenteel zijn we bezig met een partij die EUR 1345,- voor 1/1 rack vraagt met 10 Mbit en 16A in GlobalSwitch datacenter. Heel wat duurder dus. De lagere tarieven waren bij Easynet en ergens in het Westhaven gebied. Ik ken beide datacenters niet. Zijn deze datacenters nu zo krakkemikkig dat dit prijsverschil wordt gerechtvaardigd?? Of valt dit onder het begrip "marktwerking". ;) Momenteel zitten we nog in Redbus maar gaan daar binnenkort weg. Vond het verder wel een prima datacenter, maar de verhalen over stroom en belasting van de vloeren waren toch wel verontrustend...

gjtje
12/12/06, 21:44
Marktwerking, overselling, bluffen (EasyNet is 8A per rack max volgens mij, dus iemand die 14A aanbiedt heeft of de helft leegstaan of kan een boze email verwachten), scherpe aanbieding voor nieuwe klanten en dan uitbreiding extra duur maken.

We Are Online
12/12/06, 21:57
Wat eveneens mee telt, anno 2006, is dat stroom een issue is ... vele datacenters hanteren tegenwoordig inderdaad een max aantal ampere per footprint ... dit mede om de temperatuur op orde te houden ... De bestaande datacenters zijn nu eenmaal niet ingericht op 16-32 ampere per rack ...

gjtje
12/12/06, 22:05
Als je uitgaat van 23 euro per A, wat laag is, dan kan je uitrekenen dat iemand die 14A levert voor E 299,- een probleem creeert.
E 30 per Mbit 95% en een rack er bij en dan is die 1395 helemaal zo gek nog niet.

DutchTSE
12/12/06, 22:21
Als je uitgaat van 23 euro per A, wat laag is, dan kan je uitrekenen dat iemand die 14A levert voor E 299,- een probleem creeert.
E 30 per Mbit 95% en een rack er bij en dan is die 1395 helemaal zo gek nog niet.
tegenwoordig krijg je een mbit al voor 8 euro :) scheelt ook alweer enorm op een hoeveelheid van 30 mbit (660 euro om precies te zijn)

luser
12/12/06, 22:34
€23 / A is idd weinig als je weet dat 1A + koeling + UPS + onderhoud snel €70 kost.

Globalswitch is een goed datacenter wat zover ik weet nooit echt mee heeft gedaan heeft aan heel die prijsoorlog en dus heel wat zakelijke klanten staan heeft (IBM/Shell/...). Redbus deed het wel en draagt er nu duidelijk de gevolgen van (aka vol staan en toch niet rendabel draaien, dus prijzen omhoog).

Prijs per mbit is ook zo nutteloos, 8/mbit is veel te weinig (naar mijn mening, natuurlijk afh van de afname). Personeel+materiaal+inkoop+redundantie kost ook een pak geld. Hangt er gewoon van af wat je doet en hoe belangrijk het is voor jouw bedrijf.

veenman
12/12/06, 22:38
Naar mijn idee zijn de prijzen veel te laag. De lage prijzen die je noemt passen ook niet binnen een duurzaam prijsbeleid. Met het oog op de toekomst zijn die prijzen ook niet te handhaven, zonder concessies aan de geboden kwaliteit te doen.

crazycoder
12/12/06, 22:53
Het andere DC ken ik ook niet. Globalswitch wel, prima DC als je het mij vraag..

Mijn ervaring is dat de iets duurdere partijen ook de minste problemen kennen.

Technotop
12/12/06, 23:11
- Globalswitch: Prima datacenter helaas weinig A per footprint.
- Easynet: Prima datacenter en redelijk wat A per footprint.

Security van Easynet is een stuk strenger dan die van Globalswitch, zo dient elke server te worden op gegeven bij EasyNet, bij Globalswitch kan je bij wijze van spreken een heel rack leeghalen omdat je toestemming hebt tot uitvoeren servers.... (mijn ervaring)

Maarja.. hoezo zou je veel betalen als je net zo goed in een ander (goed) datacenter voor een veel lagere prijs het zelfde kunt krijgen????

Geen ervaring met het Eweka DC (interoute).

WI-Hosting
12/12/06, 23:16
- Globalswitch: Prima datacenter helaas weinig A per footprint.
- Easynet: Prima datacenter en redelijk wat A per footprint.

Security van Easynet is een stuk strenger dan die van Globalswitch, zo dient elke server te worden op gegeven bij EasyNet, bij Globalswitch kan je bij wijze van spreken een heel rack leeghalen omdat je toestemming hebt tot uitvoeren servers.... (mijn ervaring)

Maarja.. hoezo zou je veel betalen als je net zo goed in een ander (goed) datacenter voor een veel lagere prijs het zelfde kunt krijgen????

Geen ervaring met het Eweka DC (interoute).

Naar mijn idee is de beveiliging in Easynet net weer iets TE streng
Hier kan je dan wel uren over praten, maar ik heb zeker een paar keer daar gestaan omdat ik niet naar binnen mocht, of omdat er communicatieproblemen waren binnen de beveiliging waardoor ik geen servers kon uitvoeren.

Paulewk
12/12/06, 23:16
Simpele opmerking, in het Eweka DC krijg je voor 399,- dus geen 14A he om het beeld even recht te zetten, dan krijg je gewoon 8A, meer is over te onderhandelen, maar hierzomaar roepen dat je 14A krijgt voor 399 is onzin.

Technotop
12/12/06, 23:18
Naar mijn idee is de beveiliging in Easynet net weer iets TE streng
Hier kan je dan wel uren over praten, maar ik heb zeker een paar keer daar gestaan omdat ik niet naar binnen mocht, of omdat er communicatieproblemen waren binnen de beveiliging waardoor ik geen servers kon uitvoeren.

Dat heeft meer te maken met miscommunicatie tussen je leverancier dan met EasyNet. EasyNet kan je pas aanmelden als je leverancier hier toestemming voor heeft gegeven.

gjtje
12/12/06, 23:18
...
Security van Easynet is een stuk strenger dan die van Globalswitch, zo dient elke server te worden op gegeven bij EasyNet, bij Globalswitch kan je bij wijze van spreken een heel rack leeghalen omdat je toestemming hebt tot uitvoeren servers.... (mijn ervaring)
...
Dat is Euro-Access die streng is, bij LeaseWeb kan je je spul uitvoeren zonder formulier, zelfde DC. :)

XF-RICK
12/12/06, 23:22
Dat is Euro-Access die streng is, bij LeaseWeb kan je je spul uitvoeren zonder formulier, zelfde DC. :)

Niet correct, algemene policy van Easynet is dat apparatuur in en uitgeschreven dient te worden, LeaseWeb zal een regeling hebben getroffen met Easynet betreffende het in en uitvoeren van apparatuur. In principe moet het in en uitvoeren van apparatuur geen noemenswaardige problemen opleveren. Toen wij op GlobalSwitch stonden verdwenen inderdaad hele switches, CPU's en hardeschijven (hot/cold-swap bays). Vandaar dat wij dezelfde policy hanteren als Easynet.

Got questions/suggestions, shoot! :)

Technotop
12/12/06, 23:25
Toen wij op GlobalSwitch stonden verdwenen inderdaad hele switches, CPU's en hardeschijven (hot/cold-swap bays). Vandaar dat wij dezelfde policy hanteren als Easynet.

Got questions/suggestions, shoot! :)

Inderdaad mee eens, elke keer als ik netjes opgeef om servers uit te voeren mag ik letterlijk de hele cage leegruimen. Ben blij dat jullie deze policy aanhouden binnen Easynet ;)

WI-Hosting
13/12/06, 00:42
Niet correct, algemene policy van Easynet is dat apparatuur in en uitgeschreven dient te worden, LeaseWeb zal een regeling hebben getroffen met Easynet betreffende het in en uitvoeren van apparatuur. In principe moet het in en uitvoeren van apparatuur geen noemenswaardige problemen opleveren. Toen wij op GlobalSwitch stonden verdwenen inderdaad hele switches, CPU's en hardeschijven (hot/cold-swap bays). Vandaar dat wij dezelfde policy hanteren als Easynet.

Got questions/suggestions, shoot! :)

Ik wil niet te diep hierover ingaan (want het is flink offtopic) maar er was wel veel miscommunicatie bbbbij jullie. Heb ooit paul zondagochtend moeten bellen terwijl ik gewoon aangemeld stond (en uitgeprint mailtje van aanmeldingssysteem bij me had). Ook jij hebt eens uit je suite moeten komen om toestemming te geven voor uitvoer terwijl dat gewoon met de aanmelding was geregeld.

host3000
13/12/06, 02:09
Security van Easynet is een stuk strenger dan die van Globalswitch, zo dient elke server te worden op gegeven bij EasyNet,
Dit heeft *niets* met Easynet te maken, maar alles met de partij waarbij je staat.


- Globalswitch: Prima datacenter helaas weinig A per footprint.

Is niet mijn ervaring bij GS. Ik had daar minimaal zoveel amp als ik nu heb. Maar GS is dan ook een stukje duurder (en het moet ergens van betaald worden).


bij Globalswitch kan je bij wijze van spreken een heel rack leeghalen omdat je toestemming hebt tot uitvoeren servers.... (mijn ervaring)
In GS lopen ze elke 30 minuten (of zo) langs om te kijken of je geen semtex in een kast aan het plakken bent.

GS is gewend aan corporate gebruikers, niet aan hobbyisten die prutsen. Als je toegang tot de ruimte hebt, is het jouw verantwoordelijkheid wat je met die toegang doet. Ik heb altijd erg goede ervaringen met de beveiliging (en ander personeel) van GS gehad. Alleen die herrie in de shared colo ruimte :eek:



Maarja.. hoezo zou je veel betalen als je net zo goed in een ander (goed) datacenter voor een veel lagere prijs het zelfde kunt krijgen????

Ahum. Prijs bepalen is iets verder kijken dan vandaag. In mijn visie heeft de prijzenslag van de afgelopen jaren een gevolg gehad voor de innovatie in de DC's (sterker nog, zelfs voor het noodzakelijk onderhoud...). Het wordt tijd dat colocatie voor een appel en een ei niet meer normaal gevonden wordt.

rvingen
13/12/06, 09:06
www.dc10.nl al eens gezien..

djalken
13/12/06, 09:53
Het verschil zit hem vaak gewoon in de kwaliteit en zeker ook met hoe snel alles moet worden terugverdient (DC bouwen kost geld ;)). Wij staan in eunetworks en die zullen niet snel een lage prijs bieden, de kwaliteit is goed en ze verdienen nu al genoeg om de kosten te dekken (heb ik vernomen), waarom zou je dan voor minder gaan aanbieden en niet langer je kwaliteit garanderen?
Als je kwaliteit wil betaal je iets meer, als je daar niet naar kijkt betaal je simpelweg iets minder. Gedoe met beveiliging heb je overal wel en is echt persoonlijk, dat vind ik geen punt om een DC zo op af te rekenen (al kan het natuurlijk wel de druppel zijn....)

Swiftway-UK
13/12/06, 16:22
Het verschil zit hem vaak gewoon in de kwaliteit en zeker ook met hoe snel alles moet worden terugverdient (DC bouwen kost geld ;)). Wij staan in eunetworks en die zullen niet snel een lage prijs bieden, de kwaliteit is goed en ze verdienen nu al genoeg om de kosten te dekken (heb ik vernomen), waarom zou je dan voor minder gaan aanbieden en niet langer je kwaliteit garanderen?

EUnetworks hanteert ongeveer dezelfde prijzen als GS en TelecityRedbus en is qua kwaliteit gewoon vergelijkbaar. Alle datacentra zijn qua kwaliteit redelijk vergelijkbaar. Dat ze vertellen dat ze de kosten kunnen dekken is gewoon een goede marketing, ik heb dat verhaal al vaker vernomen van DCs en dat bleek achteraf niet altijd het geval te zijn geweest.

Easynet was tot voor kort nog het enige DC met leuke prijzen van weleer, partijen die daar staat met een ouder contract met lange looptijd hebben geluk, anderen hebben inmiddels de veranderingen ook mogen merken.

Easynet is nu van SKY, dat heeft voordelen (een bijzonder kapitaalkrachtige partij die het DC voornamelijk zelf in gebruik heeft genomen, waardoor ze garant staan voor innovatie) en nadelen (ruimte is nu zo goed als geheel in gebruik).

Easynet kan binnen enkele suites 14A probleemloos koelen, dit zijn voornamelijk de kleinere suites, andere suites hanteren ze respectievelijk 10 of 8A per footprint, hangt helemaal af van het aantal m2 en koelcapaciteit van die suite.

GlobalSwitch en TelecityRedbus hanteren een harde limiet van 8A per footprint, dit is natuurlijk een obstakel voor partijen die elke U van het rack willen vullen met 1 of 2U servers, dit is simpelweg niet mogelijk.

Het huidige prijsverschil is eenvoudig uit te leggen en heeft nauwelijks iets met kwaliteit te maken, we zitten in een overgangsperiode waar er partijen zijn die nog een lopend contract heeft met hele gunstige inkoopsprijzen en tevens partijen die net een nieuw contract hebben afgesloten die de huidige, hogere, inkoopsprijzen moeten betalen.

Zo eenvoudig is het eigenlijk.

Clanhost
13/12/06, 16:45
EUnetworks hanteert ongeveer dezelfde prijzen als GS en TelecityRedbus en is qua kwaliteit gewoon vergelijkbaar.

Over welk DC van TelecityRedbus heb je het? Wij zijn onlangs verhuisd naar euNetworks en dat is toch wel een wereld van verschil vergeleken met Redbus (Gyroscoopweg). Suggereren dat er geen verschil is in kwaliteit van de verschillende datacentra is klinkklare onzin.

Swiftway-UK
13/12/06, 17:02
Over welk DC van TelecityRedbus heb je het? Wij zijn onlangs verhuisd naar euNetworks en dat is toch wel een wereld van verschil vergeleken met Redbus (Gyroscoopweg). Suggereren dat er geen verschil is in kwaliteit van de verschillende datacentra is klinkklare onzin.

Zou je dat eens willen onderbouwen Hans? wat is het grote verschil volgens jou tussen de 3 DCs van TelecityRedbus en EUnetworks ?

WI-Hosting
13/12/06, 18:02
Zou je dat eens willen onderbouwen Hans? wat is het grote verschil volgens jou tussen de 3 DCs van TelecityRedbus en EUnetworks ?

Zie jij het verschil niet tussen een kantoor die omgebouwd is met computervloeren en een "van scratch" gebouwde DC?
Infrastructuur van een gebouw kan een wereld van verschil uitmaken (Load per m2, koeling, stroom, security etc.)

En ik heb al 2 van die genoemde voordelen al zien missen bij Redbus (problemen met vloer op 2e verdieping, en recentelijk stroomstoring)

Swiftway-UK
13/12/06, 18:13
Zie jij het verschil niet tussen een kantoor die omgebouwd is met computervloeren en een "van scratch" gebouwde DC?

Jawel, is Eunetworks volgens jou een purpose built DC?



Infrastructuur van een gebouw kan een wereld van verschil uitmaken (Load per m2, koeling, stroom, security etc.)
En ik heb al 2 van die genoemde voordelen al zien missen bij Redbus (problemen met vloer op 2e verdieping, en recentelijk stroomstoring)

Het was de vloer op de 1ste verdieping waar achteraf niks mee aan de hand bleek te zijn, puur voorzorgsmaatregel van Telecity II, Power outage was wel de eerste keer in de operationele tijd van Redbus van vele jaren, dat moet het EUnetworks DC nog waarmaken.

Beide DCs zijn echter rond dezelfde tijdsperiode opgezet, dus qua achterliggende techniek zullen ze niet zoveel van elkaar afwijken.

Je mag me rustig corrigeren met feiten als ik het fout heb, maar kom dan met duidelijk argumenten en vergelijkingsmateriaal.

JayvD
13/12/06, 19:00
Zou je dat eens willen onderbouwen Hans? wat is het grote verschil volgens jou tussen de 3 DCs van TelecityRedbus en EUnetworks ?

Er zijn gigantische verschillen met TelecityRedbusIII en EUNetworks. Ten eerste is de ontvangsthal compleet anders.
Bij TelecityRedbus is de hal eigenlijk een doorvoer ruimte, je kan er vrijwel niet rustig zitten, bij EUNetworks is dit anders. Het kantoor gedeelte zit afgesloten van het datacenter gedeelte. Dit zorgt ervoor dat het velen malen rustiger over komt.

Ten tweede de kantine, je kiest een datacenter niet om de kantine maar het hoort er wel bij. Ziet er goed en groot uit. Je kan altijd zitten en de koffie is drinkbaar en nog gratis ook! Je drinkt uit een beker en niet uit een plastic geval. Bij TelecityRedbus is de kantine boven de ontvangsthal. Je hoort iedereen binnenkomen en gaan, daarnaast moet je ook nog eens geld betalen voor de koffie.
Bij EUNetworks kan ik even rustig tot mezelf komen (wat ik af en toe toch echt wel nodig heb in een DC), bij TelecityRedbus is dat onmogelijk door de drukte om je heen.

De beveiliging is vrijwel gelijk, bij redbus zitten er alleen vaak technici bij EUNetworks zit er altijd iemand van de beveiliging. Beide datacenters geldt, niet op whitelist of aangemeld kom je er niet in. Alleen hebben ze bij de ingang van EUNetworks een sluis, waar je bij TelecityRedbus zo naar binnen wandelt.

Nu maar even over het datacenter zelf en niet de rest eromheen. Je loopt vanaf het kantoor nogmaals door een sluis naar de server ruimte. Nergens is tapijt of dergelijk te vinden als je eenmaal het datacenter binnen bent. Bij TelecityRedbus loop je nog geregeld over tapijt wat weer voor de nodige stof zorgt. De ruimtes hebben grote deuren en je kan er gemakkelijk met een karretje doorheen. Tevens is alles gelijksvloers! Je hoeft geen trappetjes op zoals bij TelecityRedbus.

De vloeren zelf zijn groot, veel ruimte en geen vage palen op de onlogisch mogelijk plekken. Je hebt veel ruimte tussen 2 rijen racks waardoor je makkelijk bij je servers kan. De lucht voelt velen malen koeler aan.

Daarnaast mag je standaard 12A gebruiken per footprint, wat je elders vaak niet kan.

En het komt echt over als datacenter, niet als een kantoorruimte.

Al met al, als je EUNetworks met TelecityRedbus vergelijkt dan is EUNetworks velen malen beter. Heb geen ervaring met GlobalSwitch dus daar kan ik niets van zeggen.

WebBizz
13/12/06, 19:09
Ik vind het verschil tussen RB en EUN wel meevallen eigenlijk. Stroom is een verschil, de rest wat je hierboven noemt is onbelangrijk of zie ik niet zo verschillend.

JayvD
13/12/06, 19:18
Ik vind het verschil tussen RB en EUN wel meevallen eigenlijk. Stroom is een verschil, de rest wat je hierboven noemt is onbelangrijk of zie ik niet zo verschillend.

Ik vind het factor gebouwd als datacenter en voldoende ruimte heel erg belangrijk.

Daarnaast vind ik ook dat je een kantoor niet in een datacenter moet hebben maar gescheiden. Bij EUNetworks is dat gescheiden.

Andere hebben andere eisen, daardoor verschilt de keuze natuurlijk. :)

EDIT: Extra mening

Unixboy
28/12/06, 11:59
- Globalswitch: Prima datacenter helaas weinig A per footprint.
- Easynet: Prima datacenter en redelijk wat A per footprint.

Security van Easynet is een stuk strenger dan die van Globalswitch, zo dient elke server te worden op gegeven bij EasyNet, bij Globalswitch kan je bij wijze van spreken een heel rack leeghalen omdat je toestemming hebt tot uitvoeren servers.... (mijn ervaring)

Maarja.. hoezo zou je veel betalen als je net zo goed in een ander (goed) datacenter voor een veel lagere prijs het zelfde kunt krijgen????

Geen ervaring met het Eweka DC (interoute).

No offense maar is je Globalswitch verhaal niet broodje aap?

32Amp per 19" rack vind ik nog niet in een ander DC?

Glenn
28/12/06, 12:18
@JayVd: toch even reageren op jouw vergelijking Redbus <> EUN:

In Redbus moet je nu van die blauwe zwembadschoentjes aan, dus het stofprobleem is daarmee opgelost.

Wat betreft de rust in de ontvangsthal en de kantine: ik vind het juist prettig dat ik weer even onder de mensen ben als ik een tijdlang in het DC heb gezeten. Ff een praatje met de receptie of concullega's. Zo heb ik ook eens een concullega uit de brand kunnen helpen die tijdelijk even een legplankje nodig had.

Tenzij je natuurlijk een echte ICT-er bent en geen sociaal leven hebt/wilt, dan is een rustige kantine ideaal!;)

JayvD
28/12/06, 12:32
@JayVd: toch even reageren op jouw vergelijking Redbus <> EUN:

In Redbus moet je nu van die blauwe zwembadschoentjes aan, dus het stofprobleem is daarmee opgelost.

Wat betreft de rust in de ontvangsthal en de kantine: ik vind het juist prettig dat ik weer even onder de mensen ben als ik een tijdlang in het DC heb gezeten. Ff een praatje met de receptie of concullega's. Zo heb ik ook eens een concullega uit de brand kunnen helpen die tijdelijk even een legplankje nodig had.

Tenzij je natuurlijk een echte ICT-er bent en geen sociaal leven hebt/wilt, dan is een rustige kantine ideaal!;)

Die overschoentjes zijn er 9/10 keer niet.

Tuurlijk is het fijn als je even kan kleppen maar als ik nacht lang heb gewerkt heb ik daar geen behoefte aan. Dan is een rustige kantine, zonder geluiden van constant binnen komende mensen, toch een stuk fijner.

frvge
28/12/06, 14:56
Ben vandaag (+gisternacht) voor het eerst in GlobalSwitch geweest (ervaring met Cap Gemini/TelecityRedbus) en vond het wel een wereld van verschil.

GlobalSwitch is stukken beter qua feeling. Ruim opgezet, goede ontvangst en kantine en sluisjes. Ampera per footprint was volgens mij 16A. Enig nadeel is het lange lopen, maar dat krijg je bij die omvang :p

Paulewk
28/12/06, 15:01
Enig nadeel is dat die gasten van de beveiliging bij GS een stel josti's eerste klas zijn, al genoeg aanvaringen mee gehad, ik zie liever zoals vroeger, gewoon engineers die verstand van zaken hebben bij de beveiliging zitten, of eventueel als 2e lijns, ipv van die securitas jojo's.

Glenn
28/12/06, 15:07
Die overschoentjes zijn er 9/10 keer niet.

Tuurlijk is het fijn als je even kan kleppen maar als ik nacht lang heb gewerkt heb ik daar geen behoefte aan. Dan is een rustige kantine, zonder geluiden van constant binnen komende mensen, toch een stuk fijner.

Nu wel. Bakken vol.

my816797
09/01/07, 11:22
Naar mijn idee is de beveiliging in Easynet net weer iets TE streng
Hier kan je dan wel uren over praten, maar ik heb zeker een paar keer daar gestaan omdat ik niet naar binnen mocht, of omdat er communicatieproblemen waren binnen de beveiliging waardoor ik geen servers kon uitvoeren.Hier sluit ik me volledig bij aan, heb ik ook gehad.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel weer zo dat het een stuk veiliger is dan beveiligingspersoneel dat alles prima vindt, en, zoals ik eerder las in dit topic, toestaat dat er zo een heel rack wordt leeggetrokken zonder dat bekend is hoe, wie, waar of wat.

Ik heb zelf geen negatieve ervaringen met Easynet.

Swiftway-UK
09/01/07, 14:07
GlobalSwitch is stukken beter qua feeling. Ruim opgezet, goede ontvangst en kantine en sluisjes. Ampera per footprint was volgens mij 16A. Enig nadeel is het lange lopen, maar dat krijg je bij die omvang :p

GlobalSwitch hanteert een maximum van 8A verbruik per footprint, je krijgt wel een circuit van 16A maar je mag echt maar 8A verbruiken.

Nucleus
09/01/07, 17:12
Ook in Belgiƫ speelt datzelfde probleem...
Stroom kost (veel) geld tegenwoordig en is gewoon de voornaamste kostenfactor in het colocatie plaatje geworden.

Reken zelf maar even uit dat als je een rack nog niet zo gek vol zet en 16A verbruikt, dat je zelfs aan groothandelsprijs enkele honderden euro's aan stroom betaalt, dan weet je dat al die prijzen van slechts enkele honderden euro's niet tot het einde der dagen kunnen blijven duren.

Je kan natuurlijk voor jezelf bedenken: fijn, het maakt mij niet uit dat een leverancier verlies draait, maar ik vind dat je daar best bewust van bent. Zulke leverancier zal dan ook makkelijk besparen op andere kosten, bv personeel en dus service, weinig innoveren, ... En ooit zal de prijs veranderen, misschien dan ten kwade om het verlies van de early days te compenseren...

Ik zelf ben om diverse redenen voorstander van racks waar het stroomverbruik gemeten wordt en apart betaald. Zo wordt de klant bewuster van alle gevolgen, ook de milieu impact en het kostenplaatje.

Dus ik zeg niet dat het slechte datacenters zouden zijn met die goedkope prijzen, gewoon dat er een andere kant van de medaille is.

David