PDA

Bekijk Volledige Versie : Belangrijke servers bij het beginnen van een hosting bedijf?



Baby-face
11/12/06, 12:50
Beste WHT-ers

Ik ben bezig met mijn maat informatie aan het inwinnen voor het starten van een Webhosting bedrijf. Het is zo dat wij niet over een te grote budget beschikken. Daarom wil ik weten welke servers de belangrijkste zijn in het beginfase.
wij zijn van plan om met een web, mail en een DNS server te beginnen. Hoe denken jullie hierover?


Met hoeveel servers zijn jullie begonnen?

Welke service hadden deze servers?

Alvast bedankt

cwf
11/12/06, 13:06
Gebruik aub de zoekfunctie! :(

Swiftway-UK
11/12/06, 13:09
Het is een goed idee om de services uit te splitsen, persoonlijk zou ik gaan voor web, mail en database als je drie services wilt splitsen. De webserver kan dan DNS blijven draaien.

Als je budget hebt ervoor, dan kun je alles uitsplitsen, een controle paneel dat deze mogelijkheid bied is Plesk van SWsoft, zij verkopen Plesk Expand dat juist mail, dns en SQL kan afsplitsen van de webserver.

Ber|Art
11/12/06, 14:00
Vergeet je backup server niet ;) je zou je backups op je DNS server kunnen wegschrijven als je kosten wilt besparen, een aparte backup server is natuurlijk wel beter IMO.

Erik
11/12/06, 14:13
Je kunt ook beginnen met een enkele server die alles draait.
Nog beter kan je beginnen met een resellerpakket. Als je dan na een jaar ontdekt dat het toch wel vies tegenvalt om tegenwoordig nog klanten te vinden zit je niet direct met een aantal servers. Gaat het wel goed, dan kan je altijd dat resellerpakket overzetten naar een dedicated server. Als je bijvoorbeeld een plesk resellerpakket neemt kan je altijd dat hele account inclusief klanten later overzetten naar een dedicated plesk server.

Voordelen van resellen zijn duidelijk:
- geen bekommering om technische details
- focus je volledig op je klanten en het werven daarvan
- kosten zijn lager

AlexanderOnline
11/12/06, 14:44
Ligt ook een beetje aan wat de groeiplannen zijn, hoe je het uit wil breiden. Je zou kunnen beginnen met een server met alle funcites (web,mail,mysql,etc) en een server erbij voor secondary DNS en backups.

Swiftway-UK
11/12/06, 14:54
Server hardware en colocatie ervan is een relatief kleine kosten in vergelijking met marketing, positionering en personeel. Start niet (te) klein qua infrastructuur, daar heb je later alleen maar verhuis ellende van is mijn ervaring en datgene wat ik maar al te vaak zie.

Bullcat
11/12/06, 15:40
waarom zou je gelijk met eigen server beginnen en niet met een reseller account heb je in het begin ook geen zorgen over onderhoud en het zoeken van een colocatie waar je die servers ook weer op moet hangen.

Ik denk dat meer als de helft hier ooit als reseller begonnen is !

Hans

Swiftway-UK
11/12/06, 15:42
Ik denk dat meer als de helft hier ooit als reseller begonnen is !


Ken je de uitdrukking "een goed begin is het halve werk" ?
Ik denk dat je juist op je primaire infrastructuur niet moet besparen, dat is mijn ervaring en de ervaring van vele bedrijven die later capaciteit, uitbreid of verhuisproblemen hadden.

Bullcat
11/12/06, 16:04
Zoals je kunt lezen in de topic van de TS , is er een niet al te groot budget , wat is er dan mis mee om eerst als reseller te starten in plaatst van 3 servers a tot een minimale inverstering van 3 k zonder de kosten van het colo gebeuren.

Ik gaf het alleen maar aan , dat er meer wegen naar rome leiden. of is het nu lijden :)

Nielsvk
11/12/06, 16:57
Even een tip: Probeer dingen aan te bieden die er weinig zijn, want hosting bedrijven zijn er zo veel :)

Swiftway-UK
11/12/06, 16:59
Met een of meerdere servers heb je beheer in eigen handen, kun je zelf bepalen wat er wel en niet gedraait word op de server en hoef je later niet te verhuizen als je de reseller account ontgroeit bent.

Als je een webdesigner bent met zo nu en dan wat websites te hosten, kun je denken aan een reseller account.

Wil je webhosting wegzetten als core product, dan moet je naar mijn mening starten met meerdere servers en voldoende kennis om je platform te (laten) beheren.

DutchTSE
11/12/06, 19:28
Ken je de uitdrukking "een goed begin is het halve werk" ?
Ik denk dat je juist op je primaire infrastructuur niet moet besparen, dat is mijn ervaring en de ervaring van vele bedrijven die later capaciteit, uitbreid of verhuisproblemen hadden.
we zijn niet allemaal begonnen met een 3 verdiepings groot kantoor, 45 werknemers en 20.000 klanten hoor :)

Je kunt dus prima vanaf je zolderkamer starten met een reseller account (desnood eigen servers) en zonder personeel in dienst (wil tenslotte ook betaald worden)

crazycoder
11/12/06, 19:38
Vergeet je backup server niet ;) je zou je backups op je DNS server kunnen wegschrijven als je kosten wilt besparen, een aparte backup server is natuurlijk wel beter IMO.
Zelfs al heb je maar 2 servers doe je er goed aan om deze naar elkaar te laten backuppen :)

IMO heb je minimaal nodig:
- 1 server voor webhosting
- 1 server voor 2e DNS en MX

Als je erg op het budget zit te kijken kan je eventueel dedicated servers nemen.

TuCje
11/12/06, 19:43
Wat is er mis met uitbreiden naarmate je groeit ? :P

Als je het goed aanpakt dan is daar naar mijn mening niks mis mee...

2 servers zoals crazycoder zegt is al genoeg :P

sp-services
12/12/06, 10:47
misschien is het ook handig om iemand te zoeken die je ondersteuning kan geven bij problemen.

Ingvald
13/12/06, 00:59
Ken je de uitdrukking "een goed begin is het halve werk" ?
Ik denk dat je juist op je primaire infrastructuur niet moet besparen, dat is mijn ervaring en de ervaring van vele bedrijven die later capaciteit, uitbreid of verhuisproblemen hadden.
Klinkt misschien mooi, maar volgens mij heeft het weinig zin om laten we zeggen de eerste 6 maanden geld te investeren in apparatuur/infrastructuur die 99% van de tijd staat te idlen.

Dat geld kan je imho beter spenderen aan promotie, marketing, enz.

Bullcat
13/12/06, 01:20
Ik kan in sommige zaken wel met Swiftway mee gaan maar niet in alle uiteraard, ooit ben ik ook als resellertje begonnen, maar na enige maanden vond ik een eigen server wel wat goedkoper, dat was overigens bij dezelfde firma als waar ik mijn reseller account afnam.

Dedicated heb ik nooit overwogen omdat ik niet echt iets wilde afbetalen van een ander :)
dus naast colo 1 kwam 2, 3 , 4 , 5 en dan ga je denken hallo ik betaal het rack van mijn colo boer ondertussen, en wat doe je dan juist verhuizen naar een eigen rack, met alles in eigenbeheer, als dit zo doorgaat komt er dadelijk een DC in haarlem :D :D

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je echt niet gelijk x servers aan hoeft te schaffen, ga eerst een wat geld genereren en dat kan je weer investeren in nieuwe servers of colo plekken, oja en biedt iets aan waarmee je uitblinkt ten opzichte van die andere 1.500.000 webhosters in nederland !

remotehands
13/12/06, 03:19
Ik zie niet in waarom topicstarter niet gewoon met 1 dedicated of colocated server zou moeten beginnen.

Een extra dns/mx-server kost toch weer €50,- per maand en het nut van een externe dns-server is niet zo bijster groot als je slechts op 1 server webhosting draait. Je kunt alleeen een mail-backup voorziening hebben als de server down is. Maar vaak is er ook slechts 1 service down (http) en dan heeft het ook geen toegevoegde waarde.

Voor een beginnend webhostingbedrijf met een laag budget wegen in mijn ogen de extra kosten van een server speciaal voor fallback mail niet op tegen de baten.

Ik zou echter wel zelf met een eigen dedicated-server beginnen als je serieuze plannen hebt. (Hier hoort eigenlijk toelichting)

Erwin Zeeuw
13/12/06, 09:21
Ber|Art edit: Aanbieden mag hier niet.

TuCje
13/12/06, 09:56
DNS kun je tegenwoordig van een gemiddelde domeinboer wel gebruiken, of natuurlijk iemand netjes vragen om van zijn dns servers gebruik te maken :P

t.bloo
13/12/06, 21:18
Starten met 1 server is aardig te doen, zolang er geen storingen zijn. Ik zou beginnen met twee servers in verschillende datacenters & netwerken. Is er een probleem, dan belt maar de helft van je klanten en hou je de andere helft van je tijd over om de server de repareren :)

Met twee DirectAdmin servers heb je DNS replicatie en klanten setup in 1 keer goed.

crazycoder
13/12/06, 21:28
Een extra dns/mx-server kost toch weer €50,- per maand en het nut van een externe dns-server is niet zo bijster groot als je slechts op 1 server webhosting draait. Je kunt alleeen een mail-backup voorziening hebben als de server down is. Maar vaak is er ook slechts 1 service down (http) en dan heeft het ook geen toegevoegde waarde.

Voor een beginnend webhostingbedrijf met een laag budget wegen in mijn ogen de extra kosten van een server speciaal voor fallback mail niet op tegen de baten.

Ga jij voor straf maar wat RFC's lezen :) dan weet je gelijk waarom DNS op een 2e locatie van belang is. Waar haal jij trouwens vandaan dat er meestal maar 1 service down is?

Als het budget te laag is om een 2e server in gebruik te nemen dan is het beter om het hele bedrijf niet te starten want dan is er ook geen geld voor wat reservemateriaal. Waar dat toe kan leiden hebben we al vaak genoeg gezien. Geen backup -> idem.
Geen DNS op een 2e locatie -> idem

Als je goed inkoop kan je op een budget locatie voor minder dan eur 35 per maand een 1u colocaten met zat verkeer voor DNS, fallback mx en backup.

Mark17
13/12/06, 23:25
Vergeet niet dat er meerdere partijen zijn die DNS en mail fallback diensten aanbieden voor nog geen tientje per maand. Tel daarbij colocatie voor 1 server op + de overige vaste lasten en je weet wat je per maand moet omzetten voor je winst maakt. Afhankelijk van het segment is of je het gaat redden als je enkel hosting aanbied en net begint. Daarnaast moet je er wel voor zorgen dat je goed bereikbaar bent voor klanten en de server goed beheerd word.