PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe setup vds of vps



HBCS
08/12/06, 16:52
hoi mensen op wht
hoe en met wat zet ik op een test server
om er een aantal vds of vps servers op te zetten
welke software is dat
ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn

Herman

Swiftway-UK
08/12/06, 16:56
Ondanks dat er gratis alternatieven zijn, zou ik persoonlijk aanraden als je commercieel diensten op VPS aan gaat bieden, te gaan voor SWsoft virtuozzo.

Dit is niet gratis, zelfs niet erg goedkoop, maar makkelijker te beheren dan andere VPS software, gebruikt weinig overhead van de server en is simpelweg, in mijn visie, het meest geschikt voor commercieel gebruik.

HBCS
08/12/06, 17:04
het is in het begin zeker niet voor de verkoop of iets dergelijks
maar meer om een leer systeem te hebben hier thuis om te leren omgaan
ik heb inderdaat al zitten kijken bij swsoft zag er goed uit
maar vooralsnog is het om voor me zelf te leren omgaan met vps , vds

Swiftway-UK
08/12/06, 17:06
kijk eens naar de niet commerciele versie van Virtuozzo: openvz
http://openvz.org/

GlobalServe
08/12/06, 17:08
Microsoft Virtual Server is gratis ...

Magus
08/12/06, 17:08
Hoi Herman

Kijk eens naar Xen en OPenVz. Beiden zijn open source. Xen gebruikt ook weinig overhead maar heeft harde limieten op brongebruik. Je kunt dus geen CPU/memory oversellen zeg maar. OpenVZ is de open source (development) versie van SWsoft virtuozzo en heeft dus vrijwel dezelfde voordelen. Het mist echter wel de ondersteuning en een deel van de grafische management tooltjes van de commerciele versie. Let erop dat bij Xen een betaalde en een opensource versie bestaat, de laatste is uiteraard gratis.

CharlieRoot
08/12/06, 17:25
Wij hebben net onze eerste XEN server draaien, prachtig. Alleen; wat ik er nu van begrepen heb kun je GEEN limit zetten op de CPU kracht die een klant mag gebruiken, memory wel.

Ik vind het goed werken en heb nu 5 virtual servers lopen, allemaal zonder problemen.

ensermo
08/12/06, 18:09
Hoi HBCS,

Ik zit toevallig ook in Delft en heb veel ervaring met o.a. VMware, Xen, Virtuozzo e.d. Dus als je een keertje zin en of tijd heb kan ik misschien een middag uitleggen hoe en wat.

De keuze van VPS software is afhankelijk van wat je precies met de VPS wil doen.

Ik hoor het wel.

Groeten,
Michael Ensermo

gjtje
08/12/06, 18:14
Wij hebben net onze eerste XEN server draaien, prachtig. Alleen; wat ik er nu van begrepen heb kun je GEEN limit zetten op de CPU kracht die een klant mag gebruiken, memory wel. ..
Je kan wel een bepaalde VM meer cpu gebruik toewijzen in verhouding tot de rest. Verder wordt het gelijkmatig verdeeld.

Thijs
08/12/06, 19:01
Hoi HBCS,

Ik zit toevallig ook in Delft en heb veel ervaring met o.a. VMware, Xen, Virtuozzo e.d. Dus als je een keertje zin en of tijd heb kan ik misschien een middag uitleggen hoe en wat.

De keuze van VPS software is afhankelijk van wat je precies met de VPS wil doen.

Ik hoor het wel.

Groeten,
Michael Ensermo


Misschien een goed idee om dit hier te doen.

Xen is een mooi concept, om overde support maar niet te spreken, zeker de docs niet.

Vmware zou wat standaard resources moeten gebruiken, ik hoor mensen over 20% default, wat mij wat aan de hoge kant lijkt.

OpenVNZ is goed te installeren met de online howto's, verder weinig ervaring na installatie omdat ik op dat moment aan het kijken was naar default installaties en enige voorkomende problemen.

ensermo
08/12/06, 19:30
Misschien een goed idee om dit hier te doen.

Xen is een mooi concept, om overde support maar niet te spreken, zeker de docs niet.

Vmware zou wat standaard resources moeten gebruiken, ik hoor mensen over 20% default, wat mij wat aan de hoge kant lijkt.

OpenVNZ is goed te installeren met de online howto's, verder weinig ervaring na installatie omdat ik op dat moment aan het kijken was naar default installaties en enige voorkomende problemen.

Nou.. in het begin vond ik Xen ook niets. De documentatie was inderdaad moeilijk. Maar tegenwoordig zie ik vaker goede howto's e.d. Bovendien is de support zowel van Xen als van een aantal Xen experts (externe bedrijven) super goed. En de kosten zijn veel lager dan Virtuozzo.

VMware gebruikt afhankelijk van de gebruikte OS en veel factoren tussen 10% en 20%. VMware ESX is een ander verhaal aangezien het een eigen OS is die helemaal kaal op de Hardware draait.

OpenVZ is best wel simpel te installeren op bepaalde distributies (Debian/RedHat) door aptget of yum zelf. Ook hier is de documentatie zeer goed.

Virtuozzo vond ik als ik eerlijk ben te duur voor hun "support". Het "U dient dit te lezen en uit te voeren" concept vond ik niet dat geld waard. Terwijl bij Xen de mensen meteen inspringen en de server overnemen en het probleem oplossen. Maar goed dat is natuurlijk mijn ervaring. Van anderen hoor ik dat Virtuozzo support zeer goed is.

Enfin... Het "hand-on" installeren en uitvoeren van commando's lijkt me makkelijker uit te leggen aan de hand met een gepprek met HBCS...

Ik hoor het wel :)

mrleejohn
08/12/06, 19:52
Misschien helpt dit nog een beetje:

http://www.mrleejohn.nl/xen2.htm
http://www.mrleejohn.nl/openvz.htm

Thijs
08/12/06, 20:14
Opzich is Xen er mooi en duidelijk(er) (aan het worden).

Ik vraag me alleen wel af waarom je geen oversleling met Xen zou kunnen doen. In dat geval kom je denk ik uit op OpenVZ

Glenn
08/12/06, 20:22
Vmware: gratis en makkelijk te beheren. Zeker om te testen een ideale keuze. Draait zowel op een Windows als op een Linux host.

HBCS
09/12/06, 13:54
nou dat is een hoop om te lezen ik ga dat dit weekend maar eens doen dan
tnx all

Thijs
09/12/06, 14:35
Ik denk dat het voornamelijk interessant is of oversellig mogelijk is.

Dudelijk voorbeeld: Dus 1024 aan mem hebben en 5x 256 verkopen.

Hetzelfde geldt voor CPU.

Bij Xen zou dit niet mogelijk zijn op gebied van Geheugen.

W3SERVE
17/01/07, 22:18
Wat tegelijkertijd ook een goed selling point is! Klanten weten dat je niet overselled...

Apoc
17/01/07, 22:25
Dat hangt geheel af van de virtualisatie technologie die je gebruikt. Met de meeste technologiën kunnen de meeste resources wel oversold worden. Bij Virtuozzo voor Linux kan in principe alles oversold worden. Het is echter vanuit het oogpunt van de host niet verstandig om dat te doen, maar wanneer overselling technisch mogelijk is, zullen bepaalde partijen daar ook altijd gebruik (of misbruik) van maken.

Glenn
17/01/07, 22:40
Dat hangt geheel af van de virtualisatie technologie die je gebruikt. Met de meeste technologiën kunnen de meeste resources wel oversold worden. Bij Virtuozzo voor Linux kan in principe alles oversold worden. Het is echter vanuit het oogpunt van de host niet verstandig om dat te doen, maar wanneer overselling technisch mogelijk is, zullen bepaalde partijen daar ook altijd gebruik (of misbruik) van maken.
Dat is ook mogelijk met VMWare maar is zoals gezegd niet bepaald aan te raden.

Randy
17/01/07, 23:15
Zelf geen voorstander van overselling, in geen enkele vorm. Al ligt dit meer aan de klantengroep die we bedienen. XEN wordt gebruikt, maar eigenlijk alleen voor de snapshot functies van managed servers waar bedrijfsktische applicaties op draaien. Dit alles om downtime te beperken. Derhalve kunnen we een uptimegarantie bieden van 99,97% (was 99,9%). De laatste paar procenten worden gewoon te duur.

War Remon aangeeft van Virtuozzo; Heb de demo's bekeken en het is naturlijk een leuke 'out of the box' oplossing. Mooie GUI erbij en goede support van SWSoft zonder extra SLA begreep ik, in tegenstelling tot Plesk.

OpenVZ ken ik niet, maar weet dat Wido ook aardig aan het spelen is met virtualisatie en het intern al gebruikt. Blijft VMWare over, iets dat leuk is om in een desktopomgeving applicaties te testen (gebruik het vrij veel), maar gezien de overhead ik niet in productie zou willen gebruiken.

En dan heb je nog MS Virtual Server. Wel eens wat mee geprobeerd, maar de testbak is een P4-2400 met 1Gbyte en die heeft het er gewoon moeilijk mee. Misschien later als er meer tijd is en wat betere testhardware eens doorgaan. Voor productiedoeneinden in de vorm van VPS'en verkopen gebruiken we het niet. Niet echt onze doelgroep. Dan bieden we liever een oude server aan of een Sempron oid.

Wido
17/01/07, 23:31
Ik kan je zeggen, met Xen kan je bijna niet oversellen.

Je diskspace geef je uit in de vorm van een block/loopdevice, daar gaat dus overselling op diskspace al.

Geheugen wordt ook hard afgebakend door Xen, het geheugen dat je aan een VM toekend kan je niet nogmaals toekennen.

Ik ben op dit moment helemaal verkocht aan Xen.

Wij zijn nu net een nieuwe machine aan het opzetten (16 Core Xeon, 8GB Ram, RAID-5, triple power) waar we alleen maar virtuele machines voor onze eigen services op gaan draaien (website, ticketsysteem, etc).

De maanden dat ik nu Xen draai zijn alle crashes niet te wijten geweest aan Xen, maar aan een externe factor.

OpenVZ of Virtuozzo ken ik niet, dus kan ik ook geen uitspraken over doen.

Voordeel van Virtuele Machine's blijft: Je kan ze zo oppakken en op een andere machine zetten, dat is echt ideaal!

Sphere
17/01/07, 23:37
Ik kan je zeggen, met Xen kan je bijna niet oversellen.

Je diskspace geef je uit in de vorm van een block/loopdevice, daar gaat dus overselling op diskspace al.



Ik heb nog niet de tijd gehad om verder te expirimenteren met XEN maar het moet volgens mij ook mogelijk zijn om een growing image te maken.

Wido
17/01/07, 23:40
Daar ben ik niet van op de hoogte, het zou best kunnen. Al krijg je dan wel rare vragen van je klanten:

- "Ik had toch 10GB besteld?"
- "Dat is helemaal correct meneer."
- "Waarom zie ik dan maar 3GB als ik df -h invoer?"
- "Dat komt omdat wij ruimte willen besparen meneer"

Lijkt me geen goed idee.

gjtje
18/01/07, 00:20
De gebruiker ziet wel de volledige grootte, het fs ook, alleen de image neemt die ruimte nog niet in op het onderliggende fs. In principe kan je dan je SAN initieel betaalbaarder houden en meeschalen met de vraag, maar goed het is wel een risico. ;)

Apoc
18/01/07, 00:59
Wij zijn nu net een nieuwe machine aan het opzetten (16 Core Xeon, 8GB Ram, RAID-5, triple power) waar we alleen maar virtuele machines voor onze eigen services op gaan draaien (website, ticketsysteem, etc)

16 core? Ik neem aan 4 x quad core, maar wat moet je met zo veel? De verhouding van CPU kracht ten opzichte van de hoeveelheid ram is daar niet bepaald in evenwicht.

W3SERVE
18/01/07, 12:20
Ik heb ooit één crash gehad die te wijten was aan Xen. Maar dit bleek te liggen aan de combinatie met de PowerEdge 2850. Dus dit gaf IRQ conflicten. Maar na een aantal bios settings en een extra kernel parameter ("noirqbalance") was dit ook weer gefixed.

Ik ben ook helemaal weg van Xen, alleen als je een probleem zoals bovenstaand hebt, dan zit je wel even behoorlijk met je handen in je haar. Dit soort zaken zijn namelijk erg slecht gedocumenteerd, en zorgt er dus voor dat je forums moet afstruinen naar mensen die ooit hetzelfde probleem hebben gehad.

Zoals nu ook, ik durf nog niet te werken met live LVM snapshotting. Dit schijnt nog niet helemaal stabiel te zijn, en daardoor corrupte DomU's te veroorzaken. Is er iemand die dit al wel stabiel heeft draaien?

Wido
18/01/07, 12:51
16 core? Ik neem aan 4 x quad core, maar wat moet je met zo veel? De verhouding van CPU kracht ten opzichte van de hoeveelheid ram is daar niet bepaald in evenwicht.We hebben er direct een paar goede CPU's in laten zetten, ram is inderdaad nog weinig in verhouding, maar dat kan later nog uitgebreid worden.