PDA

Bekijk Volledige Versie : IP telefonie minder betrouwbaar



TuCje
08/12/06, 00:25
Ik lees net in de Computable dat IP Telefonie minder betrouwbaar is. Onder andere omdat:

- VOIP meer bandbreedte gebruikt (80kbps tov 64kbps_
- VOIP server goed beveiligd moet worden en slecht is te beveiligen
- VOIP een lagere beschikbaarheid heeft, omdat het netwerk en internet er weleens uit kan liggen
- VOIP geen backup stroom oplossing heeft als de stroom wegvalt
en normale telefonie wel..
- VOIP moeilijker is om te managen

Hoe staan jullie tegenover VOIP ? Is VOIP minder betrouwbaar?

systemdeveloper
08/12/06, 00:27
Yep. Open deur eigenlijk.

luser
08/12/06, 01:24
Valt te zien waar...

Voor externe links (dus over internet) is het inderdaad een stuk minder betrouwbaar, laat je deze toekomen via bv. leased line moet het zeker niet onderdoen.

Intern moet het ook niet onderdoen tov klassieke telefonie daar je dingen hebt zoals GARP/GVRP, PoE enz...

-Kevin
08/12/06, 03:30
- VOIP meer bandbreedte gebruikt (80kbps tov 64kbps_
---
Maar wel goedkoper.


- VOIP een lagere beschikbaarheid heeft, omdat het netwerk en internet er weleens uit kan liggen
---
Als het internet er uitlicht licht de telefoon er ook uit. (hier temminste :) )


- VOIP geen backup stroom oplossing heeft als de stroom wegvalt
en normale telefonie wel..
---
Wat is dit nu weer voor onzin..:huh:

Geoffrey
08/12/06, 05:38
Ik lees net in de Computable dat IP Telefonie minder betrouwbaar is. Onder andere omdat:

- VOIP meer bandbreedte gebruikt (80kbps tov 64kbps_
- VOIP server goed beveiligd moet worden en slecht is te beveiligen
- VOIP een lagere beschikbaarheid heeft, omdat het netwerk en internet er weleens uit kan liggen
- VOIP geen backup stroom oplossing heeft als de stroom wegvalt
en normale telefonie wel..
- VOIP moeilijker is om te managen

Hoe staan jullie tegenover VOIP ? Is VOIP minder betrouwbaar?

1.) Klopt, maar zoals al gezegd is het wel goedkoper
2.) Alles is te beveiligen, alleen moet het doenbaar blijven en moet de service vlot blijven draaien, hier ligt sneller het probleem.
3.) Sja, telefoonlijnen kunnen er ook uitknallen
4.) Waar haal je dit? Een VOIP server in een datacenter geniet toch gewoon mee van de back-up stroom? Zoniet hang je er toch lekker zelf een UPS tussen?
5.) Euhm.... Ook dit is een kwestie van kennis. VOIP wordt (wereldwijd) nog niet voor de volle 100% benut en dient in een boel landen nog een wardige introductie te krijgen. Het is echter wel mogelijk om VOIP deftig en op een éénvoudige manier managed te houden.

Til
08/12/06, 07:35
4.) Waar haal je dit? Een VOIP server in een datacenter geniet toch gewoon mee van de back-up stroom? Zoniet hang je er toch lekker zelf een UPS tussen?

Ik denk dat ze bedoelen aan de gebruikerskant en niet aan de serverkant. Als ik thuis een stroomstoring heb, kan ik altijd nog bellen via de gewone telefoon. (Oke, mits ik even mijn oude draadtelefoon inplug die ik speciaal voor dit doel heb bewaard omdat alle draadloze telefoons natuurlijk ook niet werken om het basisstation stroom nodig heb.)

Als ik thuis een stroomstoring heb en ik heb VOIP dan kan ik het wel vergeten om te bellen.

crazycoder
08/12/06, 08:48
3.) Sja, telefoonlijnen kunnen er ook uitknallen

Ik kan mezelf niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer een noemenswaardige storing op de telefoonlijnen heb gehad.

Dit terwijl ik het laatste jaar zeker 5 keer een behoorlijk probleem heb gehad met ADSL. Dan tel ik de hikjes nog niet mee..

VOIP is LVT (=Leuk Voor Thuis) als je ook een GSM hebt en als extra lijn op kantoor, maar m.i. niet geschikt voor mission critical toepassingen.
YMMV

DennisWijnberg
08/12/06, 09:23
4.) Waar haal je dit? Een VOIP server in een datacenter geniet toch gewoon mee van de back-up stroom? Zoniet hang je er toch lekker zelf een UPS tussen?


Het gaat hier over de telefoonlijn zelf die self-powered is. De server zal natuurlijk altijd een redundant voeding hebben enzo maar wees eens eerlijk tegen jezelf. Wie heeft er nu allemaal nog een oud analoog toestel bewaard waar verder geen externe voeding aanzit?

Zeker binnen bedrijven is dit absoluut geen factor. De bedrijven hebben allemaal een toestel welke externe voeding vereist.

TuCje
08/12/06, 10:29
Beveiliging kun je altijd leren en managen kun je ook leren. Zou VOIP de analoge telefonie kunnen "overnemen", want de stroom en netwerk aspecten zullen er altijd blijven ?

Zoals ook in het artikel stond: "Het is eigenlijk niet meer dan een applicatie die op een server draait." en een server moet beheerd worden.

Matthieu
08/12/06, 10:39
Ik lees net in de Computable dat IP Telefonie minder betrouwbaar is. Onder andere omdat:

- VOIP meer bandbreedte gebruikt (80kbps tov 64kbps_
Niet noodzakelijk, met de juiste codec kun je tegenwoordig tot op 4Kbps komen. 15 kbps is gebruikelijker, maar dat is nog altijd veel minder dan 80 (of 64)

Bovendien is die 64kbps een continu open circuit, ook als er geen gesprek loopt of zelfs tijdens de stiltes van een gesprek (en je wilt niet weten hoe groot het percentage 'stilte' in de normaal gesprek is).
Die 80kbps (of minder) gebruik je alleen als er daadwerkelijk spraak te versturen is.


- VOIP server goed beveiligd moet worden en slecht is te beveiligen Niet anders of moeilijker dan een 'normale' server of het 'normale' netwerk. Sterker nog, ik durf met redelijke zekerheid te stellen dat menig telefooncentrale een stuk slechter beveiligd is dan de gemiddelde server.
Zolang die telefooncentrale verder nergens aan gekoppeld is, lijkt het veiliger maar dat is natuurlijk 'security by obscurity'.


- VOIP een lagere beschikbaarheid heeft, omdat het netwerk en internet er weleens uit kan liggen Ah! Het aloude 'wij halen 99,999%' :)
Dan hebben we het dus over 5 minuten per jaar, heb je enige idee hoe lang een gemiddelde telefooncentrale nodig heeft om 'op te starten'? Ik ken ze die er 15 minuten over doen voordat alles volledig bruikbaar is.

Bovendien, wat is het effect als je 'even' niet kunt bellen? Je hebt je GSM toch?

Beschikbaarheid van IP Telefonie kun je verhogen door redundantie in je netwerk, voeding, servers, etc. 99,999 haal je waarschijnlijk niet tenzij je echt geld teveel hebt, maar 99,6 (statistische) beschikbaarheid is zonder al te veel kunstgrepen haalbaar.


- VOIP geen backup stroom oplossing heeft als de stroom wegvalt
en normale telefonie wel..Zie mijn eerdere punt, kwestie van redundante voeding, UPS, Generator, noem het maar op. Kost even wat, maar het is maar net hoe belangrijk telefonie voor je is en hoe groot de daadwerkelijke kans is dat de stroom uit valt (in NL 99,9% beschikbaarheid heb ik wel eens gelezen ergens)


- VOIP moeilijker is om te managen Niet moeilijker dan een 'normale' telefooncentrale, je zult hoe dan ook kennis van de materie nodig hebben om de zaken goed te managen. Dat 'de materie' anders is betekent niet meteen dat het ook moeilijker is.


Hoe staan jullie tegenover VOIP ? Is VOIP minder betrouwbaar?Niet noodzakelijk, de statistische beschikbaarheid (die 99,999%) is lager, maar de werkelijke beschikbaarheid zal niet veel anders zijn dan bij traditionele telefonie. Het is maar net hoeveel geld je wil uitgeven om die statistische beschikbaarheid te 'halen'.

IPT over internet kan tricky zijn door het ontbreken van QoS maar ik zou niet direct zeggen dat IPT in de praktijk minder betrouwbaar is.

TuCje
08/12/06, 11:39
Matthieu: Dat is dan ook weer zo :P Eigenlijk met alles :P Het ligt aan hoeverre die telefoonlijn 'mission critical' is denk ik.

Maar als je al die maatregelen neemt, is het dan nog voordelig om VOIP te hebben ?

florian
08/12/06, 12:25
Hoi,



- VOIP meer bandbreedte gebruikt (80kbps tov 64kbps_
- VOIP server goed beveiligd moet worden en slecht is te beveiligen
- VOIP een lagere beschikbaarheid heeft, omdat het netwerk en internet er weleens uit kan liggen
- VOIP geen backup stroom oplossing heeft als de stroom wegvalt
en normale telefonie wel..
- VOIP moeilijker is om te managen


Iedere VoIP oplossing is maximaal net zo sterk als het datanetwerk wat eronder ligt. Als dat Internet is, dan kun je daar wel eens een hikje verwachten. Een soortgelijk argument gaat op voor de beveiliging.

Als je nou een VoIP oplossing ontwerpt die, net als klassieke telefonie:

- Gebruik maakt van noodstroom op de centrale en PoE switches
- Via een dedicated netwerk (dus ook geen VLANs ofzo!) loopt
- Geen koppeling met Internet heeft

dan kun je best goeie garanties afgeven hoor. Bovendien kun je door de aard van de technologie betere redundantie en failover bereiken zodat storingskansen nog verder dalen. Je kostenvoordeel gaat daarmee wellicht een beetje down the drain ;-)

Voor wat betreft management: Hoe beheer je nu je klassieke telefooncentrale of telco-switch ? Dat is in de meeste gevallen absoluut niet eenvoudig. Ik zou zelfs zeggen dat een VoIP systeem eenvoudiger te beheren is...

Overigens, ik ben van mening dat ook met huidige middelen en gebruik makend van shared netwerken (internet) vaak echt wel een prima oplossing te realiseren is!

Grt,
Florian

veenman
08/12/06, 13:37
Het is lekker subjectief, gezien KPN bezig is met een All-over-IP netwerk, dus uiteindelijk zal enkel nog de lastmile hooguit analoog zijn voor oude CPE's. In principe is er geen echt verschil tussen VOIP en analoge telefonie.

Om die zelfde reden is er zelfs een argument waarom VOIP juist een betere uptime kan bieden. Stel dat je twee internet aansluitingen hebt. Ik heb zelf kabel en adsl, dan kan ik mocht één van de twee uitvallen toch nog verbinding krijgen met mijn VOIP-server en ben ik dus nog steeds bereikbaar.

Wat betreft het bandbreedte gebruik, vraag ik me af hoe je kan zeggen hoeveel VOIP gebruikt, gezien VOIP een verzamelnaam is en geen technologie opzichzelf.

Matthieu
08/12/06, 13:53
Matthieu: Dat is dan ook weer zo :P Eigenlijk met alles :P Het ligt aan hoeverre die telefoonlijn 'mission critical' is denk ik.

Maar als je al die maatregelen neemt, is het dan nog voordelig om VOIP te hebben ?
Dat is een hele goede vraag en dat is ook heel erg afhankelijk van je situatie.
De particuliere aansluiting achterwege latende kun je het volgende stellen;

Bij kleine installaties (alles kleiner dan 100 gebruikers) is IP telefonie duurder is dan een traditionele centrale. Dat komt niet alleen door al die extra maatregelen overigens.

Een traditionele centrale wordt over het geheel genomen over zo'n 10 jaar afgeschreven. Nu is de hardware een standaard server en die schrijf je (normaal gesproken) sneller af, datzelfde geldt voor de toestellen.

Daarbij ga ik overigens wel uit van commerciële producten, op het moment dat je gratis soft-clients gaat gebruiken (naja, de headset kost ook geld natuurlijk) en open-source producten waarbij je niet of nauwelijks licentie-kosten hebt wordt het meteen een ander verhaal en is IPT al snel goedkoper of weinig duurder meer in aanschaf.

Het grootste voordeel van IP telefonie haal je dan ook niet in de besparingen op de aanschaf of zelfs de belkosten (nationaal en internationaal bellen kost tegenwoordig ook een drol en drie knikkers), maar eerder met de vereenvoudigde integratie met andere applicaties.

Roadster
08/12/06, 14:15
Ik denk dat computable meer doelde op de Consumenten markt dan op de zakelijke markt.
Aangezien je zakelijke bijna altijd wel alles goed geregeld hebt en in orde hebt. Zo hebben we hier op kantoor sinds kort 2500 toestellen overgezet naar VOIP netwerk. Maar de VOIP server word reduntant uitgevoerd en staat in het eigen datacentra op het terrein die bij een fall out opgepakt word de dieselgenerator.

Maar voor persoonlijk gebruik heb je dit soort dingen natuurlijk niet in huis, en is de telefoon ook "minder" belangrijk dan dat je kantoor niet bereikbaar is.

crazycoder
08/12/06, 14:54
Laat nou de meeste bedrijven in het MKB geen 2500 toestellen hebben. En toch goed bereikbaar willen zijn..

TuCje
08/12/06, 17:04
Ik denk dat computable meer doelde op de Consumenten markt dan op de zakelijke markt.
Aangezien je zakelijke bijna altijd wel alles goed geregeld hebt en in orde hebt. Zo hebben we hier op kantoor sinds kort 2500 toestellen overgezet naar VOIP netwerk. Maar de VOIP server word reduntant uitgevoerd en staat in het eigen datacentra op het terrein die bij een fall out opgepakt word de dieselgenerator.

Maar voor persoonlijk gebruik heb je dit soort dingen natuurlijk niet in huis, en is de telefoon ook "minder" belangrijk dan dat je kantoor niet bereikbaar is.

Voor particulier is het dus zonder hulpmiddelen als een ups onmogelijk te telefoneren via voip en met analoog wel...zou dat in de toekomst geen issue meer zijn ?

Matthieu
08/12/06, 17:53
Voor particulier is het dus zonder hulpmiddelen als een ups onmogelijk te telefoneren via voip en met analoog wel...zou dat in de toekomst geen issue meer zijn ? Dat hangt er vanaf of je er een issue van maakt :)

Er schijnen in Nederland 32 miljoen mobiele telefoons te zijn, dat is er minimaal één per huishouden dus als de stroom dan een keer uit valt pak je je GSM die je dan hopelijk wel opgeladen hebt ;)

Het wordt pas echt vervelend als het mobiele netwerk ook nog eens plat gaat, maar goed.. zo kun je nog wel even door gaan en voor je het weet zijn we tot de conclusie gekomen dat we beter met zijn allen in een grot kunnen gaan leven zodat we niet meer afhankelijk zijn van al die moderne zaken die toch alleen stroom nodig hebben om te werken :)

TuCje
09/12/06, 22:18
Daar heb je dan ook weer gelijk in :P

Mits je natuurlijk netjes je rekening betaald, is het nederlandse electriciteits netwerk hartstikke betrouwbaar :P

groenleer
12/12/06, 12:00
Daar heb je dan ook weer gelijk in :P

Mits je natuurlijk netjes je rekening betaald, is het nederlandse electriciteits netwerk hartstikke betrouwbaar :P

Het nederlandse net mag dan uitermate betrouwbaar zijn met zijn 5 negens. Helaas zijn we wel afhankelijk van onze buurlanden.

Noem bijvoorbeeld het incident waarbij men in Duitsland een set hoogspanningskabels uitschakelde waarna in een groot deel van Europa een verstoring op trad. Puur omdat het elektriciteitsnet zijn stroom blijft (proberen te) trekken, en het dan van een andere kant af gaat halen.

Ik meen mij te herinneren dat buiten Nederland en Duitsland ook Belgie, Luxemburg en Frankrijk problemen hadden dat weekend.

Zelf heb ik een VOIP lijn via SpeakUP, hoewel dit een spielerij lijn is, en ik bij alle uitgaande verbindingen het nummer onderdruk merk ik maar zelden dat de verbindingen niet helder zijn.
Ook gesprekken die ik 's avonds voer (tussen 19 uur en 22 uur) klinken vrij helder en zijn kraak vrij. En dat over een At Home verbinding.
Pas als ik zelf ook actief ga downloaden happert deze lijn.
Ok de betrouwbaarheid is inderdaad zo slecht als de slechtste schakel.

In theorie zou je 100% moeten pakken en daar alle percentages dat ergens een storing kan zijn er af moeten halen om de geschate beschikbaarheid te kunnen berekenen.

VOIP is leuk, maar als je afhankelijk bent van openbare data netwerken, is het niet verstandig om er alleen maar op te vertrouwen, tenzij je een fallback config afspreekt met je telecom-provider.

MortyDot
12/12/06, 18:07
Ik heb hier in het ziekenhuis vorige week geholpen met het installeren met een compleet nieuwe VoIP centrale voor een nieuwe afdeling.

Wat me opviel is dat je (invergelijking) met een standaart centrale veel meer factoren afhankelijk bent

telefooncentrale => VoIP gateway => VoIP Server => (het bedrade netwerk) => VoIP telefoon

Of inpv een VoIP telefoon (als je een analoog aperaat hebt)
VoIP naar analoog convertor => fax

Dat terwijl de analoog lijnen van een aperaat (fax of tel) minder schakels heeft:
Telefoon centrale => Telefoon

Ik zie hier heel wat meer schakels.

Nu na een week gebruik valt ons hier de kwaliteit van het geluid vooral tegen. Veel echo en het gevoel alsof de klant heel ver weg in de lijn is.
Dit lijken me voornamlijk nog kinderziektes.

Het heeft ook grote voordelen:
-Iedere telefoon kan het telefoon nummer van een andere telefoon overnemen (niet persee doormiddel van doorschakelen)
-Er zijn veeeeeel meer mogelijkheden voor de hardware
-Je bent niet afhankelijk van de centrale (naja op zon manier, je telefoon hangt na inloggen in het netwerk, niet aan de centrale)

Al met al, moeite waard. Het word naar mijn id zeker de toekomst!

TuCje
12/12/06, 20:52
Maar is een voip centrale dan niet beter redundant te maken dan een analoge centrale als ik het zo lees ?

- redundante servers (hoe ver je ook wilt gaan) en raid configuratie (hoever je wilt gaan)
- redundante verbinding
- redundante UPS

MortyDot
13/12/06, 00:16
Meeste grotere centrales zijn al intern redundent uitgevoerd.... (Dubbele CPU enzo) dat is wat ik tenminste van het KPN mannetje hier te horen kreeg.

TuCje
13/12/06, 00:47
Maar kun je het dan ook in aparte locaties van elkaar uitvoeren :P

Het lijkt me dan dat als je downtime niet kan permiteren, je naar een uitwijklocatie kan gaan, lijntje aanleggen en hoppa :P Telefoon :)

of ben ik een beetje aan het doordraven :)

remotehands
13/12/06, 01:27
Wij waren gistermiddag van 2 uur 's middags tot ver in de nacht (minstens tot 2 uur 's nachts) onbereikbaar via telefoon.

Aangezien onze telefonie via internet loopt.

luser
13/12/06, 01:31
Wij waren gistermiddag van 2 uur 's middags tot ver in de nacht (minstens tot 2 uur 's nachts) onbereikbaar via telefoon.

Aangezien onze telefonie via internet loopt.

En wat was er dan misgelopen (lijkt me nuttiger dan gewoon te zeggen, tis rommel)?

remotehands
13/12/06, 04:11
Luser, ik zeg niet dat het rommel is hoor. Ik doe slechts een een mededeling zonder oordeel.

Gebruik nu 3 maanden Tele2 ADSL, gisteren was de 1e downtime. Was een downtime vanaf 2 uur tot tenminste 2 uur 's nachts. Volgende middag controleerde ik het en alles werkte iig. Laten we van 2 tot 2 uitgaan.

Er bleek een storing te zijn in 2 wijkcentrales.

Wido
14/12/06, 18:45
Wij werken binnen ons bedrijf volledig met VOIP. De ADSL lijnen zijn dedicated lijnen via Reasonnet. Verder loopt ook alle VOIP intern via het Reasonnet netwerk.

Het doet totaal niet onder aan de analoge telefonie, maar wat inderdaad wel zo is, als de stroom op kantoor uit gaat, dan kan je niet meer bellen.

Ik denk echter dat het voor het complete internet geld, het is een stuk minder betrouwbaarder dan een dedicated netwerk binnen in een bedrijf.

Doordat het internet van niemand of van iedereen is, is het simpelweg minder betrouwbaar.

Echter als jij zelf de volledige controle hebt over je netwerk, van punt A naar punt Z via punt C, B, D etc, dan kan je er prima uptimes mee halen.

Dat VOIP dus minder betrouwbaar is ben ik het niet mee eens, je moet het wel in de goede context plaatsen.

TuCje
14/12/06, 23:04
De analoge lijnen die KPN heeft, die werden ook gebruikt alleen voor telefonie ? Soort eigen telefonie "netwerk" ?

Voip loopt over een bestaande / gedeelde verbinding...

Wido
14/12/06, 23:13
Wat KPN exact met het netwerk deed weet ik niet, maar ik gok alleen telefonie.

VOIP hoeft niet over een gedeelde verbinding te lopen, je kan toch ook gewoon een prachtig netwerk aanleggen voor alleen je VOIP?

TuCje
15/12/06, 00:10
Wat KPN exact met het netwerk deed weet ik niet, maar ik gok alleen telefonie.

Ja psies... Nu loopt het standaard over een shared medium, het internet, waar meerdere partijen roet in het eten kan gooien toch ? :P


VOIP hoeft niet over een gedeelde verbinding te lopen, je kan toch ook gewoon een prachtig netwerk aanleggen voor alleen je VOIP?
Ja psies...kun je je eigen netwerk beheren :P

crazycoder
15/12/06, 00:14
Ja psies... Nu loopt het standaard over een shared medium, het internet, waar meerdere partijen roet in het eten kan gooien toch ? :P

Ja psies...kun je je eigen netwerk beheren :P
Tja, ik weet niet wat kpn precies uitspookt.

Als zij de huidige kabeltjes gebruiken om tussen de centrales tcp/ip te babbelen is er niet zo gek veel kans dat andere partijen roet in het eten gooien..

TuCje
15/12/06, 00:20
Daar zal het dan wel goed gaan, dan zijn we weer aanbeland bij de bottleneck: de verbinding naar internet zelf. Dat die het blijft doen en in hoeverre je daar in gaat (dubbele lijnen, ups etc ) :)

Wido
15/12/06, 11:12
Die analoge lijn naar jouw huis is niet redundant, je hebt alleen geen noodstroom nodig om te bellen.

Maar we gaan richting glasvezel, dat heeft op zichzelf geen stroom nodig om te werken, alleen die omvormer in jouw huis wel.

Inderdaad, als de stroom uit valt ben je je telefonie kwijt. Maar dan is de vraag, hoe zwaar til jij er als consument aan als je telefonie het even niet doet?

groenleer
15/12/06, 12:50
Die analoge lijn naar jouw huis is niet redundant, je hebt alleen geen noodstroom nodig om te bellen.

Maar we gaan richting glasvezel, dat heeft op zichzelf geen stroom nodig om te werken, alleen die omvormer in jouw huis wel.

Inderdaad, als de stroom uit valt ben je je telefonie kwijt. Maar dan is de vraag, hoe zwaar til jij er als consument aan als je telefonie het even niet doet?

Heel zwaar. ;)

-flits- toekomst over 5 jaar !!!
Analoge telefonie bestaat niet meer.
De ouderen van dan hebben verplicht VoIP telefoons en unified messaging sollutions in huis.
Je gaat op bezoek bij je vader en die krijgt een hart aanval.
Je drukt op de noodknop van het VoIP toestel.
*niets*

Data verbinding dood.

Vlug vlug, je GSM. Waar heb ik nu verdorie weer mijn gsm gelaten? ->|
112 bellen, Kom je op de landelijke meldkamer uit in driebergen. Moet je eerst aangeven in welke regio je hulp nodig hebt.
Doorverbinden.
Aangeven welke hulp je nodig hebt en waar.
Resultaat belangrijke tijd gaat zo heel vlug verloren.

*flits* terug naar het heden...
ALs je analoge telefoon het niet doet, dan heb je het zelfde probleem.
Gelukkig gebeurt het alleen niet vaak. Voordeel van vaste telefoons is dat het bekend is op welke locatie gevestigd zouden moeten zijn.


* groenleer is soms een doemdenker...
Het voordeel daarvan is dat je wel weet wat je in de ergste situatie zo'n beetje kan verwachten.

maartenb
15/12/06, 12:55
Groenleer dat je in Driebergen uitkomt is binnekort voorbij zie http://www.nu.nl/news/917320/14/%27Locatie_beller_in_nood_direct_bekend%27.html

RobbertC
15/12/06, 12:58
Erg fijn, dat een analoge lijn gewoon werkt als de stroom uitvalt. Alleen jammer dat steeds meer mensen alleen DECT-telefoons in huis hebben. Inclusief een basisstation die niet meer werkt als er geen stroom meer is ;) Dan kun je dus nog niet bellen.

stan020
15/12/06, 15:26
Laat staan als de stroom uitvalt.

crazycoder
15/12/06, 15:42
Een UPS kost tegenwoordig bijna niets meer..

Ook altijd handig omdat je verwarming OOK stroom nodig heeft..

TuCje
15/12/06, 17:14
Dan wacht ik nog heel eventjes op de eerste voip telefoon provider die in de telefoon een noodstroom voorziening ingebakken heeft :) Opgelost :P