PDA

Bekijk Volledige Versie : Telefoon aansluiting + asterisk computer



eweps
05/12/06, 14:40
Ik had even een vraagje, wij verhuizen binnenkort naar een nieuw kantoor, echter willen we als internetprovider Orange nemen.

Bij orange zouden we dan voor adsl family + telefonie totaal gaan, het is dan alleen niet mogelijk een isdn aansluiting te nemen.

Het is wel mogelijk om een extra telefoonaansluiting aan te vragen.

Nu willen wij het volgende gaan realiseren:

ADSL + telefonie komt binnen op een gewone telefonie lijn
|
\/
Wordt aangesloten op een computer met daarin een telefonie kaart(is dit mogelijk?) Iemand tips wat we hiervoor moeten gebruiken? Hardware etc?
|
\/
Asterisk moet vervolgens het telefoongesprek afhandelen met een computergestuurd menu en voicemail etc. We willen dit zelf installeren en mochten we er niet uit komen een deel laten doen door een extern bedrijf.
|
\/
Gesprek doorsturen naar bepaalde telefoon etc. (Wat voor telefoons zijn hiervoor benodigd?)


Wat we ook willen is een fax aansluiten op de telefoonlijn, het is dus verstandig een tweede telefoonlijn aan te vragen omdat dit waarschijnlijk niet door asterisk geregelt kan worden.

Iemand suggesties/opmerkingen en/of tips?

Alvast bedankt.

Aessence
05/12/06, 15:41
Je kan ook gewoon een tweede telefoonlijn bij de KPN aanvragen voor je ISDN...

Verder is de telefonie die bij (A)DSL geleverd wordt gewoon één of meer analoge lijnen. ISDN kan overigens ook, maar hangt van de provider af (BBNed levert ook ISDN met hun Voice over DSL weet ik).

De apparatuur die je kiest moet gewoon om kunnen gaan met "traditionele" telefonie aansluiting, in het geval van jouw voorstel, een analoge.

George/

hostlogic.nl
05/12/06, 17:19
Waarom kies je voor Orange telefonie? Ik vind het persoonlijk veel prettiger om dit soort dingen gescheiden te houden. Als je dan eens van ADSL provider wilt wisselen moet je weer het telefoonnummer porteren (en dat is volgens mij op dit moment nog heel erg lastig).

Wij maken gebruik van een VOIP abonnement bij budgetphone. Daarbij krijg je de SIP account gegevens die je zonder problemen in combinatie met Asterisk kunt gebruiken. Asterisk is een software telefooncentrale, je kunt dus zonder adapters je telefoonlijn via het netwerk binnen laten komen op je centrale.

Voor je telefoons op kantoor kun je hebt beste voip toestellen nemen. Deze sluit je aan via een netwerkkabel en hebben dus ook geen adapters nodig om verbinding te maken met je telefooncentrale.

Als je eens wat wilt spelen met Asterisk kan ik je Trixbox aanraden (www.trixbox.org). Dit is een complete linux distributie waarmee je binnen 1 uur een complete telefooncentrale kunt installeren. Er zijn ook VMware images te downloaden om nog sneller in de lucht te zijn. Bij budgetphone kun je voor weinig geld een pre-paid nummer aanvragen, om mee te testen.

eweps
06/12/06, 00:27
VOIP is volgens mij bellen over internet, ik bel liever over de normale telefoonlijn.. dat is volgens mij op dit moment nog net wat betrouwbaarder..

Dat moet ook te doen zijn op de manier waarop ik het beschrijf toch? Dat ik bij verhuizing het telefoonnummer moet porteren is dan minder erg.

Iemand een idee van de hardware dat ik aan moet schaffen? Het liefst een simpele PC..

hostlogic.nl
06/12/06, 01:09
Volgens krijg je bij Orange geen normale telefoonlijn maar bel je ook over internet. Het verschil is dat Orange jou een adapter geeft waar je je normale telefoons op aan kunt sluiten.

Mark Vletter
06/12/06, 10:32
Als je wilt bellen over een normale telefoonlijn, dan heb je een tweede telefoon aansluiting nodig. Dit kan een ISDN of een analoge aansluiting zijn. Indien je met meerdere personen werkt is ISDN een goede keuze.

Orange is inderdaad bellen over het internet. Dit wordt ook wel VoIP genoemd (Voice over IP, spraak over internet).
Orange geeft je standaard 1 nummer en de mogelijkheid een tweede nummer aan te vragen. In hoeverre het ook mogelijk is om met meerdere lijnen uit te bellen is mij niet bekend.

Je kunt een in je Asterisk server een ISDN kaart plaatsen. Intern gebruik je VoIP toestellen die je aan meldt op de Asterisk server. Dit kan ieder VoIP toestel zijn (SPA 942 van Linksys vindt ik een mooie keuze).

De vraag is echter of het zinvol is om een ISDN lijn aan te laten leggen. Je hebt dubbele kosten en de configuratie van Asterisk is complexer. Daarnaast heb je de kosten voor de ISDN kaart.

Je kunt er ook voor kiezen om VoIP bij een derde partij aan te vragen. Dit kun je vervolgens in je Asterisk server zetten. (ipv een ISDN kaart). Dit zou ik een logische keuze vinden.

Zelf een asterisk server opzetten is niet al te ingewikkeld, echter net als bij elk ander software pakket is er een learning curve aanwezig. Daarnaast zijn er risico’s aan verbonden. Een niet goed geconfigureerde server kan gehijacked worden.

Mocht je nou bang zijn om niet bereikbaar te zijn op het moment dat de VoIP server niet werkt, of de internet verbinding eruit ligt, vraag dan aan je VoIP provider of het mogelijk is een overloop naar je mobiel te laten plaats vinden als dit gebeurd. Op die manier blijf je altijd bereikbaar.

eweps
06/12/06, 14:01
Als ik het dus goed begrijp dan...

kan ik een standaard ADSL verbinding bestellen, vervolgens een abonnement nemen bij een VOIP provider en achter de router van de internetverbinding op 1 lijn een computer aansluiten met daarop windows en asterisk.

Op deze computer kan ik dan vervolgens speciale VOIP telefoons aansluiten? Uit wat voor hardware moet de computer bestaan?

De VOIP provider deelt mij vervolgens een nummer uit(zijn meerdere nummers mogelijk?), en ik ben dan bereikbaar op dat nummer en kan ook bellen vanaf kantoor. En zodra ik de computer met asterisk uit zet dan wordt het nummer doorgeschakeld naar mobiel..

Bij ons op kantoor zijn er 4 mensen die een telefoon nodig hebben en we hebben ook een fax staan.. hoe is dit op te lossen icm VOIP abonnementen?

Mark Vletter
06/12/06, 15:34
Je kunt in je netwerk VoIP toestellen aansluiten (bij een SPA 942 is het zo dat je netwerk kabel eerst naar je telefoon gaat er daarna door na je PC, waardoor je maar 1 netwerk kabel nodig hebt).

Deze toestellen meld je aan op je asterisk server.

Het is echter makkelijker om een SPA 9000 aan te schaffen. Dit is een VoIP centrale. Deze herkent de toestellen (Linksys toestellen) automatisch, en er is een poort aanwezig voor je fax en andere analoge apparatuur.

Een linksys SPA 9000 + 4 toestellen, een VoIP abonnement met meerdere telefoonnummers. Dat is voor jou de meest eenvoudige oplossing.

Mocht je nou bang zijn om niet bereikbaar te zijn op het moment dat de VoIP server niet werkt, of de internet verbinding eruit ligt, vraag dan aan je VoIP provider of het mogelijk is een overloop naar je mobiel te laten plaats vinden als dit gebeurd. Op die manier blijf je altijd bereikbaar.

hostlogic.nl
06/12/06, 16:16
Nog een kleine aanvulling op de zeer duidelijke uitleg van Mark. In geval van een volledige VOIP oplossing, kun je er ook voor kiezen om je Asterisk server (of SPA9000) in een datacenter te plaatsen. De toestellen op kantoor (of bijvoorbeeld bij een thuiswerkplek) maken dan via internet verbinding. Voordeel is dat een internet verbinding in een datacenter beter is dan de gemiddelde (consumenten) ADSL verbinding.

Citruz.
06/12/06, 18:49
Nog een kleine aanvulling op de zeer duidelijke uitleg van Mark. In geval van een volledige VOIP oplossing, kun je er ook voor kiezen om je Asterisk server (of SPA9000) in een datacenter te plaatsen. De toestellen op kantoor (of bijvoorbeeld bij een thuiswerkplek) maken dan via internet verbinding. Voordeel is dat een internet verbinding in een datacenter beter is dan de gemiddelde (consumenten) ADSL verbinding.

Interessant topic, maar...

Wat is het verschil tussen toestellen die via ADSL verbinding maken met een server in een datacenter of een server die via ADSL de gesprekken ontvangt?

eweps
06/12/06, 19:38
Hm, en toch staat het me nog tegen om aan VOIP te beginnen, het is nou niet bepaald betrouwbaar geweest tot nu toe.

http://portal.tiscali.nl/producten/adsl/adslt12plustelefonie.html is dit trouwens VOIP of gewone analoge telefoonlijn?

Sander-
06/12/06, 19:42
OKe even duidelijkheid over Orange.

Er zijn 2 mogelijkheden:
- ADSL + Telefonie van Orange
- ADSL van Orange.

Bij de 1e maak je voor de telefonie gebruik van VOIP. Bij de 2e blijft je gewone analoge lijn in tact en kun je die prima gebruiken voor normale analoge telefoongesprekken via KPN.

Mijn persoonlijke advies:
1: Gebruik de analoge telefonielijn voor je fax
2: Neem orange zonder telefonie en neem een voip-account bij een andere partij voor je telefoongesprekken.

Of neem bij kpn een 2e analoge lijn (of isdn) om te bellen.

Je hoeft dus NIET verplicht via orange te bellen.

eweps
06/12/06, 19:46
Dat het niet verplicht was dat wist ik inderdaad, het leek mij eigenlijk wel makkelijk zodat er maar 1 factuur betaald hoefde te worden.

Is dit overigens ook een optie om op een computer met asterisk aan te sluiten?
http://www.voipshop.nl/products/voip-gateways-ata/linksys/linksys-voip-telefoonadapter-met-2-fxs-poorten-sip.htm

AlexanderOnline
07/12/06, 09:47
Ja, je kan dat aparaatje in je netwerk hangen. Je hangt er mooi een telefoon aan, en stelt op dat apparaatje je asterisk server in als de SIP server om mee te bellen.

eweps
07/12/06, 19:47
Hm, en mocht ik een normale pc pakken met asterisk, deze aansluiten op een analoge telefoonlijn.. hoe kan ik dan op de pc meerdere telefoons aansluiten?

Sander-
07/12/06, 21:00
Dan kan je al je voip telefoons gewoon via je netwerk laten connecten met je asterisk server. IN je asterisk machine stel je vervolgens heel eenvoudig in dat alle uitgaande en inkomende gesprekken via die analoge telefoonlijn wil voeren.

Dit wordt ondersteund met een flink aantal standaard modemkaartjes.

eweps
08/12/06, 01:01
Oke, je moet in alle gevallen dus VOIP telefoons gebruiken.

Prima, weet ik even genoeg. Als ik nog vragen heb dan horen jullie het wel. Bedankt tot zo ver!

Mark Vletter
11/12/06, 10:50
Succes met je keuze