PDA

Bekijk Volledige Versie : Opheffing bedrijf hoe zit het nu met mijn klanten.



BlackHorse
05/12/06, 11:21
Zoals inmiddels wel bekend is stoppen wij met onze werkzaamheden. Nu hebben wij een firma bereid gevonden om onze klanten en onze verplichtingen tegen die klanten over te nemen maar nu is mijn vraag mag ik dit zomaar doen of ben ik verplicht mijn klanten voor dat ik ze overdraag aan iemand anders de keus te geven om over te stappen naar een andere aanbieder dat de 1e die ik aanbied en ben ik dan ook verplicht om eventuele verschillen in prijs te betalen.

Toon
05/12/06, 11:41
Zoals inmiddels wel bekend is stoppen wij met onze werkzaamheden. Nu hebben wij een firma bereid gevonden om onze klanten en onze verplichtingen tegen die klanten over te nemen maar nu is mijn vraag mag ik dit zomaar doen of ben ik verplicht mijn klanten voor dat ik ze overdraag aan iemand anders de keus te geven om over te stappen naar een andere aanbieder dat de 1e die ik aanbied en ben ik dan ook verplicht om eventuele verschillen in prijs te betalen.

Overname is vaak contractbreuk, dus daar staan ze vrij in

Erik
05/12/06, 12:11
Volgens mij breek je geen enkel contract, wanneer alle verplichtingen overgenomen worden. Dat hangt natuurlijkj van de contracten af, als je die al had..

Swiftway-UK
05/12/06, 12:18
Je moet je klanten eigenlijk 3 mogelijkheden bieden.

1. onderbreken contract en vinden van nieuwe aanbieder, waar je natuurlijk het reeds betaalde bedrag moet terug geven aan de klant voor de resterende periode. Soms ook een vergoeding voor gemaakte kosten voor overstappen.

2. overstappen naar een door jou aangewezen partij, die tevens alle lopende verplichtingen overneemt, klanten moeten een nieuwe overeenkomst tekenen.

3. je moet ze de mogelijkheid bieden om hun contract gewoon bij jou af te maken, je kunt natuurlijk wel het contract voor de volgende periode opzeggen met inachtneming van dezelfde opzegtermijn als die jij zelf geeft aan je klanten, opzeggen kun je het beste schriftelijk, aangetekend per post doen.

BlackHorse
05/12/06, 12:19
Volgens mij breek je geen enkel contract, wanneer alle verplichtingen overgenomen worden. Dat hangt natuurlijkj van de contracten af, als je die al had..

Natuurlijk hadden mij klanten een abonnement bij mij en een soort support contract voor software met betrekking tot het internet.

Swiftway-UK
05/12/06, 12:23
Natuurlijk hadden mij klanten een abonnement bij mij en een soort support contract voor software met betrekking tot het internet.

Juist! contracten en verplichtingen zijn niet eenzijdig, dus je zit eigenlijk vast (volgens mij) aan de door mij genoemde opties.

BlackHorse
11/12/06, 12:47
Je moet je klanten eigenlijk 3 mogelijkheden bieden.

1. onderbreken contract en vinden van nieuwe aanbieder, waar je natuurlijk het reeds betaalde bedrag moet terug geven aan de klant voor de resterende periode. Soms ook een vergoeding voor gemaakte kosten voor overstappen.

2. overstappen naar een door jou aangewezen partij, die tevens alle lopende verplichtingen overneemt, klanten moeten een nieuwe overeenkomst tekenen.

3. je moet ze de mogelijkheid bieden om hun contract gewoon bij jou af te maken, je kunt natuurlijk wel het contract voor de volgende periode opzeggen met inachtneming van dezelfde opzegtermijn als die jij zelf geeft aan je klanten, opzeggen kun je het beste schriftelijk, aangetekend per post doen.

Optie 3 is voor ons geen optie en ik heb nu 2 klanten die optie 1 en 2 niet willen hoe kan ik dit oplossen op zo'n correct mogelijke manier. GRAAG HULP.

bakkerl
11/12/06, 13:05
Vraag eens wat die klanten dan wel willen voor oplossing.

Swiftway-UK
11/12/06, 13:10
Helaas kunnen zij je houden aan optie 3, eventueel de zaak bespreken met een jurist of advocaat is mijn advies.

BlackHorse
11/12/06, 13:26
Vraag eens wat die klanten dan wel willen voor oplossing.

Zij zien meer iets in de trant van optie 3. En aangezien wij ons bedrijf per 1 januari 2007 opheffen is dat geen optie.

bakkerl
11/12/06, 13:33
Geen optie?
Je heb nu eenmaal een contract met die klanten. Beide partijen hebben zich daar aan te houden. Ook jij als bedrijf zijnde. Eenzijdig zomaar opzeggen is dus geen optie.

Het is lullig, maar ik denk dat je schriftelijk zult moeten gaan opzeggen bij die klanten (optie 3) en dan je bedrijf pas beeindigen na de opzeg periode.

Op dit punt had je dus al 3 maanden geleden (of langer afhankelijk van opzeg termijn) over hoe en wat bij het beeindigen van je bedrijf bezig moeten zijn.

BlackHorse
11/12/06, 13:51
Geen optie?
Je heb nu eenmaal een contract met die klanten. Beide partijen hebben zich daar aan te houden. Ook jij als bedrijf zijnde. Eenzijdig zomaar opzeggen is dus geen optie.

Het is lullig, maar ik denk dat je schriftelijk zult moeten gaan opzeggen bij die klanten (optie 3) en dan je bedrijf pas beeindigen na de opzeg periode.

Op dit punt had je dus al 3 maanden geleden (of langer afhankelijk van opzeg termijn) over hoe en wat bij het beeindigen van je bedrijf bezig moeten zijn.

3 maanden geleden was opzeggen ook nog niet aan de orde. Wij stoppen met ons bedrijf naar aanleiding van de perikelen omtrent het programma RedWolf.

ShowU
11/12/06, 15:29
Kun je niet je bedrijf laten overnemen door iemand? Als het bedrijf blijft voortbestaan, welliswaar met een andere eigenaar, dan is er toch niets aan de hand? Je klanten hoeven dan ook geen nieuw contract te tekenen want ze blijven immers klant bij hetzelfde bedrijf.

Swiftway-UK
11/12/06, 15:32
Kun je niet je bedrijf laten overnemen door iemand? Als het bedrijf blijft voortbestaan, welliswaar met een andere eigenaar, dan is er toch niets aan de hand? Je klanten hoeven dan ook geen nieuw contract te tekenen want ze blijven immers klant bij hetzelfde bedrijf.

Dit is alleen het geval als het bedrijf een zelfstandig rechtspersoon is (bijvoorbeeld een BV).

BlackHorse
11/12/06, 15:48
Dit is alleen het geval als het bedrijf een zelfstandig rechtspersoon is (bijvoorbeeld een BV).

Is niet helemaal waar een eenmanszaak kan ook worden overgenomen maar dan praat je zowel over een andere eigenaar als over een ander bedrijf en zijn de contracten weer nietig.


Kun je niet je bedrijf laten overnemen door iemand? Als het bedrijf blijft voortbestaan, welliswaar met een andere eigenaar, dan is er toch niets aan de hand? Je klanten hoeven dan ook geen nieuw contract te tekenen want ze blijven immers klant bij hetzelfde bedrijf.

Een eenmanszaak kan ook worden overgenomen maar dan praat je zowel over een andere eigenaar als over een ander bedrijf en zijn de contracten weer nietig.

Aessence
11/12/06, 16:17
Hoeveel ton (€) is er eigenlijk mee gemoeid met die twee klanten? En heb je daar eeuwigdurende contracten mee afgesloten? Afspraak is afspraak, maar het moet natuurlijk ook niet te gek zijn/worden.

Niet zo netjes, maar wel de praktijk: Als je stopt met je bedrijf dan stoppen ook je contracten. In principe is het zo dat je in geval van een eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk kan worden gehouden, maar dat zal in de praktijk wel meevallen (tenzij het om wezenlijke bedragen gaat).

Als je het netjes regelt en het ongebruikte deel van abonnementen restitueert en een redelijke opzegtermijn hanteert, loop je in de praktijk weinig risico. Als je de klant een vergelijkbaar alternatief biedt is dat helemaal mooi.

Beter is het natuurlijk om lopende contracten uit te dienen, maar als je die keuze niet kan maken, dan is dat nou eenmaal zo.

Ik meen me uit eerdere posts te herinneren dat er eigenlijk weinig contractueel geregeld was, en zou me dan ook minder druk maken.

Als je er 'alles' aan hebt gedaan om het naar je klanten toe netjes te regelen is de enige overblijvende optie dat je het niet zo netjes speelt. Kijk naar de harde afspraken die op papier/e-mail gemaakt zijn en interpreteer ze op een zo negatief mogelijke wijze voor je klant (b.v. geen responsetijd afgesproken = 14 dagen responsetijd ofzo). Dan maar kwaadschiks zou ik zeggen.

George/

bakkerl
11/12/06, 16:24
Als je er 'alles' aan hebt gedaan om het naar je klanten toe netjes te regelen is de enige overblijvende optie dat je het niet zo netjes speelt. Kijk naar de harde afspraken die op papier/e-mail gemaakt zijn en interpreteer ze op een zo negatief mogelijke wijze voor je klant (b.v. geen responsetijd afgesproken = 14 dagen responsetijd ofzo). Dan maar kwaadschiks zou ik zeggen.

mwja, als je zo gaat spelen kun je ook per 1-1-2007 een prijsstijging van 1000% doorvoeren (indien contract als 1-1-1007 al toestaat). ->|

BlackHorse
12/12/06, 10:41
mwja, als je zo gaat spelen kun je ook per 1-1-2007 een prijsstijging van 1000% doorvoeren (indien contract als 1-1-1007 al toestaat). ->|

Ik ben het met je eens bakker de afhandeling moet wel netjes gebeuren.

groenleer
12/12/06, 11:30
Ik ben het met je eens bakker de afhandeling moet wel netjes gebeuren.

Nou effe weer serieus.

Wat zijn de redenen van jouw klanten, om je aan je afspraken te houden?
Wat zijn je afspraken? Wat doet je software zo specifiek voor die klanten dat ze bijvoorbeeld niet ondergebracht kunnen worden bij een ander bedrijf?

Als het maat-werk is geweest, dan kun je nog wel een probleem gaan hebben. Ook het overnemen van de klanten door je zelf onder een andere naam zou een nieuw contract zijn.

Kortom zet de dingen nogmaals op een rijtje, ga desnoods langs een jurist.
Het Juridisch Loket kan je bijvoorbeeld bij staan in het basis beginsel.
Doe je niet voor als de zaak eigenaar, maar als mogelijk gedupeerde klant. Kijk eens of ze een poot hebben om op te staan.

ALs het niet goedschiks kan, dan zal het uiteindelijk kwaadschiks moeten.
Je hebt neem ik een betaling per periode afgesproken. Als er niet betaald is, hoef je ook niks te leveren. (Afhankelijk van wat er in je AV staan).

Kortom goed documenteren van je afspraken en ze nog eens nakijken.