PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe ben jij...



TuCje
03/12/06, 00:45
Ik was benieuwd hoe dat jullie het systeem-, netwerkbeheerder (of hoe je het wilt noemen) vak ingerold zijn en hoe jullie jezelf in vorm houden qua techniek, ontwikkelingen, kennis etc.

In een bedrijf langzaamaan naar boven geklommen ? Zelf hobbyistisch dingen geleerd ? of een mix van die twee ?

Bepaalde forums? bepaalde websites ? Tijdschriften ? seminars ? boeken ? trainingen? nieuwsbrieven ? etc

Apoc
03/12/06, 01:06
Trial & Error is de sleutel tot succes :)

ShowU
03/12/06, 01:52
bovenstaand, gewoon proberen, en af en toe flink op je bek gaan...

Remigius
03/12/06, 06:49
Met de paplepel ingegoten :)
Oude 'laptop' van mijn vader, programmeren op mijn kamertje, een paar IT/ICT opleidingen en voila :)

Christiaan1
03/12/06, 07:43
persoonlijke interesse hebben...(helpt veel en natuurlijk aanleg voor hebben) opleidingkje en thuis verder klooien :P ben 22 btw

veenman
03/12/06, 09:00
Jezelf alles aanleren, dus een beetje trial-en-error, gewoon proberen. Daarbij helpen boeken en andere informatiebronnen zoals websites en fora over de onderwerpen ook bij. Op die manier kun je ver komen!

LH-Online
03/12/06, 09:29
Veel doorlezen, vallen en opstaan, leren van je fouten, proberen & experimenteren. Ontdek waar je vaardigheden liggen, en leer die te gebruiken/werk die uit :)

TuCje
03/12/06, 13:51
Trial & error.. GOT IT ! :) Gewoon iets doen, flink op je bek gaan en dan doen totdat het goed gaat...

Wat zijn dan bijvoorbeeld goeie websites of boeken om dingen uit te leren of te proberen ? Ik volg nu de cursus van MCSA, maar volgens mij is dat niet "alles"...

Hebben jullie zelf thuis allerlei routers en weet ik veel staan om te rotzooien ?

JayvD
03/12/06, 13:57
Trial & error

Boeken

Trial & error

Curcussen

Trial & error

Licenties zijn handig als je voor bedrijven gaat werken, kan je laten zien dat je het je het ooit wist. Maarja, licentie zegt natuurlijk niets.

Christiaan1
03/12/06, 13:57
Trial & error.. GOT IT ! :) Gewoon iets doen, flink op je bek gaan en dan doen totdat het goed gaat...

Wat zijn dan bijvoorbeeld goeie websites of boeken om dingen uit te leren of te proberen ? Ik volg nu de cursus van MCSA, maar volgens mij is dat niet "alles"...

Hebben jullie zelf thuis allerlei routers en weet ik veel staan om te rotzooien ?

Jep (daar leer je het meest van vind ik, zelf doen...)

crazycoder
03/12/06, 14:45
Licenties zijn handig als je voor bedrijven gaat werken, kan je laten zien dat je het je het ooit wist. Maarja, licentie zegt natuurlijk niets.
Ik zou voor certificaten gaan :)

Maar je heb wel gelijk als je bedoel dat een certificaat niet alles zegt...

Apoc
03/12/06, 15:23
Mwa, een MCSE of RHCE certificaat haal je niet zomaar. Bij bijvoorbeeld RHCE schotelen ze je een systeem voor wat niet goed werkt, en dan zal je zelf moeten uitvinden wat het probleem is. Zoiets kan je niet oplossen door enkel dingen uit een boek te lezen, je hebt daar een flinke dosis praktijkervaring voor nodig.

Nu wil ik ook weer niet zeggen dat een certificaat alles zegt, maar het zegt ook zeker niet "niets". Dat verschilt dan uiteraard wel weer per certificaat.

crazycoder
03/12/06, 15:40
Mwa, een MCSE of RHCE certificaat haal je niet zomaar. Bij bijvoorbeeld RHCE schotelen ze je een systeem voor wat niet goed werkt, en dan zal je zelf moeten uitvinden wat het probleem is. Zoiets kan je niet oplossen door enkel dingen uit een boek te lezen, je hebt daar een flinke dosis praktijkervaring voor nodig.

Hoe het nu is met MCSE weet ik niet, maar tot niet zo heel erg lang geleden had je meer dan genoeg papieren MCSE-ers. Met stevig leren kon je het altijd halen.

TuCje
03/12/06, 18:02
Ik ga ook gewoon door met MCSA en dan MCSE etc. Ik ben ook niet iemand die 'even de antwoorden' leert, maar iemand die het wel wil begrijpen en ook iets mee kan doen :) Hoewel ik het tegenovergestelde bij collega's heel vaak zie...

Binnenkort toch mijn kamer opnieuw inrichten, dan ook maar gelijk rekening houden met extra apparatuur :P

groenleer
04/12/06, 12:56
Hier veel prutsen met Trial & Error vanaf mijn 8ste levensjaar.
Inmiddels ben ik 24. In de tussentijd heb ik verschillende opleidingen gevolgd.
Technische Productie Automatisering (Electronica, PLC's etc.)
Een tijdje Mens & Informatica (Afstudeerrichting binnen Hogere Informatica)
en als laatste de opleiding Netwerk Infrastructuur Designer, met de onderstaande cursussen (zie footer van dit bericht) er in verwerkt, jammer genoeg nog zonder officiele certificaten.

Nu druk bezig om heel veel praktijk ervaring op te doen, om uit eindelijk de certificaten daadwerkelijk te kunnen behalen.

Daarnaast heel veel websites bij houden, nieuwsbrieven van marktleiders, aanmelden voor seminars, congressen etc.
Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

TuCje
04/12/06, 14:02
Welke websites kijk je zoal groenleer ?

AlexanderOnline
04/12/06, 16:11
hobby, in je vrijetijd er mee bezig zijn en dingen proberen.

SebastiaanStok
04/12/06, 19:44
Trial-error
Boeken
Internet
Fatal error
Support forum :D

TuCje
04/12/06, 23:46
Weet iemand bijvoorbeeld een website oid waar uitgelegd staat wat carriers, transits, ripe etc inhouden ? Hoe dat allemaal in elkaar zit etc..

JayvD
04/12/06, 23:55
Weet iemand bijvoorbeeld een website oid waar uitgelegd staat wat carriers, transits, ripe etc inhouden ? Hoe dat allemaal in elkaar zit etc..

Gebruik zoekknop voor forum, is genoeg te vinden.

TuCje
05/12/06, 00:11
Jaa.. dat dacht ik al...zelf bedacht ? :)

Ik bedoelde dus meer: weet iemand een site waar al die kleine beetjes aan informatie die hier verspreid staat op het forum op staan...Of een (e-)boek...

SebastiaanStok
05/12/06, 10:21
Wikipedia :p

thrunx
05/12/06, 10:24
Trial-error
Boeken
DJO Amersfoort (http://www.djoamersfoort.nl) (vroeger lid, nu begeleider en bestuurslid)
Internet
Forums

Vooral heel erg nieuwsgierig zijn, alles willen weten en vooral veel uitproberen ;)

TuCje
05/12/06, 11:15
Rollerscapes: Heej.. natuurlijk ! mijn 2e startpagina na google ! :)
thrunx: Nieuwsgierig ben ik zeker wel ;) Daarom ben ik ook op zoek naar forums en websites, boeken als die van jouw :)

thrunx
05/12/06, 11:24
@TuCje: Ik ben lid van WHT :lovewht: natuurlijk, ook van jacqieline.com (maar kom er haast nooit meer) en phpfreakz.nl. Ik heb vooral toen ik net begon boeken gelezen, daarna niet meer eigenlijk ;) Dat waren "Basiscursus" boeken volgensmij: HTML, Javascript & PHP. Ook een cursusboekje over CSS, maar ik weet niet meer hoe dat heet....

Ik heb natuurlijk geen idee wat je niveau is, maar als je (nog) niet thuis bent in programmeren zijn de "Basiscursus" boekjes zeker aan te raden. Ik kwam er destijds op 11 jarige leeftijd prima alleen uit, dus dan kan iedereen het! :D

Ik ga wel binnekort weer wat boeken kopen over Ajax en SEO/Google, vind ik gewoon leuk :) ;)

Handige website's:
www.w3schools.com
www.handleidinghtml.nl
www.php.net
www.google.nl

PS. Ik ben lid van de HCC en ontvang elke maand de Computer!Totaal, staan geen echte ingewikkelde dingen in, maar vooral leuke nieuwtjes :)

TuCje
05/12/06, 12:50
Ik heb wel programmeer kennis, maar ik bedoel meer de technische (server) kant etc :P

maar zeer interessant :)

thrunx
05/12/06, 13:24
Server kant is bij mij gewoon gekomen door trial & error ;) Zelf linux bakjes thuis neerzetten helpt ook nog wel eens :)

TuCje
05/12/06, 13:43
Dat is duidelijk :) we gaan gewoon lekker knutselen... :P

t.bloo
13/12/06, 22:46
DJO Amersfoort

DJO Eindhoven hier, onbetaalbare ervaring! Gewoon 30 jaar lang nieuwsgierig zijn en alles uitproberen. Van fouten leer je het meest.

SebastiaanStok
22/08/07, 10:21
He misschien een beetje erg laat :o
Maar er sinds een tijdje een nieuwe informatie bron :)

http://wiki.phpfreakz.nl/Hoofdpagina
Wouw ik gewoon even laten weten ;)

l30n
22/08/07, 11:01
Met Google onder de knie kom je ook een heel eind.

ByteMe
22/08/07, 11:38
Gho, tijdens de hogeschool begonnen met php/mysql voor mijn eigen sitejes en vrienden. Hosting gereselled maar merkte snel dat ik zelf beter kon... 2 jaar geleden commerciele partnerschap gesloten en gaan!
Oja, als consulent in veel bedrijven geweest, zo leer je alle technische kanten.
Eigenlijk nooit boeken gekocht, vooral door te doen, paar cursussen en google :)
M'n MCP's nooit echt van pas gekomen in de hostingbranche...

-Kevin
22/08/07, 18:50
Verveling thuis > xbox gekocht (2005), (2006) computer en naar tijdje op dit soort forums beland enz, doe nu een mbo ict opleiding :)

Ook al heel veel tuts doornomen enz

pierce
22/08/07, 19:10
wat moest je anders eind jaren 90? ;)

Nielsvk
22/08/07, 19:33
ALLES uitproberen en van je fouten leren, zo heb ik Linux momenteel op middelmatig tot gevorderd niveau, PHP & SQL onder de knie, en momenteel bezig met C++ :)

wonko
23/08/07, 07:59
Als kind was ik al altijd geintresseerd in techniek, automatisering,... medio de jaren 80 een eerste 'PC' gekregen, en het is nooit meer goed gekomen...

Bijstuderen doe ik vooral door artikels te lezen, dingen te proberen, goede conferenties bij te wonen... M'n personeel durft ook al eens wild-enthousiast een nieuwe techniek uitleggen op het whiteboard...

DelekiHosting
23/08/07, 08:24
Mijn vader kocht toen ik een jaar of 10 was een 486SX computer, met let wel, 120MB harde schijf!
Ik raakte er door gefascineerd, zat alleen nog maar achter de computer en daar is eigenlijk nooit meer iets aan veranderd.
Opleiding? Na m'n middelbare school niet meer, behalve dan een paar Microsoft certificaten. De rest is dus allemaal trial and error geweest... zo leer je een heleboel.

nopzolder
23/08/07, 10:04
jaar of 20 geleden... Comodore 64, vanaf toen is het mis gegaan :)
in de BBS tijd al erg druk geweest, daar diverse programma's voor gemaakt.
Veel in ANSI :) geklopt, en dat in het begin over 1200 baud :).

Van hobby studie gemaakt, diverse opleidingen, een heleboel certificeringen.
Eerst Windows, nu vnl virtualisatie + storage en netwerken.

Trial and error is leuk, maar niet altijd praktisch.

MiesArt
23/08/07, 11:08
Ik ben dan wel geen systeembeheerder maar misschien is het ook leuk als ik vertel hoe ik aan het ontwerpen ben geraakt.

Ondanks het feit dat ik van het vrouwelijke geslacht ben speelde ik ongeveer 3 jaar geleden volop online text based games, bij deze spellen kon je een mooi profiel maken en daar is alles begonnen, ik probeerde altijd met Photoshop wat te knutsellen en op een gegeven moment wees iemand mij op een forum waar ze designers zochten en aanboden. Zo ben ik in aanraking gekomen met verschillende mensen die mij mijn eerste opdrachten gaven en zo heb ik mijn skills verder kunnen ontwikkelen.

l30n
23/08/07, 11:10
en dat in het begin over 1200 baud :).
Wees maar blij dat je het niet met een supersnelle 75baud hebt moeten doen ;)

24x7group
23/08/07, 14:51
Er is een liedje over,

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan :)

Wynand
23/08/07, 15:12
Er is een liedje over,

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan :)Opzij, opzij, opzij - Herman Van Veen
http://ctt.phrea.com/opzij.php

Edit; moet echt alles tegenwoordig met bassen er bij?
http://ctt.phrea.com/kortjakje.php

24x7group
23/08/07, 15:35
Opzij, opzij, opzij - Herman Van Veen
http://ctt.phrea.com/opzij.php

Edit; moet echt alles tegenwoordig met bassen er bij?
http://ctt.phrea.com/kortjakje.php


Juist!

Dat was hem :rolleyes:

Martijn Koot
29/08/07, 14:09
Hallo WHT-leden

Ben sinds drie weken actief in het "hostingvak" in verband met mijn stage. Elke dag is daarom voor mij een leerproces. Voor mijn studie commerciele economie zit ik daarom meer aan de marketing en verkoopkant. Dit forum blijkt daarom bij uitstek een manier te zijn om nieuwe ideeen op te doen en te kijken waar nieuwe kansen liggen.

Momenteel ben ik een marktanalyse aan het maken over de Nederlandse VPS markt. Daarnaast doe ik binnen onderstaande onderneming het begeleiden van een aantal niet-technische projecten.

Groeten,

Martijn

Henky!
29/08/07, 22:55
Noodgedwongen wegens falen van diverse hosters. We konden niet anders dan zelf dan maar een dedi aan te schaffen om onze sites op te zetten.

wbakker-letsgoonline
29/08/07, 23:05
Sinds mijn 9de al bezig met computers, configureren, installeren, maar meeste geleerd door trail & error, voordeel als je een test server hebt om te testen kan er eens wat misgaan !

Ook ICT opleiding gevolgd en 2 jaar gewerkt als Systeembeheerder bij een bedrijf.

Voor problemen:
Je opent je browser typt google in en viola je hebt het grootste boek ter wereld bij de hand om je probleem op te lossen.

Server00
30/08/07, 00:02
Sinds mijn 9de al bezig met computers, configureren, installeren, maar meeste geleerd door trail & error, voordeel als je een test server hebt om te testen kan er eens wat misgaan !

Ook ICT opleiding gevolgd en 2 jaar gewerkt als Systeembeheerder bij een bedrijf.

Voor problemen:
Je opent je browser typt google in en viola je hebt het grootste boek ter wereld bij de hand om je probleem op te lossen.

Hier ook begon toen ik 8 was met computers configureren bij HP een aantal dagen daarna heb ik een test PC gekregen en begon ik die lekker te verklooien. Daarna allerlei stages / opleidingen gedaan. Altijd iets met ICT uiteraard :)

Toepes
31/08/07, 15:41
30 jaar geleden :) Sinclair ZX81 met 1KB geheugen. Basic typen...
trial and error en dat heel veel
Cursus windows 2000 server
Fora's
en vooral niet vergeten met hulp van derden (ook mensen hier op het forum) problemen kunnen oplossen. Ook dat is een goede leerschool, ik denk dat dat zelfs de beste was.
en uiteraar Trial and Error, maar die had ik al eens ;)