PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke dedicated server kies ik best?



kurt newbie
02/12/06, 12:19
Beste kenners,

Ik bezit een website die momenteel ± 300 Gb per maand aan datatrafiek verbruikt. Dit door een 370.000 bezoekers. Op piekdagen (na verzenden van wekelijkse nieuwsbrief) zijn dat 20.000 bezoekers per dag die 100.000 pageviews genereren. Op zo'n dagen is er 25 Gb datatrafiek.

Bovenstaande gegevens geef ik op om een idee te geven wat de dedicated server aan moet kunnen.

Enorm belangrijk voor ons is dat de 100% bereikbaarheid zoveel als mogelijk benaderd wordt. Stel je voor dat de site zou plat liggen na het versturen van een mailing naar onze 40.000 abonnees :( . Daarnaast is uiteraard ook de snelle openingssnelheid van de site van groot belang.
Verder is er ook een goed hanteerbaar controlepanel gewenst.

1. Welke server raden jullie me aan (+ eventuele prijsindicatie)
2. Tips voor andere dingen waarop ik beter zou letten?
3. Hebben jullie goede ervaringen bij een firma die dedicated servers aanbiedt?

Alvast enorm hartelijk bedankt voor jullie deskundige uitleg. :W:
Mvg,
Kurt

3j3ct
02/12/06, 12:46
mischien handig om je budget erbij te vermelden?

Geert-Jan
02/12/06, 12:50
mischien handig om je budget erbij te vermelden?

Onzin, hij vraagt een technisch advies, geen commercieel advies.....

kurt newbie
02/12/06, 12:54
Waarom is het budget belangrijk?

Als voldaan wordt aan bovenstaande vragen van snelheid, 99,9 % bereikbaarheid, aankunnen van piekdagen,... dan kies ik uiteraard voor de meest betrouwbare oplossing.

Ik denk niet dat die prijzen zo immens ver uit elkaar kunnen liggen. Indien dit toch zo is, wat zijn dan de verschillen en zijn die verschillen dan van belang voor mij?

Bedankt voor de tip.
Mvg,
Kurt

CharlieRoot
02/12/06, 13:17
Ik denk dat het in dit geval kiezen is tussen 2 scenario's;


1. Hele zware machine nerzetten.
2. Twee servers neerzetten, loadbalanced.

In geval van 1) zou ik een server met genoeg geheugen (4GB oid) nemen in combinatie met bijvoorbeeld Dualcore Opteron processor en Raid-5 (S-ATA2) schijven. Afhankelijk van het budget kun je overwegen Dual Processing te gebruiken i.c.m. de Raptor (10k) schijven.

In geval van 2) zou ik zeggen neem 2x P4 3.0 met 2 GB ram, Raid-1 set er in met genoeg ruimte en gebruik een load balancing methode (kies maar uit, Round Robin of hardware matig.. etc).

Omdat je het hebt over beschikbaarheid van 99,99 zou ik zelf voor situatie 2 kiezen. Als er een server down is heb je wat vertraging maar in elk geval is de site dan nog wel bereikbaar.

wonko
02/12/06, 13:50
1) analyseer de site. Wat maakt hem traag/loom, en waar kunnen er aanpassingen gebeuren
2) zoek de beste software (apache/lighttpd/IIS/...; db server versies) en OS (linux/windows) naargelang de noden van de site, en test dit even
3) kies dan de hardware
4) tuning

Als een performante oplossing wenst voor een kritische applicatie, leg dan even wat meer geld neer, en ga in zee met een bedrijf die referenties en raad kan geven over dergelijke oplossingen.

kurt newbie
02/12/06, 14:49
Bedankt voor de voorlopige reacties.

Voor alle duidelijkheid nog even volgende info.
Momenteel draait de site niet traag of loom en is er eigenlijk geen haast bij om de site te verzetten. De site zou ik echter wel verplaatsen omdat we nu toch wel veel datatrafiek verbruiken en ons stilaan (door het aantal bezoekers) niet meer kunnen permiteren van niet bereikbaar te zijn. Momenteel zit alles nog op een gewone host, maar dat is niet meer zo goedkoop met die grote datatrafiek. Daarom zouden we voor een dedicated server kiezen + het voordeel dat we met de site dan ook alleen op die server zouden zitten.

Vandaar mijn eerste vraag: welke dedicated server raden jullie me aan die voldoet aan onze bezoekersaantallen + een prijsindicatie voor dergelijke opstellingen.

Mvg,
Kurt

Hollanda
02/12/06, 18:41
Heb je enig idee wat voor hardware je host nu gebruikt?

djalken
03/12/06, 12:34
Ik zou persoonlijk een dual dualcore xeon oplossing kiezen, geweldige machines die erg veel kunnen hebben. Daarnaast zou ik kijken naar een netwerk waar je een hoge uptime kunt krijgen en waar een hoge uptime gehaald wordt (dus al enige tijd zonder problemen up). Dan kom je toch al snel bij de duurdere netwerken uit.
Als je een keuze maakt voor tophardware, topnetwerk en eventueel een SLA zit je denk ik wel goed, het budget zal alleen wat hoger liggen dan bij een goedkopere partij.

wonko
03/12/06, 13:37
Als je site nu niet sloom draait, dan zou ik beginnen met een machine die gelijk is aan de machine die je nu hebt, of een tikje beter. Kies zeker voor genoeg RAM en goede disks, met indien mogelijk een hardware raidcontroller (areca als ik iets moet aanraden).

Dan ga je op zoek naar een partij die je die machine kan leveren, onderhoud kan geven, en alles kan beheren, monitoren... eis SLA's, en lees deze goed door.

funmen.nl
04/12/06, 21:14
kijk eens hier: heb het gepmd

Dillard
05/12/06, 00:59
kijk eens hier: heb het gepmd

Misschien handig om het hier op het forum te vermelden? Dan hebben anderen er ook iets aan, en daar is een forum tenslotte toch voor bedoeld :)

Cybafish
05/12/06, 03:29
Goed scripten vangt 95% van je ellende al weg, maak goed gebruik van indexes in je SQL, zorg dat je queries zo veel mogelijk cacheable zijn etc. Zo vaak al meegemaakt dat mensen wilden upgraden bij ons naar gigantische configuraties, terwijl het vaak met een paar simpele aanpassingen op te lossen viel.

kurt newbie
08/12/06, 00:27
Jullie geven hier allerlei prima adviezen waarvoor dank. Durft er iemand bij zijn advies ook een richtprijs te plaatsen aub?

Kan ik met bv € 200 per maand al iets deftigs bekomen die voldoet aan mijn eisen van piekmomenten,...?

Mvg,
Kurt

Apoc
08/12/06, 02:52
Dat is erg moeilijk te zeggen op basis van cijfers, bezoekersaantallen geven slechts grove indicaties van wat voor soort omgeving je nodig hebt. Het is totaal afhankelijk van je scripts en server configuratie (qua software).

Wij hebben recentelijk vele configuraties getest (wegens vernieuwing van voorraad), en daaruit is gebleken dat een Intel Core 2 Duo echt enorme prestaties levert tegen een zeer redelijke prijs. We hebben inmiddels enkele grote forums draaien op die machines en dat werkt erg goed. Voor 200 euro per maand (incl control panel) zou je naar zoiets kunnen kijken. Een dual xeon met control panel zal je voor zo'n prijs niet gaan halen.

Wat ik je ook kan aanraden is om de server goed te configureren, met bijvoorbeeld query caching en PHP caching. Op grote forums kan dat een serverload reduceren van 10 naar 1 (voor de niet zo technische kenners; das een boel positief). Kan je dat niet zelf, ga dan op zoek naar een provider die dit voor je kan doen (al dan niet tegen een meerprijs), of huur een unmanaged server en laat een professional het voor je doen.

De configuratie van je server is in veel gevallen nog belangrijker dan de hardware, als het op prestaties aankomt. Dat geldt uiteraard weer niet voor betrouwbaarheid.

wonko
08/12/06, 09:54
Met een 200 eur moet je al een eind komen, met een standaard server. Zorg ervoor dat je bij een partij komt die er wat van weet, en vraag hen misschien eens om advies, eens alles loopt, zodat zij een analyse kunnen doen. Wij doen dat voor sommige klanten, en meestal vinden we wel nog enkele zaken waardoor het allemaal wat vlotter en sneller kan lopen... Het is geen magie die we toepassen, dus andere partijen zullen dit zeker ook kunnen.