PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant betaalt geen BTW voor Dedicated



ensermo
02/12/06, 05:39
Beste WHT'ers,

Ik heb hier een klant die eist dat hij geen BTW betaalt voor een dedicated server die hij van ons heeft afgenomen. De klant zit in het buitenland in een NIET EU land en vind dat hij bij andere bedrijven in Europa NOOIT BTW of VAT betaalt en dat hij het niet moet betalen voor een dedicated server. Hij heeft zelfs gezegd dat hij bij een hele grote hoster hier in Nederland geen BTW betaalt. De klant heeft GEEN bedrijf maar is particulier.

Nu heb ik een tijdje geleden de belastingsdienst gebeld en uitgelegd en ze vonden dat dedicated servers WEL BTW moesten betalen voor klanten in het buitenland. Zeker als deze particulier waren.

De klant is geiriteerd omdat hij al de server in gebruik heeft genomen en hij de factuur heeft ontvangen met BTW.

Kan iemand me uitleggen (anders bel ik wel maandag weer) hoe dit zit? Wat doen jullie met dedicated servers, hosting pakketten en domeinnamen die gekocht worden door klanten in America, Azie, Africa e.d. ?

Alvast bedankt.

AlfaHosting
02/12/06, 06:46
Bedrijven binnen de EU met geldig BTW nummer - GEEN BTW
Alle anderen - WEL BTW

4Design
02/12/06, 09:27
Bedrijven binnen de EU met geldig BTW nummer - GEEN BTW
Alle anderen - WEL BTW

Idem bij ons.....
Particulieren betalen dan weer altijd BTW, ongeacht land van afkomst....
Ik neem regelmatig zaken af uit America en Aziƫ en wordt ook altijd netjes de BTW/VATvoorgeschoteld.
Lijkt me niet meer dan normaal dat je klant BTW betaald trouwens.
Ook jij dient de btw hierop af te dragen aan de belastingdienst.

Shadowfox
02/12/06, 10:00
Jongens, jullie leveren een dienst imho, dan moet je altijd met BTW doen, ongeacht land. Tevens bied je de dienst aan in Nederland, land van herkomst. Op producten is het inderdaad zo dat deze tegen 0% verrekend worden.


Onderbouwing: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-01.html
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/

Oftewel, bedrijven die bij jou kopen, moeten in eigenland de BTW terug vragen.

Ik zal het vanmiddag voor de zekerheid navragen bij mijn boekhouder. Ik heb dit al een keer eerder meegemaakt namelijk.

DaRkDrEw
02/12/06, 10:21
Oftewel, bedrijven die bij jou kopen, moeten in eigenland de BTW terug vragen.

In eigen land zullen ze het niet terugkrijgen :)

almar
02/12/06, 11:36
Geldt ook voor diensten waarvan de locatie van dienstverlening NL is.

Thafusion
02/12/06, 11:42
Valt een dedicated server of een website niet onder hetvolgende:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-09.html

"het langs elektronische weg leveren en onderbrengen van websites, het onderhoud op afstand van programma's en uitrustingen"

Hier staat dat een afnemer buiten de EU geen btw heffing dient te betalen.

4Design
02/12/06, 12:35
De discussie rond het al dan niet betalen van BTW aan EU lidstaten is reeds meermaals gevoerd hier.
Als wij naar NL of een andere lidstaat factureren dient er GEEN BTW gerekend te worden aan klanten met een geldig BTW nummer.
Indien geen BTW nummer voorhanden is zijn we verplicht wel BTW aan te rekenen.
Anderzijds MAG de BTW wel aangerekend worden aan klanten met BTW nummer maar kan de klant de BTW idd terugvorderen in eigen land.
Omdat deze laatste manier van werken wat onvriendelijk is naar je klant toe berekenen de meesten de BTW niet en wordt deze gefactureerd met de vermelding Vrij van B.T.W. ingevolge intercommunautaire levering. KB art.15.
Indien een NL bedrijf ons BTW voorschoteld stoppen wij met het afnemen van hun diensten/producten.

EDIT: CAPS

BsHosting
02/12/06, 12:43
Indien een NL bedrijf ons BTW voorschoteld stoppen wij met het afnemen van hun diensten/producten.


leg eens even uit het maakt inprincipe geen ruk uit of er nu wel of geen btw wordt gerekend als bedrijfzijnde.
je krijgt het toch terug bij je aangifte.

maar denk dat dat gewoon per bedrijf verschilt laatst ook bij een belgische groothandel wat besteld, geldig btw nr van mij opgegeven staat ook op de factuur maar gewoon 21% btw hoor.

gewoon aangeven bij je kwartaalaangifte en klaar.

het is moeilijk doen om niks, als jij bv naar de makro gaat kan alleen met kvk inschrijving en btwnr die moest ik bij aanmelden ook opgeven betaal jij aan de kassa ook incl de btw hoor of je nu in nl gaat of in belgie

Aessence
02/12/06, 13:25
leg eens even uit het maakt inprincipe geen ruk uit of er nu wel of geen btw wordt gerekend als bedrijfzijnde.
je krijgt het toch terug bij je aangifte.

Het terugvragen van B.T.W. dat vanuit het buitenland aan je is berekend is echt niet te doen. We hebben hier (NL) een keer wat (UPS-en) geleverd gekregen met Belgische BTW maar, nog afgezien van de hoeveelheid papierwerk, is het ondoenlijk en uiteindelijk niet gelukt om de BTW terug te krijgen (die moest dan ook in Belgie worden teruggevraagd).

Je kan zowiso niet in Belgie betaalde BTW in mindering brengen op je Nederlandse OB aanslag (zou ook niet logisch zijn) en moet die terugvragen in het land waar hij ook afgedragen is (of bij een consulaat o.i.d.).

Verder zijn diensten normaal gesproken belast in het land waarin ze geleverd worden, maar is er een uitzondering voor "electronische dienstverlening", waar hosting e.d. ook onder valt. Zie ook de link in de post van Thafusion (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-09.html).

Aan personen en ondernemers buiten de EU kan je dus tegen 0% factureren. Binnen de EU betalen niet-ondernemers "onze" BTW, en voor ondernemers wordt de BTW naar hen verlegd.

George/

Apoc
02/12/06, 14:43
Het is weer heel mooi dat er zoveel geroepen wordt van "wij rekenen aan iedereen BTW, ongeacht waar ze vandaan komen". Wordt eens tijd om een accountant raad te plegen. Aan iemand buiten de EU mag je geen BTW rekenen, ongeacht het een particulier of bedrijf is.

Heel simpel gezegd:

Binnen Nederland:
Bedrijf met BTW/VAT nummer: wel BTW
Particulier: wel BTW

Buiten Nederland, binnen EU:
Bedrijf met BTW/VAT nummer: geen BTW
Particulier: wel BTW

Buiten EU:
Bedrijf met BTW/VAT nummer: geen BTW
Particulier: geen BTW

Ik geef toe dat de belastingdienst dit ook wel eens een keer zo duidelijk zou mogen neerzetten op hun website, maargoed.. bij deze. Overigens ben ik geen accountant of iets dergelijks, maar wij hebben al 6 jaar >99% buitenlandse klanten, dus inmiddels weten we hier hoe het werkt :)



Het terugvragen van B.T.W. dat vanuit het buitenland aan je is berekend is echt niet te doen. We hebben hier (NL) een keer wat (UPS-en) geleverd gekregen met Belgische BTW maar, nog afgezien van de hoeveelheid papierwerk, is het ondoenlijk en uiteindelijk niet gelukt om de BTW terug te krijgen (die moest dan ook in Belgie worden teruggevraagd).

Daar sluit ik me helemaal bij aan, dat is echt niet te doen. Wij hebben dat een keer met een bedrijven uit de UK, Hongarije en Slovenie gehad, en dat is echt een ramp (vooral bij de laatste 2, omdat ze nauwelijks Engels spreken). Als een bedrijf binnen de EU (buiten Nederland) bij ons volhoudt om BTW we berekenen doen we simpelweg geen zaken met ze.

WI-Hosting
02/12/06, 14:53
Ik geef toe dat de belastingdienst dit ook wel eens een keer zo duidelijk zou mogen neerzetten op hun website, maargoed.. bij deze. Overigens ben ik geen accountant of iets dergelijks, maar wij hebben al 6 jaar >99% buitenlandse klanten, dus inmiddels weten we hier hoe het werkt :)

Of je moet wat beter zoeken ipv de belastingdienst de schuld geven. In de post van Thafusion staat namelijk letterlijk wat je zegt, in een mooie tabel. :)

ensermo
02/12/06, 16:15
BTW en EU lidstaten is geen probleem. Die regels ken ik wel.

Het gaat echt om een particulier BUITEN EU.

Thafusion bedankt voor de link.

Domeinnaam registreren = Elektronische dienst
Shared Hosting = Elektronische dienst

Dedicated Server = ?

Mark17
02/12/06, 17:01
dedicated server = hosting
hosting = electronische dienst als ikhet goed heb begrepen.

Aessence
02/12/06, 18:25
Dedicated Server = ?

Je biedt nog steeds hosting resources aan, te weten 100% van wat er op deze server beschikbaar is.

Om je volgend evraag voor te zijn: Mogelijk is colocating geen electronische dienst, aangezien je daar fysieke ruimte aanbiedt, maar wellicht doet de belastingdienst niet zo moeilijk...

En ik zou gewoon even in het tabelletje kijken waar je nu al DRIE keer op gewezen bent uit de post van Thafusion, aanziezien daar erg duidelijk vermeld staat wat er geldt voor NIET BEDRIJVEN BUITEN DE EU...


George/