PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik vraag me af



babak
31/07/02, 13:19
Hi

Ik vraag me af of je iemand zomaar eruit kunt zetten? ( Hij krijgt wel zijn geld terug).
Hij heeft een forum en gebruikt ie bijna 90% van Mem en CPU!!!

TNX.
M.V.G.
Bob

Deimos
31/07/02, 13:36
Hangt volledig van je algemene voorwaarden af. Zo staat er meestal in normaal resource verbruik. Verder zou ik hem niet er meteen afgooien, eerst kijken of ie misschien dedicated wilt gaan of colocated.

Maar mensen die zoveel resources verbruiken kan je normaal gesproken wel weigeren. Vergeet overigens niet jezelf aan je eigen Algemene Voowaarden te houden. Meestal zit edaar stukje in over opzegging e.d. dat je dat 2 weken van te voren aan de client in kwestie kenbaar dient te maken.

justonefee
31/07/02, 13:37
Als het in je voorwaarden staat, kan je hem zelfs diensten weigeren zonder terugbetaling.

Iemand die 90% van je resources gebruikt is niet normaal, en je hebt dan ook het volste recht om hem/haar daarop te wijzen...

Mike
08/08/02, 23:59
Hoe zit het met een "opzeg termijn" ?
Het is erg niet netjes om iemand van de ene op de andere dag de deur uit te schoppen...

Deimos
09/08/02, 00:01
Zulke dingen staan meestal in de AV vermeldt. Geloof dat provider 1 maand opzeg termijn heeft. (mits de gebruiker zich aan de overige regeltjes houdt). In sommige gevallen kan namelijk een gebruiker direct worden geweigerd.

babak
09/08/02, 00:05
TNX voor jullie replay's.

Ik ben al met hem uit gekomen.

Met vriendelijke groet,
Babak

justonefee
09/08/02, 12:29
Origineel geplaatst door Mike
Hoe zit het met een "opzeg termijn" ?
Het is erg niet netjes om iemand van de ene op de andere dag de deur uit te schoppen...
Mike,

Een opzegtermijn is inderdaad van toepassing wanneer er geen misbruiken gebeuren. Een klant die 90% van alle bronnen gebruikt is echter wel misbruik, en niet aanvaardbaar in een shared hosting environment.

Wij zouden een dedicated server aanbieden als oplossing, maar kunnen tenoverstaan van onze andere klanten niet verantwoorden dat wij de betreffende klant nog langer op de server laten staan; de andere klanten zullen daar immers niet echt tevreden over zijn...

superior-is
09/08/02, 17:39
Je had 'm ook bijv. andere forum software kunnen aanraden wat de resources kunnen verminderen?

justonefee
09/08/02, 19:40
Inderdaad - er zijn talrijke manieren om met je klant wellicht een overeenkomst te kunnen sluiten. Hoe je het ook bekijkt, het is niet te verantwoorden een shared hosting account te laten bestaan wanner deze op zich 90% van de bronnen voor haar rekening neemt.

Maar inderdaad; bekijk het programma al eens, en je kan de klant wellicht een beter alternatief voorstellen... Dan is het inderdaad aan de klant om te beslissen of hij daar al dan niet op ingaat.

HGM
09/08/02, 20:15
Het mag IMO sowieso niet voorkomen dat één klant 90% van je systeem-resources in beslag neemt. Dat zou je moeten voorkomen en wanneer een klant dan teweinig CPU-tijd heeft om bepaalde scripts te runnen komt hij/zijn vanzelf wel 'klagen' ;)

Mike
10/08/02, 01:12
Oh, ik spreek niet tegen dat een enkeling de resources van een hele server mag opslobberen. Dat mag dus niet, simpel zat :)

Wat bij mij in mijn hoofd zit, is dat je als hoster de plicht hebt om mensen te waarschuwen als ze te veel resources gaan gebruiken, en niet pas optreden als het al te laat is (hoewel dat altijd voor kan komen).
Natuurlijk ligt er een stukje verantwoordelijkheid bij de site eigenaars, maar kun je altijd verwachten dat die de nodige kennis van zaken hebben? Of zelfs het benul dat ze resources gebruiken? Je moet je klanten beschermen, zonder meer. Maar ook een slobberaar is een klant...

De truck lig natuurlijk in het monitoren van het slobbergedrag van websites. Ik heb zelf geen flauw benul hoe trouwens, maar ik kan me voorstellen dat er goede apps zijn die dat geautomatiseerd doen en beginnen te piepen als iemand een bepaalde lijn overschrijdt.


Voor alle duidelijkheid, ik host geen sites, dus het is goed mogelijk dat ik uit mijn nek klep. Mijn ervaring beperkt zich tot het draaien van een dedicated linux servertje met een paar sites erop, "al" anderhalf jaar of zoiets. En af en toe denk ik aan hosting. Maar ik heb er gewoon geen tijd en kennis voor. In plaats daarvan ben ik vervelend op forums als deze ;)

justonefee
10/08/02, 11:33
Je bent helemaal niet vervelend, en er komt meer waarheid uit je mond dan je zelf verwachtte. Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de hoster om de klanten te verwittigen; de meeste hostingbedrijven doen dat dan ook :)

almar
27/08/02, 10:10
Je kunt je klanten altijd verwijzen naar je goede algemene voorwaarden, maar alleen als je het echt hard wilt spelen. IMHO moet je dat niet doen. Altijd in gesprek blijven met de klant en oplossingen aandragen (ook al kunnen deze meer geld kosten).

In Nederland mag je trouwens wel klanten weigeren, op het moment dat deze bijvoorbeeld structureel niet / veel te laat betalen.

Gr,

Almar

Pilgrim
08/09/02, 02:53
Origineel geplaatst door Mike
Hoe zit het met een "opzeg termijn" ?
Het is erg niet netjes om iemand van de ene op de andere dag de deur uit te schoppen...

Van de ene op de andere dag? Nog dezelfde minuut. Mocht het inderdaad gebeuren dat iemand een cgi script draait dat 90% cpu/memory neemt dan wordt direct de site disabled. Daar gaan we niet eerst over in discussie. Met zo'n cpu gebruik is het niet onwaarschijnlijk dat de server crashed binnen een paar uur met alle ellende van dien.

The needs of the many outweigh the needs of the few or the one...

Er ziten 150-200 klanten per server. Ik dump er liever 1 per direct dan dat ik 149-199 pisnijdige klanten heb omdat hun server langzaam is / down is.

Om nog maar niet te spreken van bijkomende technische problemen die kunnen ontstaan bij het crashen van een server. In het beste geval is een simpele reboot voldoende. In het ergste geval (tot nu toe) heb ik een volledige restore van de harde schijf moeten doen.

U bent de zwakste schakel. Tot ziens!

Kan tegenwoordig bijna dagelijks en klant eraf gooien. Je moest eens weten wat ik allemaal tegenkom bij routine controles. Handleidingen om explosieven te maken, illegale software, hacked aol passwords, mp3 files, vbulletin forums zonder licentie, aanzetten tot geweld etc etc.
Om nog maar niet te spreken over spamcop complaints.

superior-is
08/09/02, 19:17
Origineel geplaatst door Pilgrim

Kan tegenwoordig bijna dagelijks en klant eraf gooien. Je moest eens weten wat ik allemaal tegenkom bij routine controles. Handleidingen om explosieven te maken, illegale software, hacked aol passwords, mp3 files, vbulletin forums zonder licentie, aanzetten tot geweld etc etc.
Om nog maar niet te spreken over spamcop complaints.

Op wat voor een soort klanten richt jij je? ;) Het enige wat ik ooit ben tegengekomen waren MP3 files die copyrighted waren en een enkele keer illegale software. Verder hebben wij ook wel 'ns meegemaakt dat iemand met een colo een openrelay had. Gelukkig is het verder maar saai bij ons. :D

Pilgrim
09/09/02, 12:05
Geen idee. I schijn het aan te trekken :D Het is maar een klein percentage hoor maar ze geven je wel het meeste werk. Gisteren weer een creditcard fraudeerder tegen kunnen houden. Klant in Florida, compleet met telefoonnummer en alles. Het IP adres leek me echter niet echt Amerikaans. Klant gebeld om order te verifieren. Order? I placed no order. F... Ze heeft de kaart meteen gecancelled.

Het IP address bleek achteraf (surprise suprise) in Indonesie te zijn.

superior-is
09/09/02, 12:58
Ah damn lekker irritant. Nou maar hopen dat hij/zij zijn/haar creditcard alsnog laat blokkeren anders blijft het maar aan de gang.

almar
10/09/02, 00:27
Origineel geplaatst door Pilgrim

Kan tegenwoordig bijna dagelijks en klant eraf gooien. Je moest eens weten wat ik allemaal tegenkom bij routine controles. Handleidingen om explosieven te maken, illegale software, hacked aol passwords, mp3 files, vbulletin forums zonder licentie, aanzetten tot geweld etc etc.
Om nog maar niet te spreken over spamcop complaints.

Onze gratis gastenboeken service heeft 30000 leden en er staan nu 700000 berichten in, maar slechts 1 keer een klacht gekregen. Dat was dan ook gelijk een enorm geweldadige site, maar verder nooit problemen met onze webserverklanten. En onze hostfile is zo geconfigureerd dat deze nooit meer dan 40 % van de cpu in beslag kan nemen. Maar ik neem aan dat de meesten onder ons dit wel hebben gedaan.

Pilgrim
10/09/02, 03:16
Spreek me niet van gastenboeken ): Eerder dit jaar had ik een klant die een site had over een ziekte die hij had gehad en overwonnen had. Op die site had hij ook een huis-tuin en keuken cgi guestbook scriptje. Model dertien in een dozijn. In dit script zat onder andere een optie die een emailtje stuurde naar de eigenaar van de site als er een nieuw berichtje was geplaatst.

Moet er natuurlijk weer zo'n luilebal langskomen die een manier vindt om het guestbook script dusdanig te manipuleren dat het script geen email stuurt naar de eigenaar van de site maar naar een adres gekozen door bovengenoemde luilebal. Daarnaast kreeg hij het ook nog voor elkaar om zijn eigen tekst te versturen.

Bingo! Instant SMTP access waarbij het voor de ontvanger niet alleen LIJKT of de mail van mijn server komt, het KWAM verdulleme ook van mijn server (en van de domein naam van de klant)

Zo'n buitenkansje maak je gebruik van natuurlijk. Hup, meteen 20.000 emails erdoor. Scriptje erop lost laten.. zijn dag weer gemaakt.
Mijn dag ook ): Server crash en na het opstarten bleken een aantal mysql databases corrupted te zijn ivm onverwachte beindiging terwijl ze data aanhet wegschrijven waren.
*zucht*

almar
10/09/02, 23:57
Je treft het wel.

Wil je je bedrijf soms verkopen? ;)

Pilgrim
11/09/02, 14:05
Nee dank je. Heb de inkomsten nodig :D