PDA

Bekijk Volledige Versie : Kostprijs extra traffic



webmasterke
28/11/06, 13:03
Hallo,

Ik zou even jullie reactie en jullie prijzen willen weten.

Ik heb op dit moment 2 dedi servers waar 2x500 gig traffic in de prijs is inbegrepen, deze hangen beide in het datacenter te Antwerpen.

Omdat een paar van mijn websites heel goed beginnen te draaien heb ik nood om mijn traffic fix te verhogen

Ik dus even naar mn isp gemailt om prijs te maken.
Kreeg ik van hen de volgende prijzen.
300€ per 1000 gig verkeer
en daar ik zeker 2500 gig zal gaan nodig hebben de komende weken vond ik dit eigenlijk nogal aan de dure kant.
Want ik ben eigenlijk veel goedkoper af om extra servers te bestellen waar 500 gig inbegrepen zit dan maar alleen extra dataverkeer te gaan bestellen.

Wat vinden jullie hiervan en wat vragen jullie aan klanten die 1000 of 2500 gig extra verkeer bestellen.

Groetjes

Swiftway-UK
28/11/06, 13:10
Bedenk dat de meeste ISP's standaard hun dedicated servers voorzien van veel verkeer om niet uit de toon te vallen bij andere aanbieders, die hetzelfde doen.

Het idee is, dat het overgrote meerdendeel van de klanten deze hoeveelheid verkeer niet gebruiken, dit noemen we "overselling"

Het is totaal niet ongebruikelijk dat de meerprijs voor dataverkeer meer is dan het basispakket. Dat gezegd, wij rekenen normaliter Euro 75,- per 1000 GB maar dat is omdat:

- we een eigen netwerk hebben
- groot inkopen
- Dataverkeer / colo verkopen niet onze core business is

Onze overheadskosten en personeelskosten worden dus voldaan uit andere bronnen van inkomsten (software, software development, design, etc) en daar heeft de klant voordeel bij. Ik kan me voorstellen echter, dat indien je de overhead moet betalen uit colo / dedicated server inkomsten de provider simpelweg hogere tarieven moet rekenen.

Overigens raad ik je aan, indien je gewoon tevreden bent met deze provider en een goed contact met ze hebt (en als je budget het toelaat) gewoon de extra meerprijs te betalen, het is niet extreem duur in ieder geval voor een provider.

luser
28/11/06, 13:22
De prijs die je hebt is zeker niet slecht, dit omdat 1TB rond de 10mbit zal zijn (sprookjes van 300gig uit 1mbit moet je echt wel niet geloven, eerder 150gig bij een normale webdoos).
De 30euro/mbit is dus zeker doenbaar, zelf met iets hogere commitments.

EDIT: Typo :)

Technotop
28/11/06, 13:30
De prijs die je hebt is zeker niet slecht, dit omdat 1TB rond de 10mbit zal zijn (sproojes van 300gig uit 1mbit moet je echt wel niet geloven, eerder 150gig bij een normale webdoos).
De 30euro/mbit is dus zeker doenbaar, zelf met iets hogere commitments.

Inderdaad ook hier zo rond de 300 euro voor 1000 GB aan dataverkeer. Zal inderdaad om alle piekjes uit te sluiten rond de 10 Mbit 95% zitten.

WebBizz
28/11/06, 15:44
Kreeg ik van hen de volgende prijzen.
300€ per 1000 gig verkeer
en daar ik zeker 2500 gig zal gaan nodig hebben de komende weken vond ik dit eigenlijk nogal aan de dure kant.

Ik vind het niet aan de dure kant. Wellicht dat je een speciale afspraak kunt maken als je 2500 GB erbij gaat afnemen, maar ik denk niet dat je reden tot klagen hebt met deze tarieven.

webmasterke
28/11/06, 16:26
Hallo,

Thx voor de reacties, dus als ik het zo lees dan moet ik tevreden zijn.

Echter ontbreekt me toch ergens de logica hoor, ik kan beter een paar webservers bij huren want dat komt voor mij goedkoper uit als enkel dataverkeer te gaan aanschaffen.

Klein rekenvoorbeeldje
1 keer 1000 gig dataverkeer kost 300€

2 keer P4 met 1 gig ram en 80 gig HD met 500 gig traffic kost me
130€ per server

Dus kostprijs samen 260€ en dan heb ik ook 1000 gig traffic.

Zie ik het nu echt zo simpel of is er gewoonweg geen logica ??

Grts

Ber|Art
28/11/06, 16:28
Je kunt wel twee servers bestellen maar dan heb je nog steeds dataverkeer nodig op je huidige server, dus dat lost niets op! :)

Swiftway-UK
28/11/06, 16:31
Dus kostprijs samen 260€ en dan heb ik ook 1000 gig traffic.

Zie ik het nu echt zo simpel of is er gewoonweg geen logica ??

Grts

Lees mijn verhaal nog eens door, de basisaccounts hebben meer verkeer omdat men verwacht dat het meerendeel van de klanten dit niet gaat gebruiken.

Dit is gewoon een geval van overselling.

luser
28/11/06, 16:35
Je kunt wel twee servers bestellen maar dan heb je nog steeds dataverkeer nodig op je huidige server, dus dat lost niets op! :)

Er zijn manieren genoeg om dat verkeer te verdelen over meerdere servers :) (al gaat het maar om een round-robin forward ofzo).

Maar zal er idd afh. zijn van wat de TS erop draait.

gjtje
28/11/06, 17:00
Met die prijzen mag je wel verwachten dat ze verkeer over 1 vlan kunnen rekenen ipv per switch poort. :)

VinceSTM
28/11/06, 17:45
wellicht de mogelijkheid iets van 5 mbit af te nemen dan? Moet je nu kijken wat je in Mbit 95% gebruikt?