PDA

Bekijk Volledige Versie : folder met owner apache gezeik



Keizer
27/11/06, 13:33
Ik zoek een oplossing voor het volgende:

een PHP script maakt een map aan, owner wordt apache... is het met een instelling mogelijk om die map als owner de gebruikersnaam te geven ipv apache?

alvsat bedankt

masterpe
27/11/06, 14:55
Je kan met set Group id wel er voor zorgen dat de groep gewijzigd wordt.

Wat wil je dat er moet gebeuren?

http://en.wikipedia.org/wiki/File_system_permissions

Keizer
27/11/06, 15:15
nou ik wil dat als een klant dmv een phpscript een mapje aanmakat dat ik dan niet met putty die map moet chownen... die map moet eigenlijk als owner gewoon $username krijgen... sowieso al te schraal dat et niet standaard zo is :\

robbinh
27/11/06, 18:01
Pas het script aan dat niet langer door PHP de folder wordt aangemaakt, maar dat dit via FTP gebeurt. De functies hiervoor zitten standaard in PHP en is zeer makkelijk toe te voegen. Zie hiervoor de toelichting bij de functie ftp_mkdir() (http://nl3.php.net/manual/en/function.ftp-mkdir.php).

ErikKosters
27/11/06, 19:10
Draai mod_ruid en je bent ervan af :). Dit is het probleem dat als je upload met phpscript hij dit script runned als apache (of jou httpd user) en dan heeft het bestand dus de permissies van deze en niet van de user.

bmaster
27/11/06, 20:18
Ik weet niet wie hoJan is, maar ik heb net hetzelfde probleem gemeld bij mijn hoster. Het probleem is dit: via ftp upload ik Joomla, die bestanden krijgen dus allemaal mijn gebruikersnaam als owner. Nu kan Joomla zelf natuurlijk die bestanden niet wijzigen want die draait onder de user apache. Dus ofwel zet ik permissions op 777 ofzo, ofwel moet de owner veranderd worden naar apache. Hoe lossen anderen dit dan op? Dit probleem moet toch zo goed als iedereen hebben?

robbinh
27/11/06, 20:23
Blablabla...

Er worden hierboven twee oplossingen beschreven hoor, ik snap daarom niet wat het nut van je post is. Of je vraagt je host mod_ruid te draaien, of je past je script aan naar een mkdir() via FTP.

blaaat
27/11/06, 20:35
php.net/chown
php.net/chmod

nooit gebruikt, maar kan je misschien helpen?

liber!
27/11/06, 21:08
php.net/chown
php.net/chmod

nooit gebruikt, maar kan je misschien helpen?
chown gaat enkel werken als root. Je kan wel de groep van het bestand/map veranderen.
chmod zal wel sowiezo gaan...

bmaster
27/11/06, 21:23
Er worden hierboven twee oplossingen beschreven hoor, ik snap daarom niet wat het nut van je post is. Of je vraagt je host mod_ruid te draaien, of je past je script aan naar een mkdir() via FTP.

Mijn host antwoordt dat ze geen ervaring hebben met open source programma's en dat ik maar op het Joomla forum moet gaan horen. En nee, ik ga het hele joomla script niet aanpassen. Als het een eigen script was, dan had ik je voor 100% gelijk gegeven.

Mijn vraag is gewoon of ik de enige ben die dit pobleem heeft met programma's als Joomla. En omdat ik het opvallend vond dat TS nu net met deze vraag komt, dacht ik even dat het mijn hoster zou kunnen zijn.

Keizer
28/11/06, 12:27
nee ik ben niet jouw hoster bmaster. ik heb wel hetzelfde probleem maar dan met e107...

ik denk dat ik mod_ruid maar ga installeren dan. aangezien die open source CMSjes altijd zo huge zijn ga ik daar niets aanpassen!

thnx voor de tip

robbinh
28/11/06, 12:30
php.net/chown
php.net/chmod

nooit gebruikt, maar kan je misschien helpen?

chown() werkt alleen als de Safe Mode uitstaat, chmod() is niet op dit verhaal van toepassing.


Mijn host antwoordt dat ze geen ervaring hebben met open source programma's en dat ik maar op het Joomla forum moet gaan horen. En nee, ik ga het hele joomla script niet aanpassen. Als het een eigen script was, dan had ik je voor 100% gelijk gegeven.

Mijn vraag is gewoon of ik de enige ben die dit pobleem heeft met programma's als Joomla. En omdat ik het opvallend vond dat TS nu net met deze vraag komt, dacht ik even dat het mijn hoster zou kunnen zijn.

Zoals boven beschreven is dit een bekend probleem, hier had je ook gewoon op kunnen Googlen. Dat je host je hier op geen support wil geven kunnen wij niets aan doen.

De gemakkelijkste oplossing is het aanmaken van mappen omzetten naar ftp_mkdir(), wat naar alle waarschijnlijkheid goed te doen is ook al betreft het een open source systeem.