PDA

Bekijk Volledige Versie : Switch beheer hoe en waarmee ?



Bullcat
27/11/06, 01:38
Hallo collega's, ook Bullcat is maar eens overgestapt, naar een ander DC en een eigen rack, dus heb ik toch wel een paar vragen over het aantoonbaar maken van bepaalde zaken.

Ik heb een 3com 3300 switch hangen in het DC, en die is mooi op afstand controleerbaar enzo, ook heb ik hier op mijn eigen pc eens het programmaatje van 3com geinstaleerd waarmee je de "healt" enzo in de gaten kan houden van je ip nummer en van de switch, maar zijn er ook andere gelijk soortige programma's.

Ik mis namelijk iets van een overzicht grafisch zodat je aan kunt tonen dat 1 poort zoveel data trafic genereerd, en het lijkt mij sterk dat er alleen af word gegaan op de gegevens die in je controle paneel staan, ik denk dan aan aanvallen die wel erg veel trafic genereren.

Het mag betaalde software zijnn uiteraard, maar ook ik ben een hollander :) dus als het via sourceforce is vind ik het ook niet erg :D

Hans

groenleer
27/11/06, 08:33
Als ik het goed begrijp wil je, voor weinig tot geen geld, grafieken maken met dataverbruik.

En het bijhouden van de hoeveelheid dataverkeer per tijdseenheid (seconde/minuut/uur/dag/week/maand/jaar).

Ik zou eens kijken naar dingen als snmp (om je switch uit te lezen) en mrtg/rrdtool/cacti en vergelijkbare pakketten.

Daar moet je wel mee kunnen doen wat je wilt.

Erwin Zeeuw
27/11/06, 08:45
Hallo WHT'ers,

Zover ik weet heeft 3Com hier een apart programma voor, ik heb het zelf wel eens op me pc gehad voor m'n 3com switches. Helaas weet ik niet hoe het heet, misschien idee om 3Com NL eens te bellen/mailen?

Succes!

Gr. Erwin

sp-services
27/11/06, 08:57
check mrtg eens .... eventueel in combinatie met cacti

Technotop
27/11/06, 09:16
De switch heeft als het goed is snmp ondersteuning. Configureer deze op de switch naar de juiste traps en communities.

Via Cacti, MRTG of wat voor programma dan ook kan je hem gemakkelijk uitlezen.

wonko
27/11/06, 10:02
Installeer Cacti, zet snmp aan op je switch (als dat al niet het geval was), en voeg je switch toe. Graphs maken, en done...

hostlogic.nl
27/11/06, 10:34
Wij gebruiken hier ook cacti voor. Hiermee kun je eenvoudig grafieken genereren met het totale traffic of 95% traffic per poort. Tevens kun je users aanmaken en deze rechten geven per poort en zo dus je klanten inzage geven in het verbruik van hun eigen server.

Let er wel op dat je de standaard community name "public" wijzigd, anders kan iedereen die toegang heeft tot je interne netwerk je statistieken uitlezen.

Komto
27/11/06, 10:37
Toevallig gebruiken wij die switch ook, met cacti. Enige probleem is dat hij de gegevens pas update van snmp als je op de switch inlogt.. Als je hier een oplossing voor hebt, horen wij die ook graag..

Jacobs.T
11/12/06, 01:09
Toevallig gebruiken wij die switch ook, met cacti. Enige probleem is dat hij de gegevens pas update van snmp als je op de switch inlogt.. Als je hier een oplossing voor hebt, horen wij die ook graag..

Cisco's kopen? :p

Randy
11/12/06, 01:59
crontabje maken dat inlogd en het telnet-proces weer killed?

rayden
11/12/06, 09:44
3Com heeft hier zelf 3NS (3Com Network Supervisor) voor maar dat is niet zon super pakket.

Je kunt het beste idd cacti of MRTG gebruiken, of zelfs RTG maar daar ben ik zelf niet zon fan van.

WilloW
11/12/06, 09:45
crontabje maken dat inlogd en het telnet-proces weer killed?

Of gewoon een knappe switch kopen :)

Christiaan1
11/12/06, 12:33
Met WilloW eens.. goeie switch kopen.. Voortaan eerst kijken wat je er allemaal mee wilt gaan doen... dan kijken welke switch het beste bij jou eissen past.. en dan investeren :-P op zulk soort dingen vind ik moet je nooit te veel willen sparen... maar je kan natuurlijk ook overdrijven..
maar om op de topic terug te komen www.cacti.net en SNMP.
have fun en suc6