PDA

Bekijk Volledige Versie : Blacklist ICT sector/Hosting sector?



Erwin Zeeuw
26/11/06, 18:01
Beste WHT'ers

Al enige tijd ben ik bezig met het opzetten van een blacklist voor de ICT/Hosting sector, dit naar aanleiding van een aantal topics hier.
Is hier animo voor? Of wordt het verloren tijd?

Groeten,
Erwin

Swiftway-UK
26/11/06, 18:16
Dit is geen aanrader, aangezien er nogal wat wetten en regels omheen zijn en het vrij gevoelig ligt met privacywetgevingen e.d.

Erwin Zeeuw
26/11/06, 18:18
Het is toegestaan zolang het vermeld is in de algemene voorwaarden van de deelnemende bedrijven + als het alleen voor hosters is toegestaan.
Mensen die hier meer over weten: Ik hoor het graag.
Het is dus NIET publiek toegankelijk, wat al een verschil maakt tussen het hier op een publiek forum te melden waar véél webhosters 't lezen + heel veel andere mensen óf dat alleen de webhosters het zien.

Gr. Erwin

Swiftway-UK
26/11/06, 18:30
Als ik jou was, zou ik hier juridisch toch even dieper induiken ivm privacywetgevingen e.d.

Erwin Zeeuw
26/11/06, 18:33
sure, maar ik wil wel weten of er animo is, anders is het nogal veel werk
voor niks.

Gr. Erwin

bluebird
26/11/06, 23:09
In een andere branche maar op dezelfde manier wordt hier in Deventer gewerkt met een a4 waar een aantal gezichten op staan van mensen die herhaaldelijk winkeldiefstallen hebben gepleegd. Dit a4'tje mag alleen op het kantoor worden gehouden waar werknemers het a4'tje goed kunnen bestuderen en niet in de winkel worden gehangen waar de klanten het kunnen zien.
Dit a4'tje wordt dus gebracht en bijgehouden door de politie.

Mocht je dit in de hostingbranche doen mag je zeker goed nakijken hoe je dit gaat doen wat betreft regelgeving.
Dat je door middel van bepaalde gegevens van je bedrijf (kvk,btwnummer) die je hebt doorgegeven alleen maar toegang hebt tot de betreffende database en dat er zorgvuldig met de gegevens wordt omgegaan.

Overigens is dit voornamelijk handig voor bedrijven die veel te maken hebben met bedrijven en particulieren die wat aanvragen of gebruik maken van diensten en weigeren te betalen. Of misbruik maken van de diensten die worden geleverd.

MediaServe
27/11/06, 01:19
Aan deze kant wel interesse :)

Wat betreft aanmelding, gewoon 25 euro ofzo vragen zodat je van de inkomsten de KVK registers kunt opvragen. Zo voorkom je dat iedereen zich kan aanmelden, maar houd je toch (qua kosten) de drempel laag voor de aanmelding. Iedere klacht van wanbetaling zou moeten worden bekrachtigd door een bewijs of iets dergelijks. Desnoods de afnemers stuk voor stuk opbellen en hun kant van het verhaal aanhoren.

Succes ermee, hopelijk wordt het iets :)

Erwin Zeeuw
27/11/06, 06:51
Bedankt voor de tips! Ik moet idd wel even kijken naar het "bewijzen" van de wanbetaling, maar ik verwacht dat dit geen probleem wordt.

Gr. Erwin

ivs
27/11/06, 13:50
Dit a4'tje wordt dus gebracht en bijgehouden door de politie.

Dit is natuurlijk wel een belangrijk verschil met het voorgestelde idee. In deze situatie is er dus een onafhankelijke partij die beoordeeld of iemand op de lijst staat. Ik vraag me af hoe je dit in de hosting wereld wilt gaan doen, want het is voor een buitenstaander natuurlijk moeilijk te beoordelen of een verzoek tot vermelding terecht is.

Teun
27/11/06, 18:27
[niet gehinderd door enige juridische kennis] Lijkt me een goed idee! ;) lijkt mij zeker animo voor [/niet gehinderd door enige juridische kennis]

crazycoder
27/11/06, 20:21
Er kleeft een groot bezwaar aan en dat is dat listings een eigen leven kunnen gaan leiden.
Verder wel een goed idee.

Vind het trouwens volkomen belachelijk dat oplichters hun gang kunnen gaan en ondernemers die zich er tegen willen beschermen dat niet zouden mogen.

Erwin Zeeuw
27/11/06, 21:59
Ik ga het z.s.m uitzoeken m.b.t. de wetten.

Gr. Erwin

P.s. Ideeën zijn nog steeds van harte welkom

schuim
27/11/06, 22:01
Ts hier zeker belangstelling, hou me op de hoogte.

Ook ik heb een verschil met een hoster op dit forum.
Ik heb de zaak uit handen gegeven aan aecius en ga
zeker door tot beslaglegging.
Tevens heb ik wat domeinen laten registreren welke
van toepassing zijn op deze hoster, om deze aan te ""prijzen"".

Maar inderdaad moet het wel door de schuldeiser goed onderbouwd kunnen worden (in mijn geval geen probleem) voordat je iets Public gooit !.

Erwin Zeeuw
27/11/06, 22:04
Zijn er ideeën hoe de hoster moet onderbouwen dat iemand wanbetaler is?

Gr. Erwin

swedendedicated
27/11/06, 23:36
Hier tevens interesse indien legaal natuurlijk.

D. ter Horst
27/11/06, 23:39
Wij hebben ook wel interesse!


Zijn er ideeën hoe de hoster moet onderbouwen dat iemand wanbetaler is?

Gr. Erwin

Sowieso lijkt me dat je aan één klacht niets hebt. Dit is echt een punt wat goed uitgezocht moet worden en duidelijk moet zijn.

Stel dat iemand zijn rekening niet voldoet bij bedrijf A (wegens een geschil bijvoorbeeld) maar verder bij bedrijf B en C netjes zijn rekeningen voldoet. Als bedrijf A dan persoon of bedrijf X aanmeld als wanbetaler zegt dit natuurlijk nog helemaal niets. Ik neem aan dat je snapt waar ik heen wil en waarom dit echt duidelijk moet zijn.

crazycoder
28/11/06, 00:12
Sowieso lijkt me dat je aan één klacht niets hebt. Dit is echt een punt wat goed uitgezocht moet worden en duidelijk moet zijn.

Stel dat iemand zijn rekening niet voldoet bij bedrijf A (wegens een geschil bijvoorbeeld) maar verder bij bedrijf B en C netjes zijn rekeningen voldoet. Als bedrijf A dan persoon of bedrijf X aanmeld als wanbetaler zegt dit natuurlijk nog helemaal niets. Ik neem aan dat je snapt waar ik heen wil en waarom dit echt duidelijk moet zijn.
Nee, dat snap ik niet. Waarom zou je wachten tot iemand bij meerdere bedrijven schade heeft veroorzaakt?

Als een geschil de basis is voor het niet voldoen van de factuur is de afnemer wat mij betreft niet echt een wanbetaler. Het deel wat niet wordt betaald moet natuurlijk wel in verhouding staan tot het deel waar een geschil over is.

Leg helder vast waaraan voldaan moet worden om een melding te mogen plaatsen.. je kan namelijk geen uitgebreide controle uitvoeren, de kosten daarvan zouden immers veel te hoog zijn.
Je kan bijvoorbeeld ook eisen dat er een goed debiteurenbeleid wordt gevoerd, of in ieder geval dat men heeft omschreven hoe ze het doen..

mitedo
28/11/06, 00:43
ik ben hier een groot voorstander van. Wellicht is het ook mogelijk om in die groep meer samen te werken.

Een soort bedrijvenbond: opkomen voor gemeenschappelijke belangen, zo zou je ook gezamelijk algemene voorwaarden kunnen opstellen.

X-Hosted
28/11/06, 01:15
Goed idee:)

@mitedo: Zoeen 'bedrijvenbond' is er min of meer al in de vorm van ISPconnect (www.ispconnect.nl) .. misschien een idee om de 'blacklist' daar onder te laten vallen.

groenleer
28/11/06, 08:25
Misschien dat dit wel een goede activiteit is om bij de belangenvereniging ISPconnect uiteindelijk onder te brengen als deze goed staat.

Het uiteindelijk in het belang van de ISP's dat er zicht is op notiore wanbetalers. En als hier een register voor is dat men kan checken als lid van de vereniging is dat alleen maar handig.

Verder zie ik inderdaad nog wel een aantal items die aangepakt moeten worden voordat je dit kunt realiseren. Je moet dan o.a. denken aan:
- Wet Bescherming Persoonsgegevens
- Procedure voor aanmelding van wanbetaler
- Procedure voor verwijderen wanbetaler
- Gegevens die je wenst bij te houden + tijdsduur

Ik volg dit dan ook graag op de voet.

Erwin Zeeuw
28/11/06, 17:54
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a.
de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
b.
de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;
c.
de gegevensverwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke onderworpen is;
d.
de gegevensverwerking noodzakelijk is ter vrijwaring van een vitaal belang van de betrokkene;
e.
de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak door het desbetreffende bestuursorgaan dan wel het bestuursorgaan waaraan de gegevens worden verstrekt, of
f.
de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.



zoiets ? :P

Zover ik kan lezen mag het dus wel, als er toestemming is verleend van registratie der persoonsgegevens in de database, wat je kan doen via de Algemene Voorwaarden.

UPDATE:

Blacklists moeten gemeld worden aan het College Bescherming Persoonsgegevens.
Verder zal er waarschijnlijk ook een stichting in het leven worden geroepen om zo evt. aansprakelijkheid op een natuurlijk persoon te verminderen/laten vervallen. (Er blijft natuurlijk altijd aansprakelijkheid) Waardoor de privé risico's kleiner worden.

Gr. Erwin

groenleer
29/11/06, 12:10
punt b zou je eventueel, i.c.m. een belangenvereniging kunnen gebruiken daar voor.

Pre-contractueel kan het verstandig zijn om gegevens te matchen aan een database van bekende 'wan'-betalers.

punt a kun je inderdaad afvangen door een item in je voorwaarden op te nemen.
Waarschijnlijk moet je wel specifiek los gaan vermelden dat de 'kredietwaardigheid' getoetst word.

Dit is ook van toepassing namelijk bij financiele dienstverleners en telecom providers die gebruik maken van het BKR in Tiel.
Accoord na toetsing bij BKR in Tiel.

Erwin Zeeuw
29/11/06, 21:04
Ik zal z.s.m. Contact opzoeken met het College Bescherming Persoonsgegevens.

Gr. Erwin

santema
30/11/06, 11:08
Hier ook interesse (dit gaat alleen om particulieren, of ook om bedrijven)?

Komto
30/11/06, 11:08
Hier ook dan!

Erwin Zeeuw
30/11/06, 13:35
Hier ook interesse (dit gaat alleen om particulieren, of ook om bedrijven)?


Dit wordt samen bepaald met de leden, zij zijn immers degene die er belang bij hebben.

Gr. Erwin

rayden
11/12/06, 09:48
We zitter hier zelf ook al inmiddels enige tijd aant te denken. Ook een koppeling met een evt. API zodat je met je bestellingen dus bepaalde syntaxes kunt geven..

Dus in de trant van:
check_wanbetaler("Adres,Naam");

Zodat het ook te intergreren is met bestelsystemen e.d.

Maar volgens mij is het legaal allemaal net kantje boord..

Dotdns
12/12/06, 01:05
zijn immers degene die er belang bij hebben.
Gr. Erwin
Ik denk dat hier de meeste belang erbij hebben .

Hier alvast .

-Kevin
12/12/06, 01:09
Hier ook intresse, scheelt je meteen zoeken naar een goede provider als die niet op de lijst staat zal die dus wel voldoen :)

veenman
12/12/06, 09:35
Een zwarte lijst aanleggen hoeft juridisch gezien geen enkel probleem te zijn, zolang er maar volgens een aantal regels wordt gewerkt. Het CBP heeft hierover een dossier online staan, waar alles prima in wordt uitgelegt: http://www.cbpweb.nl/themadossiers/th_zwl_start.stm

Inhoudelijke lijkt me een zwarte lijst voor ISP's een goed idee!

Erwin Zeeuw
12/12/06, 11:50
Zojuist contact gehad met CBP (College Bescherming persoonsgevens) Deze gaan me informatie + checklist voor blacklist verstrekken.
Weer een stap in de goeie richting!


Gr. Erwin

veenman
12/12/06, 15:00
Die checklist en alle andere gegevens wat betreft de zwarte lijsten staan op de website die ik hierboven al noemde. Daarnaast heb ik vanmorgen zelf ook contact met de CBP gehad met de vraag of een vooronderzoek door het CBP noodzakelijk is wanneer je in een zwarte lijst geen strafbare, onrechtmatige of hinderlijke gedragingen van de vermeldde personen opneemt.

Na totaal twee keer vijf minuten in de wacht te hebben gestaan te hebben, is het antwoord daarop waarschijnlijk ja. Dus CBP moet in principe akkoord geven voor de zwarte lijst.

stan020
15/12/06, 14:20
Headout edit: stoppen met onzinposts aub.

Dotdns
15/12/06, 14:27
Headout edit: graag de reportfunctie gebruiken.

Solid
17/12/06, 17:19
Ber|Art edit: Stoppen met deze onzin posts!

thrunx
18/12/06, 09:46
Ik zit zelf niet in de particuliere hosting sector en heb gelukkig niet te maken met wanbetalers. Ik vind het wel een goede idee! :)

HBCS
18/12/06, 15:30
Aan deze kant wel interesse :)

Wat betreft aanmelding, gewoon 25 euro ofzo vragen zodat je van de inkomsten de KVK registers kunt opvragen. Zo voorkom je dat iedereen zich kan aanmelden, maar houd je toch (qua kosten) de drempel laag voor de aanmelding. Iedere klacht van wanbetaling zou moeten worden bekrachtigd door een bewijs of iets dergelijks. Desnoods de afnemers stuk voor stuk opbellen en hun kant van het verhaal aanhoren.

Succes ermee, hopelijk wordt het iets :)


met deze uitleg ben ik het ook wel eens
en ik heb ook wel interesse

Erwin Zeeuw
24/12/06, 01:06
Nu er 2 weken vakantie zijn aangebroken is er genoeg tijd (hopen we maar weer) Om alles uit te denken. Heb woensdag gesprek met iemand die me waarschijnlijk ook wel wat over dit kan vertellen.
Hoop dat ik dan meer weet.

Gr. Erwin

ShyWolf
24/12/06, 12:31
Ik heb helaas (onterecht) kennis mogen maken met een dergelijk concept, maar dan van onze nationale verzekeringsmaffia. Die houden ook een dergelijk lijstje bij, met behulp van een lekker anoniem stichtinkje waarbij alle verantwoordelijkheid wordt afgeschoven naar de individuele verzekeraars. Er is geen beroep mogelijk, er is slechts beperkte inzage voor gedupeerden van deze fraaie praktijk, en wanneer er iets niet klopt heb je geen enkele mogelijkheid om iets gecorrigeerd te krijgen.

Het is vanuit de branche gezien misschien een goed idee ofzo, maar vanuit de klant gezien is het een verderfelijke praktijk die wat mij betreft zo spoedig mogelijk fatsoenlijk gereguleerd dient te worden. Wanneer je graag wilt dat klanten weglopen, dan moet je dit soort dingen bedenken.