PDA

Bekijk Volledige Versie : Linken naar illegale content



FransVanNispen
26/11/06, 01:57
Mag dit nu wél of niet?

Wij merken dat we veel aanvragen voor hosting en dedicated servers krijgen voor het hosten van, laat ik het maar 'grijze content' noemen.

In geval van XXX is de drempel voor ons héél makkelijk: 18+

Maar er zijn ook klanten die blijken torrent-sites te hosten, en een andere category: de ranglijsten voor illegale downloads.

De laatste hebben we recent een klacht van gehad uit Duitsland over een website die een Duitse klant op een server bij ons host. Het is een root-server waar wij remote geen toegang toe hebben.

Op de server staat blijkbaar een website met rankings van download sites. Deze linken door naar een andere site waarop dan weer een link te vinden is naar een download die niet op onze server wordt gehost, maar op sites als Rapidshare.

De downloads zijn versleuteld met een wachtwoord, en dat wachtwoord staat dan weer vertopt op één van de sites die je in die ranglijsten kunt vinden.

Omdat de zogenaamde films zijn opgesplists in ca 50 bestanden die allemaal met puzzle werk opgespoord en gedonwload moeten worden, is het ondoenlijk om zo een film bij elkaar te sprokkelen om te controleren of de genoemde film daadwerkelijk ook in de zip/rar files aanwezig is.

Mijn vermoeden is namelijk dat het eigenlijk helemaal geen download sites zijn, maar 'klik je wezenloos voor de reclame'-sites zijn.

Weet iemand hoe het nu zit met dit soort sites. Mag een torrent site nu wél of niet. Mag je nu wel linken naar sites waar wat te vinden zou kunnen zijn of niet?

En een melding uit Duitsland over een door de aangever vermeend Duitse klant, wat wij uit privacy beweging natuurlijk niet bevestigen noch ontkennen, als die gemeld wordt bij de Duitse auteursrechten organisaties, valt toch niet onder het Duitse maar Nederlandse recht?

Wie kan mij vertellen hoe het nu precies zit, en hoe gaan jullie hier mee om?

djalken
26/11/06, 02:24
Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het niet mag, maar je weet zelf denk ik wel dat het niet helemaal in de haak is ;) Onze policy is vrij eenvoudig, illegale content mag niet, helpen bij het aanbieden ervan (dus torrents hosten, linkpaginas etc etc) ook niet

FransVanNispen
26/11/06, 02:39
Als ik het persoonlijk niet eens ben met bepaalde content, maar deze is niet illegaal, is dat voor ons geen rede deze te weren. Wij respecteren dat klanten een andere mening kunnen hebben dan wij.

Het bewust en actief helpen bij verspeiden van illegale content is niet onze opzet en werken wij niet aan mee, maar je komt er meestal pas achter als de klant al een tijdje klant is. Dan heb je opeens met 2 juridische kanten te maken. Een klant heeft immers ook rechten.

Evenals je pas schuldig bent als schuld bewezen is, is iets pas illegaal als het bij wet verboden is. Tussenliggend situaties berusten op meningsverschillen (en verschillende wetten in verschillende landen).

Maar over het doorlinken en torrents zijn de meningen nogal verdeeld. Ik zou dus eigenlijk wel eens willen weten hoe het nu écht wettelijk geregeld is.

maxnet
26/11/06, 07:48
Zolang er nog geen uitspraken in rechtzaken tegen indexerings- en torrentsites zijn geweest denk ik niet dat hier een eenduidig antwoord op te geven is.

In de Releases4U/Shareconnector zaak (http://www.netkwesties.nl/editie144/artikel2.html) is justitie van mening dat de eigenaren van deze indexsites met eDonkey links zich schuldig maken aan inbreuk op auteursrechten en lidmaatschap van een criminele organisatie.
De behandeling van de zaak gaat echter pas in 2007 verder, dus een uitspraak die duidelijkheid brengt duurt nog wel even.


Zoekmp3 is in hoger beroep wel verboden, maar daarbij werd ook aangegeven dat het exploiteren van een mp3 zoekmachine op zich niet per definitie onrechtmatig hoeft te zijn.

Technotop
26/11/06, 12:06
Dat zijn warez websites en ja die zijn verboden ;)

vjeeke
26/11/06, 12:50
Linken naar illegale software of iets anders dat illegaal is altijd verboden.

Aessence
26/11/06, 13:11
Ik was eerst van plan om een lange verhandeling te geven t.a.v. auteursrecht in Nederland en consequenties voor internet sites, maar waar het eigenlijk op neerkomt is dat het met name van de "presentatie" afhangt wie een rechter in Nederland in het gelijk zal stellen. Er is wel een tendens dat de belangen van rechthebbenden steeds vaker zwaarder gewogen worden.

Als hoster kan je je beter zo min mogelijk bezig houden met de content van sites, je dienstverlening is hosting punt uit.

Op het moment dat je "misbruikt" wordt voor vermoedelijk illegale doeleinden, hangt het ervan af wat je moet, mag en kan doen.

Als het overduidelijk is dat de wet door je klant wordt overtreden, kan je direct actie ondernemen, door je klant te manen deze content te verwijderen op risico van het afsluiting van jouw dienstverlening.

Dat kan je ook doen als je in je AV bepaalde "dubieuze" of ongewenste activiteiten hebt uitgesloten (sex, drugstores en rock 'n roll mp3's, torrent trackers, kansspelen).

Wat je niet mag doen is "zomaar" privacy gevoelige gegevens delen met organisaties/personen zonder opsporingsbevoegdheid. Met justitie zou ik wel meewerken.

Om op je concrete spoorzoekers web terug te komen; met rankings-sites loop je waarschijnlijk geen risico. Deze staan te ver af van de daadwerkelijke (mogelijk illegale) content. Trackers zijn een heel ander verhaal.

George/

Aecius
28/11/06, 13:46
Zelfs dan zou ik alleen op een "notice and take down" bericht reageren. Bij twijfel laten staan, want anders pleeg je een wanprestatie t.o.v. je klant. Alleen bij overduidelijke inbreuk handelen.

Hoe meer je als hoster pro-actief bezig bent hoe groter je aansprakelijkheid wordt. Dus dat is niet altijd verstandig.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt