PDA

Bekijk Volledige Versie : Optibel met een fax



G&J Computers
24/11/06, 12:05
Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met Optibel in samenwerking met een faxapparaat?

Met vriendelijke groet,

Jeffrey

hostlogic.nl
24/11/06, 12:30
Werkt vaker niet dan wel. Maar heb het de laatste tijd niet meer geprobeerd. Zakelijk gebruiken wij budgetphone, daar werkt onze hardwarematige fax helemaal niet op, maar de software fax in Asterisk werkt wel goed. Ik vermoed dat de problemen met een fax over VOIP voornamelijk door de ATA veroorzaakt worden. Bij Optibel heb je geen keus, je krijgt namelijk geen SIP account info. Bij budgetphone krijg je wel je account info en kun je dus zelf een ATA kiezen.

G&J Computers
24/11/06, 12:31
Ik heb een optie voor PBX op mijn fax.

Heeft dat zin om die te selecteren?

Met vriendelijke groet,

Jeffrey van Haeften

full-Patrick
25/11/06, 21:33
Heb ik hier ook, is alleen bedoeld als je fax ACHTER een pbx hangt zoals asterix

Santario
26/11/06, 11:34
Hier een VOIP PBX i.c.m. Optibel en Budgetphone en 0,0 problemen. Wij hebben Optibel ook op onze centrale aangesloten via een extra Sipura 3000 ertussen en dat werkt perfect. Via Budgetphone heeft het wel erg veel tijd gekost alvorens het werkte.

G&J Computers
26/11/06, 13:15
@Santario zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je dat gedaan hebt.
Want het is bijna onmogelijk om nu faxen te versturen.

atoomkern
28/11/06, 15:16
Werkt vaker niet dan wel. Maar heb het de laatste tijd niet meer geprobeerd. Zakelijk gebruiken wij budgetphone, daar werkt onze hardwarematige fax helemaal niet op, maar de software fax in Asterisk werkt wel goed. Ik vermoed dat de problemen met een fax over VOIP voornamelijk door de ATA veroorzaakt worden. Bij Optibel heb je geen keus, je krijgt namelijk geen SIP account info. Bij budgetphone krijg je wel je account info en kun je dus zelf een ATA kiezen.

Op dit moment ben ik bezig het fax gedeelte van asterisk aan de gang te krijgen met budgetphone. Zou jij misschien je instellingen kunnen posten? Mogelijk is een dergelijke oplossing (als het werkt) ook handig voor de TS.

Ik gebruik het volgende:
exten => fax,1,Answer(1)
exten => fax,n,SetVar(FAXFILE=/var/spool/asterisk/fax/${CALLERIDNUM}.tif)
exten => fax,n,SetVar(FAXFILENOEXT=/var/spool/asterisk/fax/${CALLERIDNUM})
exten => fax,n,SetVar(SCRIPTFILE=/etc/asterisk/fax2mail)
exten => fax,n,SetVar(EMAILADDR=test@test.test)
exten => fax,n,rxfax(${FAXFILE})
exten => fax,n,system("${SCRIPTFILE}" "${CALLERIDNUM}" "onbekend" "0123456789" "Naam" "${EMAILADDR}" "${FAXFILENOEXT}" "n")

Korte faxen met enkele regels tekst gaan goed maar lange faxen niet. In sip.conf heb ik ulaw ingesteld.

Santario
29/11/06, 01:52
@Santario zou je mij eens kunnen uitleggen hoe je dat gedaan hebt.
Want het is bijna onmogelijk om nu faxen te versturen.

Aangezien je van Optibel geen SIP gegevens ontvangt hebben wij tussen onze centrale en de Optibel adapter de Sipura 3000 geplaatst. We moesten de Sipura alleen nog wat instellen i.v.m. de juiste tonen (regional) maar daarna werkte het perfect.

hostlogic.nl
29/11/06, 10:39
Wij gebruiken trixbox (www.trixbox.org), daar heb ik bij incoming routes de optie fax aangezet. Had niet verwacht dat het zou werken, toen ik budgetphone nog met een losse ata en een analoge fax gebruikte werkte het heel slecht. Nu de faxen dus direct door asterisk ontvangen worden gaat het wel goed.