PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedi server en colo wat het verschil?



E. Baptist
23/11/06, 13:46
Hey,
wat is het verschil tussen een dedi server laten hosten of een colo server? Zit namelijk veel prijsverschil in, maar toch zie ik geen verschillen.

Ik weet alleen dat je dan een eigen server hebt met alle 2.

Deze zal je ook zelf moeten beheren/installeren lijkt mij... en omdat ik ver van de grote steden woon, kan ik moeilijk na amsterdam of wat dan ook. IS nogal ver van Emmen (mooi wonen hoor :p:D)

Ik heb een free hosting om een homeserver... maar de zooi begint een beetje traag te worden. Wat raden jullie mij aan, en wat is het verschil tussen goedkoop en duur, en wat is goedkoop?

Groeten

Ber|Art
23/11/06, 13:48
Colo = zelf de server kopen en Dedi = de server huren ;)

Aessence
23/11/06, 14:04
Bij dedi heb je vaak meer opties/diensten dan bij colo en verder kan je dedi voor een kortere tijd nemen, b.v. een jaar, terwijl je voor colocatie zelf een server moet kopen (en je daar dus 'aan vast' zit).

Bij colo moet je ook vaak meer (netwerk) dingen zelf regelen. Dedi is dan makkelijker ook omdat je b.v. basis os/beheer aan de SP over kan laten.

George/

E. Baptist
23/11/06, 14:19
Bij dedi heb je vaak meer opties/diensten dan bij colo en verder kan je dedi voor een kortere tijd nemen, b.v. een jaar, terwijl je voor colocatie zelf een server moet kopen (en je daar dus 'aan vast' zit).

Bij colo moet je ook vaak meer (netwerk) dingen zelf regelen. Dedi is dan makkelijker ook omdat je b.v. basis os/beheer aan de SP over kan laten.

George/

Bedankt! en is er ergens een datacentrum in de buurt van Emmen ? Groningen ckr :rolleyes:

Sorcer
23/11/06, 15:11
Google is your friend! Zoals ik hier zie geen Datacentra in Emmen, wel in groningen. Misschien is het handig om dan toch een Dedicated af te sluiten.

Colocation:
Het zelf inkopen van een server en deze plaatsen bij een Provider.

Voordeel:
- Eigen server (eigenaar)
- Zelf dingen wijzigen indien nodig

Nadeel:
- Aanschaf kan prijzig zijn
- Daarop komen nog Colocation kosten


Dedicated:
Het huren van een server van een Provider.

Voordeel:
- Geen kosten van het aanschaffen van een Server
- Hardware word meestal vergoed. Staat in de overeenkomst.

Nadeel:
- Geen eigenaar


Conclusie:
Indien je weinig of geen ervaring hebt, dedicated huren. Daarbij misschien een SLA mee aanvragen.
Indien je er ruime ervaring mee hebt, zelf dingen kunt regelen qua hardware. Zou ik zeker een Colocation aanraden. Ik vind het zelf prettiger als iets van mij is. Maar dat is mijn keuze!

Succes.

Glenn
23/11/06, 15:20
Op www.dcgids.nl kan je datacentra vinden.