PDA

Bekijk Volledige Versie : Layout plagiaat



henkowz
22/11/06, 16:16
Hallo,

Ik kwam zojuist een copy-cat van mijn logo + style tegen op internet, wat kan ik hier het best mee/tegen doen?

Kijk en vergelijk; mijn logo/style; http://www.iwsweb.nl -- Site niet up2date, dat daargelaten.
Copy-cat: http://www.qwd.nl En hun 'sponsor' ?? is grafix.nl.

Moet toch niet gekker worden... is dit normaal? Iemand eerder zoiets meegemaakt?

Groeten Henko

Domenico
22/11/06, 16:23
Hmmm, ok maar waar komt jouw logo eigenlijk vandaan dan? Misschien wel uit een of andere openbare database. Misschien ook niet hoor maar zou kunnen natuurlijk

En wat is eigenlijk een wesbite? :D

hostingpower
22/11/06, 16:25
Heel erg sterke gelijkenis inderdaad. Ik zou een brief / e-mail sturen om te sommeren hun logo binnen een x aantal dagen van de website af te halen. Als daar geen gehoor op gegeven word advocaat bellen.

Remigius
22/11/06, 16:28
Eventueel je eigen ontwerper (indien je die ingehuurd had) raadplegen of deze geen 'fout' heeft gemaakt. En indien je de bronbestanden hebt inderdaad even schriftelijk contact opnemen.

Triloxigen
22/11/06, 16:39
qwd.nl ziet er anders wel stuk beter uit.
Hoewel ik verder niet echt een vergelijking zie?

Aessence
22/11/06, 17:43
Je zal op z'n minst aan moeten tonen dat jouw ontwerp eerder bestond dan dat van hun en dat kan lastiger zijn dan je denkt als je niets vast hebt laten leggen.

Verder moet je wel z.s.m. reageren en ik raad je aan e.e.a. vanaf de eerste brief als door een advocaat te laten opstellen. Indien je een (zakelijke) rechtsbijstandverzekering hebt, kan je ook eerst daar advies in winnen en mogelijk zijn bepaalde kosten zelfs gedekt.

George/

Geoffrey
22/11/06, 17:46
Eeeeuhm tja het is natuurlijk inderdaad een heel sterke gelijkenis, maar je zit met één probleem. Jullie logo ligt neer. Hun logo staat recht en is groter. Ze gebruiken dan wel dezelfde vorm en dezelfde kleur, maar het logo wordt niet op exact dezelfde manier gebruikt, en hier zit de wet krom in elkaar, maar dan begaan ze rechtstreeks geen plagiaat, want plagiaat betekend dat je iets op z'n geheel copy / paste op je eigen website.

Maar goed zoals hier al gezegd, als je een designer hebt en die designer kan bewijzen dat, dat van hem is ontwikkeld + vroeger dan die van de plagiaat website, dan kan je sommeren.

Aessence
22/11/06, 17:54
maar dan begaan ze rechtstreeks geen plagiaat, want plagiaat betekend dat je iets op z'n geheel copy / paste

Nee hoor een sterke gelijkenis is al voldoende bij beeldmerken. Denk ook maar aande "pindakaas affaires" van supermarkten met merk producenten. Als het tè veel lijkt dan kan je aan het kortste eind trekken (maar als je slim bent verander je nèt genoeg).

Hoe in dit geval een juridische toets zou uitvallen is niet zeker, maar je maakt m.i. een goede kans. Ik zou er hard tegen ingaan om het niet zo ver/verder te laten komen.

George/

henkowz
22/11/06, 20:10
Ik ga eerst proberen dit als volwassenen op te lossen, het logo is gemaakt terwijl ik er naast zat...door me compagnon.

Lime/blauw zijn echt onze kleuren qua gebruik op briefpapier e.d.; maargoed een populaire kleuren combi... bedankt voor jullie advies, ik laat nog wat van me horen.

Domenico
22/11/06, 21:30
Ik ga eerst proberen dit als volwassenen op te lossen, het logo is gemaakt terwijl ik er naast zat...door me compagnon.

Lime/blauw zijn echt onze kleuren qua gebruik op briefpapier e.d.; maargoed een populaire kleuren combi... bedankt voor jullie advies, ik laat nog wat van me horen.

Nou als jullie het zelf gemaakt hebben is het duidelijk diefstal.

ICTRecht
22/11/06, 23:21
Het gaat om inbreuk op jullie auteursrecht.

Ik zou eerst even nagaan wie de maker van het logo is. Waarschijnlijk hebben zij het logo door een ander laten ontwerpen (of laten kopiëren).

Het is naar mijn mening een vrij standaard symbool, daarom twijfel ik nog of het symbool een oorspronkelijk karakter bezit. Maar de kleuren stemmen overeen en daarmee is, naar mijn mening, de inbreuk voldoende aangetoond.

Lobik
22/11/06, 23:24
Het eerste zou ik een e-mail proberen naar de eigenaar van de copy-cat.

Als je een designer dit heb laten "maken" even nagaan of hij het echt heeft gemaakt.
Als je designer het idd heeft gemaakt, vragen of hij het niet heeft doorverkocht, indien hij dit wel heeft gedaan, een nieuwe vragen omdat dit niet de bedoeling was ?

Als het gemaakt is uit een tutorial heb je geen recht van spreken.

johnburk
23/11/06, 02:12
Heb je een overeenkomst met de logo ontwerpen waarbij staat aangegeven dat jij de rechten van de logo hebt en niet de ontwerper?

Remigius
23/11/06, 03:33
Heb je een overeenkomst met de logo ontwerpen waarbij staat aangegeven dat jij de rechten van de logo hebt en niet de ontwerper?

De TS geeft hierboven duidelijk aan dat het logo gemaakt werd door zijn partner terwijl hij erbij stond.

johnburk
23/11/06, 09:18
Sorry, mijn reactie was om 02:12, was blijkbaar niet helemaal helder.

Simple Hosting
23/11/06, 10:13
Ach ja ik heb het ook al een paar keer mee gemaakt bijvoorbeeld ons hosting overzicht is meerdere malen letterlijk gekopieerd

MortyDot
23/11/06, 14:56
Ach ja ik heb het ook al een paar keer mee gemaakt bijvoorbeeld ons hosting overzicht is meerdere malen letterlijk gekopieerd

dan mort ik ook toegeven dat jeen mooi en duidelijk overzicht hebt :D (Posetief!)

Tristan015
23/11/06, 18:43
Waarom probeer je niet bij Merkrecht je logo te laten beschermen op plagiaat ? www.merkrecht.com " Bureau voor merken en modellen " zij kunnen je precies vertellen of je in je recht staat , misschien heeft de andere partij dat al gedaan en dan heb je geen poot om op te staan en je moet dan zelfs je logo veranderen

henkowz
24/11/06, 13:55
Prima, iig bedankt voor jullie reacties. Ik heb een mail de deur uit, hopelijk komt hier reactie op.

full-Patrick
25/11/06, 21:19
Als er een merkrecht op zit, moeten er minimaal 7 (of 9) verschillen zijn.