PDA

Bekijk Volledige Versie : need tutorial for dummies



SilverStarke
21/11/06, 13:52
Hey,

Wat als alle tutorials, websites, google zoekresultaten, enz... chinees lijken?
Wel dat gevoel ken ik perfect.
Mn bedrijfJE bestaat al enkele jaren, en was slechts op hardware en websites en programmas geconcentreerd. Door het gamen met broers en vrienden, zijn we op de gameserver wereld terecht gekomen, wat nu al een paar maanden relatief goed gaat, echter, nu we een server hebben, en reeds een 2de speciaal voor die gameservers, dachten we om onze eigen websites die we overal rond hosten, eens op onze eigen server te zetten, en die te beheren met een of ander controlpanel, zodat alles meer centraal zit, en beter controleerbaar en beheerbaar. We hebben gekozen voor plesk, en nu begint het. Ik geraak er amper wijs uit, ik weet niet wat nameservers zijn, hoe je dns servers maakt. ik heb alle tutorials gedownlaod van de plesk site, ze doorlopen, en ik heb al een domein aangemaakt in mn plesk, het is online, maar krijg geen webmail door, wil "eigen dnsservers" niet die dat automatisch gecreerd worden op die domeinnaam dat ik erin gestopt heb... Is er iemand die me beetje kan steunen, een beetje wegwijs kan helpen, blijkbaar heb ik niet van alles kaas gegeten ;)

hopelijk tot binnenkort
Mvg
Vicky - SilverStarke

Aessence
21/11/06, 14:06
Volgens mij is er een "TCP/IP voor Dummies" boek dat uitlegt hoe IP netwerken zoals het internet werken inclusief DNS/naamservers.

Je moet echt aan de basis beginnen. Er zijn ook wel online tuts te vinden over IP en DNS, je kan daarnaar google-en natuurlijk.

Je kan ook beginnen op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dns).

George/

SilverStarke
21/11/06, 14:09
Lol, bedankt voor uw reactie george...
maar al dat lezen is tijdverlies, al doende leert men ;) als ik ergens een stappenplan kan vinden, of iemand me kan uitleggen, dan leer ik het 500 keer sneller.

Someone?

Grtz SilverStarke

Horatio
21/11/06, 14:36
Als je niet weet wat het is, hoe je wil je het dan a) succesvol implementeren en b) succesvol onderhouden...

Je kan wel een keuken installeren met een handleiding, maar als straks de kraan het niet doet, moet je toch terug naar de basis om te kijken op welke manier die kraan is gekoppeld aan het watersysteem; ervan uitgaande dat je weet wat het watersysteem is..

Lees wat dingetjes door en je snapt het vanzelf; zo moeilijk is het écht niet.

SilverStarke
21/11/06, 15:04
tsssss, is da zo lastig om eens bij te springen als iemand al veel moeite gedaan heeft, waarschijnlijk is het een stom feit waar ik het verband niet tussen zie... ik kan in mijn IIS webmail.domein.be aanklikken, rechts drukken, browsen en dan wel op die webmail, zelfs met inloggen, maar op de plesk webmail niet of via url ook niet :s...
niet dat ik geenenkel begrip ken he, zo erg is het nu ook weer niet.

hopelijk toch ergens iemand die WEL wel helpen dan me af te breken.

systemdeveloper
21/11/06, 15:14
'Geef een man een vis....' of verhuur een hem een visser :)

jagermaster
21/11/06, 16:00
tja het kost iedereen tijd om te investeren in hoe iets werkt. Mogelijk dat je iets aan een van me websites hebt: http://all4hosting.nl Voor specifieke handleidingen over onderwerpen kan je contact met me opnemen, (eventueel heb ik ook msn).

Aessence
21/11/06, 16:22
Van (het volgen van) een stappenplan leer je niets dan een truukje. Zodra er maar iets afwijkt weet je niet waar het aan ligt of zelfs waar je moet zoeken.

Ik begrijp dat het aanlokkelijk is om te vragen naar de oplossing, maar er is een reden dat ze op school die ook niet bij de overhoring er bij gaven.

Bovendien is niet alles zo eenvoudg uit te leggen aan een persoon die niet begrijpt waar het over gaat.

Ik adviseer je te lezen en zelf te experimenteren of bijvoorbeeld een basiscursus (online) over TCP/IP netwerken te volgen.

George/

jagermaster
21/11/06, 16:27
Van (het volgen van) een stappenplan leer je niets dan een truukje. Zodra er maar iets afwijkt weet je niet waar het aan ligt of zelfs waar je moet zoeken.

Ik begrijp dat het aanlokkelijk is om te vragen naar de oplossing, maar er is een reden dat ze op school die ook niet bij de overhoring er bij gaven.

Bovendien is niet alles zo eenvoudg uit te leggen aan een persoon die niet begrijpt waar het over gaat.

Ik adviseer je te lezen en zelf te experimenteren of bijvoorbeeld een basiscursus (online) over TCP/IP netwerken te volgen.

George/maar daarom geven ze het truukje wel in de les in de "klassieke" methode (fase 1 scholen enzo), vaak is dat veel efficienter leren dan alles zelf maar uit moeten zoeken..

Aessence
21/11/06, 16:34
Off: Niets tegen goede aanwijzingen of zelfs complete "walk throughs", maar als je de basis niet hebt begrepen, of zelfs maar uitgelegd hebt gekregen, kan je er weinig van opsteken, IMHO.

Maar we dwalen af...

On: http://www.trainsignal.com is een goeie voor wie graag dingen doet en er toch uitleg bij wil hebben waarom. De TCP/IP videootjes zijn zelfs gratis geloof ik. Maar er zijn (veel) meer aanbieders als deze.

George/

P.S. Ik zie dus te vaak IT-ers die niet begrijpen wat ze aan het doen zijn en dan dus geregeld het verkeerde doen, met alle gevolgen van dien.

Jorem
21/11/06, 17:00
http://www.howtoforge.com, The Perfect Setup handleidingen.

(Edit) Zie nu dat je op windows werkt, en dit is Linux. Maar misschien dat er wat info opstaat waar je wat aan hebt.

JanSmit
21/11/06, 18:06
Hoi,

Om je even in de taal van dummies te laten begrijpen hoe het werkt kan ik het volgende zeggen:

DNS is verantwoordelijk voor het afhandelen van gemakkellijk te onthouden namen (domein namen) naar ip adressen. Deze namen en ip adressen worden bijgehouden op nameservers en raadplegen elkaar. Indien je dus www.google.nl intikt dan zal je pc zijn default nameserver gaan raadplegen voor het ipadres van google.nl. Hierbij krijgt hij hulp van overige servers (zoiets van: weet jij het, nee oh ok en jij? nee sorry ik vraag het wel even voor je. mmmm ok mischien weet hij het wel. Weet jij het ???. Ja het adres is....... oh ok ik zal het even terug koppelen).

Indien je zelf een server in een DC hebt staan, waarop je een website, gameserver module, en mailserver hebt staan, dan moet de DNS van je registrar (waar je het domein hebt geclaimt) wel wat zaakjes weten. Bij je registrar heb je vaak de mogelijkheid om zelf of met behulp van de registrar dit soort dns zaken te regelen. Je moet dan zorgen dat er A records zijn aangemaakt voor ftp, www, webmail etc. Deze verwijzen dan naar het ip adres van je server. Voor je mail moet je in de dns je domein registrar een MX record aanmaken met mail.domein.nl. Zo laat je "de wereld" weten dat je domein dat ipadres gebruikt voor het afhandelen van mail.

Je krijgt dan iets van:

Host =
Type = MX
IP/MX prio/cname =10
MX url = mail.domein.nl

Tevens niet vergeten om een user en domein aan te maken in plesk.

even voor de duidelijkheid..... Je hoeft geen nameservers aan te maken en als ze automatisch door plesk worden aangemaakt dan kan je dit negeren. Gebruik de DNS van je registrar. De DNS in plesk wordt gebruikt op jouw server om zo centraal intern wat zaakjes te regelen.

Indien je er niet uit komt dan kan je ook vaak wel je registrar even bellen met dit soort zaakjes.

Su6

Jan

Aessence
21/11/06, 19:23
Hallo Jan,


A records, MX record, C records. Het ene DNS kan je negeren en het andere moet je bij je registrar regelen ;)

Sorry, maar ik denk dat TS er nog weinig van zal begrijpen (hoewel ik je poging wel goed vond hoor).

IP (routering, subnetten) en DNS zijn de basis waar het hele internet mee aan elkaar geknoopt zit en als je zelf twee server hebt, moet je daar gewoon wat van af weten. Dat is ook niet in een post even uit te leggen.


ik heb al een domein aangemaakt in mn plesk, het is online, maar krijg geen webmail door

Kijk WEBMAIL is ook niet iet dat je doorkrijgt, maar iets dat je gebruikt om je mail te lezen/schrijven. Er kunnen vele, vele redenen zijn waarom webmail niet werkt. En ook een aantal waarom email niet werkt. Maar we kunnen je niet helpen als we niet weten wat er nu eigenlijk niet werkt, en dat komt omdat je niet weet hoe e.e.a. "in de basis" functioneert.


wil "eigen dnsservers" niet die dat automatisch gecreerd worden op die domeinnaam dat ik erin gestopt heb...

Kijk je verwacht dat als je ergens iets instopt, wat een domeinnaam is, dat dan alles t.a.v. die domeinnaam meteen ook hoort te werken. Maar dat is nou eenmaal niet zo als je er niet voor gezorgd hebt dat dat wel zo is.
En om daarvoor te zorgen, moet je nou eenmaal een beetje weten hoe e.e.a. in de basis in elkaar steekt.

Ik vindt het een beetje lullig om het zo te stellen, maar ik denk dat als je niet wilt "leren" je maar iemand moet vragen om het samen met je te doen en dan mee te kijken.

Via dit forum denk ik dat het lastig helpen is, omdat je vragen niet specifiek genoeg zijn. De bereidheid om te helpen hebben we denk ik al aangetoond.

George/

JanSmit
21/11/06, 20:26
Hallo Jan,

Kijk WEBMAIL is ook niet iet dat je doorkrijgt, maar iets dat je gebruikt om je mail te lezen/schrijven. Er kunnen vele, vele redenen zijn waarom webmail niet werkt. En ook een aantal waarom email niet werkt. Maar we kunnen je niet helpen als we niet weten wat er nu eigenlijk niet werkt, en dat komt omdat je niet weet hoe e.e.a. "in de basis" functioneert.


Mee eens. Je moet indedaad weten hoe het in de basics werkt. Als je dit niet goed weet dan is het hosten van diensten erg lastig want alles hangt met elkaar samen.

wat de TS vraagt zijn wel zaken die ook voor iemand die de basics wel kent erg lastig. In cursussen wordt uitgelegt hoe je een netwerkje op moet zetten met dns etc. Zodra je te maken krijgt met de grote boze hosting wereld dan lopen zaken net weer iets anders. Je moet dan werken met de gemaakte systemen van registrars, plesk etc. Erg lastig, maar als je de basics weet dan kom je er uit eindelijk wel uit. Dit door even logisch na te denken.

gr Jan

Jantin
24/11/06, 11:10
123445

DOMENICO EDIT: Watch it!

SilverStarke
28/11/06, 22:48
hoi mannen,

soz vo de late reactie, maar na de eerste reacties dat ik kreeg van sommige, had ik dit forum al opgegeven.
Bedacht voor de info, ma sommige dingen zoals wat dns is weet ik wel al langer dan vandaag :p ook dat ik een A en MX en zo nodig heb weet ik, en snap ik

het probleem is meer dat het moet werken op mijn server, dat het vanuit de domeinnaam en mijne server gelinkt moeten worden aan elkaar, en hoe... maaaaar... volgens mij zit het probleem al bij de basis, waar ik mijn domeinnaam registreer, ik krijg geen login of pass voor een of ander controlpanel, heb geen (web)mail gekregen voor elke domeinnaam die ik bestel enz... hij wilde me zelfs nie helpen als ik over plesk sprak :(

maar als die kerel dan aan mijn bestelde domeinnaam mijn nameserver dat ik in plesk creerde koppelt, werkt da dan?

grtz SilverStarke

Aessence
28/11/06, 23:55
Domeinnamen registreren is wat anders dan hosting (na vier jaar, zou je dat toch moeten weten).

Bij de meeste hostingpakketten kan je ook een domeinnaam registreren, maar dat hoeft niet. Ook kan je bij de meeste hosting pakketjes ook domeinnamen beheren, wat niet hetzelfde is als registreren.

Misschien heb je ergens een hosting pakket besteld, maar misschien ook niet (anders had je wel toegang tot een control panel gehad). Ergens anders (of apart) heb je een of meer domeinnamen geregistreerd.

Hoe het werkt is dat bij het registreren van je domein(en) NAMESERVERS opgegeven zijn. Dit zijn de DNS servers die "Authoritative" zijn voor jouw domein. Bij de SIDN(.nl) kan je kijken welke NS er gebruikt worden voor je domein.

Als deze afwijken van de server(s) die je zelf of bij je hosting provider gebruikt kan je, waar je het domein hebt geregistreerd, vragen of ze de NS willen aanpassen. Daarvoor moeten je DNS servers wel aan een aantal technische eisen voldoen.

Als je zelf geen geschikte DNS server hebt kan je deze dienst ook apart bij een provider afnemen. Het is echter vrij gebruikelijk dat DNS beheer bij hosting pakketten is inbegrepen (via een control panel).

Samengevat heb je nodig:

Domeinnaam registratie
Nameserver records die verwijzen naar (door jou) beheerde DNS servers
Hosting server(s) of paketten (wellicht met fancy webmail)
Optioneel een controlpanel voor het beheren van je hosting, dns, webmail, etc.


George/

SilverStarke
29/11/06, 08:27
haha, ik weet heus wel het verschil tussen hosting en domeinnamen.... er is geenenkele site die ik host op de server van het bedrijf waar ik de domeinnaam registreer, het is al al die jaren op een server van iemand da we kenden , of sinds kort onze eigen server. dus alle domeinnamen zijn aangevraagd met forwarding. Als ik bij de ene geen controlpanel krijg om die domeinnaam instellingen te wijzigen, hoe kan ik er dan in godsnaam meer over weten? ahaaaa ...
het is onbekend voor me, hoe kan ik het dan kennen... niet iedereen weet overal evenveel van, anders had er geen forum moeten zijn.
wat ns servers, domeinnamen en zo zijn, weeeeetik , maar ik vraag me af hoe het met elkaar communiceert, of het voldoende is als ik die in mijn plesk aanmaak, en die kerel waar ik domeinnamen bestel ze naar het zelfde ip link... thats it, meer moet ik nie weten, er runnen sites op de dnsservers van mn host, maar wil die liever op eigen naam hebben... alleen lukte het nie ma nu weet ik da die gecreerd moeten worden bij de domeinaanvrager, dus stuur ik hem vandaag een mega mail waarin ik die ip's geef en sites da hij moe veranderen... tzal wel werken dan ;)

phreak
29/11/06, 08:59
Beste SilverStarke,

Het gaat er niet om dat we het niet willen uitleggen, dat doen we juist zeer beknopt, het gaat om het feit, mocht er iets gebeuren moet je zelf weten waar je moet zoeken, en wat ik uit je berichten haal riekt heel erg naar gemakzucht, voordat je in het "wereldje" stapt doe wat ervaring op, lees wat boeken, probeer dingen uit op een test server, maar ga niet vragen van "Ik weet het niet, zetten jullie het maar even op".

My 2 cents..

SilverStarke
29/11/06, 09:59
noem je ook george? je hebt anders dezelfde reacties :p

wat je maar gemakzucht noemt, kan gewoon nie goe weg met plesk, is da dan zo erg... kheb de tutorials al gedownlaod, gelezen, de stappen gevolgd, de flashdemo's gekeken en toch werkt het nie op mijn server, strange he

bakkerl
29/11/06, 10:45
wat je maar gemakzucht noemt, kan gewoon nie goe weg met plesk, is da dan zo erg... kheb de tutorials al gedownlaod, gelezen, de stappen gevolgd, de flashdemo's gekeken en toch werkt het nie op mijn server, strange he

Het internet is groter dan alleen jou plesk server. En om dat het groter is moet het allemaal nog met elkaar samen werken ook. Voor dit samen werken zijn er allemaal schakels nodig om het werkend te krijgen, waarvan DNS er een van is.

Misschien staat het nu allemaal wel goed op jou plesk server maar zijn de rest van alle benodigde schakels nog niet goed ingesteld. Zolang je niet weet hoe het in het groot werkt kun je ook geen probleem analyse doen waar het probleem ligt. En het uiteindelijk dus ook niet (laten) oplossen.

Lennard

JanSmit
29/11/06, 10:46
En wat is dan eigenlijk nou precies het probleem. Heb je de volgende zaken gedaan:

Een template voor clients en domeinen aangemaakt?Client en dus een pakket aangemaakt (gebruik makende van 1 van de client templates)?Domein gekoppeld aan dit pakket (gebruik makende van 1 van de domain templates)?De DNS van het betreffende Domein bij je registrar (via hun DNS en inc mx records) laten verwijzen naar het shared ipadres van jouw server (ping domeinnaam.nl)?Een email alias binnen plesk voor die client aangemaakt?Niet aan de DNS instellingen gezeten binnen plesk?Webmail geprobeerd?

Indien dit gedaan is dan moet het eigenlijk allemaal gewoon werken.

SilverStarke
29/11/06, 11:41
ik heb paar stappen die je opsomt gedaan,
- template gemaakt
- client en pakket gekozen
- domein aan gekoppeld
- dns van registrar NIET in mijn plesk gestopt, het is allemaal op records van die domeinnaam dat ik gemaakt heb, die in plesk dus automatisch aangemaakt werden
- een email adres aangemaakt in plesk, en geprobeerd in outlook
- webmail geprobeerd en die werkt niet
- site is wel online, en email adres werkt.

JanSmit
29/11/06, 12:45
Ik heb hetzelfde gehad toen ik net begon. Als je lokaal webmail start dan werkt het allemaal wel. Indien je vanaf het internet connect met webmail gaat het fout.

Maak bij je registrar in dns eens een A record aan die verwijst naar *. Dit catch al record moet dan je webmail.domein.nl wel oppakken (host is *, Type is A en ip is je ipadres).

Suc6 en laat het maar weten of het werkt

Jan

SilverStarke
30/11/06, 23:13
hoi, het is zogoed als gelukt, alleen heb k nog wat mankementjes

kan ik ftp gebruiken met plesk als er een gamecontorlpanel op dezeflde server staat die ook ftp gebruikt?

JanSmit
01/12/06, 11:02
Lijkt me wel. Zou je even gewoon moeten uitproberen. Plesk regelt o.a. wat security op ftp gebied. Die gamepanel doet dat denk ik ook (heb zelf geen gameserver). Gewoon even proberen met ftp naar je domein te gaan (die je beheerd met plesk). Je hebt een user en ww hiervoor. Hetzelfde moet je doen met de ftp gegevens van je game controlpanel. Weet je snel genoeg of dit lukt .

Gr

Jan