PDA

Bekijk Volledige Versie : advies Managed Dedicated server



trailblz
18/11/06, 14:52
Voor mijn weblog ben ik op zoek naar een server. Zelf heb ik weinig verstand van het onderhouden van een server, dus leek mijn een "managed dedicated" server de beste optie. De server mag in NL of in US staan.

Op dit moment gebruikt de weblog ongeveer 200GB aan data per maand, alleen dit kan nog groeien. Verder moet de server traffic spikes van sites zoals slashdot en digg met gemak aankunnen.

Wat ik graag zou willen weten is het volgende...


Is een managed dedicated server de beste optie (of is dit overkill)?


Wat is aan te raden, US of NL hosting?


Wat voor server specs kan een weblog (wordpress) mee uit de voeten


Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken voor ik een offerte aanvraag?


Alvast bedankt voor het meedenken...

-Flip-
18/11/06, 15:09
Is een managed dedicated server de beste optie (of is dit overkill)?
- Indien u weinig kent van serverbeheer en/of niet wilt opstaan om 4h 's nachts omdat je server eruitlicht door een hardware probleem, is managed de beste optie. Maar... dit kost natuurlijk ook geld

Wat is aan te raden, US of NL hosting?
- NL: Je weet bijna zeker dat het een kwaliteitsserver is (want je kan zelf een kijkje gaan nemen bij het plaatsen)
- US: * Geen zicht op wat voor een server je zit.
* Soms iets trager dan dat je je server in NL plaats
* Goedkoper (maar vaak overselled)

Wat voor server specs kan een weblog (wordpress) mee uit de voeten?
- Valt te zien hoe hoog de load is... P4 kan het normaal wel aan, maar licht er ook aan of in de toekomst veel meer bezoekers verwacht worden.

Zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken voor ik een offerte aanvraag?
Ga niet alleen voor prijs, maar ook voor kwaliteit

trailblz
18/11/06, 16:51
Dat is helder, bedankt.
Als er nog meer tips of suggesties zijn dan hoor ik het graag

RayManZ
18/11/06, 16:54
Hangt natuurlijk ook totaal af van je budget. Voor een managed server zit je zo aan de 150 euro per maand voor een knappe server.

trailblz
18/11/06, 17:35
Hangt natuurlijk ook totaal af van je budget. Voor een managed server zit je zo aan de 150 euro per maand voor een knappe server.

Alles onder de 200 euro is in principe prima.
Kwaliteit kost nou eenmaal geld.

Ber|Art
18/11/06, 17:52
Kan je ongeveer aangeven hoeveel bezoekers die 200GB genereren? Ik denk dat de specs voor een eventuele dedicated server niet spectaculair hoeven te zijn. NL hosting is beter controleerbaar! Denk bij je offerte aan de service die je krijgt ;)

systemdeveloper
18/11/06, 17:55
Kijk ook goed wat 'managed' inhoudt!
Bij veel bedrijven kom je dan niet verder dan af en toe downtijd omdat er weer 'een update' moet gebeuren.
Laat je goed vertellen wat, hoe en wanneer het onderhoud aan een managed server gebeurd en of dit onderhoud ook beveiliging bevat of assistentie met software problemen. Niks is zo lullig als een server die wel pingt en dus live is, maar waarop toch niks draait :)

santema
18/11/06, 18:33
Zeker voor een server in Nederland gaan, onderandere kwaliteit, maar ook het tijdsverschil en het kenbaar maken van problemen zijn voordelen in NL.

trailblz
18/11/06, 18:56
Kan je ongeveer aangeven hoeveel bezoekers die 200GB genereren? Ik denk dat de specs voor een eventuele dedicated server niet spectaculair hoeven te zijn.

Op het moment heb ik ongeveer 15.000 uniques per dag, en 30.000 pageviews. Maar het schommelt nog al, er zitten dagen bij met neer dan 50.000 uniques.

en systemdeveloper, dat is een goed punt inderdaad. Als alles het doet heb ik verder weinig support nodig, maar als er wat is moet het uiteraard asap opgelost worden.

Ik denk dat ik, ook gezien het commentaar hier, maar voor een NL server ga dan.

swedendedicated
18/11/06, 19:01
Een p4 zal al uitstekent voldoen aan je eisen, dat is als je alleen maar die blog erop draait.

Randy
18/11/06, 19:02
Je server neerzetten waat je meeste bezoekers zitten, omwille de snelste responsetijden.
Wel is het zo dat niet iedere partij (wij niet iig) servermanagement op afstand bieden. Onder management verstaan we nl ook het op voorraad hebben van reserveonderdelen en binnen enkele uren vervangen. Gaat lastig in de VS en ik denk ook niet dat mijn baas m'n ticket gaat betalen (en wat extra vakantiedagen met zakgeld?)

Verder zou een weblog dat HTML-pagina's als output genereerd veel tijd schelen met database-query's. Pivot doet dit bijvoorbeeld, maar heeft als nadeel dat er een .txt-bestand gebruikt wordt als database in plaats van Wordpress. Weet niet of de laatste geheel op SQL loopt?

Verder duidelijk vastleggen wat managed is. We krijgen veel nieuwe klanten die eerder een 'managed' oplossing hadden. Hierbij verstond de provider (veelal student) eens per 2 maand een keer een update draaien. Duidelijk vastleggen wat de verwachtingen zijn. KOsten vallen mee; zo rekenen wij zelf 45,- per maand mitsdien de server op Fedora-Linux, CentOS-Linux of Windows 2003 loopt, omdat we hier de packages voor maken. (110+ servers in management)

Dus server: Veel NL/EU-bezoekers? Server in NL
Weet met wie je zaken doet (Kvk uittreksel)
Goed vastleggen wat onder 'managed' verstaan wordt. Denk daarbij ook aan backups!

Dit moet zeker voor ergens tussen de 150-200 mogelijk zijn.

Randy ten Have
Eliveld Networks BV (io)

wonko
19/11/06, 10:05
Als je een dedicated managed neemt, en je gaat er maar 1 applicatie op laten lopen (die wordpress), kan je misschien overleggen met de firma die het management doet om een setup op maat te doen (en dus geen DirectAdmin of zo te installeren). Zo kunnen DB en webserver aangepast worden aan de situatie, en een betere performantie geven dan de "standaard" instellingen die met een CP komen.

Verder zou ik gaan voor een bedrijf in NL/BE/DE, zodat je geen last hebt met tijdverschil bij vragen... Als je bezoekers voornamelijk uit europa komen, is plaatsing in BE/NL/DE/... de goede keuze. Komen je bezoekers vooral uit de VS, dan moet je naar een server in de VS gaan.

Let erop dat het bedrijf genoeg personeel in dienst heeft om 24/24 support te kunnen leveren!

trailblz
19/11/06, 11:49
Bedankt voor alle behulpzame reacties tot nu toe.
Ik zal de komende week het een en ander op een rijtje zetten.

wellicht tot ziens (http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/).

Magus
21/11/06, 16:54
Tip: Doe de aanvraag in het daartoe bestemde forum op deze site, soms best goede aanbiedingen en levert je vaak net even iets extra's op ;)

En zoals opgemerkt: In NL Kun je inderdaad eens een rondleiding aanvragen en je eigen server bekijken/op de foto zetten.

djalken
22/11/06, 11:22
Nog een kleine tip, vraag bij de host gelijk naar kennis van optimalisatie van MySQL (zoals wonko ook zegt) want basisinstellingen red je het vaak niet mee en als de host software kan aanpassen aan je hardware haal je het maximale uit je server. Een p4 kan dit zeker trekken, maar ik zou al snel denken aan een xeon 3000 cpu (dual core xeon, heb er positieve verhalen over gehoord)