PDA

Bekijk Volledige Versie : V.A.R. Verklaring



justin
17/11/06, 19:15
Beste Mede leden.

Binnenkort wil ik waarschijnlijk een team freelancers gaan inhuren! Hiervoor lijkt mij de var verklaring geschikt voor maar ik vraag me af of de freelancer dat ook bij de kamer van koophandel ingescreven moet staan want hier kan ik niks over terugvinden!

Mvg,
Justin Kok

D. ter Horst
17/11/06, 19:39
Ik heb er niet zoveel verstand van maar je bent toch helemaal geen officiele freelancer als je geen KvK nummer hebt?!

martysmarty
17/11/06, 19:52
Freelancer heeft noch KVK, noch BTWnummer nodig

Sommige hebben wel een BTW nummer, is wel mogelijk

robbinh
18/11/06, 15:35
Freelancer heeft noch KVK, noch BTWnummer nodig

Sommige hebben wel een BTW nummer, is wel mogelijk

De constructie die gebruikt wordt hangt af van de situatie van de freelancer. Iemand die naast zijn normale baan freelance bijklust zal zich niet inschrijven en voert de inkomsten gewoon op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.

In het geval van de TS gaat het waarschijnlijk om freelancers die hier hun brood mee verdienen. De reden om met freelancers in zee te gaan is de korte projecttijd die je kan hanteren en de loonbelasting en sociale premies die je hiermee bespaart. Dit betekent dus dat de betreffende freelancers geen verklaring hebben van loondienst of inkomsten of overige werkzaamheden, maar winst uit onderneming. Ze zijn immers eigen baas en hun doel is het maken van winst. Om deze verklaring te krijgen kijkt de Belastingdienst naar de 'ondernemers spirit' van de betreffende persoon. Of het verplicht is weet ik niet (omdat de BD dat niet wil vrijgeven aangezien ze de ingevulde formulieren zelf objectief willen beoordelen), maar een belangrijk kenmerk van de verklaring winst uit onderneming is uiteraard dat je staat ingeschreven bij de KvK.

Wat belangrijk is in deze kwestie is dat je een VAR wil aanvragen: een freelancer hoeft in principe geen KvK-inschrijving te hebben, echter om je voordeel te doen met een VAR is het wel raadzaam.

mitedo
18/11/06, 21:30
een freelancer factureert normaliter voor zijn/haar diensten per uur, dus detacheert hij zichzelf.

Lijkt mij gewoon een eenmanszaak.

Spyder01
19/11/06, 01:41
Op de site van de KvK is hier veel over te vinden en anders doet een telefoontje een wonder.

Eén ding: zorg dat de freelancers die je inhuurt, allemaal een GELDIGE VAR verklaring hebben! Hebben ze niet en de belastingdienst ligt je eens door, dan mag je voor die mensen nog eens loonbelasting e.d. gaan betalen.

Heb hier laatst ook naar geinformeerd, zodoende.

mgizmo
21/11/06, 11:55
een freelancer factureert normaliter voor zijn/haar diensten per uur, dus detacheert hij zichzelf.

Lijkt mij gewoon een eenmanszaak.

Dat snap ik dus ook niet. Wat is het verschil tussen een freelancher en een eenmanszaak. Zo wat elk bedrijf waar je zaken mee doet wilt dat je een kvk inschrijving hebt.



De constructie die gebruikt wordt hangt af van de situatie van de freelancer. Iemand die naast zijn normale baan freelance bijklust zal zich niet inschrijven en voert de inkomsten gewoon op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'.


Dit volg ik nog, maar als het dus voor het brood is, heb je dus een kvk nodig en ben je dus minimaal een eenmanszaak. Wat maakt je dan een freelancer en niet een eenmanszaak?