PDA

Bekijk Volledige Versie : thuis website hosten



lars6ande
16/11/06, 15:18
Ik wil thuis wat gaan experimenteren met hosten, gewoon voor simpele persoonlijke website. Ik heb er echter niet zoveel verstand van nog...

Ik heb @HOME internet thuis en zit achter een Netgear draadloze router en ik krijg t gewoonweg niet voor elkaar om mijn localhost te bekijken van buitenaf...

Het is me overigens ook nog nooit gelukt om andere computers (aangesloten op de router) te vinden en gedeelde bestanden te bekijken.

Volgens mij doe ik dus iets ongelofelijk fout ergens, maar wat?? iemand een idee of een linkje waar ik hier uitleg over kan vinden?

thx alvast:lovewht:

Mark17
16/11/06, 15:57
Waarschijnlijk is het een firewall welke het probleem oplevert. Windows firewall toevallig aanstaan?

Jaz
16/11/06, 15:59
idd, denk ook dat het je firewall is... en om je server toegangkelijk te maken voor buiten moet je ook de desbetreffende poort forwarden naar je server.

En ik kan het mis hebben maar volgens mij is het van @home niet toegestaan om servers te draaien?!

joris springer
16/11/06, 16:00
Je moet bij je router instellen dat de computer waar jij de sites wilt gaan hosten dat die in de DMZ staat en dat je eigen firewall (en die van je router) toestaat dat jouw computer van buitenaf wordt benadert.

lars6ande
16/11/06, 16:05
firewall staat niet aan, dat forwarden hoe werkt dat dan precies? ik heb overigens ook al geprobeerd om met programma's zoals radmin e.d. op afstand toegang tot mijn comp te krijgen, maar dit is tot op heden niet gelukt...

Jaz
16/11/06, 16:08
Je moet in je router instellen dat bijvoorbeeld poort 80 ( Web server ) naar het IP gaat van je pc waarop je dus wilt hosten... Ik kan je echter niet precies uitleggen hoe het moet omdat het per router verschilt... beste is om even het type model te checken en even toe zoeken via google of op deze site: http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm

om te kijken hoe het moet indien je dat niet weet

lars6ande
16/11/06, 16:25
en iemand misschien ook een linkje over hoe je thuisnetwerk zo in kunt stellen dat je op alle computers de gedeelde mappen kunt zien? (computers aangesloten op dezelfde router, Netgear/@home router)

Ramon Fincken
16/11/06, 16:26
firewall, port ( meestal 80 ) forwarding, config file van webserver gechecked ?

ook belangrijk: check of je ISP het toestaat / niet blockt

lars6ande
16/11/06, 16:28
als ik op de lokale pc naar http://localhost/ ga dan werken alle websites gewoon, mijn windows firewall staat uit en ik heb geen andere geinstalleerd. dat forwarding moet ik ff uitzoeken nog...

Randy
16/11/06, 16:35
NAT/NAPT omzetting in de router aanzetten (forwarden). @home laat verbindingen op poort 80 wel los staan van buitenaf. Zelf een remote-player voor een kabelkrant aan het @home netwerk ergens in Zuid-Limburg die ik volledig remote manage en dagelijks update.

Heb je al software? Anders eens zoeken naar: usbwebserver (hier op WHT)

Verder is thuis je pc 24/7 aan laten staan duurder aan stroom dan een webhostingpakketje, maar ach; je woont nog thuis? En bovendien; hier leer je wat van... Succes Lars!

B3rt
16/11/06, 17:58
@Randy
Hij vermeld al dat de sites werken op zijn pc zelf met localhost, dus hij heeft geen software voor hosting meer nodig.

@Lars6ande
Open de gebruiksaanwijzing van je router en kijk hoe port forwarding werkt met jou router. Stel poort 80 in dat deze naar het IP van je pc gaat waar de websites opstaan.
Natuurlijk moet je ook de DNS van je domein hebben ingesteld dat deze verwijzen naar jou IP adres of je moet connecten naar het ip adres http://123.456.789.123 (jou ip dus)

Hoe je moet "poortmappen" staat ook uitgelegd hier (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/184484/last)

succes

noescom
17/11/06, 00:04
Met veel thuisgebruik modem/routertjes is het niet mogelijk om op je eigen machine in te loggen via je externe ip adres. Je kunt dan of gewoon localhost gebruiken, of een luxere modem/router aanschaffen.

Jaz
17/11/06, 01:01
Met veel thuisgebruik modem/routertjes is het niet mogelijk om op je eigen machine in te loggen via je externe ip adres. Je kunt dan of gewoon localhost gebruiken, of een luxere modem/router aanschaffen.

Wil je zeggen dat mijn simpele modem dat niet heeft dan? dacht het toch wel ;) en is ook een veel gebruikte modem. Bijna ieder modem met router functie/router heeft tegenwoordig ook de mogelijkheid om port te forwarden. Tenzij je echt een oude hebt. Die kans is klein en de TS kan dat zo uitzoeken door middel van zijn model type...

@TS: Op internet is genoeg info te vinden om een netwerk op te zetten.
Nogmaals wil ik je waarschuwen om te kijken of je wel een server mag draaien van @HOME!

Bullcat
17/11/06, 01:20
Ik kan dus ook niet met planet, een eigen website benaderen wel via localhost of het ipadres van de server maar ik kan dus niet eerst uitgaan en daarna met mijn vaste ip adres mijn website bekijken !

Jaz
17/11/06, 01:29
huh? als je bedoelt met vanuit een externe plek naar jouw toe bv ik probeer op mijn pc jouw site te benaderen... dan ligt het of aan je instellingen of je poort is geblockt door je isp ( daar gaan we even niet vanuit ).

edit: ik ga er vanuit dat buiten het eigen netwerk uiteraard wel het internet ( WAN ) IP adres wordt gebruikt om te checken? Dus niet het interne IP adres...

Bullcat
17/11/06, 01:32
Ik bedoelde dus als ik hier mijn eigen ip adres intyp dat ik dus nergens kom, instellingen van mijn router of fire wall maken niks uit ik kan mijn eigen ip adress dus niet oproepen, .Voor de rest alle adressen wel dus, schijnt wat van planet te zijn is al meer van bekend.

Str@nger
17/11/06, 02:06
Even een "officiële" melding, van een helpdeskmedewerker bij @Home:
het draaien van een server binnen het @Home netwerk is niet toegestaan...
Als dit problemen oplevert voor andere gebruikers, word jij per direct gedisabled...en mogelijk verbannen...(je zou niet de eerste zijn)

Momenteel worden alle klanten omgezet naar een volledig dynamisch netwerk, wat erin resulteert dat je geen vast IP-adres meer zult krijgen maar dat deze minimaal 1 keer per week zal veranderen. Het draaien van een server voor extern gebruik is dan dus niet meer mogelijk of je moet iedere dag controleren wat je IP is en dit in een DNS-panel laten veranderen iedere keer...
(Ook voor Randy met zn remote-kabelkrant-appl heeft dit dus effect...dit zal dan waarschijnlijk ook niet echt meer werken denk ik...)
Dit is trouwens een proces dat enige tijd in beslag neemt - dit is niet vandaag of morgen geregeld. Maar vanaf 7 november is @Home hier al mee bezig...node per node, UBR per UBR...

Verder mbt de Netgear-router:
zorg dat alle computers dezelfde werkgroep hebben wil je ze met elkaar laten communiceren. Mij persoonlijk is niet bekend dat er problemen zijn met deze netwerkopties...en ik heb ondertussen al redelijk wat @Home-Netgears gesupport...
Het kan trouwens wel zo zijn dat de Netgear geen poort 80-verkeer toelaat, maar ook dit is allemaal in te stellen via de Netgear Smartwizard (192.168.1.1...en als het goed is weet je de inlogcodes hiervoor, zoniet kijk in je boekje...zijn 2 standaardwoorden...)

Bullcat
17/11/06, 02:17
Mocht je nog geen reden hebben om bij @home weg te gaan dan heb je hem nu, je mag er niet veel zeg :(

hostb
17/11/06, 02:29
Wat is het toch fijn he.. dat @home.. heerlijk dat die mensen zo meegaan met de tijd! Strax elke week een ander ip.. Gelukkig ben ik sinds vandaag ook een adsl verbinding rijker. Daar doen ze niet zo moeilijk.

jvdheuvel
17/11/06, 07:32
@noescom: Ik heb zelf ook al jaren @Home en ik kan al evenlang mijn server remote overnemen of de website en OWA van SBS 2003 bereiken.... dus het is gewoon mogelijk.

@TS: Zoals hierboven aangegeven: NAT routing aanzetten en op poort 80 en 443 (altijd makkelijk natuurlijk) zorgen dat het verkeer wordt doorgezet naar het IP-adres van je server. Als je dat hebt gedaan in de router, dan zou je gewoon je webserver van buitenaf moeten kunnen zien.

Succes ermee!

hostingpower
17/11/06, 09:10
Even een "officiële" melding, van een helpdeskmedewerker bij @Home:
het draaien van een server binnen het @Home netwerk is niet toegestaan...
Als dit problemen oplevert voor andere gebruikers, word jij per direct gedisabled...en mogelijk verbannen...(je zou niet de eerste zijn)

Momenteel worden alle klanten omgezet naar een volledig dynamisch netwerk, wat erin resulteert dat je geen vast IP-adres meer zult krijgen maar dat deze minimaal 1 keer per week zal veranderen. Het draaien van een server voor extern gebruik is dan dus niet meer mogelijk of je moet iedere dag controleren wat je IP is en dit in een DNS-panel laten veranderen iedere keer...
(Ook voor Randy met zn remote-kabelkrant-appl heeft dit dus effect...dit zal dan waarschijnlijk ook niet echt meer werken denk ik...)
Dit is trouwens een proces dat enige tijd in beslag neemt - dit is niet vandaag of morgen geregeld. Maar vanaf 7 november is @Home hier al mee bezig...node per node, UBR per UBR...

Verder mbt de Netgear-router:
zorg dat alle computers dezelfde werkgroep hebben wil je ze met elkaar laten communiceren. Mij persoonlijk is niet bekend dat er problemen zijn met deze netwerkopties...en ik heb ondertussen al redelijk wat @Home-Netgears gesupport...
Het kan trouwens wel zo zijn dat de Netgear geen poort 80-verkeer toelaat, maar ook dit is allemaal in te stellen via de Netgear Smartwizard (192.168.1.1...en als het goed is weet je de inlogcodes hiervoor, zoniet kijk in je boekje...zijn 2 standaardwoorden...)


Allemaal prima op te lossen hoor. Gewoon een dynamische DNS updater gebruiken (www.dyndns.org) en iedere keer je ip laten updaten. Met een nieuwere type Linksys router zit dit er zelfs al in. Gewoon een accountje aanmaken op dyndns.org en dan die instellingen in de linksys gooien. Wordt het netjes iedere keer geupdate... Gelukkig hier gewoon Casema en daar zijn servers toegestaan + redelijk vast ip

jvdheuvel
17/11/06, 10:32
Het issue van de dynamische IP's is gemakkelijk op te lossen bij @home.... je gebruikt gewoon de dns-name: http://cpxxxxxx-a.tilbu1.nb.home.nl/index.html

xxxxxx zijn de cijfers van jouw computernaam.
tilbu1.nb hangt even af van welke server dat je op aangesloten bent.

Werkt goed en zorgt ervoor dat je zelf geen IP-adres meer hoeft te wijzigen of wat dan ook.... suc7 ermee

Jaz
17/11/06, 11:08
Wel leuk allemaal die oplossingen, echter is het nog steeds NIET toegestaan zoals ik al eerder vermeld hebt... en zoals vermeld zou je niet de eerste zijn die op zoek mag gaan naar een ander ISP... ik spreek uit ervaring!

Maargoed, mocht je toch door willen zetten wens ik je succes. wees echter wel voorzichtig. Zo lang ze het niet weten en geen overlast veroorzaakt is er geen probleem...

Str@nger
17/11/06, 11:55
Even ter informatie: de andere kabel-internet-exploitanten hanteren al jaren dit principe van dynamisch IP... (Dit is ook een van redenen dat @Home overstapt hierop)

En inderdaad, het is nog steeds illegaal.

Er zijn oplossingen/work-a-rounds beschikbaar, zoals hierboven al vermeld, maar dat maakt het niet minder illegaal.

hostingpower
17/11/06, 12:17
Even ter informatie: de andere kabel-internet-exploitanten hanteren al jaren dit principe van dynamisch IP... (Dit is ook een van redenen dat @Home overstapt hierop)

En inderdaad, het is nog steeds illegaal.

Er zijn oplossingen/work-a-rounds beschikbaar, zoals hierboven al vermeld, maar dat maakt het niet minder illegaal.

Waar staat dat? Als ik de algemene voorwaarden van bijvoorbeeld casema bekijk wordt hier niet over gesproken. Mits het in de algemene voorwaarden staat is het volgens mij niet illegaal. Bij @home weet ik het niet.

Str@nger
17/11/06, 12:32
Bij @Home staat het in de AV...
Bij Casema weet ik het niet...

Maar ik spreek ook alleen over @Home btw - daar zijn servers verboden, hoe je het ook went of keert.
Wil je toch een server of een internet-verbinding als je een zaak hebt? Dan is @Work (www.atwork.nl) de zakelijke variant van @Home met een ander supportlevel en andere eisen/mogelijkheden.


Bij UPC staat het ook in de AV...servers zijn niet toegestaan, art. 30.3
Heb nog geen AV van Casema op hun site kunnen vinden.

hostingpower
17/11/06, 13:09
http://www.casema.nl/pagina/algemenevoorwaarden/algvoorwaardenbasisbreedband

Str@nger
17/11/06, 14:56
Niet expliciet wordt servergebruik verboden, wel impliciet:


Het is de Klant daarom niet toegestaan om
dusdanig excessief gebruik te maken van, dan wel verkeer
te genereren op het Netwerk, dat hierdoor onevenredig veel
hinder ontstaat voor andere gebruikers van het Netwerk. Als
zich een dergelijke situatie voordoet, informeert Casema de
betreffende Klant over zijn overtreding van deze bepaling en is
de Klant verplicht hieraan met onmiddellijke ingang een einde
te maken. Als de Klant niet aan deze verplichting voldoet, kan
Casema maatregelen nemen. Deze maatregelen kunnen onder
meer bestaan uit het, al dan niet tijdelijk, beperken van de
toegang tot, dan wel het opschorten, beperken of beëindigen
van de levering van de Aanvullende Dienst(en) Casema
Internet. Casema is als gevolg van deze maatregelen niet
verplicht aan de Klant schade of kosten te vergoeden.
Dwz bij overmatig gebruik zodanig dat het overlast veroorzaakt, wat zich bij intensief gebruik van een thuisserver, kan voorvallen.

joris springer
17/11/06, 15:00
Bij @Home staat het in de AV...
Bij Casema weet ik het niet...

Maar ik spreek ook alleen over @Home btw - daar zijn servers verboden, hoe je het ook went of keert.
Wil je toch een server of een internet-verbinding als je een zaak hebt? Dan is @Work (www.atwork.nl) de zakelijke variant van @Home met een ander supportlevel en andere eisen/mogelijkheden.


Bij UPC staat het ook in de AV...servers zijn niet toegestaan, art. 30.3
Heb nog geen AV van Casema op hun site kunnen vinden.


UPC geeft bij hun duurste producten van Chello (extreme e.d.) wel toestemming gegeven om een server te draaien, dit mede ivm Xbox Live en ook een kleine server staan ze toe hoorde ik van de helpdesk al hebben ze liever dat je gewoon de webspace gebruikt die je bij je account hebt gekregen.

maikelg
17/11/06, 15:20
Ik heb al 2 jaar @home en ben er zeer tevreden over. Snelle verbinding en ik ben in die 2 jaar nog maar 1 keer van ip adres veranderd. Ik draai ook een server, weliswaar niet voor webhosting oid, maar vooral als fileserver binnen huis. En dat was in iedergeval geen enkel probleem. (ook aldus @Home helpdesk) :)

Str@nger
17/11/06, 15:36
Zolang het geen problemen geeft voor het netwerk of de mensen in je buurt, zal het gedoogd worden. Maar op het moment dat er enig overlast is, wordt er wel degelijk opgetreden.
Zoals bij UPC, Casema als @Home.
En bij @Home blijft het hebben van een server illegaal.

Als je belt met de @Home helpdesk, zul je dit antwoord ook krijgen. Echter zal er vanuit de helpdesk geen verdere actie worden ondernomen op deze melding. Pas bij overlast...en dat komt de laatste tijd veel vaker voor moet ik zeggen...

Mbt het pas 1 keer van IP-adres gewijzigd: inderdaad, tot nu toe bleven de IP-adressen vrijwel gelijk. Maar dat is dus afgelopen vanaf het moment dat ook jij bent overgegaan op het dynamische netwerk.

Erik-Huisman
17/11/06, 16:44
Bij Planet mag het volgens mij wel..

Str@nger
17/11/06, 22:26
Verschillende ADSL-aanbieders accepteren het wel inderdaad.

Nielsvk
18/11/06, 14:20
Denk eraan dat @Home de DNS poort blokkeert (53)

Erik-Huisman
19/11/06, 12:36
Ik gebruik mijn apache server vooral om dingen uit te proberen en te testen. Niet specifiek om te hosten.