PDA

Bekijk Volledige Versie : Tool voor meten stroomverbruik



JayvD
14/11/06, 22:26
Met zicht op de toekomst (aankoop nieuwe systemen etc) ben ik zeer benieuwd of iemand een tool kent (software matig) die bijhoudt hoeveel stroom je systeem verbruikt.

(Of een tool die het huidige stroomverbruik laat zien).

Wil het thuis uitproberen dus dient wel windows tool te zijn. :) (Weet je een linux tool vermeld m dan ook svp)

t.bloo
14/11/06, 22:43
Lijkt me sterk dat dat bestaat en nauwkeurig is?

blaaat
14/11/06, 22:57
Denk dat je hiervoor toch even naar de ALDI (of iets dergelijks) moet gaan om een Amperé metertje te kopen, kost bijna niets.

Aessence
14/11/06, 22:58
Misschien een Stroomtang (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomtang)?

Volgens mij kan je ene goedkope kopen voor 20-30 euro, maar als het kleine stroompjes zijn, dan zijn deze niet gevoelig genoeg.

Beter is een Watt meter (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22watt+meter%22+site%3A.nl&meta=lr%3Dlang_nl), je kan ze blijkbaar overal kopen, eveneens voor een paar tientjes. Hierbij geldt wel de P = V x I formule omdat het gemeten, "gemiddeld", vermogen is (waarschijnlijk meten deze dingen alleen de Ampéres).

Ook leuk om te kijken hoeveel je koffiezetter nou gebruikt.

George/

P.S. Niet gaan voor de SWR (Standing Wave Ratio) meters voor zendamateurs. Je electrohandel kent ze misschien ook als energiemeter ofzo.

P.P.S. Ampére meter is natuurlijk ook OK, maar die moet je wel in je 230V kabel "inbouwen". Raad ik af.

NWO
14/11/06, 23:12
Iemand een webiste waar je ze kunt kopen? :)

Aessence
14/11/06, 23:18
Net nog snel gegoocheld, maar kwam niet direct een websjop tegen. Wel dat de MediaMarkt ze heeft/had. Denk dat het bij dat soort zaken goed verkrijgbaar moet zijn.

Op tweakers stond een verslagje van een dag of twee terug van iemend die d'r een gehaald had.

Lang leve de milieubewustheid ;)

George/

MediaServe
14/11/06, 23:21
Software om stroomverbruik mee bij te houden?
Cacti natuurlijk :)

Moet je alleen een stroommeter hebben met SNMP ondersteuning ;)

Unixboy
14/11/06, 23:52
Software om stroomverbruik mee bij te houden?
Cacti natuurlijk :)

Moet je alleen een stroommeter hebben met SNMP ondersteuning ;)


Of een APC die je verteld hoeveel er wordt verbruikt op een poort en die uitlezen met SNMP (headbang).
Kan dan weer wel mooi in Cacti ;) / MRTG / RTG e.d.

JayvD
14/11/06, 23:57
Lijkt me sterk dat dat bestaat en nauwkeurig is?

Daar ben ik dus voor aan het rondkijken.

Hoeft ook helemaal niet nauwkeurig te zijn, gewoon groffe schatten.

Een watt meter heb ik hiero al liggen, wil alleen zien of softwarematig ook tools zijn. :)

WebBizz
15/11/06, 09:10
Stroomverbruikmeter, werkt prima
http://www.elektroshop.nl/index.html?lang=nl&target=d1167.html#p8476

m@rcel
15/11/06, 09:19
Of een APC die je verteld hoeveel er wordt verbruikt op een poort en die uitlezen met SNMP (headbang).
Kan dan weer wel mooi in Cacti ;) / MRTG / RTG e.d.

Welke APC kan dit dan? De APC's die ik ken laten alleen zien wat er totaal (dus over alle poorten) wordt gebruikt.

Jaz
16/11/06, 22:42
Ik gebruik daarvoor gewoon een multimeter die ook amperes kan meten :) wel even naar watt omrekenen ;) uiteraard zoals vermeld kan je ook gewoon een stroomverbruikmeter gebruiken, gaat wat makkelijker ;)