PDA

Bekijk Volledige Versie : Discussiethread: waarom stappen zoveel Webhosters uit de branche?



Swiftway-UK
13/11/06, 19:29
Geachte concullega's

Ik vroeg het me al eerder af, maar het bericht over de overname van wens internet diensten spoorde me aan tot het plaatsen van dit bericht, waarom willen zoveel webhosters op dit moment hun bedrijf verkopen?

Wij worden bijvoorbeeld dagelijks benaderd door collega providers die hun bedrijf willen verkopen, ik vraag me af waarom dit juist in deze periode zoveel voorkomt?

Merken anderen dit ook? wat zijn volgens jullie de redenen van de verkoop?

Technotop
13/11/06, 19:31
Schoolvakanties zijn al weer een aantal weken/maanden achter ons, eindelijk komt het besef dat het zo makkelijk niet is en stappen ze uit de business.

..sarcasme..

Triloxigen
13/11/06, 19:35
Schoolvakanties zijn al weer een aantal weken/maanden achter ons, eindelijk komt het besef dat het zo makkelijk niet is en stappen ze uit de business.

..sarcasme..

Als je kijkt naar de soort bedrijven en de leeftijd van de personen erachter kijkt dan is dat idd een van de meest logische conclusies.

Swiftway-UK
13/11/06, 19:38
Ik doel ook op grotere providers (< 7500 klanten, dat weer wel) maar veel relatief kleinere bedrijven natuurlijk (<1000 klanten).

Ik denk persoonlijk dat het te maken heeft met een aantal zaken:

- Webhosting op zich verkoopt niet meer, je moet iets bijzonders vinden
(de zogenoemde unique selling point)

- Grotere collega's komen met steeds meer bijzondere features die kleinere providers niet kunnen leveren.
(sitebuilders, coldfusion, verschillende type databases zoals Oracle, Postgres, Firebird, Interbase etc, Antivirus scans, Tomcat, 24/7 service desks etc)

- Grotere collega's hebben meer marketing budget en dus meer naamsbekendheid.

Er zijn nog wat redenen die ik kan bedenken, maar hoor graag ook van anderen hun meningen.

FSCJasper
13/11/06, 20:01
Het wordt steeds lastiger om jezelf te onderscheiden in deze markt. Zoals je zelf al aangeeft, grotere bedrijven hebben meer kapitaal om juist dat onderscheidt te maken waardoor de klant voor hun kiest.

Tevens heb ik het idee dat steeds meer klanten kiezen voor grote bedrijven zoals Vuurwerk, Lycos, De Heeg en dergelijken. Kleinere bedrijven krijgen het steeds lastiger om te concurreren, waarna een deel tot de conclusie komt dat deze business hun tijd niet meer waard is.

Wellicht is de hostingmarkt niet meer interessant? Iedereen kan in feite een hostingprovider worden, geen kunst meer aan. Wellicht missen sommige na een tijd de echte drive om ermee door te gaan. Ik kan me voorstellen dat het voor enkelen moeilijk te verkroppen is dat een 16-jarige eigenaar er met een klant vandoor gaat, terwijl je jezelf al tientallen jaren bewezen hebt in deze markt. Sommige zoeken dan de uitdaging in andere markten, die minder verzadigd is.

Mijn mening komt grotendeels overeen met die van Remco.

Swiftway-UK
13/11/06, 20:05
We komen op gang:)

Wat zijn goede manieren volgens jullie om je te onderscheiden?

- Sitebuilder
- Antivirus
- Redundant cluster (en goed uitleggen waarom dit beter is dan een standalone server)

- Blog scripts
- Coldfusion
- Windows hosting
- Postgres en andere databases aanbieden ipv alleen MySQL
- Tomcat

- 24/7 support
- Andere zaken, namelijk:

flashbanger
13/11/06, 20:21
Low budget aanbieders.
Deze denken de klanten te kunnen behouden door de lage prijs, maar vaak (bijna allen) kunnen het niet waarmaken om ook de goede support erbij te leveren. Als de klant net dat kleine beetje service extra wilt kunnen ze het niet bieden en dus klant weg. Dit is naar mijn mening slecht voor de markt.

FSCJasper
13/11/06, 20:47
Onderscheiden door middel van meerdere scripttalen/software is enkel van toepassing op een deel van de klanten. Persoonlijk zou beschikbaarheid van Installatron of ColdFusion geen reden zijn om juist voor die host te kiezen. Andere gebruiken dat wel graag en zien dat als een mooie extra feature, waarbij hun wel het voordeel zien. Het is allemaal grotendeels afhankelijk van de consument.

Low budget aanbieders de reden waarom er veel webhosters uit de markt stappen? Wellicht, soms wel en soms niet. Aanbieden voor budgetprijzen gebeurt in iedere denkbare markt. Het is een onderdeel om een voordeel aan te bieden waardoor de consument jou product afneemt. De supermarkten doen het standaard. Een vergelijking tussen de grote supermarkt en de plaatselijke dorpswinkel is hier wel toepasselijk. Grotendeels kopen consumenten bij de supermarkt omdat dat goedkoper is. De dorpswinkel kan niet in prijs concurreren en bedenkt andere tactieken, zoals het persoonlijke praatje bij iedere keer dat je de winkel instapt. Bij webhosting is het precies hetzelfde: de budgethoster haalt groot voordeel op haar lage prijzen, de duurdere webhosters dienen dat te compenseren met extra service of een aparte aanpak.

Veel mensen zullen kiezen voor budgethosters, minder mensen kiezen voor de extra service/aparte aanpak. Men wordt onpersoonlijk behandeld bij de supermarkt en probeert eens de dorpswinkel. Daar wordt de consument vriendelijk en met een glimlach behandeld en houdt er een positief gevoel aan over. Deze consument zal de hogere prijs voor lief nemen doordat hij/zij de aanpak van de dorpswinkel waardeert. Budgethosting hoeft niet de reden te zijn voor de verzadiging, aangezien de duurdere webhosters zich ertegen kunnen wapenen door hun diensten/service te verbeteren.

-Genoeg over de budgetmarkt-

Goede manieren om je te onderscheiden? Zoals ik hierboven al heb aangegeven: zorg voor een aparte aanpak. Maak het persoonlijker en vriendelijker. In prijs is weinig voordeel meer te behalen. Goedkopere prijzen geeft geen enkel voordeel tov de budgethosters, duurdere prijzen kweken hoge verwachtingen die niet altijd waargemaakt kunnen worden.

Een groot overtuigingspunt is voor mij de persoonlijke aanpak. Word ik geholpen bij problemen? Hoe snel word ik geholpen? Hoe word ik geholpen? Hoe wordt er contact met mij opgenomen bij problemen? Houdt het bedrijf alle ontwikkelingen intern of hoor ik ook bij het bedrijf? Ik zal nooit een dienst/product bij een bedrijf afnemen, zonder veel vragen beantwoord te zien. Mijn leveranciers kunnen dat beamen. Gevolg is wel dat ik precies weet waar ik aan toe ben en met welk bedrijf ik in zee ga. Nog weinig fouten gemaakt op deze manier.

Redundant Cluster klinkt leuk en wekt betrouwbaarheid. Natuurlijk is het mooi om te vertellen dat onze servers volledig opgevangen worden door een extra redundant-server, alle mail en dns volledig fallback is via een ander datacenter/netwerk en er x aantal backupservers staan om alle bestanden te beveiligen en te bewaren. Echter als er één fysiek systeem staat, en het werkt 100%, is er geen redundant cluster nodig.

Graag hoor ik meningen van meerdere forummers over dit onderwerp. Dit interesseert mij wel.

Glenn
13/11/06, 23:18
Wij doen eigenlijk puur alleen MKB hosten en die mensen maakt het werkelijk geen moer uit of je iets redundant hebt of slechts bestaat uit één en al SPOF's. De klanten die het wel uitmaakt leggen we dan ook uit hoe wij redundantie hebben opgepakt en dan volgt er alsnog snel een ondertekening van het contract.

Punt waarop wij verkopen is het feit dat wij niet alleen puur hosting doen (= wel core business) maar ook xDSL, netwerk- en systeembeheer, offsite backup en 24 uur support. Tevens leveren we programmatuur via partners die zich via onze bedrijfsnaam uitgeven. We merken dat veel MKB-ers op zoek zijn naar zo'n totaalpakket. Bied je dit niet, dan zijn ze wanneer een concullega 50 cent op jaarbasis goedkoper is, weer verhuisd.

Leuk puntje is met name die 24/7 bereikbaarheid. Wij zijn echt 24 uur per dag bereikbaar, je wordt altijd te woord gestaan en er heeft er altijd één storingsdienst + 2 backuppersonen. M.i. is dit voor een bedrijf als de onze (niet groot) uniek.

FSCJasper
15/11/06, 00:11
Verder niemand die zijn mening wenst te geven betreffende dit onderwerp?

WH-Tim
15/11/06, 02:18
Het wordt inderdaad lekker rustig. Zoals ik me altijd heb vastgehouden aan mijn gedachten: 'ik vraag voor wat ik bied, en wat anderen bieden voor 1 euro doet me niks'. Puur om het feit dat je onderscheidend vermogen moet hebben, en je niet verplicht moet voelen om je aan te passen aan de concurrent, want 'bij hem krijg ik voor 1 euro 1gb ruimte, dus dat wil ik bij jouw ook minimaal'. Helaas kunnen mensen met die deze uitspraken doen geen verdere vragen over betrouwbaarheid beantwoorden, waarna je enkele maanden later hoort dat hun host ermee gestopt is en ze alsnog een nieuwe betrouwbare host zoeken. En dan komen ze alsnog naar jouw, want jij hebt het wél goed voor mekaar (hoop ik dan voor jullie :p) Jammer alleen dat de meesten het te laat in zien, zowel hosters als klanten.

Merlijn
15/11/06, 07:16
Ik denk ook dat de stap naar een eigen server vele malen kleiner is geworden dan voorheen. Tegenwoordig kun je servers huren voor de prijs van een webhostingpakketje. Voor veel bedrijven is dit soms handiger omdat ze dan alles zelf in de hand hebben.

XBL
15/11/06, 08:22
Als de klant net dat kleine beetje service extra wilt kunnen ze het niet bieden en dus klant weg. Dit is naar mijn mening slecht voor de markt.Dat is toch juist het toppunt van marktwerking? Er zijn klanten die alles zelf wel uitmaken en betalen weinig; er zijn klanten die meer service nodig hebben en betalen meer.

En dat die klanten chagrijnig van een budgetaanbieder komen is natuurlijk alleen maar leuk voor de hogere segment aanbieders (klant is sneller tevreden).

En waarom bedrijven uit de markt stappen: wat hier al gezegd wordt. Andere hosters weten zich beter te profileren; ze zijn bekender, hebben meer voor minder. En vast een hele hoop die ergens anders hun heil gaan zoeken.

Er zijn immers ook markten (wel afwijkend van webhosting gebeuren) waar makkelijker meer geld verdient kan worden. Dus als je ander werk ook leuk vind, waarom niet.

Jochem

WebBizz
15/11/06, 08:51
Een groot overtuigingspunt is voor mij de persoonlijke aanpak. Word ik geholpen bij problemen? Hoe snel word ik geholpen? Hoe word ik geholpen? Hoe wordt er contact met mij opgenomen bij problemen? Houdt het bedrijf alle ontwikkelingen intern of hoor ik ook bij het bedrijf? Ik zal nooit een dienst/product bij een bedrijf afnemen, zonder veel vragen beantwoord te zien.

De dingen die je hier noemt zijn ervaringen. Klanten die op zoek zijn naar internetdiensten komen hier vaak pas achter zodra ze klant zijn. Dan loop je immers pas tegen problemen, dan pas benader je het bedrijf voor support. De negatieve ervaring heeft dan echter al plaats gevonden. Dit kan dus nauwelijks als een unique selling point vooraf dienen.

FSCJasper
15/11/06, 17:32
Daar onderschat je het verhaal.

Voordat ik een dienst afneem bij een bedrijf, neem ik altijd eerst contact op met enkele huidige klanten. De bovenstaande vragen worden dan aan de klanten voorgelegd. Hun ervaringen met het bedrijf wegen zwaar voor mij.

Als USP is het belangrijk om al je huidige klanten tevreden te houden. Zorg dat al je klanten tevreden zijn, waardoor er positieve referenties ontstaan. Een simpel praktijkvoordeel is het feit dat veel hostingzoekers eerst de websites van webhosters.nl en ispgids.com bezoeken voor ervaringen. Positieve ervaringen? Vertrouwen in het bedrijf. Negatieve ervaringen? Vertrouwen loopt een grote deuk op. Dergelijke punten zijn kennis te nemen voordat de dienst afgenomen wordt.

Trafego
21/11/06, 22:17
op webhosting pakken wij niet veel, meer de persoonlijke benadering en webdesign (vooral ecommerce)
webhosting is voor ons op moment een aanvulling een aanbod als "totaal" pakket aan te bieden.

santema
21/11/06, 22:32
Wij zijn ook aan het omschakelen van budget naar het hogere segment. Racks in Groningen en remote hands binnen enkele minuten zijn daar onderdeel van.

We merken wel dat je je dan op een heel ander publiek moet richten, prijzen zijn voor de echter internetter (lees wht-er) al snel te hoog.