PDA

Bekijk Volledige Versie : Debian problemen



Kahil
13/11/06, 03:48
Hoi,


Ik ben nu sinds vandaag ook gestart met Debian uit te proberen op server niveau, maar er zijn toch nog enkele zaken die mij niet lukken. Ik hoop dat jullie mij even duidelijkheid kunnen geven :)

1. Hoe stel ik mijn netwerkverbinding in op dhcp (en hoe kan ik terug zelf een ip geven)
2. Het lukt mij niet om iets van cd-rom of usb-stick op de hd te krijgen. Wat doe ik fout :(

Alvast bedankt !

warlock
13/11/06, 06:59
1.
dhclient, of dhcp-client: van het ISC. De "officiele'' dhcp-client.
pump: DHCP-client van RedHat.
dhcpcd: alternatieve dhcp-client.
Een van deze clients zit bij je distro.
Zelf een ip geven "ifconfig <interface> <ip-address> netmask <netmask> up"

2.
Ik weet niet wat je fout doet, maar de normale mount procedure is : mount /dev/<dev-name> /<mountpoint>

Groets,

wonko
13/11/06, 10:33
1) instellingen van netwerkapparatuur zitten in /etc/network/interfaces. Daar kan je ofwel statische adressen geven, ofwel dhcp inschakelen. Als je eenmalig dhcp wil gebruiken of je IP instellen, zie post van warlock hierboven. Best ook wel nog een default route instellen als je je IP vast instelt (route add default gw xxx.xxx.xxx.xxx).

2) graag meer info, wat lukt niet?

Kahil
13/11/06, 12:05
Alvast bedankt, ik ga het hier eens proberen.
Ik had in fstab (als ik het goed voorheb) een mountregel toegevoegd dat ook mijn usb-stick automatisch gemount werd. Toen ik in die map ging kijken stond er niets in. Als ik dan nog eens manueel probeerde te mounten, dan kreeg ik de melding dat de stick reeds gemount werd.


EDIT:

Mijn ip's instellen enzo lukt nu. Nu heb ik natuurlijk tijdens de install ingesteld dat hij packages moet lezen vanaf cd-rom en ik zou eigenlijk niet meer weten waar ik dit moet veranderen, zodat hij vanaf internet probeert de package te downloaden (via apt-get).

D. ter Horst
13/11/06, 13:52
Bewerk je /etc/apt/sources.list (zoiets iig) en haal de CD-ROM regel (de bovenste als het goed is) weg. Opslaan, apt-get update doen en dan haalt hij de pakketten van het internet (dat is, als je andere apt sources opgegeven hebt natuurlijk).

Kahil
13/11/06, 14:20
Na een tijdje googlen ben ik al heel ver geraakt. Bedankt voor jullie hulp :).

Jaz
13/11/06, 14:30
Hier heb je mijn sources.list voor het geval dat je het nodig hebt...
hiermee gaat packages volledig via internet:



deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main

deb http://security.debian.org/ stable/updates main

Kahil
14/11/06, 12:37
Ik heb nog een klein probleempje ondervonden :rolleyes:

Als ik een fix-ip geef aan mijn server lukt het commando ping en wget niet. Ik kan wel verbinden via SSH vanaf een andere pc. Als ik de server via dhcp laat werken lukt dit echter wel.

Iemand enig idee hoe dit komt?


Thnx

Kenneth
14/11/06, 13:24
geen DNS servers ingesteld?

/etc/resolv.conf

zet daat nameserver <IP> neer.

Kahil
14/11/06, 13:29
Jawel, daarin staat inderdaad mijn ip ingevuld, en dan zou trouwens toch testserver.testdomein.blabla ook moeten verwijzen naar mijn ip? Maar dat lukt mij dus ook nog niet :)

Jaz
14/11/06, 15:06
in mijn /etc/resolv.conf staat gewoon:

nameserver 127.0.0.1

en in /etc/network/interfaces:


# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
address 172.19.3.101
netmask 255.255.255.0
network 172.19.3.0
broadcast 172.19.3.255
gateway 172.19.3.1
# dns-* options are implemented by the resolvconf package, if installed
dns-nameservers 83.**.255.**
dns-search bart*k.nu

"dns-nameservers" ip adres daarvan uiteraard vervangen met de ip adres van de dns server

"dns-search" staat bij mij gewoon op mijn eigen domein... hoewel je die optie gewoon weg kan laten...

misschien heb je er iets mee... overigens komt deze instellingen gewoon uit mijn server dat in productie is.

Kenneth
14/11/06, 17:31
@Kahil

achter nameserver moet niet je IP staat :) maar IP van DNS server van jou (als je er uberhaupt ene runt) of andere andere van bijv. je provider

Kahil
14/11/06, 20:36
Als ik diezelfde server gebruik als dns server, dus dat ip toch?
En dit verklaart trouwens nog altijd niet waarm wget en ping enzo enkel werkt als server via dhcp werkt :o

liber!
14/11/06, 20:58
Als ik diezelfde server gebruik als dns server, dus dat ip toch?
En dit verklaart trouwens nog altijd niet waarm wget en ping enzo enkel werkt als server via dhcp werkt :o
Zet daar dan 127.0.0.1, de dhcp client zal je resolv aanpassen waardoor de dns juist staat. Dit is waarschijnlijk bij manuele configuratie niet het geval.