PDA

Bekijk Volledige Versie : Datacentra & Stroomlimiet



pietermx
10/11/06, 22:51
De kosten van stroom in de DC's stijgen. Dit is begrijpelijk, aanzien de stroomprijs ook oploopt. Daarnaast maken DC's extra kosten i.v.m. koeling, UPS, allemaal erg begrijpelijk...

Wat ik frustrerend vind is het, in mijn ogen, lage limiet dat DC's aanhouden per footprint. Het doel van dit topic is om per DC een overzicht te krijgen welk limiet wordt aangehouden. Weet je een limiet, post dan een reply met als info:

1. Datacentrum (naam & locatie)
2. Limiet (in A / footprint)
3. Weet je dit via:
a. Rechtstreeks contact met het datacentrum
b. Indirect contact (b.v. via een colocatie/provider) met het datacentrum

Resultaat:

... Komt hier :-) ...

luser
10/11/06, 22:53
Meeste DC's doen 6 tot 8 AMP per per footprint...

gjtje
10/11/06, 22:59
euNetworks 16 A, locatie Amsterdam Over-Amstel.

Wido
10/11/06, 23:04
Heb je enig idee wat voor koelingsproblemen je in komt met als je 32A per cabinet gaat leveren?

Jij moet als klant dan wel heel goed meewerken met de voorschriften van het DC wil je zoiets kunnen koelen.

Dat red je niet als je je DC inricht zoals de meeste het doen waar de gemiddelde hoster staat.

Je zou dan je straten volledig van elkaar moeten isoleren met deuren en wanden om zo goede koude en warme starten te krijgen.

Thafusion
10/11/06, 23:30
Tegenwoordig moet je echt opletten met de hardware die je aanschaft, anders zit je zo aan de 8/16A per rack. En dan zit je weer met een heleboel lege rackspace die niet op te vullen is.

wonko
10/11/06, 23:43
Onze nieuwe ruimte in LCL te Diegem (België) is gebouwd zodat we 32A per rack kunnen leveren. Qua koeling valt het best wel nog mee, het is maar als je eens over de 32A gaat dat je speciale voorzieningen moet nemen. We zitten ook qua afstand vrij goed van de aircos, zodat de flow niet te had is, maar de druk nog voldoende.

Het is heden ten dage zeer intressant om iets meer in een server te investeren, je hebt het er zo terug uit in stroomkosten. Wij zetten bvb de amperetang op elke server die in de shared colo binnenkomt. Soms is dit intressant voor de klant, soms ook niet ;)...

ProServe
10/11/06, 23:43
euNetworks 16 A, locatie Amsterdam Over-Amstel.

Nee hoor, datacenters doen de berekening per W. euNetworks heeft de mogelijkheid tot 1400W per m2. Als je dan er van uit gaat dat een kast ongeveer 2m2 inneemt, kan je 2800W / 230 = ongeveer 12A


Onze nieuwe ruimte in LCL te Diegem (België) is gebouwd zodat we 32A per rack kunnen leveren. Qua koeling valt het best wel nog mee, het is maar als je eens over de 32A gaat dat je speciale voorzieningen moet nemen. We zitten ook qua afstand vrij goed van de aircos, zodat de flow niet te had is, maar de druk nog voldoende.
Toch erg knap, LCL staat nou niet echt bekend als een datacenter wat veel per W m2 aankan. Hoe is dit ingericht dan? Een ruimte van 50m2 voor 4 kasten?

luser
11/11/06, 00:14
Wij zetten bvb de amperetang op elke server die in de shared colo binnenkomt.

Raar, ik dacht dat je per fase moest meten met een amperetang? En een voedingsdraad zijn 2 fases (en helft elkaar dus op).

(kan fout zijn, is ondertussen ook al 4 jaar geleden voor mij dat ik met zo dingen bezig was)

wonko
11/11/06, 08:46
Raar, ik dacht dat je per fase moest meten met een amperetang? En een voedingsdraad zijn 2 fases (en helft elkaar dus op).

(kan fout zijn, is ondertussen ook al 4 jaar geleden voor mij dat ik met zo dingen bezig was)

Juist, sorry dat ik de technische details even achterwege liet, ik vond het even niet terzake doen. We hebben dus idd een speciale kabel, waar de aders van los zijn, zodat we idd 1 lead ipv de 2 kunnen meten...



Toch erg knap, LCL staat nou niet echt bekend als een datacenter wat veel per W m2 aankan. Hoe is dit ingericht dan? Een ruimte van 50m2 voor 4 kasten?

Hoe het gedaan wordt door LCL kan me eigenlijk niet bommen, wij hebben gewoon een ruimte gevraagd met bepaalde specificaties en SLA's, en LCL heeft ons die geleverd. We hebben garanties op gebied van stroom (dat er genoeg zekeringen en stroom voorzien is) en aantal Watt dat we mogen genereren per rack, en dat de boel online zal blijven, en binnen een bepaalde temperatuur, vochtigheid,... zal blijven.

Merk op dat veel DC amper 8 A per rack kunnen leveren/garanderen. Als je weet dat een doorsnee dellserver (PowerEdge 1950 bvb) gemakkelijk 1 A neemt, kan je maximaal 8 servers kwijt in rack. Als het stroomefficiente servers zijn, kan je er misschien tot 16 kwijt.

Technotop
11/11/06, 09:34
Neem eens contact op me KPN, het nieuwe datacentrum in Aalsmeer zal worden gebouwd voor BladeServers. Ik hoorde iets van een aantal kilowatt, maar weet de details niet.

Zou zeggen, neem eens contact op :)

Sander-
11/11/06, 10:28
KPN is bezig met datacentra voor eigen gebruik waar ze 10.000 watt per m2 mogen afnemen. In hun huidige datacentra in A'dam zit dit nog op max 6000watt per m2.

Het nieuwe DC met 10.000watt per m2 wordt alleen voor eigen gebruik... Zonde.

almar
11/11/06, 11:13
GlobalSwitch => 16 A.

Vaxon Networks
11/11/06, 11:16
Raar, ik dacht dat je per fase moest meten met een amperetang? En een voedingsdraad zijn 2 fases (en helft elkaar dus op).

(kan fout zijn, is ondertussen ook al 4 jaar geleden voor mij dat ik met zo dingen bezig was)

Je server draait niet op 3fase maar op een 1fase net.
Misverstand die gemaakt wordt is dat je 2 fases hebt als je twee draadjes hebt, maar in werkelijkheid is er maar 1fase en 1 nulpunt.

Dus je punt prima meten :)

dsigning
11/11/06, 11:24
WeDare 16 Amp per rack

GlobalServe
11/11/06, 11:59
Versatel 16A / Rack

pietermx
11/11/06, 12:21
Klopt het dat ik mijn eigen bericht niet meer kan bewerken? Lastig...

Overzicht:

Redbus: 8A / rack
Versatel: 16A / rack
Wedare: 16A / rack
GlobalSwitch: 8A / rack
KPN Amsterdam: 26A / rack
KPN Aalsmeer: 43A / rack (niet voor co-locatie)
euNetworks: 12A / rack

Let op! Overzicht is puur gebasseerd op bovenstaande posts, informatie komt in geen geval rechtstreeks van een datacentrum.

ProServe
11/11/06, 12:26
GlobalSwitch => 16 A.
Dat klopt dus ookal niet, je kan duidelijk op hun website het volgende vinden:


De locatie in Amsterdam biedt de volgende voorzieningen:
* 800 watt per vierkante meter ICT-voeding en koeling met adequate noodstroomvoorziening

Elk datacenter heeft de mogelijkheden om meer A per rack te doen, maar daarvoor zullen ze ruimte moeten vrij houden ergens in het datacenter.
Je zal dus vast bij elk datacenter 32A kunnen doen, alleen moet je dan veel ruimte vrij houden. Als je datacenter dan vol zit, zijn zulke afnames niet meer mogelijk.

jurrian
11/11/06, 13:00
GlobalSwitch levert idd een aantal Watt's per vierkante meter. Voor een rack rekenen ze dan niet alleen de grondoppervlakte van een rack, maar ook wat ruimte er omheen.. als je het gaat omrekenen kom je inderdaad op ongeveer 8A per rack.

Ze leveren echter 2x 16A in je rack wat je zou kunnen verbruiken... maar als uit steekproeven blijkt dat je hier meer dan 8A op verbruikt, nemen ze contact met je op. Meer dan 8A in een rack is mogelijk, maar alleen na overleg met de engineers (die eerst goed gaan kijken of dit geen problemen levert).

<offtopic>
In GlobalSwitch ook die nieuwe racks al gezien in colo1, tussen de buildout-room en de NL-IX cage? Deze racks hebben ingebouwde koeling en zijn direct aangesloten op het airco-systeem van GlobalSwitch.
</offtopic>

Gomer
11/11/06, 13:04
KPN DC2/XS4ALL: 2x10A per rack

gjtje
11/11/06, 13:27
De beschikbare A hangt dus van hoe een partij zijn suite indeelt, iig in euNetworks. ;)

djalken
11/11/06, 13:39
in iedere colo eigenlijk wel :) In redbus kon je ook meer dan 8A krijgen, maar dan moest je wel betalen voor 2 footprints en de 2e leeglaten ;)

Swiftway-UK
11/11/06, 15:34
Wat mij ook een interessante discussie lijkt, is mogelijke floorload per m2 per DC zodat je een indicatie hebt of zo een DC werkelijk elke m2 kan volstampen of niet.

Bijvoorbeeld Wedare, gebouwd als een general purpose building / kantoorgebouw (volgens mij) heeft dat voldoende capaciteit qua vloerload voor elke m2 ? dat zou meer inzicht geven in de mogelijk beschikbare capaciteit in stroom lijkt me.

JWD
11/11/06, 18:19
Wat mij ook een interessante discussie lijkt, is mogelijke floorload per m2 per DC zodat je een indicatie hebt of zo een DC werkelijk elke m2 kan volstampen of niet.

Bijvoorbeeld Wedare, gebouwd als een general purpose building / kantoorgebouw (volgens mij) heeft dat voldoende capaciteit qua vloerload voor elke m2 ? dat zou meer inzicht geven in de mogelijk beschikbare capaciteit in stroom lijkt me.

Vroeger was slechts 1 verdieping in het gebouw ingericht voor kantoren, de rest was voor de enorme opslag (40000m2+) van Ter Meulen post.
Hier stonden vroeger dus volle pallets die door middel van een aantal (zware) heftrucks door het gebouw gereden werden.
Ga er dus maar vanuit dat de vloerbelasting dik in orde is.
Overigens levert We Dare max. 12-14A per rack (op een 16A groep).

Technotop
11/11/06, 19:00
KPN is bezig met datacentra voor eigen gebruik waar ze 10.000 watt per m2 mogen afnemen. In hun huidige datacentra in A'dam zit dit nog op max 6000watt per m2.

Het nieuwe DC met 10.000watt per m2 wordt alleen voor eigen gebruik... Zonde.

Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar wij hebben de eerste besprekingen al achter de rug. Cages en suites worden gewoon verhuurd. CyberCenter in Amsterdam (sloterdijk?) is vol, rond de 90% ze zijn nu in Aalsmeer bezig met een nieuw datacenter. Deze is _ook_ voor cages en suites. Deze is speciaal ingericht (is een oud bestaand datacenter van een netwerk/telecom bedrijf) naar Blade servers.

ju5t
11/11/06, 19:31
Volgens mij mogen wij maximaal 10A per footprint gebruiken bij Versatel in Amsterdam Sloterdijk. Zal ik voor de zekerheid nog wel navragen.

GlobalServe
12/11/06, 02:57
Volgens mij mogen wij maximaal 10A per footprint gebruiken bij Versatel in Amsterdam Sloterdijk. Zal ik voor de zekerheid nog wel navragen.

Ik heb het over Versatel in Gent (Belgie)

ju5t
12/11/06, 11:48
Daar ging ik al vanuit, vandaar dat ik het er even bij gezet had :)

Ecatel
12/11/06, 14:07
Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar wij hebben de eerste besprekingen al achter de rug. Cages en suites worden gewoon verhuurd. CyberCenter in Amsterdam (sloterdijk?) is vol, rond de 90% ze zijn nu in Aalsmeer bezig met een nieuw datacenter. Deze is _ook_ voor cages en suites. Deze is speciaal ingericht (is een oud bestaand datacenter van een netwerk/telecom bedrijf) naar Blade servers.

Het enertel datacenter in aalsmeer.

Technotop
12/11/06, 14:37
Het enertel datacenter in aalsmeer.

juist ;)

Netbyte
12/11/06, 14:51
Hoe zit dit eigenlijk met de kleinere regionale datacenters ? Zoals Nedzone, IDC Zeelandnet, BIT, etc ? Kunnen deze door de vaak wat hogere prijzen ook meer stroom per rack leveren of is dit gelijk aan de grotere datacenters ?

Ben benieuwd!

m@rcel
13/11/06, 15:10
Onze kasten (NedZone) zijn standaard afgezekerd op 16a, maar wij houden 13a aan. Dit doen we ivm de UPS capaciteit per cabinet. Onder iedere tegel liggen 2 groepen, dus in feite is er maximaal 2x 16a beschikbaar per cabinet. Fysiek is er dan dus 2x 13a echt bruikbaar.

PatS
14/11/06, 15:16
Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar wij hebben de eerste besprekingen al achter de rug. Cages en suites worden gewoon verhuurd. CyberCenter in Amsterdam (sloterdijk?) is vol, rond de 90% ze zijn nu in Aalsmeer bezig met een nieuw datacenter. Deze is _ook_ voor cages en suites. Deze is speciaal ingericht (is een oud bestaand datacenter van een netwerk/telecom bedrijf) naar Blade servers.

KPN Cybercenter zit op Schiphol (oude meer), deze locatie zit nu bijna vol (90%) en het maximale vermogen per footprint is tussen de 6 en 8 KW (uitzonderingen naar 12KW per footprint).

Het nieuwe Cybercenter (Aalsmeer, oude Enertel datacenter dat nu helemaal omgebouwd is) zal binnenkort klaar zijn voor maximaal 12KW per footprint.

In beide datacentra kan iedereen een rack, cage of suite huren. Dus niets alleen voor eigen KPN gebruik zoals eerder vermeld.

Magus
22/11/06, 16:27
Grafix, Capelle a/d IJssel, 16A per rack

GrafiX
22/11/06, 19:29
Grafix, Capelle a/d IJssel, 16A per rack

Standaard dubbel uitgevoerd, 2 stuks 16A per rack.

Stewie
22/11/06, 19:30
En die mag je beide dan in je standaard contract ook volledig gebruiken?

GrafiX
22/11/06, 19:41
Yes, beide standaard no-break beschikbaar. Uiteraard wel met een vooraf besproken bepaald max. aantal Ampere inbegrepen in prijs zoals bij ieder DC.

MaffeMuis
22/11/06, 22:31
TransIP BV -> 6A per rack

JayvD
22/11/06, 22:50
TransIP BV -> 6A per rack
TransIP heeft geen eigen datacentra.

Overigens is het 5A per rack max.

santema
22/11/06, 23:42
Ik weet niet exact hoe het in SIG zit, maar dit is wat ik begrepen heb:

Je krijgt een 16A groep, deze kun je gewoon volledig gebruiken, je betaald echter wel per kwh.

Wil je meer, dan kun je extra groepen aan laten sluiten voor een bedrag van xxx per maand, ook hier betaal je weer per kwh.

Bullcat
23/11/06, 01:12
Eweka 8A per rack !

justin
23/11/06, 09:00
Je server draait niet op 3fase maar op een 1fase net.
Misverstand die gemaakt wordt is dat je 2 fases hebt als je twee draadjes hebt, maar in werkelijkheid is er maar 1fase en 1 nulpunt.

Dus je punt prima meten :)
Je hebt wel apperaten op 3 fase's denk aan elektro motors maar zodra je met 3 fase's gaat werken loopt er 400 volt door je apperaat heen en servers vinden dan niet zo heel speciaal! (me denkt aan een server die de lucht inschiet;))

JayvD
23/11/06, 09:34
Je hebt wel apperaten op 3 fase's denk aan elektro motors maar zodra je met 3 fase's gaat werken loopt er 400 volt door je apperaat heen en servers vinden dan niet zo heel speciaal! (me denkt aan een server die de lucht inschiet;))

Beetje stekkerblok wat in een rack hangt heeft een zekering, als er plotse gigantisch veranderingen plaatsvinden zal of de zekering of de voeding het begeven.

Denk niet dat je systeem meteen kaduk is. :)

justin
23/11/06, 09:46
Beetje stekkerblok wat in een rack hangt heeft een zekering, als er plotse gigantisch veranderingen plaatsvinden zal of de zekering of de voeding het begeven.

Denk niet dat je systeem meteen kaduk is. :)
Als jij 3 fase's aansluit heb je 400 volt een server is berkent op 230 en de zekeringen zijn er op berekent omdat je geen 3 fase's gaan aansluiten op een standaard zekering:) Komt er dus op neer als er 3 fase's jou rek inlopen inplaats van 1 en jij gaat je server der op aansluiten dat je niet verbaast moet zijn als ie wat gaat roken:P

Aessence
23/11/06, 10:23
3 Fase stroom (ookwel "draaistroom") is met name voor motoren (van machines) e.d., maar is wat er standaard geleverd wordt door elke energieleverancier.

Als je 2 van de drie fases gebruikt 0/1 of 0/2 dan heb je gewoon 230V. Zo wordt alle normale apparatuur aangesloten. De nul fase is (voor de duidelijkheid) iets anders dan 'aarde'.

Het is niet zo handig, of beter gezegd niet echt mogelijk, om je 2-fase apparatuur op drie fases aan te sluiten eenvoudigweg omdat je dan een draadje over hebt. Natuurlijk kan je een creatieve oplossing bedenken, maar dat is nooit een goed idee als het om krachtstroom gaat.

Waar je de verdeling doet van 3 naar 2 fases, maakt op zich niet uit (installateus hebben daar wellicht een andere mening over) en zou je ook in het rack kunnen doen.

George/

djalken
23/11/06, 14:37
Ik weet niet exact hoe het in SIG zit, maar dit is wat ik begrepen heb:

Je krijgt een 16A groep, deze kun je gewoon volledig gebruiken, je betaald echter wel per kwh.

Wil je meer, dan kun je extra groepen aan laten sluiten voor een bedrag van xxx per maand, ook hier betaal je weer per kwh.

SIG is daarom ook een leuke locatie, daarnaast is er nog genoeg ruimte. Voor zover ik begrepen heb wordt extra stroom zelfs nog niet in rekening gebracht (denk dat t wel gaat komen, lijkt me in ieder geval logisch met de huidige stroomproblemen in andere datacentra)

Paul Z.
23/11/06, 18:40
3 Fase stroom (ookwel "draaistroom") is met name voor motoren (van machines) e.d., maar is wat er standaard geleverd wordt door elke energieleverancier.

Als je 2 van de drie fases gebruikt 0/1 of 0/2 dan heb je gewoon 230V. Zo wordt alle normale apparatuur aangesloten. De nul fase is (voor de duidelijkheid) iets anders dan 'aarde'.

Het is niet zo handig, of beter gezegd niet echt mogelijk, om je 2-fase apparatuur op drie fases aan te sluiten eenvoudigweg omdat je dan een draadje over hebt. Natuurlijk kan je een creatieve oplossing bedenken, maar dat is nooit een goed idee als het om krachtstroom gaat.

Waar je de verdeling doet van 3 naar 2 fases, maakt op zich niet uit (installateus hebben daar wellicht een andere mening over) en zou je ook in het rack kunnen doen.

George/

Ik wil hier even op reageren..... Wat hier boven staat is dus gewoonweg onjuist.
In Nederland (volgens mij heel Europa trouwens) kan je van je enegie leverancier 3 fases + nul krijgen. De nul is aangesloten op het secundarie sterpunt van een 3 fase transformator. In Nederland staat er tussen een van de fases en de nul c.a. 230V. Tussen de fases onderling staat c.a. 400V.
Normale apparatuur die gebruikt wordt in data centers werkt meestal op 1 fase + nul, wat dus 230V is. Echter de voedingen van b.v. blade enclosures kunnen ook zijn uitgevoerd in 3 fase. Dit wordt gedaan om de belasting per fase niet te hoog te laten worden en om de balans in de stromen van het electriciteits net in een DC te waarborgen.
Voor alle duidelijkheid, de nul leiding is direct verbonden met aarde. Dit is een zeer belangrijk veiligheids punt!

Wat je dus krijgt in je rek is 1 fase + nul. Als je nu 2 rekken naast elkaar hebt dan kan het heel goed wezen dat de fase niet gelijk is in beide rekken.

Als je nog vragen hebt hierover, laat het maar weten via een PB, dan kan ik je alle antwoorden geven... :)

Paul Z.

Aessence
23/11/06, 19:45
@Paul - Nou je het zegt... Moest ook wel even achter m'n oren krabben aangezien ik me al een hele tijd niet meer met zware machines heb beziggehouden. En heb me een "draadje" vergist.

I stand corrected.

Volgens mij is het wel zo dat tussen alle drie de fases en de nul dus 230V staat en dat de voeding vanaf de energiemaatschappij in 3 fases aangeleverd wordt en de apparatuur eniszins gelijkmatig verdeeld moet worden over de fases.

We hadden hier vorige jaar problemen omdat 1 fase op 120A zat (waardoor die eruit knalde) en de anderen rond de 50A. Toen is er e.e.a. aan groepen omgezet naar een andere fase.

George/

frankske
24/11/06, 09:24
@Proserve: Juist even ter bevestiging: we hebben een contract met LCL waarin staat dat we in onze suite zonder probleem tot 2500 watt per m² mogen gebruiken, en dat meer mogelijk is, als we speciale (water- of andersgekoelde) racks gebruiken. Bovendien zijn de PDUs voorzien voor gemiddeld meer dan 4 16A plugs naar elke footprint, en is de hoofdzekering meer dan groot genoeg om dit allemaal toe te laten (3x250A). Het kan dus perfect, zelfs in LCL, maar we betalen er wel een aardige duit voor natuurlijk.

@ TS: kan je dus toevoegen:



- LCL Diegem, Openminds suite: zonder probleem tot 20A per rack, tot 32A mogelijk met speciale racks

- InterXion Brussel: 11.7A per rack (70% van 16A)

Samuel
24/11/06, 12:28
Versatel 16A / Rack

Ok , hier toch maar even op reageren.
Ik heb een tijdje terug ( enkele weken ) het DC van versatel bezocht (Gent & Nossegem). Na het besteken met vragen sloeg de verkoper&technieker nogal wit uit, en schreef alles mooi op in zijn boekje. Hij kon zelf niet antwoorden...

3 weken later krijg ik een mailtje met antwoord op mijn vragen.
Ik citeer even ivm coolingcapaciteit:

Koelcapaciteit
De standaard koelcapaciteit is 250 Watt per m². Airco is N+1 uitgerust.

Deze info valt op te vragen bij Versatel en is zeker en geen NDA.

Ze zeggen inderdaad bij de verkoop dat je 16Amp krijgt en gewoon mag gebruiken, dat ze er niets op meten ... iets verder staat er dan wel vermeld dat ze maar 250W/m^2 coolen ...

Nu ben ik ermee akkoord dat 5000W/m^2 niet echt noodzakelijk is, maar 250W/m2 was me toch net iets te weinig. Enjah, ik heb ze gebeld en nagevraagd of er geen 0 onbrak, maar helaas

frankske
24/11/06, 13:11
mij zeiden ze dat het berekend was op 500 watt per m2. T was in ieder geval weinig, maar het dc staat 80% leeg en dat zal niet snel veranderen denk ik ;)

leon-ams
24/11/06, 17:10
Ok , hier toch maar even op reageren.
Ik heb een tijdje terug ( enkele weken ) het DC van versatel bezocht (Gent & Nossegem). Na het besteken met vragen sloeg de verkoper&technieker nogal wit uit, en schreef alles mooi op in zijn boekje. Hij kon zelf niet antwoorden...

3 weken later krijg ik een mailtje met antwoord op mijn vragen.
Ik citeer even ivm coolingcapaciteit:

Koelcapaciteit
De standaard koelcapaciteit is 250 Watt per m². Airco is N+1 uitgerust.

Deze info valt op te vragen bij Versatel en is zeker en geen NDA.

Ze zeggen inderdaad bij de verkoop dat je 16Amp krijgt en gewoon mag gebruiken, dat ze er niets op meten ... iets verder staat er dan wel vermeld dat ze maar 250W/m^2 coolen ...

Nu ben ik ermee akkoord dat 5000W/m^2 niet echt noodzakelijk is, maar 250W/m2 was me toch net iets te weinig. Enjah, ik heb ze gebeld en nagevraagd of er geen 0 onbrak, maar helaas

Ik denk dat hij doelt op versatel NL

Samuel
24/11/06, 21:20
mij zeiden ze dat het berekend was op 500 watt per m2. T was in ieder geval weinig, maar het dc staat 80% leeg en dat zal niet snel veranderen denk ik ;)

Kan best zijn ;) maar de CRAC-units in andere ruimtes staan ook niet aan , en die luchtstroom gaat uiteraard niet tot in de andere ruimtes geraken ...

Je krijgt dus tussen de 250 en de 500W aan coolingcap per square metre Laat het ons dan houden op een gemiddelde van 350 :).Ik denk dat ze het bij versatel zelf niet echt goed weten. Nuja :) wat ben je daar nog mee :D dat zijn dan 2 dells op een rack :)