PDA

Bekijk Volledige Versie : krediet account, als klant vooraf geld inleggen



eweps
09/11/06, 15:19
Een vraag die we helaas onze adviseur niet voor konden leggen:

Is het mogelijk om met een soort krediet te werken waarbij klanten geld in kunnen leggen om dmv een soort punten systeem daar weer afschrijvingen van te doen.

Een goed voorbeeld hiervan is Enom..

Weet iemand hoe dit met facturen gedaan kan worden?

Alvast bedankt.

AlfaHosting
09/11/06, 15:28
Een vraag die we helaas onze adviseur niet voor konden leggen:

Is het mogelijk om met een soort krediet te werken waarbij klanten geld in kunnen leggen om dmv een soort punten systeem daar weer afschrijvingen van te doen.

Een goed voorbeeld hiervan is Enom..

Weet iemand hoe dit met facturen gedaan kan worden?

Alvast bedankt.

Je maakt een factuur voor het ingelegde PRE-PAID bedrag met de vermelding PRE-PAID of dergelijke.

Erik
09/11/06, 16:20
Ja.. zo zou ik het ook doen. Eigenlijk heel simpel dus ;)

eweps
09/11/06, 16:21
En hoe wordt dit dan gedaan wanneer een klant een product besteld? Wordt hier dan ook een speciale factuur voor verstuurd?

AlfaHosting
09/11/06, 17:12
En hoe wordt dit dan gedaan wanneer een klant een product besteld? Wordt hier dan ook een speciale factuur voor verstuurd?

Je kan dan geen factuur meer sturen uiteraard. Wel versturen we dan even een bevestiging. Het originele pre-paid bedrag, het bedrag van zijn bestelling en zijn nieuwe prepaid bedrag dat nog in zijn account staat. Dit verloop geautomatieseerd dus je hebt er verder geen omkijken naar.

eweps
09/11/06, 17:50
Zoiets zat ik ook aan te denken inderdaad. Zijn er nog mensen die dit op een andere manier doen?

AlfaHosting
09/11/06, 19:53
Zoiets zat ik ook aan te denken inderdaad. Zijn er nog mensen die dit op een andere manier doen?

Ik denk niet dat er nog veel andere mogelijkheden zijn ...

Triloxigen
09/11/06, 20:24
Over iets soort gelijks stond er al eerder een topic. Maar op dat moment ga je als bank fungeren en dan krijg je allemaal regels, eisen, verplichtingen, certiicaten, etc.

mitedo
09/11/06, 20:51
volgens mij is er een verschil tussen PREPAID (ofwel vooruitbetaald) en verbruik.

Mij lijkt de correcte manier om alles op een kruispost (bijv. Vooruitbetaalde bedragen) te boeken en te factureren op verbruik van het prepaid bedrag.

Is wel een boekhouding op zich al weer. Maar goed, dat is het mooie van prepaid!

Dotdns
09/11/06, 22:53
Prepaid/voorafbetaald,
Is een betaling dat uitgevoerd is.

Klant heeft een betaling uitgevoerd en verwacht hiervan een factuur.
Eenmaal hij dienten hiermee betaald , moet de klant uiteraard geen factuur ervoor te krijgen

bij vooruitbetaling krijgt klant een factuur van betaling ( welke diensten )
Bij verbuik van zijn saldo krijgt klant automatische een melding via email.

mitedo
09/11/06, 22:55
dat is toch niet logisch! Dan kun je toch geen serieuze omzetcijfers uit je boekhouding halen. Alleen maar wat vooruit betaald is.

Hier kun je ook je groeicijfers niet uit halen!

jvdheuvel
09/11/06, 23:29
Vooruit betaald = ontvangen = omzet = boeken in je administratie.

Het bijhouden van saldi is dan een andere boekhouding, maar heeft niets te maken met je administratie voor je winst en BTW aangifte...

Citruz.
09/11/06, 23:45
Vooruit betaald = ontvangen = omzet = boeken in je administratie.

Het bijhouden van saldi is dan een andere boekhouding, maar heeft niets te maken met je administratie voor je winst en BTW aangifte...

Dat is niet helemaal waar. Je hebt vooruit geld ontvangen maar dit is nog geen omzet. Je hebt het geld namelijk ontvangen voor in de toekomst te leveren diensten en feitelijk voor jouw klant in beheer.

Je kan mijn inziens de ontvangen bedragen het beste boeken op 'vooruit betaalde bedragen' en dan factureren op het moment dat er daadwerkelijk een dienst geleverd wordt. Je kan dan de factuur weg wegboeken op de rekening 'vooruit betaalde bedragen' ipv 'debiteuren'.

mitedo
09/11/06, 23:47
nu een hypothetisch gevalletje:

ik verbruik 1000,00 per jaar
ik stort in een keer 5000,00 (dom maar ja, het kan)
scoor je bij de storting een mooie winst, maar de komende 5 jaar verlies je aan mijn diensten op die boekjaren...

Nogmaals: volstortingen prepaid wegboeken op kruisposten, pas factureren op moment dat verleende diensten zijn voldaan.

Ook BTW technisch (vooral voor kleine ondernemers) heel erg interessant.

MauriceO
10/11/06, 01:20
De stortingen op je prepaid-account zijn depot-stortingen en daardoor niet verplicht voor je boekhouding. Wel verplicht zijn de daadwerkelijke uitgaven, en deze dienen gespecificeerd te worden op de facturen.

eweps
10/11/06, 18:10
Erg interessante discussie aan het worden zo, zoals ik het nu lees zijn er eigenlijk 3 manieren.. ben bang dat ik toch op zoek moet naar een adviseur/boekhouder met wat meer kennis.

santema
10/11/06, 20:31
Keysystems (duitsland) betaal je vooraf, maar het factuur komt pas achteraf (met de domeinnamen erop dus).

mitedo
10/11/06, 22:12
zo hoort het ook, als je percee een bewijs wil hebben, stuur je een bevestiging van de depotstorting, bijv. door een stortingsbewijs af te geven. Maar wil je echt een bank gaan spelen.

Waarom zou je zowiezo vooraf willen laten betalen: No guts, no glory!

MauriceO
10/11/06, 22:21
Bij een depositstoring wordt er immers niks gekocht.

AlfaHosting
11/11/06, 06:28
Keysystems (duitsland) betaal je vooraf, maar het factuur komt pas achteraf (met de domeinnamen erop dus).


Is nog maar een klein jaartje zo, vroeger deden ze het ook anders.

mitedo
11/11/06, 13:17
dus zijn ze professioneler geworden! Ik begin er in ieder geval niet aan, gewoon lekker betalen op basis van factuur! Toch veel simpelen?

Voor jullie informatie: Het is makkelijker voor je administratie èn als je een streng debiteurenbeleid hebt (optijd aanmanen, uitbesteden aan incassobureau), betaalt iedereen.