PDA

Bekijk Volledige Versie : Arbeids contract



justin
08/11/06, 18:54
Beste mede-leden,

Ik zat even met een vraag voor mezelf het gaat erom dat ik op het moment een eenmanszaak ben maar ik aan het overwegen ben om iemand in dienst te nemen voor een obepaalde tijd kan ik dit zo doen als eenmanszaak of moet je hier een andere rechtsvorm voor hebben?

Mvg,
Justin Kok

Swiftway-UK
08/11/06, 18:59
Als eenmanszaak kun je personeel aannemen. Echter moet je jezelf wel realiseren dat er risico's zijn, bijvoorbeeld bij ziekte moet je vaak een jaar (gedeeltelijk) loon doorbetalen, als eenmanszaak ben je voor betaling van salaris kosten ook eventueel persoonlijk aansprakelijk.

Mijn advies: laat je goed door experts adviseren wat de beste weg is en welke risico's er zijn. Soms is het beter om een aparte BV hiervoor op te richten bijvoorbeeld.

justin
08/11/06, 19:19
En is het hierbij ook mogelijk om iemand via uurloon te betalen dus als hij een week niks voor mij hoeft te doen dat hij verder ook geen salaris hiervoor ontvangt?

Swiftway-UK
08/11/06, 19:31
Bedoel je een oproepcontract of 0-uur contract? vast wel, maar je kunt niet verwachten dat deze persoon heel loyaal is aan je bedrijf als je hem weinig uren per maand geeft.

Het beste kun je je laten adviseren door een consultant op dit gebied, de belastingdienst en je boekhouder (denk ook aan de loonadministratie e.d.)

quicknl
15/11/06, 15:46
neem gewoon een uitzendkracht, je kunt ook payrollen natuurlijk, waarbij jij zelf werft en het uitzendbureau alleen de personeelskosten voor haar rekening neemt en dus factureert....

ShowU
15/11/06, 15:48
of je neemt een freelancer aan

mitedo
17/11/06, 00:11
das nog het gemakkelijkst, alleen die zijn meestal heel duur

Randy
17/11/06, 03:55
3:49 uur: Je website is onbereikbaar

Een freelancer met een xx aantal uren zou makkelijk zijn. Daar kom je zo weer vanaf. Anders inderdaad via PayRoll doen. Raad je niet aan als eenmansbedrijf mensen in dienst te nemen. Indien iemand 'ziek' wordt, mag jij 2 jaar loon doorbetalen.
Spreek daarbij uit ervaring. Een vorige onderneming van me is geƫindigd bij de rechtbank, insolventies. Kon de ziektekosten niet meer betalen, 2 van de 4 man 'overspannen'. Dus dat was een failissement aanvragen, persoonlijk (prive) naar de kl*ten gaan en bijna 4 jaar van m'n leven vergooien.

Wil je het doen, doe het dan in ieder geval vanuit een BV of LTD. Het liefst twee (holding /werkmaatschappij), zodat - als het mis gaat - je zelf prive niet aansprakelijk bent.

Makkelijkere optie is een freelancer met een 0-uren contract (Zorg voor een VAR-verklaring!) of betalingen via Payroll. Maar ook voor deze twee geldt dat indien de overeenkomst een lange dur heeft, er sprake kan zijn van een 'dienstverband'. Een gesprek met een consultant is zo slecht nog niet.