PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies gevraagt, meer geheugen nodig?



SebastiaanStok
08/11/06, 13:32
De laatste tijd heeft de server wat last van swap problemen, deze lopen nu op tot zo'n 5% en zelf één keer 10% !

De problemen zijn gekomen sinds de installatie van de nieuwe mailserver, postfix2 met courir-imap je kent het wel (Alleen dan dat ik gebruik maak van PostgreSQL en niet MySQL ;) )

De load is echt 0.0 AVG, dus dat is geen probleem.
Een extra server zit momenteel nog niet in mijn budget, de log files zijn niet te groot, en ook geen spambots of zo.

Wel ardig wat processen:

Mailserver
Apache
PostgreSQL Database server
MySQL5
SSHd
Webmin
Amavisd
PureFTPd
pglogd


Dus ik ben ten einde raat :(
Momenteel zit er 1GB Dualchannel in de server, dit ik wil gaan veranderen naar 2GB Dualchannel.

Kan ik nu beter of eerst gaan kijken of niet een of ander programa geheugen coruptie heeft of toch gewoon er meer bij gaan nemen? :o :huh:
En zo ja (optie 1): Welk programa kan ik dan het beste draaien?

Os is: Redhat Linux 9.0

Thafusion
08/11/06, 14:57
Je meld dat je load 0.0 is, heb je performance problemen wanneer je websites gaat openen op je server? Zo nee, geen geheugen bij prikken en je niet gek laten maken doordat je nu een beetje swap geheugen gebruikt.

SebastiaanStok
08/11/06, 14:58
Op zich zijn er geen performance problemen alleen dat SSH soms een beetje traag is.

Plushost
08/11/06, 20:40
Je meld dat je load 0.0 is, heb je performance problemen wanneer je websites gaat openen op je server? Zo nee, geen geheugen bij prikken en je niet gek laten maken doordat je nu een beetje swap geheugen gebruikt.

Daar ben ik het wel mee eens, maar het is afhankelijk van hoeveel SWAP er gebruikt wordt. Hoe meer er gebruikt wordt, hoe groter de kans dat er wel een vertraging gaat optreden.

Het is natuurlijk afhankelijk van de situatie van de topicstarter (Colo, dedicated), maar als het mogelijk is zou ik wel gaan overwegen om extra geheugen te laten bijprikken. Al is het maar om in de toekomst een beetje speling te hebben.

Overigens is 1GB geheugengebruik wel erg veel voor die paar processen. Mischien is het handig om even via het commando 'ps aux' te kijken welk proces er zoveel ram gebruikt :)

m@rcel
13/11/06, 15:16
Welke kernelversie draai je?

SebastiaanStok
13/11/06, 16:07
De Kernel die standaard bij Redhat 9 is mee geleverd :o
Ik wist nog niet hoe ik in die tijd de Kernel kon bijwerken, maar een compleet nieuwe installatie staat in de planning.

Het support op Redhat 9 is zo wie gestopt, dus ben ik van plan te gaan voor Debian, ik wil alleen nog wel eerst mee testen op de test server :)

Meer informatie over het systeem: http://stats.rollerscapes.net

m@rcel
14/11/06, 13:14
Zowiso raad ik je aan om heel snel je kernelversie te upgraden. De laatste versie is 2.4.33, en jij draait op 2.4.20. Naast een hoop security zaken bestaat de kans ook dat na de upgrade je geheugen/swap gebruik een stuk beter zal verlopen.

Maar nja... eigenlijk kun je veel beter upgraden naar een "nieuwer" besturingssysteem. Mijn voorkeur gaat uit naar CentOS, maar dat is voor iedereen een persoonlijke keus.

SebastiaanStok
14/11/06, 13:17
Momenteel zit ik in verbouwing dus heb ik de komende tijd geen, tijd voor nieuwe versie te testen.

En voor de productie server moet ik naar het DC waar ik dan even moet kijken wanneer ik tijd heb :)

Kan ik het beste up2date doen? of zelf een compileren.
Want die van up2date is volgens mij ook al veroudert.

m@rcel
14/11/06, 16:32
Het beste is zelf compileren. Ik neem aan dat je Lilo gebruikt als bootloader, dus een update gaat ongeveer op deze manier:

1) Download de kernel in /usr/src/linux (ftp ftp.nl.kernel.org)
2) make menuconfig
3) make dep bzImage modules modules_install
4) Kopieer BzImage uit /usr/src/linux/arch/i386/boot naar /boot/bzImage-<KERNELVERSIE>
5) Uitvoeren: mkinitrd /boot/<KERNELVERSIE>.img <KERNELVERSIE>
6) /etc/lilo.conf aanpassen om de nieuwe kernel te kunnen booten
7) Voer /sbin/lilo uit om de nieuwe config te laden.

Daarna even rebooten :)

mind
14/11/06, 16:40
Kan ik het beste up2date doen? of zelf een compileren.
Want die van up2date is volgens mij ook al veroudert.

Kijk hier eens http://fedoraproject.org/wiki/Legacy/Yum9Detailed

Hier staat alles wat je nodig hebt om je redhat 9 weer redelijk actueel te maken.

SebastiaanStok
14/11/06, 16:49
He bedankt mind :lovewht:

Dan moet ik zeker gewoon: yum -u kernel doen?

Edit: De kernel die ik kan downloaden van redhat zelf is ookal weer veroudert (Is momenteel zelfs geïnstalleerd)
Dus dat word er zelf een gaan maken, even een vraag daarover moet ik bepaalde drivers opnieuw installeren?