PDA

Bekijk Volledige Versie : Welk OS voor de kantoordesktops?



Jacobs.T
08/11/06, 11:50
Ik vroeg af in welke mate er gebruik gemaakt wordt van niet-Wintendo besturingssystemen op jullie desktops op kantoor.

Leuk om weten, leuk om eens iets anders te zien :)

martysmarty
08/11/06, 11:53
De een Linux, de ander Windows

Erik
08/11/06, 12:26
Nog windows, maar niet van harte. Binnenkort OSX.

blaaat
08/11/06, 12:39
Gebruik hier Windows, CentOS & OSX, voorkeur gaat naar osx, super desktop os :)

crazycoder
08/11/06, 12:40
Afhankelijk van wat er nodig is. Het OS is een hulpmiddel geen doel op zich.

vjeeke
08/11/06, 12:58
Ik gebruik Windows xp professional

Technotop
08/11/06, 13:13
Wij gebruiken sinds kort op alle werkstations Fedora Core 6, werkt perfect. CentOS en Redhat vielen al snel af, de stabiliteit in de desktop omgeving was niet perfect.

Verder draait er nog Windows XP Pro. als dualboot mee.

ju5t
08/11/06, 13:24
Leuker om te weten is denk ik de reden dat er gekozen wordt voor een OS, dan dat je weet wat er gebruikt wordt.

DhoTjai
08/11/06, 13:34
Administratie/Sales: Windows XP Pro
Technical Support: Debian/Ubuntu

ErikKosters
08/11/06, 14:43
Windows XP Pro lijkt me toch voor de hand liggend. Kan iedere werknemer zowat mee overweg dus.

AlexanderOnline
08/11/06, 14:49
Windows XP bevalt goed. OS X op de Macbook, ziet er ook leuk uit, maar ik weet nou niet of dat ook fijner werkt..

t.bloo
08/11/06, 14:59
Alle vier de kantoormachines OS X.

David-Andrew
08/11/06, 18:33
Ga nu ook over naar OSX, ook nadat de macbooks geupdate zijn naar 1gig intern en Core 2 Duo.

OSX is zeker gemakkelijker. Nadat je eraan gewend bent is het heel plezierig werken.

remotehands
08/11/06, 18:41
Win-XP Pro NL van de uni :-)

Sander-
08/11/06, 19:21
Maakt mij eigenlijk niks uit, werk vaak op Windows XP. Maar zit ook vaak genoeg gewoon onder Ubuntu te werken, zodra photoshop makkelijk op linux kan draaien ben ik helemaal over...

Op laptop trouwens alleen Windows XP staan, is meer luiheid dan dat ik er geen ubuntu op wil zetten. Waarschijnlijk gooi ik het daar wel op als ik helemaal over ga.

Proxio
08/11/06, 19:26
Win XP hier, heb thuis wel een Mac Mini staan, maar vind Windows toch wat fijner :).

groenleer
08/11/06, 19:40
Ik mis de optie Windows 2000 Pro.

Ik gebruik namelijk Windows XP Home op me laptop.
En Windows 2000 Pro op de desktop.

De planning is om alles binnen afzienbare tijd te gaan upgraden naar Windows XP Pro zodra de Kantoor 'e-mail' server er is (Windows 2003 Server R2, SBS Editie).

Hierbij willen we dan ook gebruik gaan maken van Office 2003 (of 2007).

Euro-Servers
09/11/06, 01:49
Desktop op Windows XP Pro

Laptop eveneens

2de desktop op Linux om mijn bureel niet volledig linuxvrij te zetten :-)

gjtje
09/11/06, 01:53
Windows XP, verder elk willekeurig OS in vm's, ligt eraan wat er nodig is. :)
Heeft een tijd lang Gentoo opgestaan met het is een hoop gedoe om maar geen Windows te hoeven gebruiken. ;)

jvdheuvel
09/11/06, 08:44
Draai zelf op Windows XP Pro i.c.m. een Windows SBS 2003... werkt gewoon heerlijk en alles is er compatible mee....

Overigens, in de wereld van zakelijke dienstverlening (buiten de hosting markt dus) wordt er voor 95% gewerkt met WXP stations in een Windows netwerk. Zeker in het MKB.... het moet gemakkelijk te gebruiken zijn door medewerkers en als je die dan een linux box voor de neus zet, dan vrees ik dat er weinig productiviteit is.... :D

MortyDot
09/11/06, 09:30
-Desktop en laptop windows.
-Verder nog een een VMware Debian voor testredennen op de desktop.
-De meeste (Eigelijk alle) klanten waar wij komen zijn windows gebruikers.

Het werkt (persoonlijk) makelijker om in een windows netwerk een windows notebook te kunnen hangen voor ondersteuning.

* Je bent uiteindelijk afhankelijk van de persoon die erachter moet gaan zitten. (Iets in nederland zecht dat de werkgever de werkomgeving moet aanpassen op de werknemer en niet andersom. na lezen van dit topic denk ik ook hiervoor relevant is)

Voor de resultaten denk ik dat ik jvdheuvel niet hoef te gaan citeren ;)

Wel jmmr dus dat neit iedereen met linux overweg kan :(

crazycoder
09/11/06, 11:27
Overigens, in de wereld van zakelijke dienstverlening (buiten de hosting markt dus) wordt er voor 95% gewerkt met WXP stations in een Windows netwerk. Zeker in het MKB.... het moet gemakkelijk te gebruiken zijn door medewerkers en als je die dan een linux box voor de neus zet, dan vrees ik dat er weinig productiviteit is.... :D
Sorry, maar dat is flauwekul.

Als een gebruiker op een desktop komt waar wat snelkoppelingen/linkjes/whatever staan kan die erop klikken. Dat kan best in eerste instantie wat weerstand geven omdat ze aan word oid gewend waren, maar dat went snel genoeg.

Het grootste probleem wordt gevormd door applicaties. Niet de gebruiker maar het softwarehuis geeft aan waar men mee dient te werken.
Voor internet/e-mail/tekstverwerking bestaan er prima alternatieven.
Je kan wel leuk met *nix distro/osx/whatever willen werken, maar als jij exact/navision/king/snelstart oid als boekhoudpakket moet gebruiken heb je een probleem.
Natuurlijk zijn daar ook oplossingen voor te verzinnen, het is echter wel de vraag of je dat echt wil. Alles heeft immers z'n prijs.

Zelf heb ik ook mijn eigen voorkeuren, maar als het niet anders is, dan is het niet anders en gebruik ik gewoon windows.
Zoals ik al eerder heb gezegd: het OS is gewoon een hulpmiddel.

jvdheuvel
09/11/06, 12:05
Inderdaad is het zo dat de applicaties/softwarehuizen bepalen welke platforms moeten worden ondersteund.... maar er zijn inmiddels tests genoeg geweest waar men bij het MKB de oplossingen hebben omgebouwd zodat de zelfde functionaliteit kon worden gebruikt, maar dan heb je (naast de gebruiksvriendelijkheid voor de gebruikers) ook nog te maken met de uitwisselingsmogelijkheden.... MS Office draait nou eenmaal niet op Linux en ik weet niet of je wel eens een uitgebreid rapport met grafieken, tekeningen en afbeeldingen hebt proberen om te zetten via een van de linux varianten op de Office Suite.... maar over het algemeen blijft er dan weinig over van je document.... met alleen brieven etc. dan gaat het allemaal wel goed, maar als je veel verder gaat dan dat, dan loop je gewoon tegen problemen aan...

En het wennen aan een systeem dat gaat inderdaad redelijk snel, maar dan heb je alleen een paar aapjes die zelf niet weten hoe ze iets moeten oplossen, zonder dat iemand ze vertelt hoe dat moet. Wanneer je binnen een MKB bedrijf een open source totaal-oplossing wil invoeren, dan loop je over het algemeen tegen nogal wat weerstand op, omdat de gebruikte programma's niet herkenbaar zijn voor de gebruikers....

Om problemen en verwarring te voorkomen is het dus makkelijker om hiervoor Windows XP (Professional) te gebruiken...

Kortom: Het gaat erom dat een systeem herkenbaar en makkelijk te bedienen is voor een gebruiker en dat het ondersteund wordt door de applicaties die een bedrijf moet draaien. Uiteindelijk is een complete Microsoft omgeving over het algemeen gewoon gemakkelijker om bovenstaande punten te ondersteunen dan door het inzetten van een open source totaal-oplossing.....

Dussss..... :)

ju5t
09/11/06, 12:11
Inderdaad. 95% is totaal niet reëel. Wat dacht je van Citrix omgevingen?

robbinh
09/11/06, 12:21
Zijn de bedrijven die nu nog Windows XP gebruiken van plan om direct over te stappen op Vista zodra deze gereleased wordt?

Momenteel gebruik ik voor workstations Windows XP en draai ik op de laptop OSX. Ik ben van plan om met de workstations over te stappen, echter weet ik nog niet op wat. Zal naar alle waarschijnlijkheid OSX of Vista worden. Bij een overstap naar Vista vrees ik alleen voor de compatibiliteit van de software en de stabiliteit van het systeem.

t.bloo
09/11/06, 12:24
ik weet niet of je wel eens een uitgebreid rapport met grafieken, tekeningen en afbeeldingen hebt proberen om te zetten

wel eens met oude en nieuwe versies van datzelfde office door elkaar heen moeten werken? werkt ook niet goed.

jvdheuvel
09/11/06, 13:11
@getUP: Ik had het over het MKB.... over het algemeen wordt daar niet gewerkt met een Citrix server... dit is pas echt rendabel bij veel thuiswerkers of bij grote ondernemingen waar het beheer moet worden gecentraliseerd....

@t.bloo: Inderdaad, alhoewel de backwards compatibility van office over het algemeen wel goed werkt.... moet je alleen niet zo dom zijn om het document van bijv. Office 95 op te slaan als een Office 2003 document.... en daarna weer willen openen in Office 95... dat gaat niet werken.... :D Van laag naar hoog mag geen enkel probleem zijn....

ju5t
09/11/06, 13:17
@getUP: Ik had het over het MKB....

Je hebt het eerst over 95% van de markt in zakelijke dienstverlening en daarna over het MKB. Maar dat maakt verder niet uit.


Zijn de bedrijven die nu nog Windows XP gebruiken van plan om direct over te stappen op Vista zodra deze gereleased wordt?

Wij wachten af. Sowieso wil je een verandering van deze omvang eerst testen voor je het uit gaat rollen. Hoe klein of groot de organisatie dan ook mag zijn.

crazycoder
09/11/06, 13:20
Inderdaad is het zo dat de applicaties/softwarehuizen bepalen welke platforms moeten worden ondersteund.... maar er zijn inmiddels tests genoeg geweest waar men bij het MKB de oplossingen hebben omgebouwd zodat de zelfde functionaliteit kon worden gebruikt, maar dan heb je (naast de gebruiksvriendelijkheid voor de gebruikers) ook nog te maken met de uitwisselingsmogelijkheden.... MS Office draait nou eenmaal niet op Linux en ik weet niet of je wel eens een uitgebreid rapport met grafieken, tekeningen en afbeeldingen hebt proberen om te zetten via een van de linux varianten op de Office Suite.... maar over het algemeen blijft er dan weinig over van je document.... met alleen brieven etc. dan gaat het allemaal wel goed, maar als je veel verder gaat dan dat, dan loop je gewoon tegen problemen aan...

En het wennen aan een systeem dat gaat inderdaad redelijk snel, maar dan heb je alleen een paar aapjes die zelf niet weten hoe ze iets moeten oplossen, zonder dat iemand ze vertelt hoe dat moet. Wanneer je binnen een MKB bedrijf een open source totaal-oplossing wil invoeren, dan loop je over het algemeen tegen nogal wat weerstand op, omdat de gebruikte programma's niet herkenbaar zijn voor de gebruikers....

Om problemen en verwarring te voorkomen is het dus makkelijker om hiervoor Windows XP (Professional) te gebruiken...

Uitwisselbaarheid is inderdaad een probleem. Zoals een ander ook al aangaf komen die soms ook tussen verschillende versies van ms office voor..

Alles wat jij nu aangeef werd ook als argument gebruikt om niet op Word over te stappen maar WP te blijven gebruiken. Ik weet zo snel niet hoeveel bedrijven er zijn die momenteel WP gebruiken, maar volgens mij is het een fractie van wat het ooit was.
Ik zie niet in waarom een soortgelijke migratie niet nogmaals zou kunnen gebeuren.

Zodra de beloning van overstappen groot genoeg is zal dat op enig moment gaan gebeuren. Er zal een investering nodig zijn om bijv. de gebruikers te begeleiden.. maar nogmaals, het grootste struikelblok zijn de softwarehuizen.
Die stellen uiteindelijk vast welk OS en office er moet draaien..

Trouwens, als er genoeg linux gebruikers zijn komt ms vanzelf met een passende office suite. Zij volgen ook gewoon het geld :)

®on
09/11/06, 15:09
Als een gebruiker op een desktop komt waar wat snelkoppelingen/linkjes/whatever staan kan die erop klikken. Dat kan best in eerste instantie wat weerstand geven omdat ze aan word oid gewend waren, maar dat went snel genoeg.
Ooit mijn verstandelijk gehandicapte zwager (redelijk "hoog" niveau) achter een pc met FreeBSD 6 en KDE gezet. Die klikte vrolijk rond, nadat ik zijn vraag "is dit de nieuwe windows" beantwoorde met "ja". Inmiddels werkt 'ie op zijn pc met Openoffice en Firefox; FreeBSD helaas niet want dan werken zijn Harrie Potter spelletjes niet meer :D

't Is maar hoe je het verkoopt; zo zal het ongeveer voor de standaard, aan windows gewende gebruiker zijn.

MediaServe
09/11/06, 15:25
Draai hier al ruim 5 jaar Windows XP Professional :) Nog nooit last gehad van virussen of spyware. Hiervoor draaide ik Windows 2000 Professional.

Mijn redenen voor Windows XP zijn:
- Goede interface, naar mijn mening beter dan de meeste Linux distro's
- Grootste aanbod van programma's en games
- Ik had Windows destijds nodig voor mijn studie

Ik vind dat je een OS moet gebruiken waar het goed voor is. Linux is prachtig voor servers en daarvoor gebruik ik Linux dan ook met veel plezier. Als desktop vind ik Windows beter. MacOS X heb ik helaas nog niet mogen ervaren.

wonko
09/11/06, 15:29
Hier bij iedereen Ubuntu op de desktop/laptop. Verder hebben we 1 laptop in de kast liggen met windows 2003 erop, als er eens iets niet werkt onder linux, of als de klant iets anders "ziet" dan ons... (of om die klotesites van enkele leveranciers te gebruiken, die IE-only zijn...)