PDA

Bekijk Volledige Versie : van reseller naar colo



fromalk
06/11/06, 13:45
Hallo allemaal,

ik ken dit forum al langer en kom af en toe eens piepen als gast, nu wens ik zelf reeds ekele maanden over te schakelen van reseller naar colocation.

hierover ben ik reeds een aantal weken aan het ronddwarrelen op het net en had eerst mijn zinnen gezet op leaseweb owv de prijs / bandbreedteverhouding, nu als ik me goed herinner is de prijs van leaseweb recent meer als verdubbeld? ->| als we spreken over 1u colo welliswaar.

Op dit moment heb ik een reseller bij speedpacket, echt tevreden van maar de kost ligt me gewoon te hoog en er is dringend nood aan uitbreiding. Mijn budget gaat tot 20€-25€ incl wat niet veel is. Bij mijn huidige reseller heb ik heb 2Gb opslag en 60Gb transfer voor 48€incl. Dit zou 200-300Gb transfer moeten worden en de opslag bepaal ik natuurlijk zelf ;)

Qua software en administratie reken ik op een goede kennis uit een vorig project die meer als de nodige ervaring heeft met het opzetten van servers.
In het begin zal alles op 1 server draaien daar ik momenteel vooral nood heb aan file storage. Binnen een maand of 7 zou er een aparte db server moeten komen omdat mn nieuw project dan af moet zijn. Hiermee wens ik dan ook te opteren voor een eigen switch in het rack te hangen.

Echt klanten heb ik niet, wel bouw ik frequent websites voor kennissen (gratis) die dan in ruil soort 'klant' worden bij mijn hosting, de kostprijs ter mijne zijde moet zo laag mogelijk liggen omdat ik dus ook geen inkomen heb en die websites zijn me doorheen de jaren toch al een pak geld gaan kosten...

Wat is voor mij belangrijk?:
Uptime
Upgrade mogelijkheid naar gigabit lijn
Methode van traffiek meting

Nog een kleine andere vraag; hoeveel is een mbit transfer nu eigenlijk? :p

Colo partners die ik in gedachtte had:
eweka
pcextreme

Graag jullie advies

Wido
06/11/06, 14:16
Heb je er ooit aan gedacht wat een server kost? Wie zegt dat een resellerpakket dan niets alsnog goedkoper is? Een beetje server kost toch wel minimaal 1000 euro.

Waarom zou je een gigabit lijn willen? Dat is voor de meeste webservers echt niet nodig.

fromalk
06/11/06, 14:21
Heb je er ooit aan gedacht wat een server kost? Wie zegt dat een resellerpakket dan niets alsnog goedkoper is? Een beetje server kost toch wel minimaal 1000 euro.

Waarom zou je een gigabit lijn willen? Dat is voor de meeste webservers echt niet nodig.

De hardware heb ik doorheen de jaren verzameld, ik heb in gedachtte een x2 4800+ of een intel dual xeon / een core (2) duo

een gigabitlijn: reeds enkele jaren ben ik actief bezig aan een videogame project, een soort sourceforge maar dan voor developers de files hierbij zijn nogal groot en de overdrachtsnelheid dient toch hoog te blijven.

Een andere reden voor een gbit lijn is: een gbit lijn op eigen switch laten binnen te komen en vervolgens te verdelen over de server en later servers.

Die gigabit lijn en meerdere srvers zijn palnnen / voorziening op termijn van 1 of 2 jaar, toch wens ik nu een host te vinden waar ik een aantal jaar bij kan blijven vandaar dat ik toch ook voor de toekomst wil plannen

Wido
06/11/06, 15:51
Ok, maar hoe weet je zeker dat die hardware ook stabiel is in een omgeving waar deze 24 uur per dag moet draaien?

Een gigabit lijn kan denk ik iedereen je tegenwoordig (tegen meerprijs) wel leveren.

fromalk
06/11/06, 19:08
Het 24/24 draaien is inderdaad van cruciaal belang, is moeilijk om een antwoord op te geven anders dan; gewoon voor zorgen :X

K heb wat zitten denken, de manier waarop pcextreme dataverkeer meet lijkt me interessanter?

Wido
06/11/06, 19:14
Daar kan ik niet objectief over zijn, aangezien ik daar voor werk :)

Maar wat betreft die hardware, hoe kan jij er voor zorgen dat het moederbord het niet begeeft in een server omdat het voor een desktop gemaakt is?

Sander-
06/11/06, 19:38
Daar kan ik niet objectief over zijn, aangezien ik daar voor werk :)

Maar wat betreft die hardware, hoe kan jij er voor zorgen dat het moederbord het niet begeeft in een server omdat het voor een desktop gemaakt is?

Hoe kan jij ervoor zorgen dat het servermobo het niet begeeft omdat het een productiefoutje bevat, of gewoon aan het einde van zijn latijn is?

fromalk
06/11/06, 19:39
Ow daar ben ik even onduidelijk over geweest k heb een tyan moederborden, wel reeds een jaar in gebruik maar dat voor een fileserver thuis :)

Een cpu desktop <> server echt zoveel verschil is daar tegenwoordig niet meer in dunkt me (inzake betrouwbaarheid)

psu zit dan weer bij de case, en een ander kritiek punt zijn de hdd's hier ben ik nog niet uit :)

swedendedicated
06/11/06, 21:28
hdd zou ik seagate of westerndigital nemen. Waarom wil je een switch plaatsen voor 2 servers? Je kunt net zo goed de switch van je coloboer gebruiken..

JayvD
06/11/06, 21:57
Hoe kan jij ervoor zorgen dat het servermobo het niet begeeft omdat het een productiefoutje bevat, of gewoon aan het einde van zijn latijn is?
Productiefoutjes zijn incidenteel, ze komen niet dagelijks voor. Trouwens, je kan hetzelfde voor een desktopmobo zeggen. Daar komen wellicht meer productiefoutjes in voor omdat er vaak opvolgers komen van de modellen wat bij servermobo's veel minder vaak het geval is.

De kans dat een nieuw servermobo het lootje legt in een datacenter is zeer klein vergeleken met een desktopmobo. De meeste desktops worden veels te warm wat resulteert in bezoekje datacenter om mobo te vervangen.

Bekijk het gewoon even realistisch en breng de TS niet in de war.

fromalk
06/11/06, 22:05
ik twijfelde niet echt tussen het merk van de hard disk maar eerder over de capaciteit...
Zou ik gaan voor die snellere WD (10000Gb met 74Gb)
Of die tragere maar grotere seagate hdd's...

Wellicht vorlopig grotere hdd's en mocht er later een aparte fileserver komen an wissel ik ze wel :)

Nu om een beetje terug op topic te geraken; pcextreme vs eweka :)

Wat misschien nog een bepalende factor kan zijn is dat ik ter plaatse moet geraken per trein de komende 8 maand, wellicht heb ik dan pas een wagen. Leaseweb was heir uitermate voor geschikt daar ze vlak bij een treinstation liggen :)

Wido
06/11/06, 22:08
Ik zou dan voor de raptor gaan (is ook een 150GB versie van), die zijn voor 24/7 gebruik gemaakt.

Uiteraard wel RAID-1 nemen :)

PCextreme zit in RedBus, dat ligt in de buurt van Amsterdam Sloterdijk (loopafstand, < 10 min), Eweka zit verder op in hun eigen datacenter, dat is ook te lopen vanaf Sloterdijk, maar dan ben je denk ik wel 20 minuten aan het lopen.

JayvD
06/11/06, 22:08
Denk persoonlijk dat je meer aan meer space hebt.
Als je 2 grote schijven in RAID-1 zet is het een stuk voordeliger.

Heb je geld zat neem dan de raptors natuurlijk :).

PCExtreme of Eweka, heb met beide geen ervaring.
Als ik zo de website ziet komt PCExtreme wat frisser/beter over dan Eweka. (Eweka = nieuwsgroepen he ;))

swedendedicated
06/11/06, 23:44
Wat misschien nog een bepalende factor kan zijn is dat ik ter plaatse moet geraken per trein de komende 8 maand, wellicht heb ik dan pas een wagen. Leaseweb was heir uitermate voor geschikt daar ze vlak bij een treinstation liggen :)

Leaseweb heeft geen dc hoor ;-) welk dc bedoel je met vlakbij een treinstation?
InterXion Netherlands (IX4)
Schuberg Philis (SBP)
TeleCity Netherlands (TC2)
EasyNet DC (ESY)
Redbus Interhouse Netherlands (RBS)

PCExtreme of Eweka is moeilijk te zeggen, totaal verschillende bedrijven. Je kunt op sites als hostingvisie, ispgids etc.. kijken naar ervaringen van derden.

fromalk
07/11/06, 09:13
ik had het dan op easynet voor leaseweb, daar gaat toch al hun colo door?
Is toch al uitgesloten :)

Ik ben momenteel inderdaad wat reviews en dergelijke aan het bekijken maar ga wellicht voor pcextreme gaan

swedendedicated
07/11/06, 10:59
spoorlijn-easynet=10km :D