PDA

Bekijk Volledige Versie : amd x2 4200 in 1U kast: shutdown bij belasting



YourGamePower
02/11/06, 19:13
Ik heb dus al enige tijd problemen met een X2 4200 in een 1U kast. Bij een hoge processorbelasting valt de computer uit. Blijkbaar komt dit doordat hij te warm wordt, want met een groter koelblok is er niks aan de hand. Maar toen ik de temperatuur in de gaten begon te houden, bleek dat hij al uitvalt bij 53 graden.

Ik vraag me nu af of dit normaal is en of ik gewoon mijn processor van betere koeling moet voorzien. Of heb ik een processor met een temperatuursensor die te gevoelig is? Een maximum temperatuur van 53 graden lijkt me toch wel heel laag.

Sphere
02/11/06, 19:21
Maximale gegarandeerde werking bij hoge temperaturen is 70 tot 72 graden (Afhankelijk van welke core). Echter zijn sensors vaak nogal onbetrouwbaar.
Als hij echt uitvalt door de warmte dan zou ik eerst maar eens aan het koelblok voelen. Is deze zodanig heet dat je bijna je vingers brand dan zit de heatsink in ieder geval goed en zal je de heatsink beter moeten koelen. Voelt deze niet echt heel erg heet aan dan kan het zijn dat je teveel/te weinig/verkeerd koelpasta hebt gebruikt en/of de koeler verkeerd bevestigd.

Hollanda
02/11/06, 21:04
Staat de max cpu temp niet te laag in je bios (op 53 graden nu dus)?

Stewie
02/11/06, 21:22
Voeding wordt misschien te warm. In warme goedkope bakjes heb je snel dat de voeding zichzelf al uitschakelt bij erge hitte.

YourGamePower
02/11/06, 23:27
De heatsink voelt heel warm aan, maar niet zo heet dat ik mijn vingers moet wegnemen. De voeding is al vervangen, het probleem was er niet mee opgelost.

Er kan ook niks ingesteld worden in het bios (ASUS A8V-MX moederbord), ik heb al zitten zoeken naar zo'n optie.

Het is toch gewoon vreemd dat de boel al afsluit bij een CPU temperatuur van 52 graden? De kast open of dicht maakt geen verschil.

Stewie
02/11/06, 23:33
De heatsink voelt heel warm aan, maar niet zo heet dat ik mijn vingers moet wegnemen. De voeding is al vervangen, het probleem was er niet mee opgelost.

Er kan ook niks ingesteld worden in het bios (ASUS A8V-MX moederbord), ik heb al zitten zoeken naar zo'n optie.

Het is toch gewoon vreemd dat de boel al afsluit bij een CPU temperatuur van 52 graden? De kast open of dicht maakt geen verschil.

Een voeding vervangen helpt ook niets. Als een voeding te warm wordt en je vervangt de voeding, dan wordt de vervangende voeding ook te warm...
Temp waarop de voeding afsluit kan je niet regelen.

YourGamePower
02/11/06, 23:35
Een voeding vervangen helpt ook niets. Als een voeding te warm wordt en je vervangt de voeding, dan wordt de vervangende voeding ook te warm...
Temp waarop de voeding afsluit kan je niet regelen.
Hij wordt zeker niet te warm als ik de kast open laat, dus dat kan volgens mij het probleem niet zijn.

Stewie
02/11/06, 23:49
Hij wordt zeker niet te warm als ik de kast open laat, dus dat kan volgens mij het probleem niet zijn.
Kast open koelt het sneller af, kast dicht hou je warmte vast.
Waarom denk je dat dat het probleem niet kan zijn?

YourGamePower
03/11/06, 00:10
Kast open koelt het sneller af, kast dicht hou je warmte vast.
Waarom denk je dat dat het probleem niet kan zijn?
De voeding voelt helemaal niet warm aan onder belasting. Ik heb het ook met een goed werkende voeding van een andere PC-kast geprobeerd, bracht allemaal geen soelaas.

The_cobra666
03/11/06, 00:25
Indien mogelijk installeer eens speedfan op die box, daarmee kan je de exacte temp lezen van beide core's, niet de sensor van het mobo. Hier verschilt dat echt wel, soms 5 graden met de temp gelezen van het moederbord met die van in de core zelf (de juiste temp) en je chipset wordt soms niet te warm?

YourGamePower
03/11/06, 12:58
Indien mogelijk installeer eens speedfan op die box, daarmee kan je de exacte temp lezen van beide core's, niet de sensor van het mobo. Hier verschilt dat echt wel, soms 5 graden met de temp gelezen van het moederbord met die van in de core zelf (de juiste temp) en je chipset wordt soms niet te warm?
Het is een linux bak, daar kan ik drie temp waarden uitlezen, waarvan de hoogste waarde 52 is bij de shutdown. Het is zeker de CPU omdat er geen probleem is als ik een grotere heatsink gebruik. Ik zal me er maar moeten bij neerleggen dat een x2 4200 niet te koelen is in een 1U kast.

gjtje
03/11/06, 13:28
Je hebt verschillende types 1U kasten, daarnaast zitten de meeste X2's in een desktopbord waarbij de airflow tot 0 wordt teruggebracht door de geheugenbanken die in de weg zitten.

warlock
03/11/06, 16:48
Ik had ook een tijdje gezeik met m'n AMD x2 na het CPU intensief gebruiken was het afsluiten, echter na dat ik de "cool & quiet" optie heb uitgeschakeld in de BIOS heb ik geen crash meer gehad.

MvG,

Jeroentje
04/11/06, 05:42
Bij shutdown komt er toch ook een melding waarom die uitgaat? Heb je de geleidingspasta voldoende aangebracht (rijstkorrel grootte)? Koeler goed aangedrukt enzo?

Aangezien je hier met een Dualcore CPU te maken hebt moet je niet vergeten dat de warmte-output nu dubbel is, en dat je 1U koeler het mogelijk niet aankan (AMD slaat uit ivm warmte). Kijk anders of je 'm in 2U wel aan de praat krijgt en offie ook aan wilt blijven.

QIRulez
04/11/06, 08:38
Waarschijnlijk is het het moederbord dat in veiligheid valt, ik heb dit ooit ook eens aan de hand gehad met een moederbord waarvan ik de shutdown temperatuur niet van kon instellen (na verschillende koelers geprobeerd te hebben).

Probeer eens met een moederbord die wel deze shutdown temperatuur beschikbaar heeft.

YourGamePower
04/11/06, 13:05
Bij shutdown komt er toch ook een melding waarom die uitgaat? Heb je de geleidingspasta voldoende aangebracht (rijstkorrel grootte)? Koeler goed aangedrukt enzo?

Aangezien je hier met een Dualcore CPU te maken hebt moet je niet vergeten dat de warmte-output nu dubbel is, en dat je 1U koeler het mogelijk niet aankan (AMD slaat uit ivm warmte). Kijk anders of je 'm in 2U wel aan de praat krijgt en offie ook aan wilt blijven.
Niks melding, gewoon poef, uit. Het lijkt me dus ook de veiligheid van het moederbord. Leuk dat die setting zo streng staat en je het niet kan veranderen :-|.

Jeroentje
05/11/06, 20:28
Is het geen koeler die op basis van Temp gaat draaien? Dus zo'n climatecontrol ding.. en die koeler onder een bepaalde waarde aan toeren draait waardoor mobo denkt "error!"?

zet je fan measure ding es op ignore :)

jantje.vlaam
05/11/06, 23:37
Wat voor moederbord is het en wat voor een cooler. De AMD moet gewoon in 1U kunnen, dat zal het probleem niet zijn.

MortyDot
06/11/06, 11:15
Hoezo moederbord de temperatuur laten negeren?

Je CPU constand met 50+ graden laten draaien lijkt me ook niet echt super voor de levensduur....

Vooral een x2 CPU kan er wat van kwa warmte. Ik draai zelf ook een AMD x2 3800+ (Socket AM2) Kan hem ook niet kwijt in een 1U kast (Kan wel wil hem niet laten draaien op 54 graden)... Gewoon die warmte ontwikkeling.... (Oplossing hiero, 2U met een wat hogere koeler):D

(De airflow inc met cpu koelers voor AM2 is na mijn mening nog niet niet voldoende voor AM2 in een 1U kast. Kijk maar is naar aantal X2 koelers voor 1U beschikbaar op het moment)

Er zullen zeker meer koelers komen voor 1U AM2 omdat ik zeker weet dat wij niet de enige zijn met dit probleem. :D

sju
06/11/06, 20:09
Heb je ook al eens gekeken of de temperatuur die je onder linux uitleest wel klopt met de temperatuur die in de bios gemeten wordt? Ik heb namelijk wel eens gehad dat deze temps totaal niet overeen kwamen.

Misschien wordt je proc toch een stuk warmer dan je denkt

Jeroentje
07/11/06, 19:53
Je CPU constand met 50+ graden laten draaien lijkt me ook niet echt super voor de levensduur....

Blaat. Cpu's horen 10 jaar mee te gaan op een bedrijfstemperatuur van 60graden gemiddeld. Vanaf 80 graden dan ben je pas fout bezig om je CPU omzeep te helpen, tegen de 100graden zal het echt pas gaan smelten vanbinnen en kan je de proc binnen de korste keren wegmieteren. 120Graden is instant kill voor de Proc :) Gelukkig zit er een thermal protection in hededaagse CPU, die dus automatisch het systeem uitschakeld. Remember dat filmpje van THG met "What happens when the cpu cooler is removed"? Waar ze Quake3 Timedemo doen en de Cooler van de Proc eraf halen, bij de p3/p4 was er niks aan de hand, de oudere versies van AMD (Thunderbird / palomino) fikte uit elkaar.

1U is zowiezo erg klein en zal ook weinig airflow toelaten.

YourGamePower
10/11/06, 10:41
Een antwoord op een aantal vragen hier:

De temperatuur uitgelezen in linux komt wel degelijk overeen met de waarden uit de bios.

Het moederbord heb ik hier al vermeld: ASUS A8V-MX. Er is nergens een optie te vinden om de shutdown temperatuur in te stellen. Ik ben quasi zeker dat het aan het moederbord ligt, aangezien het altijd bij dezelfde temperatuur uitvalt. Het merk van de heatsink en koeler weet ik nu niet direct, zoveel verschil zit er wel niet tussen 1U koelers zeker. Heel plat in koper met koelertje dat een enorm geluid produceert :-).

Ik zal wel algauw weten of het opgelost is met een nieuw moederbord. Enkel nog wat geduld oefenen tot mijn coloboer het moederbord gaat vervangen.

Sphere
10/11/06, 16:55
Een antwoord op een aantal vragen hier:

De temperatuur uitgelezen in linux komt wel degelijk overeen met de waarden uit de bios.

Het moederbord heb ik hier al vermeld: ASUS A8V-MX. Er is nergens een optie te vinden om de shutdown temperatuur in te stellen. Ik ben quasi zeker dat het aan het moederbord ligt, aangezien het altijd bij dezelfde temperatuur uitvalt. Het merk van de heatsink en koeler weet ik nu niet direct, zoveel verschil zit er wel niet tussen 1U koelers zeker. Heel plat in koper met koelertje dat een enorm geluid produceert :-).

Ik zal wel algauw weten of het opgelost is met een nieuw moederbord. Enkel nog wat geduld oefenen tot mijn coloboer het moederbord gaat vervangen.

Koop dan gelijk een kwaliteits moederbord (Server bordje) en een kwaliteits case. Desktop troep in een goedkope 1U case stoppen is gewoon riskant (Het kan in principe best maar je zal veel sneller problemen tegenkomen).