PDA

Bekijk Volledige Versie : Speedlinq ververst DNS 1x per week



Ber|Art
02/11/06, 10:46
We hebben afgelopen weekend een server van nieuwe IP’s voorzien. Om de downtime zo minimaal mogelijk te houden is de TTL van de DNS op 600 sec gezet twee dagen voor de omnummering. Nu is er een klant die nog steeds haar eigen site niet kan zien omdat haar provider Speedlinq de DNS klaarblijkelijk maar één keer in de week restart. Is dat nog van deze tijd? Zijn hier regels voor? Ik vind het rijkelijk weinig één keer per week :( gelukkig kan ze haar mail nog wel op IP basis ophalen…

Ik kan het ook nergens vinden op de website van Speedlinq, het woord DNS komt niet eens voor op de site, je zou toch denken dat ze hun klanten hiervoor moeten waarschuwen? Het heeft mijn klant iig doen besluiten om op zoek te gaan naar een andere access provider.

Wat is een normale refresh periode voor de DNS servers? 10 min zoals Vuurwerk bijvoorbeeld doet, of is 1x per dag genoeg? En waarom ;)

Spyder01
02/11/06, 10:55
Wat normaal is zou ik niet weten, ik heb hem per dag staan.
Eén keer per week is echt ontzettend weinig.

IT-worX
02/11/06, 10:57
Ik zou - voor in 2006 te leven - toch gaan voor minimaal 1x per dag. Liefst 2 of zelfs 4 maal per dag.

Ber|Art
02/11/06, 10:59
Ik zou al heel teverden zijn met 1x per dag, maar ik denk dat 2x per dag beter zou zijn en tegenwoordig ook geen probleem mag opleveren.

crazycoder
02/11/06, 11:01
In het verleden (jaartje of 6-7 geleden) deden meerdere accessproviders dat. Het duurde gewoon weken voordat klanten van bijv planet op de nieuwe site terecht kwamen.

De refresh ligt voor een hostingprovider anders dan voor access providers, denk alleen maar aan het registratieproces wat niet meer werkt als de naam niet in de DNS zit..

Voor een accessprovider lijkt een keer of 2 per dag mij voldoende.

royen99
02/11/06, 11:29
Kan zijn dat ik de vraag anders lees.. maar wij restarten bv de dns servers nooit. Als er een domein wordt verwijderd dan is deze ook realtime weg (domeinen die wij zelf hoste).
Voor puur caching servers is dit afhankelijk van de TTL die op het domein staat/stond.

Ber|Art
02/11/06, 11:30
Het gaat on de DNS servers van de Access providers :)

Dennie-DeTi
02/11/06, 11:35
1 keer per week lijkt me wel heel weinig. Zeker 1 keer per dag. Kan toch niet zo zijn dat je pas na een week weer wat sites kan benaderen vanaf je internet verbinding. Misschien moet je die klant even adviseren andere dns servers in te stellen.

- Dennie

IT-worX
02/11/06, 11:36
Zou ik inderdaad ook aanraden : laat deze persoon desnoods even via jouw DNS servers werken?

Ber|Art
02/11/06, 11:39
Dat kan idd ook, je kunt ook de host file aanpassen, maar goed je kunt dat niet bij alle klanten makkelijk uitleggen, niet iedereen snapt wat een nameserver is en waar ze dit moeten instellen. ;)

VinceSTM
02/11/06, 11:40
ik vind dat ze in ieder geval elke dag de nieuwe domeinen/nieuwe nameservers moeten binnenhalen van sidn/eurid/enz enz, en voor de rest zich aan de rfc's (dwz: ttl ed) moeten houden

royen99
02/11/06, 11:43
Het gaat on de DNS servers van de Access providers :)

Dat zijn dan toch gewoon caching/recursing servers? Die zouden dan puur naar de TTL moeten kijken lijkt mij. Wij restarten/refreshen onze caching servers ook nooit. Zodra de TTL 0 is zal deze uit de cache gaan.

Ber|Art
02/11/06, 11:45
Je zou denken dat ze idd de TTL respecteren maar dat gebeurd dus NIET :( wij re-starten onze DNS ook nooit, alléén als er zones worden geweizigd of toegevoegd.

gjtje
02/11/06, 12:12
Als iedereen zich aan de RFC zou houden zouden providers dit niet doen, er zijn echter genoeg mensen die de TTL altijd op 1 minuut hebben staan, niet alleen met een verhuizing, en dan hebben caching nameservers ook niet zo veel nut meer.

Domenico
02/11/06, 12:15
@home doet het ook nog steeds 1x in de week wat ik weet. Erg triest als je het mij vraagt.

Idago
02/11/06, 12:19
Inderdaad dat is ook de reden dat ik @Home verlaten heb. Het zou minstens 1 keer per dag moeten.

VinceSTM
02/11/06, 12:23
gjtje: net even door de rfc gescrolled, en er staat geen minimum ttl, onder geen enkele omstandigheid?

almar
02/11/06, 13:50
Niet alleen triest, maar ook onnodig. Tegenwoordig zijn er resources genoeg. Caching komt uit de tijd van de proxy servers, toen 1 Gig nog veel was en double density nog hot :D.. Nu moeten ze gewoon de TTL volgen. Voor de root servers kan ik me nog wel het een en ander inbeelden, maar meer ook niet.

DutchTSE
02/11/06, 13:57
voor zover ik weet doet wanadoo het 1x per 10 min, of nog minder zelfs :) dns veranderingen zijn na enkele minuten al te zien via nslookup

Ber|Art
02/11/06, 14:47
Niet alleen triest, maar ook onnodig. Tegenwoordig zijn er resources genoeg. Caching komt uit de tijd van de proxy serversWat zou dan de reden zijn dat ze dit doen? Zo verliezen ze klanten, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

crazycoder
02/11/06, 15:37
Het gaat on de DNS servers van de Access providers :)
Waarom noem jij Vuurwerk dan?

crazycoder
02/11/06, 15:38
Je zou denken dat ze idd de TTL respecteren maar dat gebeurd dus NIET :( wij re-starten onze DNS ook nooit, alléén als er zones worden geweizigd of toegevoegd.
Dat moet, mag en kan je nooit op vertrouwen.

Als iedereen de RFC's zou eerbiedigen zouden ook alle verzendende mailservers een goede RDNS hebben.

Ber|Art
02/11/06, 15:38
Waarom noem jij Vuurwerk dan?Dat was idd een verkeerd voorbeeld! :o

Aessence
02/11/06, 16:12
Zo verliezen ze klanten, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Misschine hebben ze er te veel en gunnen ze de rest ook wat... Het is natuurlijk wel een mannier om eventuele capaciteitproblemen op te lossen. :D

Alle non-authoratative DNS servers zijn toch caching...

Zolang de software het juist doet (inachtneming TTL), is er geen manuale actie voor nodig. Volgens mij is het ook standaard at ongeacht de TTL in de cache er nog met de oorspronkelijke (auth) server te checken of het record nog ok is.

Maar misschien gebruiken ze wel hele oude software ;)

George/

Ber|Art
02/11/06, 16:41
Misschine hebben ze er te veel en gunnen ze de rest ook wat... Het is natuurlijk wel een mannier om eventuele capaciteitproblemen op te lossen.Wel de verkeerde manier IMO :(

Kenneth
02/11/06, 17:54
simpele oplossing.. gebruikt andere DNS servers? je hoeft niet de standaart van je ISP te gebruiken dus dit zou geen probleem mogen zijn

Ber|Art
02/11/06, 18:02
Maar zoals al eerder gezegd kan je dit niet iedereen wijsmaken, sommige klanten weten niet eens van het bestaan af, laat staan dat ik ze uit moet leggen hoe ze de DNS servers kunnen instellen.

Wido
02/11/06, 20:10
Dan vraag ik me af, waar stel je dat in je DNS-server in? Ik werk met zowel BIND als PowerDNS, maar ik heb echt geen idee hoe je zoiets zou moeten instellen?

almar
03/11/06, 12:58
POWERDNS: recursive-cache-ttl =
in BIND kun je volgens mij $TTL overrulen.

En dat doe je dan volgens mij in:

zone "." IN {

}

Maar de exacte invulling weet ik niet meer precies.

IT-worX
03/11/06, 13:06
Ach hier gebruik ik gewoon de 2 nameservers van mn backupbak ;)

almar
03/11/06, 14:21
Maar zoals al eerder gezegd kan je dit niet iedereen wijsmaken, sommige klanten weten niet eens van het bestaan af, laat staan dat ik ze uit moet leggen hoe ze de DNS servers kunnen instellen.

HINT: laat de klant de host file aanpassen

Ber|Art
03/11/06, 15:01
Dat kan maar ik zit met hetzelfde punt, dat is lastig uit te leggen aan een leek :( maar goed het werkt wel, bedankt voor de hint! :)