PDA

Bekijk Volledige Versie : niet betalende klant



RichardF
01/11/06, 14:50
Vorig jaar hebben we een klein hostingbedrijf overgenomen.

Na betaling was vorige eigenaar snel op geen enkele wijze te bereiken meer, en we hadden ook geen papieren overeenkomsten gekregen die hij met klant had.

We hebben de overeenkomsten met de klanten niet hernieuwd. Ze kregen een brief met info over overname.

Dan komt natuurlijk de tijd om te factureren. Eerste jaar alles goed.

Nu stapt er een klant op die vorig jaar aan ons betaald heeft, maar nu net over de grens van het verlopen van zijn pakket opzegt zonder rekening te houden met opzeggingstermijn.

Wij hebben zo iets van.. we leveren een dienst, er is vorig jaar voor betaald, dus is er een overeenkomst.

Klant zegt.. ik heb niets van u zwart op wit.. waar heb ik getekend.

Hoe sterk sta ik om hier achter aan te gaan?

Enjoygaming
01/11/06, 14:55
Ik denk dat de klant juridisch gezien inderdaad gelijk heeft omdat er niks op papier staan of u moet kunnen bewijzen dat het hier om een abbonement gaat.

Swiftway-UK
01/11/06, 14:55
Allereerst is het altijd verstandig om een firma over te nemen op basis van een buyout, simpelweg een bedrag betalen per klant die vrijwillig overstapt, dit is een zeer goede tip voor de toekomst.

Het is een moeilijke situatie waarin u zoch nu bevind, aan de ene zijde is er een overeenkomst indien hij al een betaling heeft verricht aan uw firma, aan de andere zijde moet u wel uw AV ter hand gesteld hebben of bij een order als downloadmogelijkheid neerplaatsen.

De vraag is dan ook of u goed kunt aantonen dat de client vooraf voldoende mogelijkheid had om uw AV in te zien en er op wijze accoord mee gegaan is, indien dat niet het geval is, zou ik persoonlijk afzien van juridische maatregelen of incassomaatregelen.

t.bloo
01/11/06, 14:56
als het een eenmanszaak was die overgenomen is, schijn je erg zwak te staan

RichardF
01/11/06, 15:06
@t.bloo, zou je me kunnen uitleggen wat het te er mee maken heeft of het een BV was of een eenmanszaak, die overgenomen was. Het was een BV.

@ swiftway-uk
bedankt voor je tip betreffende de buyout. Goed idee.
De vermelding op onze facturen dat de diensten geleverd worden volgens onze AV is neem ik aan niet voldoende?

Volgende lading briefpapier zal dan ook onze voorwaarden op de achterkant geprint hebben.

Swiftway-UK
01/11/06, 15:45
@t.bloo, zou je me kunnen uitleggen wat het te er mee maken heeft of het een BV was of een eenmanszaak, die overgenomen was. Het was een BV.


Als je een BV hebt overgenomen als geheel, dan heeft de klant natuurlijk nog gewoon een contract met die BV.




@ swiftway-uk
bedankt voor je tip betreffende de buyout. Goed idee.
De vermelding op onze facturen dat de diensten geleverd worden volgens onze AV is neem ik aan niet voldoende?

Volgende lading briefpapier zal dan ook onze voorwaarden op de achterkant geprint hebben.

Is ook al niet voldoende, AV moeten ter hand gesteld zijn tijdens de orderprocedure en voor het ter hand stellen van de factuur, dus in je order systeem de AV laten zien, als PDF downloadbaar maken en een "ik ga accoord met deze voorwaarden" is wel voldoende.

Erik
01/11/06, 16:27
Maar wees nu eens reëel.. om hoeveel geld gaat het?
Ik heb meerdere klanten gehad die te laat opzeggen. Soms vraag ik vriendelijk of ze in elk geval even de reeds gemaakte (domein)kosten kunnen betalen. Maar verder ben ik altijd coulant en zeg ik de diensten alsnog op voor ze. Wat heeft het nu voor nut om een ex klant lastig te gaan vallen omdat hij vergeten is om op tijd op te zeggen? Heb je zelf wel eens een telefoonabbonnement te laat opgezegd? Dan kan je misschien begrijpen hoe irritant het is als een bedrijf zo doet.

groenleer
02/11/06, 08:15
Een mooie oplossing is wellicht om een kleine afkoopsom te vragen.

Neem als voorbeeld,
1 klant met een hosting pakketje van € 10 p/m.
Op jaar basis is dit €120.
Klant heeft destijds gekozen voor een facturatie per jaar.

Hier zit bijvoorbeeld een .nl domeinnaam bij.
Omdat je zelf nog geen sidn lid bent, koop je domeinnamen ergens anders in.
Hier voor betaal je € 5.


Je kunt de klant verzoeken om bijvoorbeeld de tijd die hij voorbij zijn eerste periode is te laten betalen, plus een administratief bedrag om het 'contract' open te breken.

Afhankelijk van de rechtsvorm die je hebt overgenomen, de AV waar de klant mee is accoord gegaan etc. bestaat er een kans dat dit mogelijk is.
Of je klant dit accepteert ligt er net aan, wat de te betalen 'boete' is ten opzichte van het contract uitdienen.

RichardF
02/11/06, 11:09
Maar wees nu eens reëel.. om hoeveel geld gaat het?
Ik heb meerdere klanten gehad die te laat opzeggen. Soms vraag ik vriendelijk of ze in elk geval even de reeds gemaakte (domein)kosten kunnen betalen. Maar verder ben ik altijd coulant en zeg ik de diensten alsnog op voor ze. Wat heeft het nu voor nut om een ex klant lastig te gaan vallen omdat hij vergeten is om op tijd op te zeggen? Heb je zelf wel eens een telefoonabbonnement te laat opgezegd? Dan kan je misschien begrijpen hoe irritant het is als een bedrijf zo doet.

Hoi Erik,

Het gaat om peanuts natuurlijk. Maar sinds dat ik in dit bedrijf werk en we zulke zaken meemaken met klanten die niet willen betalen heeft me werkgever altijd ervoor gekozen om er geen punt van te maken. Tot nooit weer ziens bij wijze van spreken. Op de dag van het verlopen van het abonnement is de stekker er dan ook uit.

Het is de verantwoordelijkheid van de klant om zijn zaken bij te houden. Daarvoor moet hem dat wel duidelijk gemaakt zijn, middels algemene voorwaarden natuurlijk, zoals Swiftway-UK duidelijk maakte. Deze klant heeft nooit echt de AV van ons gehad, alleen op factuur een regeltje dat alles via AV verloopt en dat die gedeponeerd zijn.

Met deze klant zal ik dan ook wel coulant zijn. Zijn hostingtermijn is verlopen, maar hij gaat van mij 1 week de tijd krijgen om z'n boeltje te pakken en met z'n knapzak naar een andere hostingprovider te gaan die wel 28 euro in een heel jaar goedkoper is.

Maar anderzins is het gewoon een principe kwestie als de overeenkomst goed gesloten is. Als jij een auto least en na 10 maanden stop je met betalen omdat je bij een ander leasbedrijf diezelfde auto goedkoper krijgt, dan kom je er ook niet mee weg. Het is pas irritant als

@ groenleer
Hoe weet je de abonnementsbedragen rofl.. toevallig gaat 't in zijn geval daar om. Maar we zijn wel SIDN lid hoor, maar ook dat kost geld :)

Erik
02/11/06, 11:19
Je hebt ook wel gelijk in principe. Alleen is het de kopzorgen die je ervan krijgt niet waard. Ik denk dat het het waard is op het moment dat je volledig geautomatiseerd herinneringen en aanmaningen stuurt of wanneer de bedragen groot genoeg zijn. Ik verplicht m'n klanten in elk geval een automatisch incasso contract te tekenen. Gelukkig is niet iedereen op de hoogte van de mogelijkheid om zo'n incasso van je rekening terug te draaien ;)

groenleer
02/11/06, 11:49
-knip-
@ groenleer
Hoe weet je de abonnementsbedragen rofl.. toevallig gaat 't in zijn geval daar om. Maar we zijn wel SIDN lid hoor, maar ook dat kost geld :)


Ik weet niet de exacte bedragen die jullie hanteren :)

Het was meer zo van natte vinger werk, neem een mooi rond bedrag ;)

Zowiezo de mensen die moeilijk doen over dat soort kleine bedragen vallen naar mijn mening in het budget segment. Te gierig om maar geld uit te geven.

Ik zeg altijd maar zo: Geld moet rollen (en het liefst mijn kant op ;) )

Je kan wel hosting aanbieden voor dat soort bedraqen, maar dan zijn je klanten vaak niet meer dan een nummer. Wil je ook nog goede contacten hebben dan kost je dat tijd. En tijd is geld, dat weten we allemaal.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen die wel persoonlijk contact kunnen aanbieden voor lage prijzen.

Ik zelf heb liever de klanten die wat meer willen betalen voor goed persoonlijk contact, dan zij die voor 28 euro gaan verhuizen.

RichardF
08/11/06, 09:32
ff een kleine update.

Ik had er nog een mail tegenaan gegooid en erbij gezegd onze bedrijfsjurist zei dat als een factuur voldaan was dat er in principe een overeenkomst is gesloten. Ook dat de hosting tot 1 november was voldaan, maar dat ik pas op 1 november de opzegging kreeg, en dat de verhuizing nog moet geschieden.

Daarop kreeg ik antwoord dat ik de dan bij deze de opzegging heb ontvangen voor 2007.

Iedereen bedankt voor de bijval in dit topic.

quicknl
14/11/06, 23:35
als ze eerst wel betaald hebben en je hebt het goed dichtgetimmerd in je algemene voorwaarden, zie ik geen problemen voor je.

Gewoon herinneren!

Freakingme
15/11/06, 00:52
Wat ik me afvraag, als je die AV aan de gebruiker hebt laten zien door zijn browser als html pagina's, download de gebruiker dat in principe toch al, en heeft hij zelf de mogelijkheid dit voor langere tijd op te slaan?

pepio
19/11/06, 16:16
Ik ben bang dat de klant juridisch gezien gelijk.