PDA

Bekijk Volledige Versie : Keuze hardeschijf



moulin
31/10/06, 19:40
Voor onze 1u server hebben we twee nieuwe sata schijven nodig. Nooit meer Maxtor want daar door hebben we heel wat overuurtjes moeten maken omdat er een niet meer werkt. Het is de bedoeling dat de twee schijven in een raid 1 opstelling gebruikt gaan worden. We zijn van plan om Samsung's Spinpoints te gaan gebruiken. Model: SP2504C. Dit is een hardeschijf met NCQ. Heeft dit veel voordeel in een server opstelling? Kortom, elke feedback is wenselijk... maar noem geen Maxtor :-)

DualVision
31/10/06, 19:47
Ik zou gaan voor WD RE2 :)

Volgens mij de enige schijf die 24/7 onder heavy load aan kan staan.
Ze zijn natuurlijk wel een stuk duurder dan andere schijven (vanaf E 140,= inc oid)

http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=158

GlobalServe
31/10/06, 19:50
WD All The Way...
Zeker de raptors...

moulin
31/10/06, 19:56
Western Digital komt er dus vrij goed uit. Nog redenen waarom ik niet voor de Samsung of Hitachi zou moeten gaan?

VantilborgICT
31/10/06, 20:05
Zo lang je geen maxtor neemt ben je al half op weg :)

Ik heb goede ervaringen met Western Digital
Een exacte reden kan ik je niet geven, maar ik merk zelf dat de uitval gewoon stukken lager is dan bijv. maxtor schijven (Een jaar geleden was ik nog in de illusie dat maxtor goed was, ondertussen heb ik 50% van die schijven mogen vervangen)

t.bloo
31/10/06, 20:07
ehm, na 2 replies die WD noemen is het statistisch onverantwoord om te zeggen dat WD er goed uit komt

maar WD staat inderdaad goed bekend ja, maar volgens mij verschillen ze wat betreft de "instap modelletjes" niet zo van de andere merken

Geert-Jan
31/10/06, 20:56
Geen enkel probleem met de Hitachi's......

Proxio
31/10/06, 20:59
Wij hebben hier voornamelijk Hitachi en Seagate in gebruik, eigenlijk nooit kapotte schijven.

gjtje
31/10/06, 21:04
Seagate heeft ook een ES serie voor 24/7 werk met extra garantie.

Domenico
31/10/06, 21:53
WHT draait al tijden op 15k SCSI disks van MAXTOR en dat werkt prima hoor. :)

Deze werden geleverd door DELL en ik heb gehoord dat de SATA en SCSI disks in verschillende fabrieken worden gemaakt. Er is eens een hele slechte serie SATA disks door MAXTOR uitgegeven dus vandaar de slechte verhalen. Hoe het nu zit met die disks weet ik niet maar de SCSI disks zijn super.

frajaweb
31/10/06, 21:58
Hier WD en Samsung. Samsung is in het verleden door veel computer bladen uitgeroepen tot een van de beste. (Zie: http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/award/index.htm ) Ook voor WD is er zo'n lijst te vinden

Met beide nog nooit problemen gehad. Ook voor ons geldt nooit meer Maxtor.

Nu maxtor is overgenomen door seagate kan het zijn dat de kwaliteit toe zal nemen naar de toekomst toe. Effe in de gaten houden dus.

Geert-Jan
31/10/06, 21:58
De SCSI's van Maxtor zijn de "oude" van Quantum. Deze zijn toen overgenomen door Maxtor....

Net als Maxtor nu weer is overgenomen door..... (Ku... ben de naam kwijt)

#edit // ben 3 seconde te laat.... (seagate)

Apoc
01/11/06, 09:26
Je kunt SCSI schijven niet vergelijken met SATA schijven, dat soort vergelijkingen gaan hoe dan ook niet op.

Ik heb erg goede ervaringen met de WD Raid Edition schijven. Ze zijn niet zo betrouwbaar als SCSI, al zit het daar niet ver vandaan als je het vergelijkt met normale (budget) SATA schijven.

almar
01/11/06, 09:30
Wat een onzin zeg. Ik heb nog meer WD schijven zien sneuvelen als Maxtors, en je hoort mij toch ook niet zeggen nooit meer WD's. Je keuze voor disks zou gebaseerd moeten zijn op benchmarks en niet op finger spitzen gefuhl.

Aessence
01/11/06, 09:38
Er is eens een hele slechte serie SATA disks door MAXTOR uitgegeven dus vandaar de slechte verhalen. Hoe het nu zit met die disks weet ik niet maar de SCSI disks zijn super.

Dat geldt ook voor Seagate en Quantum...

Gelook dat de beste SATA disks die 10k rpm disks van WD zijn (Raptors?), dat zijn 'server kwaliteit' disks.

Ik zou wat oppassen met echte consumenten/desktop disks, die sneuvelen gewoon vaker (wat niet wil zeggen dat ze zeker sneller stuk gaan dan duurdere varianten). Statistieken zijn ook maar cijfers.

George/

dreamhost_nl
01/11/06, 12:10
...Een jaar geleden was ik nog in de illusie dat maxtor goed was, ondertussen heb ik 50% van die schijven mogen vervangen...

En welk type HDD was dat? De Maxline (servers) of DiamondMax (desktops), ATA of SATA?

moulin
01/11/06, 12:48
Inmiddels een keuze gemaakt. Het zijn twee Western Digitals geworden. Model: WD RE 2500 YS. (http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=249). Denk dat we hier wel mee uit de voeten kunnen. Iedereen bedankt voor de feedback.

swedendedicated
01/11/06, 12:58
Voor wat het uitmaakt, Seagate gebruik ik. Nooit problemen mee gehad en zijn goede schijven, goede buffer etc... ooit een WD gehad ging na een jaar kapot. Sindsdien alleen maar Seagate, ook voor thuis. (zowel SCSI als S-ATA)

timmeh
01/11/06, 14:19
Ieder merk heeft zo zijn rotte appels. Hier over het algemeen dik tevreden met WD.
Vroeger veel maxtors gekocht, maar deze vallen nu bij bosjes uit.

BeneluxGaming
01/11/06, 14:37
Maxtor is zeker iets wat je niet snel moet nemen. Hier alleen maar WD/Hitachi/Samsung schijven.

Technotop
03/11/06, 09:45
Op tweakers kwam weer eens een test naar voren, zie:



Bij X-bit labs is een uitgebreide review van dertien harde schijven met een capaciteit van 500GB en een harde schijf met een capaciteit van 750GB verschenen. Getest worden verschillende schijven uit de Seagate Barracuda-familie, twee Hitachi Deskstar 7K500-schijven, twee Maxtor DiamondMax 11-schijven, twee Maxtor MaXLine Pro 500-schijven en twee Western Digital Caviar-schijven. Elke harddisk wordt kort besproken waarna de prestaties worden getest met behulp van Intel IOMeter, Winbench99, FileCopy Test 1.0 en twee verschillende versies van PCMark. Uit de tests komt naar voren dat de Western Digital-schijven uitstekend presteren, in bijna alle benchmarks staan deze harddisks in de top. De schijven uit de Seagate Barracuda 7200.10-serie doen het ook goed in de benchmarks en dat de oudere Barracuda 7200.9-serie minder presteert zal geen verrassing zijn. De schijven van Hitachi en Maxtor wisten niet uit te blinken en lieten gemiddelde resultaten zien.


Western Digital blijft dus de uitblinker binnen de 500 Gb serie.

gjtje
03/11/06, 09:51
Vraag me af in hoeverre al deze stukke schijven niet te herleiden zijn tot brakke budget pruts pc's/servers. Stof, instabiele/insufficiente voeding, warmte, kan allemaal leiden tot een stukke hd.

Jaz
03/11/06, 16:30
Inderdaad zoals gjtje zegt. Draai zelf op Maxtor maxline III sata2 (server) schijven. Werken perfect en garantie van 5 jaar is niet mis ;)

Een schijf kan altijd wel kapot gaan, daarvoor draai je toch ook in raid1 of iets dergelijks?!

rvessem
05/11/06, 20:19
hmmmzzzz laatste spanningsuitval in eaynet leverde me 2 defecte maxtor schijven op in een raid 1 array ;)

Aessence
05/11/06, 20:30
laatste spanningsuitval leverde me 2 defecte maxtor schijven op in een raid 1 array ;)

Dan helpt alleen RAID6 of andere 'Double Parity' techniek. Zelfs met ene hot-spare kom je er niet als twee schijven het (vrijwel) gelijktijdig begeven.

Gelukkg had je een actuele backup, toch?

George/

ITrends-Deamon
07/11/06, 19:25
Op tweakers kwam weer eens een test naar voren, zie:



Western Digital blijft dus de uitblinker binnen de 500 Gb serie.

Wij hebben er net een paar gekocht, werkt perfect! (headbang)

Jacobs.T
08/11/06, 10:39
hmmmzzzz laatste spanningsuitval in eaynet leverde me 2 defecte maxtor schijven op in een raid 1 array ;)

Deftige datacenters nemen hé :p

Ik vind het toch vreemd dat ik regelmatig is zie passeren: "netwerk down door stroompanne"
In heel men datacenter historie heb ik nog nooit de stroom op -zijn gat- zien gaan.
Zijn er dan problemen met de redundantie bij jullie?


On-topic:

Ik gebruik al jaren HP servers: die zijn dus uitgerust met maxtor (net zoals Dell geloof ik?)
In 5 jaar nog geen enkel kapot schijf gehad (SCSI/SATA)

Domenico
08/11/06, 10:55
Ik gebruik al jaren HP servers: die zijn dus uitgerust met maxtor (net zoals Dell geloof ik?)
In 5 jaar nog geen enkel kapot schijf gehad (SCSI/SATA)


Same here, wht draait op een DELL met maxtor schijven en werkt perfect. Was een tijd een slechte productie bij Maxtor maar is allang gefixed en alle schijven die je nu koopt zijn gewoon goed. In ieder geval de snelle SCSI schijven. HP en DELL gaan echt geen 3e hands schijven gebruiken voor hun servers hoewel velen hier denken van wel.

Ryan Kalkhoven
08/11/06, 11:11
Indien je meerdere schijven aanschaft om in een array te zetten zorg er dan ook voor dat ze niet allemaal uit dezelfde productieserie komen. Het gebeurd gelukkig niet zoveel, maar mocht er een productiefout in die reekszitten dan heb je niets aan een nette array als ze er allemaal om dezelfde reden mee stoppen.

Mooi voorbeeld zijn de accu's van sony..... Hopen dat het nooit gebeurd met serveronderdelen, maar ik heb toch liever zekerheid.

t.bloo
08/11/06, 15:05
[off-topic]

Deftige datacenters nemen hé :p

Ik vind het toch vreemd dat ik regelmatig is zie passeren: "netwerk down door stroompanne"
In heel men datacenter historie heb ik nog nooit de stroom op -zijn gat- zien gaan.
Zijn er dan problemen met de redundantie bij jullie?
In nederland de afgelopen twee maanden onverwachte problemen geweest bij 5 tot 6 datacenters... WHT stond er vol van, hoe heb je dat nou kunnen missen?