PDA

Bekijk Volledige Versie : VZW bedrijf



soulplayer
29/10/06, 14:07
Jullie gaan mij waarschijnlijk allemaal doodschieten, maar ik zit met een idee in mijn hoofd en het wil er niet uit.

Contextschets:
Ik run nu al 3jaar een community voor het Spel counter-strike. Nu is dit ook een forum geworden voor GW, hattrick, ....

Idee:
Ik betaal per maand €39 voor een dedicated server in Duitsland (sorry maar ik ben een student en in NL & België zijn de prijzen toch wel te duur). Nu ben ik het beu om te spelen met 20duitsers op mijn server en zou ik graag terug naar NL gaan. Jammer genoeg heb ik daar het kapitaal niet voor en daarom hadden wij zoiets van, waarom richten we geen VZW op en verhuren we webhosting ZUIVER en ALLEEN om onze kost van een server in NL te kunnen betalen.
----

Nu vroeg ik mij af of dit een goed idee is... Jullie hebben natuurlijk allemaal commerciele ervaringen en het is niet de bedoeling om illegaal & onder de prijs etc te verhuren, maar gewoon de kosten te kunnen delen met anderen.

Ook had ik zoiets van alles automatisch te laten verlopen door middel van Auto factuur scripts, Ticketssuport, ... Ik heb volgend jaar genoeg tijd om het op te starten en er zijn genoeg actievelingen in onze community waardoor we het werk makkelijk eens kunnen doorschuiven tussen 3-5mensen die Informatica studeren of die dat al hebben gedaan.


Wat vinden jullie hiervan? Wat kan ik anders doen? Wat vind je slecht en wat vind je goed?
Ik sta open voor héél veel kritiek, maar het moet wel geargumenteerd zijn..

gjtje
29/10/06, 14:17
Er was hier al eens een partij die dacht bijna gratis hosting te kunnen aanbieden omdat het een stichting was. Is een keer een flinke discussie overgeweest en vervolgens nooit meer wat van die persoon vernomen.

Volgens mij komt het er op neer dat de kosten moeten worden opgebracht door de leden, niet door de exploitatie van een commercieel product.

soulplayer
29/10/06, 14:48
Ow, ik wil geen gratis hosting aanbieden! Totaal niet. Standaard prijzen, maar dan gaat het geld dat ik verdien terug naar de community.

Ik ben geen stichting en ik zou mij ook moeten inschrijven en BTW nummer aanvragen... Ik heb eergisteren met de belastingen gebeld en die zeiden dat het beste was om een VZW op te richten.

Dillard
29/10/06, 16:52
Wel een beetje veel moeite voor 40-80 euro per maand niet ?

Kun je niet beter een man of 16 bij elkaar zoeken, allemaal 5 euries in de maand in een potje stoppen, lekker een servertje in Nederland of Belgie huren en ter subsidiering van die 5 euro een avondje in de kroeg achter de bar gaan staan, kun je hetgeen je overhoudt nog verdrinken ook :)

Serieus: waarom zou je zoveel moeite doen voor zo'n relatief laag bedrag zonder een winstoogmerk na te streven?

Ter aanvulling: een stichting oprichten bij notariele akte in Nederland kost ongeveer 1000 euro bij de notaris, ik weet dat de Belgische notarissen ongeveer dezelfde prijzen hanteren, dus ga maar rekenen ...

Clanhost
29/10/06, 17:00
Lijkt me ook, de tijd die je zou steken in een dergelijk project is niet evenredig met geld wat het potentieel zou kunnen opleveren. Als je een redelijke grote community hebt, dan kun je van de kern toch een bijdrage vragen van laten we zeggen € 5 tot € 10 euro per maand? Als mensen zeggen dat ze dat niet klunen missen moeten ze maar 1 keer in de maand minder naar de bioscoop of 4 biertjes minder drinken. Hobby kost nu eenmaal centjes, dat het geen tastbaar product doet daar niets aan af.

Randy
29/10/06, 22:59
Ook ik speel, ondanks dat ik in de categorie 25+ van nog bij een community. Gewoon allemaal wat geld in een potje doen (vooraf) en bestellen wat je nodig hebt. Lijkt me niet zo moeilijk. Als je wilt voetballen bij de plaatselijke vereniging, zul je ook contributie moeten betalen.

Verschil zit hem er wel in dat de gemiddelde leeftijd binnen onze 'community' ergens rond de 27 ligt denk ik. De jongste is 17, de oudste 43.

Dillard: Ik weet niet naar welke notaris jij gaat, maar heb het afgelopen jaar twee stichtingen op moeten richten. De eerste koste me ~300,- (reguliere prijs) bij de plaatselijke notaris, de tweede nog geen 2 tientjes ergens bij jouw in de buurt, al was dit dan een matsprijsje. Neem aan dat je zelf de statuten al klaar gemaakt hebt waardoor de acte enkel de notaris diende te passeren of heb je hem alles laten doen? Vind 1000 euro nogal veel.
Ach, wat is veel. Je schrijft het bedrag tenslotte af in een 10-tal jaren...

Dillard
30/10/06, 00:13
Randy: Ik moet toegeven dat het geen standaard-model-stichting was (ze konden dus geen copy-paste toepassen), dus dat heeft zeker voor een meerprijs gezorgd.

veenman
30/10/06, 00:43
Een server huren in Nederland kan vanaf zo'n 60 euro per maand, al zou je dat delen met maar 3 anderen, dan kost het 15 euro per maand. Als student kun je dat bekostigen met 3 uurtjes per maand een bijbaantje. Ik weet zeker dat je naast eventuele kosten, ook véél meer tijd kwijt bent aan het bedrijf dan aan een bijbaantje om dit te bekostigen.

Samengevat is het idee dat je hebt onzinnig!