PDA

Bekijk Volledige Versie : Beveiliging van je werk pc (tips inside!)



Domenico
28/10/06, 13:41
Omdat ik gisteren tot mijn grote verbazing geinfecteert was door een trojan (zeer nieuwe die dus langs Kaspersky is gekomen!) en ik de gehele security van mijn werk pc heb moeten herzien ben ik oa tot een goede en gratis firewall gekomen waarvan ik het bestaan nog niet wist.

http://www.personalfirewall.comodo.com/
Comodo Free Firewal Version 2.3.4

It's Free. Forever. No Catch. No Kidding
The Award-Winning Comodo Firewall
PC Magazine Online's Editor's Choice
Secures against internal and external attacks
Blocks internet access to malicious Trojan programs
Safeguards your Personal data against theft
Delivers total end-point security for Personal Computers and NetworksInstall now for out-of-the-box protection against identity theft hackers, Trojans, scripts and other unknown threats

Vooral deze functie die ik ken van een zeer goed firewall Tiny kan ik waarderen -> "Monitor COM/OLE automation attempts and detects if an application tries to communicate with another application in a way so that it can be manipulated by an underlying COM interface.". Uiteraard hebben we het hier over een firewall voor Windows. ;)

Werkt tot nu toe perfect met voldoende advanced options voor de gevorderde gebruiker. Probeer het eens uit zou ik zeggen want het werkt perfect, is snel, verbruikt weinig resources en het ziet er daarnaast nog erg gelikt uit ook.

Verder maak ik nu gebruik van de volgende applicaties:
AVG Anti-Spyware 7.5 (voorheen Ewido)
NOD32 (gaat erg zuinig om met resources)
Windows Defender (standaard bij Windows XP)

Eens kijken hoelang ik met deze config virus/trojan/adware free kan blijven.

Oja, ik had tot gisteren nog de laatste Kaspersky Internet Security draaien maar dat is gewoon bloathware en vertraagt mijn pc tot een onacceptabele manier ben ik achter gekomen. Wat gebruiken jullie voor de pc?

:lovewht:

Ber|Art
28/10/06, 13:56
Comodo Firewall samen met Windows Defender en Symantec Antivirus Corporate Edition. Ik moet zeggen dat Comodo FW idd erg goed werkt, ik was Zone Alarm aan het testen maar die kan gaan nu :)

gjtje
28/10/06, 14:04
Nod32 waarschuwt al een week voor een onbekende trojan middels het heuristics systeem, misschien deze wel. Dat is ook het enige dat hier draait. Al die extra tooltjes zorgen er uiteindelijk voor dat je pc net zo traag is als met spyware.

Digiover
28/10/06, 16:08
Staat een leuk artikel in de c't van deze maand over "personal firewalls" voor Windows. En het bevestigt wat ik, met anderen, al jaren roep: het heeft weinig nut.
Stel Domenico, dat je van je firewall een melding krijgt dat svchost.exe een verbinding naar buiten wil maken. Wat doe je, toestaan of niet?

In het kort:
* Stel je ADSL modem goed in, deze firewallt standaard (de meesten tenminste);
* Wees zuinig met wat je installeert;
* Houdt je anti-virus programma up2date;
* Windows Defender en/of Spybot regelmatig draaien alsmede je Windows Updates goed bijhouden;
* Gebruik geen Internet Explorer of Outlook (Express), maar bijvoorbeeld (en niet uitsluitend) FireFox en Thunderbird;

En het probleem voor de gemiddelde (niet al te slimme) internet gebruiker: blijf op de hoogte wat er gebeurt, houdt nieuwssites e.d. in de gaten. Weet wat je doet, etc.

Rob77
28/10/06, 18:10
AVG levert een erg goede virusscanner :)

Ecatel
28/10/06, 18:28
Spyware Doctor van PCTools is overigens ook een aanrader om je computer tegen spyware te beveiligen. Deze vind bijna alles.

ju5t
30/10/06, 14:49
Gewoon over gaan op een terminal omgeving met thin clients ;)

Domenico
30/10/06, 15:04
Staat een leuk artikel in de c't van deze maand over "personal firewalls" voor Windows. En het bevestigt wat ik, met anderen, al jaren roep: het heeft weinig nut.
Stel Domenico, dat je van je firewall een melding krijgt dat svchost.exe een verbinding naar buiten wil maken. Wat doe je, toestaan of niet?

In het kort:
* Stel je ADSL modem goed in, deze firewallt standaard (de meesten tenminste);
* Wees zuinig met wat je installeert;
* Houdt je anti-virus programma up2date;
* Windows Defender en/of Spybot regelmatig draaien alsmede je Windows Updates goed bijhouden;
* Gebruik geen Internet Explorer of Outlook (Express), maar bijvoorbeeld (en niet uitsluitend) FireFox en Thunderbird;

En het probleem voor de gemiddelde (niet al te slimme) internet gebruiker: blijf op de hoogte wat er gebeurt, houdt nieuwssites e.d. in de gaten. Weet wat je doet, etc.

Jan je hebt helemaal gelijk wat je voorbeeld betreft maar context is voor mij in dit geval belangrijk. Het is fijn (of niet) om te zien dat je na een bepaalde inactiviteit opeens een melding kunt tegenkomen waar je anders nooit van had geweten. Je kan gewoon blocken en vanzelf zien als een applicatie stopt met werken bijvoorbeeld. Comodo geeft trouwens wel veel informatie over wie wat initieert en dus ook wat betreft svchost. Ik geef toe dat de bescherming bij veel mensen een vorm van schijnveiligheid geven omdat ze toch altijd zonder te lezen op ok drukken of een geinitieerde verbinding naar buiten accepteren. Een goede virus/trojan/adware scanner is in combinatie met een ADSL router met firewall functie vaak voldoende maar als je net iets meer controle wil hebben en bijvoorbeeld ook wil zien welke verbindingen er open staan is een firewall zoals deze een fijne extra. Kijk anders zelf even wat deze firewall nog meer kan en laat zien.