PDA

Bekijk Volledige Versie : groeien



lars6ande
26/10/06, 15:45
Ik heb momenteel een Direct Admin reseller account. Ik wil mijn hosting activiteiten echter geleidelijk gaan uitbreiden. Ik heb helaas maar beperkte kennis van hardware.
Een van de grootste nadelen van reseller zijn vind ik, dat het soms lang kan duren voordat problemen opgelost zijn of voordat een instelling gewijzigd wordt. Ik wil graag leren dit allemaal zelf te doen, maar dit zal geleidelijk aan moeten gaan. In een keer overstappen van reseller naar een eigen server in een DC plaatsen lijkt me geen goed plan.

Wat raden jullie mij aan, als volgende stap zeg maar?

NIS3
26/10/06, 15:47
Managed Dedicated / Managed Colo misschien? :) Of VPS?

Ber|Art
26/10/06, 15:47
Je zou kunnen kijken naar een Managed Dediacted server, met een SLA voor onderhoud? Om te leren zou een eigen test servertje natuurlijk ideaal zijn naast de dedicated server... suc6! ermee :)

WI-Hosting
26/10/06, 15:47
Reseller houden, en in de tussentijd, zelf een kleine server huren, en thuis wat experimenteren met hosting.
Als je eenmaal begrijp hoe alles snapt, wat gelezen hebt en ervaring hebt. Kan je de server colocaten en hosting op je eigen server doen.

Eerst ervaring/kennis, dan pas eigen server ;)

[edit] Managed dedi vind ik zelf geen permanente oplossing. Daar leer je zelf niks van. Je kan het tijdelijk nemen als het ECHT snel moet, maar je blijft dezelfde barriere houden dat anderen het werk doen.
Gewoon zelf leren en het hef in eigen handen nemen

crazycoder
26/10/06, 15:52
Zo doorgaan en eventueel via managed doorgroeien. Eventueel op enig moment technici in dienst nemen.

Het is hier op WHT een misverstand dat een ondernemer alles zelf moet kunnen :)

Komto
26/10/06, 15:55
Of pak een bedrijf wat je graag wil assisteren, mogelijk tegen betaling.
Probeer het zelf, en vraag aan het betreffende bedrijf of het goed is.
Zo leer je het zelf, maar weet je toch of het goed gaat.

David-Andrew
26/10/06, 16:08
Het is hier op WHT een misverstand dat een ondernemer alles zelf moet kunnen :)

Ik hoop dus ook nooit een server beheren te hoeven leren. :-)

groenleer
26/10/06, 16:33
Ik hoop dus ook nooit een server beheren te hoeven leren. :-)

Zo heb ik er geen probleem mee :)
Maar weet ik wel dat ik nog redelijk wat bij moet leren. Waar ik dan ook volop mee bezig ben :D


Maar ik zou dus van reseller (wat ik nu zelf ook heb) straks over gaan stappen naar een eigen server. Ik heb een goede hosting provider en die is echt de beroerdste niet. Ik weet nu al dat ik de server gewoon bij de zelfde provider ga houden. Goede ervaringen met hun, snelle support en ze hebben kennis van zaken naar mijn idee.
Verder leveren ze ook serverbeheer, dus mocht ik er zelf niet uit komen, of mezelf niet vertrouwen weet ik waar ik moet zijn.

Kortom zoek een service provider die jou ook kan helpen, eventueel tegen betaling.

Mocht je besluiten een eigen server te nemen, zorg dan dat je de basis beginselen van je besturingssysteem goed kent. In het geval van Linux onder andere: kernel compilen, en in de bootloader kunnen plaatsen met een fallback optie. Dit scheelt je veel problemen als bijvoorbeeld je kernel update niet goed gaat.

systemdeveloper
26/10/06, 18:34
Zo doorgaan en eventueel via managed doorgroeien. Eventueel op enig moment technici in dienst nemen.

Het is hier op WHT een misverstand dat een ondernemer alles zelf moet kunnen :)
Ondernemers die alles zelf doen, zullen wel geen tijd hebben om hier te posten :)

WI-Hosting
26/10/06, 18:52
Zo doorgaan en eventueel via managed doorgroeien. Eventueel op enig moment technici in dienst nemen.

Het is hier op WHT een misverstand dat een ondernemer alles zelf moet kunnen :)

crazycoder,
ik zeg niet dat hij alles zelf moet KUNNEN.
Maar zoals de TS in zijn post zegt, hij vindt alles nu te lang duren.
Als je alles snel wil kunnen aanpassen, moet je het gewoon zelf doen. Dus gewoon zelf leren.
Ik ben niet tegen managed, maar dan zit je alsnog met die communicatie.
Indien je snel een probleem opgelost wilt hebben, moet je het leren. In de tussentijd kan je het beste een reseller of managed dedi nemen. Maar het zelf leren is het waard, dan kan je tenminste zelf ingrijpen.

Dan heb je overigens meer controle over je server. Is gewoon prettiger voor een bedrijf.

mitedo
26/10/06, 22:37
kennis die je niet hebt, moet je uitbesteden!

Komto
26/10/06, 22:43
kennis die je niet hebt, moet je uitbesteden!
Of aanleren.. Liefst door middel van cursussen ;)

WI-Hosting
26/10/06, 23:02
Of aanleren.. Liefst door middel van cursussen ;)

Dat is juist mijn punt.
Uitbesteden is hier geen optie want de TS wil hier alles snel zelf oplossen.
Dan moet je het leren.
Om te leren heb je een testserver nodig (speeldoos) en wat cursussen of goede boeken/google.

Je hoeft niet alles uit te besteden als je het niet weet, anders komen we natuurlijk nooit kennis te vergaren.

[edit]
even om zeker te weten, ik heb het hier over lange termijn, als hij NU een oplossing zoekt, dan is uitbesteden TOTDAT hij de kennis heeft een optie, anders moet hij gewoon zo blijven totdat hij de kennis heeft.

lars6ande
27/10/06, 08:35
Bedankt voor alle reacties, ik zal eens flink gaan lezen en oefenen.
Ik heb wel nog één vraagje...
Is er nog verschil tussen een managed (dedicated) server, VPS of een reseller pakket? Of komt dit allemaal een beetje op het zelfde neer?

SmilieBG
27/10/06, 08:55
managed dedicated - jij bent enige 'klant' op de server; OS, hardware, security, fouten op systeem e.d. wordt door ISP weer goed gezet; Non managed - ISP zordt alleen voor hardware en mocht wat fout gaan en jij wilt ze inschakelen moet je meestaal dik betalen;

VPS - jij bent een van vele klanten / gebruikers van server. In plaats van 100% je mag maar x% van CPU, HDD en RAM gebruiken. Voor de rest is gelijk aan dedicated;

Resellers pakket - je krijgt dan VPS of Dedicated welke al zodanig ingericht is dat je binnen paar muis clicks kan delen van je VPS of dedicated door verkopen. In tegenstelling tot 'kale' dedi of VPS waar je alles zelf nog moet met handjes doen.

lars6ande
27/10/06, 10:07
managed dedicated - jij bent enige 'klant' op de server; OS, hardware, security, fouten op systeem e.d. wordt door ISP weer goed gezet; Non managed - ISP zordt alleen voor hardware en mocht wat fout gaan en jij wilt ze inschakelen moet je meestaal dik betalen;

VPS - jij bent een van vele klanten / gebruikers van server. In plaats van 100% je mag maar x% van CPU, HDD en RAM gebruiken. Voor de rest is gelijk aan dedicated;

Resellers pakket - je krijgt dan VPS of Dedicated welke al zodanig ingericht is dat je binnen paar muis clicks kan delen van je VPS of dedicated door verkopen. In tegenstelling tot 'kale' dedi of VPS waar je alles zelf nog moet met handjes doen.

bij reseller is alles al voorgeinstalleerd en werkend (control panel, php mysql etc.)
Is dit bij managed dedicated en VPS ook zo? of verschilt dat weer per aanbieder?

en ff heel iets anders... wat kost een control panel als direct admin ? ik kan dat op directadmin.com nergens terugvinden

WI-Hosting
27/10/06, 10:44
Bij directadmin.com staat een linkje: Pricing ;)
http://www.directadmin.com/pricing.html
Die dus..

Als je het via een provider koopt (dan kan je als je je server verhuist de licentie NIET meenemen) kost het rond de 60-70 euro (89 dollar) of voor de veelgebruikers 49 dollar.

SmilieBG
27/10/06, 16:42
Is dit bij managed dedicated en VPS ook zo? of verschilt dat weer per aanbieder?

In 99,99% van het gevallen zal dat niet zo zijn. Managed levert 'kale' OS + wat binnen de installatie valt (en dat is meestal PHP, Apache en MySQL). Echter, alle andere (juist belangerijke) applicaties voor een reseller - die komen niet erbij. Die kan je zondermeer erbij bestellen, maar dat is vrijwel altijd redelijk duur :)

Mvg,
Alex

WI-Hosting
27/10/06, 17:59
In 99,99% van het gevallen zal dat niet zo zijn. Managed levert 'kale' OS + wat binnen de installatie valt (en dat is meestal PHP, Apache en MySQL). Echter, alle andere (juist belangerijke) applicaties voor een reseller - die komen niet erbij. Die kan je zondermeer erbij bestellen, maar dat is vrijwel altijd redelijk duur :)

Mvg,
Alex

Dat hangt wel weer van je provider af.
Sommige providers zijn bereid gewoon een CP te installeren (je betaalt alleen voor het CP extra) en de rest van het config werk valt binnen het management.
Het is maar net wie je hebt.

mwmeijer
06/11/06, 15:52
Er zijn zeer goede boeken te koop over linux beheer deze heten "Leerboek Linux" deel 1 t/m 3.

Ik heb ze alle 3 aangeschaft, en als laatste boek aanrader zou ik naar de serie van O'reilly kijken die zijn wel in het engels maar uitmuntend!