PDA

Bekijk Volledige Versie : VOIP deurbel



WebXtra
24/10/06, 20:25
Ik weet dat het met een normale Siemens centrale te intregreren is.
Dat als iemand aanbelt, je op kunt nemen, en een cijfer in drukken, en dat gaat de deur c.q. hek open.

Redbus maakt daar ook gebruik van.

Maar weet iemand of zoiets ook voor VOIP bestaat?

XBL
24/10/06, 20:42
In principe zou dit te maken zijn, mits je weet hoe de deurbel de benodigde gegevens verstuurd en ontvangt (het signaal van de bel, het signaal van de microfoon, het signaal van jou wat jij naar de bel stuurt en jouw signaal dat de deur opent). In ieder geval, met Asterisk zou ik het kunnen (simpelweg wat scripten).

Wil je een bestaande oplossing zul je moeten kijken naar een centrale die dit kan op VOIP gebied (dat zoek je uiteraard) of een analoge centrale naar digitaal laten gaan (zodat het over VOIP loopt).

Jochem

Glenn
24/10/06, 21:10
Een dergelijk systeem werkt met DTMF tonen. Elke toets op een telefoontoestel stuurt een DTMF toon, dat is een geluidje op een bepaalde frequentie. Bij Redbus drukken ze, volgens mij, op het hekje (#). Als jij voor elkaar weet te krijgen dat een geluidje op de frequentie van (bijvoorbeeld) het hekje over de lijn gaat, begrijpt de deur/hek dat het open moet.

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/DTMF

Johan-nl
25/10/06, 00:14
z'n deurbel is eigenlijk gewoon een telefoon!
Jij druk op de bel, en hij gaat een intern telefoonnummer bellen.

Ze hebben vaak een gewone PSTN of ISDN aansluiting.

Kortom, koppelen aan voip kan gewoon.




Ik weet dat het met een normale Siemens centrale te intregreren is.
Dat als iemand aanbelt, je op kunt nemen, en een cijfer in drukken, en dat gaat de deur c.q. hek open.

Redbus maakt daar ook gebruik van.

Maar weet iemand of zoiets ook voor VOIP bestaat?

Matthieu
25/10/06, 00:25
z'n deurbel is eigenlijk gewoon een telefoon!
Jij druk op de bel, en hij gaat een intern telefoonnummer bellen.

Ze hebben vaak een gewone PSTN of ISDN aansluiting.

Kortom, koppelen aan voip kan gewoon.
Deurbellen met een ingebouwde dialer wel, de 'goedkopere' versies gooien over het algemeen gewoon het 'toestel' off-hook waarbij de telefooncentrale in 99% van de gevallen geconfigureerd is als een hotline aansluiting die vervolgens een voorgeprogrammeerd nummer (of nummers) gaat bellen.

Zo effe aansluiten zal zeker niet met alle 'deurbellen' werken.

Cheers,
Matthieu

Sander-
25/10/06, 00:28
Wij hebben dit @ home ook aan onze telefooncentrale, openen van de deur gaat er niet mee, maar de 2 buitendeuren (degene met bel) die hebben beide verschillende melodie. Dit is wel met PSTN, maar de bellen worden gewoon gekoppeld dmv een normale telefoonaansluiting. Nothing fancy.

florian
06/11/06, 15:42
Deurbellen met een ingebouwde dialer wel, de 'goedkopere' versies gooien over het algemeen gewoon het 'toestel' off-hook waarbij de telefooncentrale in 99% van de gevallen geconfigureerd is als een hotline aansluiting die vervolgens een voorgeprogrammeerd nummer (of nummers) gaat bellen.

Zo effe aansluiten zal zeker niet met alle 'deurbellen' werken.

De betere ATA's hebben een zgn hot-dial functie waarmee dat ook te doen is, Cisco ATA186 kan het in ieder geval, ik meen me sterk te herinneren dat ook de Linksys series dit wel kunnen. In zo'n configuratie verzorgt de ATA het automatisch bellen zodra de 'hoorn wordt opgenomen'.

Mikey
06/11/06, 16:35
dtfm icm relais schakeling usb / com poort.

lifeforms
06/11/06, 18:44
dtfm icm relais schakeling usb / com poort.

Idd, er zijn vele schakelingen, zelfbouw en kant-en-klaar, om relais te schakelen via een simpel apparaatje aan de USB-poort. Volgens mij kun je deze bij Conrad wel bestellen inclusief drivers en al. Even opletten of er ook drivers voor jouw OS naar keuze bij zitten. Wat ook kan is een 1-ports EPC bijvoorbeeld.

Rest verder nog een telefooncentrale waar je shellscriptjes kan uitvoeren bij het kiezen van een bepaalde extensie; Asterisk kan dat.