PDA

Bekijk Volledige Versie : Managed servers.



Jeroentje
23/10/06, 20:05
Oi :)

Wij hebben laatst een email gehad van een zekere klant, die graag wou weten of wij deden in Managed servers. Managed servers houd dus in dat een klant een server bij ons huurt, en eigenlijk wij de onderhoud eraan plegen, dus de hardware / softwarematige kant is dus volledig aan ons. Het enige wat de klant ermee wilt doen is het systeem gebruiken voor zijn Applicatie of website.

Ik had toendertijd een prijsopgave gemaakt, en realiseerde dat wij gemiddeld goedkoper uitkwamen, dan de 5 andere hostingbedrijven die ook in managed servers deden (Gebaseerd op simpele google search "managed servers site:nl)

Komt er bij een managed server veel werk kijken dan de vanzelfsprekende routines die je uitvoert, software & hardwarematig om zo de prestaties & levensduur te controleren? De uitval en dergelijk is al bij de prijs ingebrepen, en zodien staan wij binnen 2 uur met vervangende hardware klaar.

Aangezien wij de prijs lekker laag kunnen houden, ben ik aan het overwegen om serieus aan managed servers te beginnen, en ik een extra dagtaak erbij heb :cool:

gjtje
23/10/06, 20:29
Er komt meer bij kijken dan die server alleen. Stel een nieuwe klant wil overleggen over mogelijke opties, misschien wil hij iets moeilijks waar je een uurtje of wat onderzoek voor moet doen, dat moet wel betaald worden. Die klant betaald nog niet dus je huidige klanten moeten daar voor opdraaien.

Je hebt de kosten voor het product, maar ook je algemene overhead die betaald moet worden.

Jeroentje
23/10/06, 20:30
Ja die overhead is namelijk ook inbegrepen bij de prijs, of teminste ik bedoel dat daar een Uur-loon voor gerekend word. Daar is de klant van "aware" en kan altijd zijn wensen aangeven aan ons.

wonko
23/10/06, 22:16
Als je prijs gebasseerd is op een realistische berekening (niet zomaar even met de natte vinger) en je kan er alles van betalen wat nodig is (je eigen (realistisch!) maandloon, wagen, kantoor, communicatie, telefonie, boeken...), doen zou ik zeggen! Als je prijs dan nog goedkoper is, prima, dan heb je al 1 punt om je in te differentiëren tov je concullega's...

Jeroentje
23/10/06, 22:38
De auto valt al af, maar ik ben wel nog bezig met m'n rijbewijs. Wat je zegt is realistisch. Al het geld wat er nu binnenkomt gaat ook direct naar de uitbouw van nieuwere, snellere & natuurlijk stabielere hardware (het kan niet stabiel genoeg zeg maar ;) ) We hebben op het moment ook nog helemaal geen winstoog op onze producten, maar zijn ervan overtuigd dat het in de toekomst en zeker met de prijzen die we in gedachten hadden met Managed servers, beter moet gaan :)

HY5
23/10/06, 23:42
Bij managed dedicated, moet je goed aangeven aan de klant wat je wel of niet doet, niet alles hoef gedekt te zijn natuurlijk.

En je moet proberen te schatten of het lastige klant kan zijn of niet.

brinkie
23/10/06, 23:46
Je werkt dus tegen kostprijs? Gezien je opmerking dat je nog geen winst maakt.. en wat is er meegenomen in die kostprijs? Ook dat een server na anderhalf jaar kapot kan gaan, dat je 'm afschrijft, dat je .... enz.

Mijn insteek is dat je een server in twee jaar (terug) moet verdienen + de vervanging moet verdienen + een redelijke winstmarge er op. Anders loop je altijd achter de feiten aan. Dan heb ik het alleen nog maar over de hardware. Elk jaar dat zo'n bak langer meegaat dan de geplande twee jaar is extra winst. Overigens ben ik verder van mening dat bij managed hosting er geen sprake kan zijn van extra uren factureren bij (noodzakelijke) aanpassingen, fixes e.d.

Wellicht moet je eens goed kijken waarom anderen (veel) duurder zijn, daar zijn vast goede argumenten voor. Vergeet niet dat wanneer je klant tekent voor de offerte je er tot in lengte van jaren aan vast zit om tegen kostprijs te werken voor 'm en er nooit een stuiver aan zal verdienen. Wanneer je een prijsverhoging wilt doorvoeren zal dat alle reden zijn voor 'm om elders te gaan shoppen, want "eerst kon het wel voor dat bedrag, waarom nu niet meer" is een lastig te beantwoorden vraag!

Jeroentje
24/10/06, 00:16
Je werkt dus tegen kostprijs? Gezien je opmerking dat je nog geen winst maakt.. en wat is er meegenomen in die kostprijs? Ook dat een server na anderhalf jaar kapot kan gaan, dat je 'm afschrijft, dat je .... enz.



We werken niet tegen de kostprijs, we hebben gewoon nog geen oog voor winst. Wel gaat het meeste geld gewoon naar uitbreiding van de hardware en eventuele extra ruimte in het rack zelf. Op het moment van schrijven bezitten we ook 3kwart rack.


Mijn insteek is dat je een server in twee jaar (terug) moet verdienen + de vervanging moet verdienen + een redelijke winstmarge er op. Anders loop je altijd achter de feiten aan. Dan heb ik het alleen nog maar over de hardware. Elk jaar dat zo'n bak langer meegaat dan de geplande twee jaar is extra winst. Overigens ben ik verder van mening dat bij managed hosting er geen sprake kan zijn van extra uren factureren bij (noodzakelijke) aanpassingen, fixes e.d.

Waarom zou er bij Noodzakelijke onderhoud (stel de server is vastgelopen, oorzaak harde schijf, wij worden om 3 uur uit het nest gebeld en moeten onmiddelijk naar het DC toe, dan spreek je toch over uren die je maakt?) geen extra kosten kunnen worden gevraagd? Die worden gewoon simpelweg naar de klant verrekend, en ja dat kost nou eenmaal geld.


Wellicht moet je eens goed kijken waarom anderen (veel) duurder zijn, daar zijn vast goede argumenten voor. Vergeet niet dat wanneer je klant tekent voor de offerte je er tot in lengte van jaren aan vast zit om tegen kostprijs te werken voor 'm en er nooit een stuiver aan zal verdienen.
Daar zal vast wel een reden voor zijn ja, ten eerste het personeel en een oog op winstmerk. Natuurlijk moet je er wel een deel winst aanmaken anders loop je idd achter de feiten aan voor een jaar lang. Een prijsverhoging kan je uitvoeren mits dat ook geschreven staat in de Voorwaarden van (ons) je bedrijf. Als het om een contract gaat waarin staat dat de prijs niet verhoogd gaat worden, gewoon hetzelfde bedrag per maand nee dan kunnen wij daar niet op in gaan.


Wanneer je een prijsverhoging wilt doorvoeren zal dat alle reden zijn voor 'm om elders te gaan shoppen, want "eerst kon het wel voor dat bedrag, waarom nu niet meer" is een lastig te beantwoorden vraag!

Ja dat is een onbetwiste lastig te beantwoorden vraag, maar hetzelfde is het 'm met benzineprijzen die steeds duurder worden, daar kan je als consument weinig anders aan doen behalve zuiniger te gaan rijden, of kiezen voor het OV / carpoolen. Hostingmarkt is heel concurrerend op het moment en de meeste halen het al niet meer na een jaar.

Je kan met de 1ne aanbieding mischien wel verlies maken , maar opzettelijk winst maken met de ander. Je zal eerst je naam goed moeten doen eerdat je kan zeggen oke nu draai ik winst! nu gaat het goed! en nu ga ik het ook zo houden!.

swedendedicated
24/10/06, 00:56
Begrijp met managed wel dat onderhoud erg veel tijd in beslag kan nemen maar ook helemaal geen tijd. En weet wat je kunt aanbieden en wat niet, als je niet met x kunt werken moet je x ook niet aanbieden en dit ook eerlijk tegen de klant zeggen. En zoals hierboven staat, maak duidelijke afspraken wat je wel en niet doet.

HY5
24/10/06, 01:20
Waarom zou er bij Noodzakelijke onderhoud (stel de server is vastgelopen, oorzaak harde schijf, wij worden om 3 uur uit het nest gebeld en moeten onmiddelijk naar het DC toe, dan spreek je toch over uren die je maakt?) geen extra kosten kunnen worden gevraagd? Die worden gewoon simpelweg naar de klant verrekend, en ja dat kost nou eenmaal geld.


hmm, dat hoort bij ons gewoon bij Managed Dedicated. Als hardeschijf niet meer functioneert en wij worden gebeld, grijpen we gelijk in, ongeacht om wat voor tijden. En wij berekenen dat niet door, aangezien dat bij ons juist managed dedicated is. We grijpen zelfs in als een applicatie van de klant de boosdoener is.

Verekenen jullie daarvoor wel kosten dan?

Jeroentje
24/10/06, 01:57
Dat zit dan bij jullie in de prijs meeberekend, en bij ons dus niet. Natuurlijk mocht er een schijf kapot gaan dan krijgt hij die gewoon kosteloos vergoed, ook de uren die we dan kwijtzijn. Maar mocht er echts iets zijn van 3 uur worden gebeld, en meneer wil zijn hele MySql database in een andere vorm hebben bij wijze van (of iig iets in die trend wat buiten het managed omvalt) dan vragen wij wel extra kosten ja.

Edit: iig heb ik een interesant aanbieding opgesteld die ik zodra ik meer dan 25 posts heb, ga plaatsen onder aanbiedingen :)

leon-ams
24/10/06, 02:09
Maar mocht er echts iets zijn van 3 uur worden gebeld, en meneer wil zijn hele MySql database in een andere vorm hebben bij wijze van (of iig iets in die trend wat buiten het managed omvalt) dan vragen wij wel extra kosten ja.

Dat is nou juist managed? het werk uit handen nemen van je klant(en).

BTW, wie neemt jou werk over als je ziek bent of op vakantie? Wat als je zo hard groeit dat je extra personeel nodig hebt, klopt je kostenplaatje dan nog steeds?

Jeroentje
24/10/06, 02:23
Correctie. Je hebt helemaal gelijk. Dat is nou ook managed en daar horen wij aan te voldoen. Er zouden helemaal geen extra kosten mogen uitvloeien, behalve bij het uitbreiden van de hardware of het vergroten van het verkeer per maand.

Over het ziekteverzuim, we draaien met 2 mensen op het moment, we hebben stagieres in dienst gehad maar die hebben ook tijd & training nodig om te kunnen doen wat wij nu aan het doen zijn. Als ik eventueel ziek zou worden (wat heel weinig voorkomt overigens) dan zou mijn collega dat altijd kunnen oppakken en weer doorgeven zodra ik terug zou komen.

wonko
24/10/06, 07:50
ik zou zeggen, maak je rekening nog eens opnieuw, en maak eens enkele scenario op langere termijn. Wat als je binnen 2 jaar 100 dergelijke klanten hebt, hoeveel personeel moet je dan aannemen, hoeveel kantoorruimte heb je nodig,... en kijk als je er met die prijzen nog komt (een businessplan maken dus).

Dat jij heel weinig ziek bent, is goed voor u, maar er is meer dan ziekte (vakantie, ongeval (ik wens het je niet toe!),...). Denk eraan dat je op elk momemt elke klant moet van dienst kunnen zijn.

Verder is managed service normaal alles (ook hardware vervangen, en om 3 uur uit je nest...). Het ombouwen van een MySQL zit daar niet bij (en dat zou ook duidelijk zo moeten vermeld zijn).

Er is vermoedelijk echt wel een reden waarom je concullega's meer rekenen. Ga dat zeker eens na.

eMiz0r
24/10/06, 10:10
Mijn insteek is dat je een server in twee jaar (terug) moet verdienen + de vervanging moet verdienen + een redelijke winstmarge er op.

Vind je een server binnen 2 jaar terugverdienen niet wat risicovol? De vraag is hoe lang deze klant bij je blijft, als hij na een jaar opzegt zit je met een server waar je (tot er een nieuwe klant voor is) niks mee kan.

Ik zou eerder kiezen voor afschrijving binnen een jaar, zodat je 2 jaar de winst daarop kan gebruiken.

leon-ams
24/10/06, 12:19
ik zou zeggen, maak je rekening nog eens opnieuw, en maak eens enkele scenario op langere termijn. Wat als je binnen 2 jaar 100 dergelijke klanten hebt, hoeveel personeel moet je dan aannemen, hoeveel kantoorruimte heb je nodig,... en kijk als je er met die prijzen nog komt (een businessplan maken dus).

Dat jij heel weinig ziek bent, is goed voor u, maar er is meer dan ziekte (vakantie, ongeval (ik wens het je niet toe!),...). Denk eraan dat je op elk momemt elke klant moet van dienst kunnen zijn.

Verder is managed service normaal alles (ook hardware vervangen, en om 3 uur uit je nest...). Het ombouwen van een MySQL zit daar niet bij (en dat zou ook duidelijk zo moeten vermeld zijn).

Er is vermoedelijk echt wel een reden waarom je concullega's meer rekenen. Ga dat zeker eens na.

inderdaad of vraag eens een gespecificeerde offerte op

Jeroentje
24/10/06, 15:46
Vind je een server binnen 2 jaar terugverdienen niet wat risicovol? De vraag is hoe lang deze klant bij je blijft, als hij na een jaar opzegt zit je met een server waar je (tot er een nieuwe klant voor is) niks mee kan.

Ik zou eerder kiezen voor afschrijving binnen een jaar, zodat je 2 jaar de winst daarop kan gebruiken.

Een beetje goede server heb je idd het 1ste jaar al terugverdiend :)

DaRkDrEw
24/10/06, 16:03
Een beetje goede server heb je idd het 1ste jaar al terugverdiend :)

Ik denk dat je zelfs iets niet goed doet als je hem niet binnen het 1e jaar terugverdiend

Jeroentje
24/10/06, 16:56
Dat is weer een discussie terzijde. ( oi drew :) )

Ik ga de opgaaf nogmaals eens herberekenen, en kom dan mogelijk met een scherpe aanbieding in het ander subfora voor de ge-intereseerde.

iig heb de broodnodige informatie van de meeste mensen ontvangen, bedankt :)

Swiftway-UK
24/10/06, 17:00
Dit gaat helemaal mislopen, je ziet de overhead niet. Alleen al aan goed beveiligen ben je een aantal fulltime medewerkers kwijt om dagelijks kennis te vergaren en verspreiden in je organisatie.

Verder moet je je medewerkers up to date houden, dus reken op behoorlijk wat opleidingstijd en cursuskosten.

Bedenk dat je als managed provider aansprakelijk bent voor fouten, al gedacht aan verzekeringen hiervoor ?

Jeroentje
24/10/06, 18:58
Ik ben zelf ook nog in leer-fase van het beheren van een Managed server. De kennis om deze te beheren is in huis, en zal ik ook stapsgewijs gaan (moeten) leren. Ik ben de beroerdste niet om een boek te pakken en die te gaan lezen als me dat in de toekomst beter doet.


Bedenk dat je als managed provider aansprakelijk bent voor fouten, al gedacht aan verzekeringen hiervoor ?

Ja dat realiseer ik me heel goed. En daarvoor gaan we ons ook indekken.

HY5
24/10/06, 19:54
De grap is met managed, zodra je de boek bij moet pakken daarvoor dan klopt er al iets niet.

sander
25/10/06, 00:50
houd er wel rekening mee dat klanten liever niet op een "test/leer" server zitten.

Galileo
25/10/06, 12:26
Wat ik begrepen heb van managed dedicated is dat een persoon heel goed in het ontwikkelen van concepten danwel scripting van sites en dat zo iemand zijn tijd maar één keer kan invullen en dat hij er bewust voor kiest zich niet met hosting bezig te moeten houden. Daar weet hij dus ook niets van en het enige dat hij wil is een server die altijd draait. Als er hardware is verprutst dan moet dat maar geregeld worden, als er een service down is omdat de configuratie slecht is moet dat maar geregeld worden, gaat er met een upgrade iets fout is het niet zijn probleem (naja, wel zijn probleem maar hij gaat dat niet oplossen).

Je kan als voorwaarde stellen dat hij dan geen volkomen vreemde applicaties gaat draaien zonder dat jij daar vanaf weet.

Als je dat allemaal kan doen met een scherpe prijs (bijvoorbeeld omdat je één type hardware koopt en die allemaal standaard kan configureren) dan zou ik zeggen ga er voor. Ik hoor steeds meer om me heen dat dit een behoorlijke markt aan het worden is.

eMiz0r
25/10/06, 16:04
Wat ik begrepen heb van managed dedicated is dat een persoon heel goed in het ontwikkelen van concepten danwel scripting van sites en dat zo iemand zijn tijd maar één keer kan invullen en dat hij er bewust voor kiest zich niet met hosting bezig te moeten houden. Daar weet hij dus ook niets van en het enige dat hij wil is een server die altijd draait.

Dat soort klanten heb je ook en valt m.i. ook onder managed dedicated en blijkt Swiftway wel eens te willen vergeten.

Wat is het verschil eigenlijk tussen een shared webserver waarop je 200 klanten zet en een dedicated webserver waarop je 1 klant zet? Je doet precies hetzelfde als altijd. Je zet er een besturingssysteem op, control panel, mailserver, mysql, php noem maar op. Het is niks meer dan webhosting verkopen, alleen per server ipv een stukje van een server.

Er zijn legio voorbeelden, vaak designers, te noemen die meerdere klanten hebben en goedkoper uit zijn met een soort resellerpakket op een dedicated server. Ze zijn in dat geval goedkoper uit dan 50x pakket 3 te nemen (ik noem maar wat) en toch is het gewoon een managed dedicated.

brinkie
25/10/06, 21:19
Vind je een server binnen 2 jaar terugverdienen niet wat risicovol? De vraag is hoe lang deze klant bij je blijft, als hij na een jaar opzegt zit je met een server waar je (tot er een nieuwe klant voor is) niks mee kan.

Ik zou eerder kiezen voor afschrijving binnen een jaar, zodat je 2 jaar de winst daarop kan gebruiken.

Misschien dat ik niet helemaal duidelijk was... Nog een poging.

1. de server moet zichzelf, incl. bijkomende kosten in één jaar terug verdienen;
2. de server moet zijn "vervanger" in het navolgende jaar verdienen.

Oftewel, een webserver moet in 2 jaar tijd minimaal 2x de investering + kosten + winstmarge verdienen bij mij (euh,.. en bij voorkeur véél sneller uiteraard).

3. Belastingtechnisch schrijf ik in 2 jaar de hardware af.

Hoop dat ik zo duidelijker ben geweest.

wonko
26/10/06, 17:36
De installs zijn niet gelijk. Een managed dedicated wordt op maat van de klant ingericht, meestal met speciale versies en/of software. Zelfs het OS kan door de klant bepaald worden... tuning, instellingen... zijn allemaal op maat.

Jeroentje
26/10/06, 17:44
De installs zijn niet gelijk. Een managed dedicated wordt op maat van de klant ingericht, meestal met speciale versies en/of software. Zelfs het OS kan door de klant bepaald worden... tuning, instellingen... zijn allemaal op maat.

Agreed :). En ik stem ook mee dat zoiets in de AV moet worden verwerkt, en men niet met een stuk onbekend terrein aan software gaat vragen. Wij hebben ervaring op gebied van Directadmin, linux, w2k3, verschillende mail applicaties, apache / php etc en staan natuurlijk altijd open voor de werking van andere software, alleen gun ons ook de tijd daarvoor, aangezien je software niet in een uur of dag kan leren. En zelfs de beste managed server personeel, kan hier ook niet voor garant staan.

wonko
26/10/06, 21:07
<knip>... en staan natuurlijk altijd open voor de werking van andere software, alleen gun ons ook de tijd daarvoor, aangezien je software niet in een uur of dag kan leren. En zelfs de beste managed server personeel, kan hier ook niet voor garant staan.

Dan ga je gewoon geen contracten aan waarin je zegt dat je dat als managed service aanbiedt... Snel even een install doen en een basic config (al dan niet met een howto of zo) is niet "managed service". Je zal ongelooflijk op je bek gaan als je even een probleem hebt dat niet op 1-2-3 opgelost is door even te googlen...

Dat is een deel van de kost, ervoor zorgen dat je personeel wat kan gaan bijleren in cursussen, of gewoon 2 dagen per week tijd en materiaal krijgt om onbezorgd wat testopstellingen te maken en ermee te "spelen"...