PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom nog co-locaten?



Sander-
21/10/06, 14:20
Waarom zou ik nog gaan co-locaten eigenlijk? Ik ben nu een kleine inventarisatie aan het maken voor een colo. Als ik kijk naar plekken in Groningen kom ik toch al gauw op 35e per maand. Voor dat geld heb ik op een aantal plaatsen al een Dedi met evenveel traffic. Dit bespaart mij dan de 600e die ik nu reserveer voor een machine.

Waarom zou ik dus nog gaan voor Colo? Als ik voor bijna dezelfde prijs een Dedi machine heb?

VantilborgICT
21/10/06, 14:27
Als het toch maar om 1 low-end server gaat is het inderdaad vaak voordeliger om een dedicated server te nemen.
De reden dan dedicated servers goedkoper zijn is omdat het de betreffende host vaak tijd en administratie scheelt (Ruimte klaarmaken, mensen toelaten in het DC enz.)

Neem je echter meer af (Server of 4-5) wordt het weer vaak goedkoper op co-locatie te nemen op den duur.

Let ook wel op dat de low budget dedicated servers vaak niet opgebouwd worden uit a-merk hardware.

Sander-
21/10/06, 14:31
tja, ik zit net even te kijken, maar voordat je een dedi hebt zoals je hem wilt, namelijk met raid 1, een aardige SLA etc zit je ook zo weer op 60/70e

Ik ben gewoon even aan het rekenen en kom op per maand op 54e uit als ik zelf een server zou aanschaffen van rond de 600e, deze afschrijf over 3 jaar.

Verder meegerekend: 1-malige DA licentie, colo met 50/100GB traffic, 10% onderhoudskosten

GlobalServe
21/10/06, 14:55
Bij een colo weet je temiste wat er in de server zit. Bij een dedi weet je het nooit zeker.

Vraag me soms af hoe het komt dat die dedi server zo goedkoop zijn.

Kom er niet bij dat je daar een volledig loon kan van uit betalen + goede service en support leveren.

AlfaHosting
21/10/06, 15:03
Bij een colo weet je temiste wat er in de server zit. Bij een dedi weet je het nooit zeker.

Vraag me soms af hoe het komt dat die dedi server zo goedkoop zijn.

Kom er niet bij dat je daar een volledig loon kan van uit betalen + goede service en support leveren.

Kan alleen als je er veel hebt of alleen werkt :)

E-Projects
21/10/06, 15:06
En bij High-End servers?

even tussen door...
Ik heb een klant die de volgend server wilt:
Intel Xeon 2.8 Ghz
2048MB DDR2 RAM PC 4300 ECC (Dual Channel)
2x 80GB (RAID-1) 7200 RPM S-ATA II

Is het nou handiger om deze server te kopen em te verhuren of is het beter om een dedicated server te nemen?

Sander-
21/10/06, 15:12
Bij een colo weet je temiste wat er in de server zit. Bij een dedi weet je het nooit zeker.

Vraag me soms af hoe het komt dat die dedi server zo goedkoop zijn.

Kom er niet bij dat je daar een volledig loon kan van uit betalen + goede service en support leveren.

Nee, mijn idee. als ik mijn eigen berekening zie, dan denk ik dat het ook bijna niet 'uit' kan... Ik kom zelf alleen al op 20/30e per maand voor een simpele server. Heb je nog geen cent opzij gezet voor aanschaf van nieuw materiaal over 3 jaar. Traffic komt er dan nog bij etc. Die kosten hebben die Dedi-boeren ook...

Eigenlijk heb ik op dit moment het idee om toch voor een colo te gaan, ondanks dat het misschien op de lange termijn duurder is. Je hebt dan veel meer zekerheden voor mijn gevoel. Nadeel is wel dat je zelf degene bent die s'nachts zijn bed uit moet om naar de server toe te gaan ;)


En bij High-End servers?

even tussen door...
Ik heb een klant die de volgend server wilt:
Intel Xeon 2.8 Ghz
2048MB DDR2 RAM PC 4300 ECC (Dual Channel)
2x 80GB (RAID-1) 7200 RPM S-ATA II

Is het nou handiger om deze server te kopen em te verhuren of is het beter om een dedicated server te nemen?

Dit kun je zo uitrekenen... Wat is de aanschafprijs van deze server? Deel die door de tijd dat je hem denkt te gebruiken en kies een reele restwaarde.

Kijk vervolgens wat de colocatie hiervan kost. Dan kom je uiteindelijk op een maandbedrag. Neem dat als vuistregel en ga dan eens shoppen bij wat dedi-boeren.

Vergeet trouwens ook niet te kijken naar SLA's van die dedi-bedrijven want als jij 24 uur moet wachten op het vervangen van een HDD wordt je niet echt blij... iig ik niet ;)

_arno_
21/10/06, 17:58
Ik vind het persoonlijk ook leuker om eigen hardware te hebben, hobby gewijs dan. :)

Sander-
21/10/06, 18:05
Ik vind het persoonlijk ook leuker om eigen hardware te hebben, hobby gewijs dan. :)

Uiteraard, maar die heb ik ook al. Heb een zelfbouw el-cheapo server hangen in Amsterdam. Ding draait al paar maanden zonder problemen. Draait ook weinig boeiends op verder. Is een Sempron 2400+, 1GB DDR, 200GB P-ATA met een desktopboard in een 1U noname kastje.

Alleen zodra ik zakelijk ga hosten en dus de overstap ga maken van resellerpakket naar eigen materiaal wil ik het goed aanpakken en dus ook goed materiaal hebben.

Swiftway-UK
21/10/06, 18:52
Colocatie is interessant als je meerdere servers hebt, interne backups maakt etc. Voor een of twee servers naar DC reizen als er wat stuk is, dat is zonde van je tijd, op zulke schaal kun je gewoon beter uitbesteden.

E-Projects
21/10/06, 19:48
Colocatie is interessant als je meerdere servers hebt, interne backups maakt etc. Voor een of twee servers naar DC reizen als er wat stuk is, dat is zonde van je tijd, op zulke schaal kun je gewoon beter uitbesteden.

Of je neemt SLA bij bedrijven die het nemen. Zulke bedrijven bestaan en ben zelf geintresseerd hierin. Maar komen die bedrijven dan zomaar binnen?

Als ik zelf een server neem(zie boven) neem ik SLA.

Sander-
21/10/06, 20:30
Colocatie is interessant als je meerdere servers hebt, interne backups maakt etc. Voor een of twee servers naar DC reizen als er wat stuk is, dat is zonde van je tijd, op zulke schaal kun je gewoon beter uitbesteden.

Als ik zelf ga colocaten is dat hier in Groningen waardoor ik met de auto in 5 mins en op de fiets (failover voor de auto :p:p) in 10 mins bij het DC sta.

Verder verslik je je met Dedicated servers vaak in de SLA's. Voor de 30e die ik daar moet betalen voor reactie binnen 4 uur, kan ik aardig wat keren op en neer naar het DC.

Dus tja, het blijft een gok en ik ga toch nog even de kat uit de boom kijken en alles goed overdenken, want ook een goede dedi-provider is niet zomaar te vinden.

fokkingservers
22/10/06, 00:45
Ber|Art edit: Stoppen met deze ozin post a.u.b!

eMiz0r
22/10/06, 11:18
Nee, mijn idee. als ik mijn eigen berekening zie, dan denk ik dat het ook bijna niet 'uit' kan... Ik kom zelf alleen al op 20/30e per maand voor een simpele server. Heb je nog geen cent opzij gezet voor aanschaf van nieuw materiaal over 3 jaar. Traffic komt er dan nog bij etc. Die kosten hebben die Dedi-boeren ook...

En dat is het punt bij dedicated hosters. Er wordt vaak 1 of 2 TB traffic bij aangeboden, maar die wordt een keer of 20/30 overselled. En waarom niet? Hoeveel mensen komen er nu daadwerkelijk aan zoveel traffic? Je kunt net zo goed 10 TB aanbieden voor een marginale hogere prijs en nog kan het uit.

Bedrijven waarbij je volgens jouw berekening goedkoper uit bent met dedicated ipv colocated leggen vroeg of laat het loodje en zou ik niet mee in zee gaan. Die server moet ergens van betaalt worden, inclusief de vervangende hardware.

Sander-
22/10/06, 11:37
En dat is het punt bij dedicated hosters. Er wordt vaak 1 of 2 TB traffic bij aangeboden, maar die wordt een keer of 20/30 overselled. En waarom niet? Hoeveel mensen komen er nu daadwerkelijk aan zoveel traffic? Je kunt net zo goed 10 TB aanbieden voor een marginale hogere prijs en nog kan het uit.

Bedrijven waarbij je volgens jouw berekening goedkoper uit bent met dedicated ipv colocated leggen vroeg of laat het loodje en zou ik niet mee in zee gaan. Die server moet ergens van betaalt worden, inclusief de vervangende hardware.

Mijn idee, vandaar dat ik ook terughoudend ben in het kiezen voor zo'n bedrijf. De bedrijven waar ik namelijk een "goed" gevoel bij heb bieden die dedi's namelijk voor veel realistischere prijzen aan. En dan is een colo ineens weer aantrekkelijker...

veenman
22/10/06, 11:57
Colocatie en dedicated zijn twee héél verschillende producten.

Colocatie is veel arbeidsintensiever, omdat klanten zelf toegang tot het datacentrum moeten hebben en daarnaast hebben colocatie klanten ook relatief meer support nodig, verder is het zo dat het idee van bandbreedte gebruik vaak ook realistisch is, de afgenomen hoeveelheid dataverkeer/bandbreedte wordt ook echt benut en je moet eventueel over-use los factureren, als laatste is de hoeveelheid stroom die de server gebruikt niet bekend.

Bij (goedkope) dedicated servers, koop je goedkope servers, die je na één jaar hebt afgeschreven. Je stopt ze allemaal in een rack en zodra de klant er één wil afnemen stuur je hem de logingegevens voor een van de servers en verder heb je er als aanbieder vrijwel geen omkijken meer naar. Het tweede jaar heb je enkel nog de kosten voor het rack (en arbeid) en neemt je marge flink toe.

Dus ik vind het helemaal niet zo raar dat (goedkope) dedicated oplossingen, wat betreft kostprijs, goedkoper kunnen zijn voor de afnemer dan colocatie.

Sander-
22/10/06, 12:06
Colocatie en dedicated zijn twee héél verschillende producten.

Colocatie is veel arbeidsintensiever, omdat klanten zelf toegang tot het datacentrum moeten hebben en daarnaast hebben colocatie klanten ook relatief meer support nodig, verder is het zo dat het idee van bandbreedte gebruik vaak ook realistisch is, de afgenomen hoeveelheid dataverkeer/bandbreedte wordt ook echt benut en je moet eventueel over-use los factureren, als laatste is de hoeveelheid stroom die de server gebruikt niet bekend.

Bij (goedkope) dedicated servers, koop je goedkope servers, die je na één jaar hebt afgeschreven. Je stopt ze allemaal in een rack en zodra de klant er één wil afnemen stuur je hem de logingegevens voor een van de servers en verder heb je er als aanbieder vrijwel geen omkijken meer naar. Het tweede jaar heb je enkel nog de kosten voor het rack (en arbeid) en neemt je marge flink toe.

Dus ik vind het helemaal niet zo raar dat (goedkope) dedicated oplossingen, wat betreft kostprijs, goedkoper kunnen zijn voor de afnemer dan colocatie.

Maar wat nou als je als klant zelf een goedkope server koopt? Dan zou je hetzelfde moeten kunnen realiseren lijkt me?

Dat zou voor mij ook nog een optie zijn, een goedkope server kopen voor 400e en die dan co-locaten. Dan bereik je toch hetzelfde?

WI-Hosting
22/10/06, 12:19
Maar wat nou als je als klant zelf een goedkope server koopt? Dan zou je hetzelfde moeten kunnen realiseren lijkt me?

Dat zou voor mij ook nog een optie zijn, een goedkope server kopen voor 400e en die dan co-locaten. Dan bereik je toch hetzelfde?

Voor dedicated servers koop je vaak meerdere servers in, iets van 10 ofzo. Dan is het veeeeel goedkoper dan een losse server.

Overigens is de support en bandbreedte nogsteeds een issue bij colocatie, veel realistischer.

eMiz0r
22/10/06, 14:02
Voor dedicated servers koop je vaak meerdere servers in, iets van 10 ofzo. Dan is het veeeeel goedkoper dan een losse server.

Dit vind ik een gevaarlijke stelling. Bij een afname van 10 servers zul je echt geen 50% korting gaan krijgen. Op servers van zeg.. 700 euro kan je misschien maximaal 100 euro per bak korting vangen (15% korting!). Dat is nog geen 10 euro per maand. Dit verklaart absoluut niet het verschil tussen goedkopere dedicated servers en colo.

InterNetjes
23/10/06, 09:39
Dit vind ik een gevaarlijke stelling. Bij een afname van 10 servers zul je echt geen 50% korting gaan krijgen. Op servers van zeg.. 700 euro kan je misschien maximaal 100 euro per bak korting vangen (15% korting!). Dat is nog geen 10 euro per maand. Dit verklaart absoluut niet het verschil tussen goedkopere dedicated servers en colo.

die 10 euro per maand verschilt een boel als je in 1 jaar wilt afschrijven he :)

ik durf te zeggen dat een budgetserver maar iets van 300 euro kost, dus dat is 25 euro per maand.

colo + 100GB kan voor 15 euro, tadaa, budget dedi voor 40 euro

waar de marge gemaakt worden weet ik ook niet, misschien in jaar 2? ik weet ook niet hoe je zo gezond een bedrijf draait, maar zo zouden ze het kunnen doen.

Sander-
23/10/06, 09:44
die 10 euro per maand verschilt een boel als je in 1 jaar wilt afschrijven he :)

ik durf te zeggen dat een budgetserver maar iets van 300 euro kost, dus dat is 25 euro per maand.

colo + 100GB kan voor 15 euro, tadaa, budget dedi voor 40 euro

waar de marge gemaakt worden weet ik ook niet, misschien in jaar 2? ik weet ook niet hoe je zo gezond een bedrijf draait, maar zo zouden ze het kunnen doen.

Kun jij mij een leuke budgetserver leveren voor die 300e dan :P Want ik denk dat ook voor de grotere afnemers dat soort prijzen moeilijk te halen zijn. Tenzij je echt groot in gaat kopen (50+ / 100+) en dan bijvoorbeeld een deel direct verkoopt.

NIS3
23/10/06, 09:47
Kun jij mij een leuke budgetserver leveren voor die 300e dan :P Want ik denk dat ook voor de grotere afnemers dat soort prijzen moeilijk te halen zijn. Tenzij je echt groot in gaat kopen (50+ / 100+) en dan bijvoorbeeld een deel direct verkoopt.

http://rackserver.nl/products/Rackserver_Value_A_vanaf_EUR_-2468-2401.html

Vanaf 395 EUR. LeaseWeb gebruikt die bijv. voor hun dedicated actie en heeft heel groot ingekocht. Denk dat die toch nog wel een leuke korting hebben los gekregen.