PDA

Bekijk Volledige Versie : upgrade naar PHP 5.x



timmy
20/10/06, 23:09
Momenteel draai ik PHP4.3.9
en wil het upgraden naar de laatste stable versie PHP 5.x

ik draai RedHat Enterprise 4 ES.
kan dit makkelijk upgraden...?
en wat kunnen de gevolgen zijn...?
waar moet ik aan denken...?

graag jullie advies!

Greetzzz
Tim

ps. de reden van upgrade is dat ik NuSoap wil gaan gebruiken
en voorzover ik weet is hiervoor PHP5.x voor nodig...

Stefan Mensink
21/10/06, 01:38
Niet alle scripts die voor PHP4 gemaakt zijn werken feilloos in PHP5, bijvoorbeeld het hele DOM-gebeuren voor XML-parsing.

Je zal dus vooral moeten testen of alle scripts goed werken op PHP5, en ze eventueel omprogrammeren.

sandertje
22/10/06, 00:34
is dat dan niet de verantwoordelijkheid van de klant? als je dit op tijd aangeeft?

ErikKosters
22/10/06, 00:36
Ik zou je toch aanbevelen een andere server erbij te nemen met PHP5, aangezien veel klanten nog op PHP4 willen werken.

HY5
22/10/06, 03:26
Er zijn manieren om PHP4 en PHP5 naast elkaar te draaien (op hetzelfde server), maar ik raad dat af. Over het algemeen is van PHP4 naar PHP5 heel erg goed te doen.

Maar je moet wel PHP 5.1.x zelf gaan rebuilden (srpm), want standaard is niet alles meegecompileerd.

Stefan Mensink
22/10/06, 09:27
is dat dan niet de verantwoordelijkheid van de klant? als je dit op tijd aangeeft?
Klanten nemen een dienst af, en willen niet continu geconfronteerd worden met verplichte (en misschien onnodige) updates aan hun software.

Het omprogrammeren van wat complexere scripts kan soms uren in beslag nemen. En niet alleen moeten dingen omgeprogrammeerd worden, ze moeten ook nog getest, etc etc.

Ergo: Wat ErikKosters zegt.

Overigens willen nieuwe klanten meestal nog wel op PHP5 werken. Het zit 'm vooral in bestaande klanten die weinig zin hebben om te migreren.

XBL
22/10/06, 11:11
Wij hebben er wel voor gekozen om PHP 5 te gaan draaien, en hebben de klant de verantwoordelijkheid gegeven eventuele problemen op te lossen (uiteraard ruim van te voren aangekondigd).

Wij hebben geen problemen ervaren (geen klanten die geklaagd hebben en zelf ook niets vervelends gemerkt), dus het valt allemaal wel mee. Zeker niet zo erg zoals sommige mensen je doen voorstellen.

Jochem

HY5
22/10/06, 16:36
Mogen we weten hoeveel klanten dat zijn? Want bij ons is het onmogelijk met 300 shared hosting klanten op *nix.

It-Biz
22/10/06, 16:57
PHP5 is in jul 2004 voor het eerst gereleased, je kan ook niet eeuwig 4 blijven ondersteunen. Een nieuwe server met php 5 is het meest ideale, aan de andere kant werkt het grootste deel van de scripts gewoon normaal met 5.

XBL
23/10/06, 07:28
Mogen we weten hoeveel klanten dat zijn? Want bij ons is het onmogelijk met 300 shared hosting klanten op *nix.
Wij hebben er meer dan 300; er is niets onmogelijks aan.

Jochem

ErikKosters
23/10/06, 09:27
Toch gaan wij niet emigreren naar PHP5 op dezelfde server. Binnenkort komt hier een nieuwe webserver aan, en deze zal PHP5 opzich gaan nemen. Mensen die op onze andere servers staan en die naar PHP5 willen kunnen dit kosteloos dan aanvragen.

Ik heb geen zin in eventuele problemen mochten sommige scripts van klanten toch niet werken. Want er is geen weg meer terug uiteraard.

PS: Er zit mij een vlieg te irriteren :@

Wido
23/10/06, 18:21
Wij hebben met 12.000 hostingklanten gemigreerd naar PHP5 toe, dat ging prima.

Je moet je klanten ruim (enkele maanden) van te voren inlichten en ze de mogelijkheid tot testen geven.

Als je het goed aanpakt is het prima te doen.