PDA

Bekijk Volledige Versie : Mbit prijzen?



Sennia
17/10/06, 10:25
Beste allen,

Ik zou graag het volgende willen weten:

Wat zijn gangbare prijzen voor een uplink van:

- 1 mbit (nationaal + internationaal verkeer, verhouding 10/90)?
- 10 mbit (nationaal + internationaal verkeer, verhouding 10/90)?
- 100 mbit (nationaal + internationaal verkeer, verhouding 10/90)?
- 1000 mbit (nationaal + internationaal verkeer, verhouding 10/90)?

Alvast bedankt.

Mvgrt,

Sennia

host3000
17/10/06, 10:47
Hiervoor zijn geen 'gangbare' prijzen, net zo min als er gangbare prijzen voor auto's zijn. Wel voor een Mercedes type 'vette bak', maar dan zal je iets specifieker moeten zijn.

Gaat het om een uplink naar een isp waarbij je zelf geen routering doet? Wat verwacht je aan transitpartijen, service, flexibiliteit, uptime enz. Dat verschilt namelijk behoorlijk in prijs.

Sennia
17/10/06, 10:53
Hiervoor zijn geen 'gangbare' prijzen, net zo min als er gangbare prijzen voor auto's zijn. Wel voor een Mercedes type 'vette bak', maar dan zal je iets specifieker moeten zijn.

Gaat het om een uplink naar een isp waarbij je zelf geen routering doet? Wat verwacht je aan transitpartijen, service, flexibiliteit, uptime enz. Dat verschilt namelijk behoorlijk in prijs.


ok, ik zal nog een aantal voorwaarden meegeven:

- uptime: hoogst mogelijk (AAA class)
- flexibiliteit: hoog
- het is zeer belangrijk dat de verbindingen naar het buitenland goed zijn
- in eerste instantie geen eigen routing
- later mogelijkheid voor plaatsen eigen loadbalacing hardware
- Moet in een van de grote datacenters in Amsterdam zijn.
- Mogelijkheid tot support
- In eerste instantie geen eigen firewall

djalken
17/10/06, 13:27
Informeer eens bij proserve, die leveren in ieder geval goede verbindingen naar het buitenland (wel het duurdere marksegment)

Jesperw
17/10/06, 13:31
Of bij True. Ik denk 's lands grootste capaciteit, goed netwerk, professioneel. Goede ervaringen.

Keenondots
17/10/06, 13:35
Heb je een concrete behoefte, want een staffel van 1 tot 1000Mbit/s is niets wat iedereen op een publiek forum gaan posten, wij in elk geval niet.

Verder is er niet zoiets als gangbaar. Bij de grotere afname hangt het heel veel van de deal af. Welke extra services verwacht de klant, etc.

Welke landen gaat het verkeer vooral naar toe? Vergeet niet dat héél veel BE en DE verkeer over de AMS-IX gaat. Een partij als BIT doet bijv. maar 1-2% van haar totale verkeer op de DE-CIX.

Als je over de plas wilt, kun je beter daar een deal sluiten (eventueel met een NLse partij), anders krijg je 75ms latency kado.

wowzie
17/10/06, 13:36
Of bij True. Ik denk 's lands grootste capaciteit

Just a note: dat is leaseweb op dit moment met 57Gbit/s aan capaciteit.

Jesperw
17/10/06, 13:59
Just a note: dat is leaseweb op dit moment met 57Gbit/s aan capaciteit.
True's totale externe capaciteit is op dit moment tussen de 70 Gigabit en 80 Gigabit. Eind van dit jaar zal dit een tegen de 120Gbit moeten zijn.

Paulewk
17/10/06, 14:15
True's totale externe capaciteit is op dit moment tussen de 70 Gigabit en 80 Gigabit. Eind van dit jaar zal dit een tegen de 120Gbit moeten zijn.

'roepen ze'

Ik wil wel eens concrete netwerk info van True zien eigenlijk ipv allemaal verhalen over Force10 en hoeveel Gbit poorten ze wel niet hebben.

Verder niet negatief bedoeld hoor, want ik ben 'r van overtuigd dat True een netwerk heeft wat fantastisch goed in elkaar zit. Maar op deze manier kan pietje wel roepen dat ie 120Gbit heeft, hij hoeft het op zijn site immers toch niet te onderbouwen.

Verder gaan wij trouwens Leaseweb in peering alleen al voorbij:

-20Gbit AMS-IX
-30Gbit Openpeering
-10Gbit NLIX

de gbit links dan niet eens opgenoemd, dus leaseweb heeft zeker niet de meeste capaciteit. (verder wil ik nog even vermelden dat ene enorme capaciteit aan uplinks nog steeds niets zegt over de rest van het netwerk :))

Keenondots
17/10/06, 14:18
Ik mag hopen dat True minimaal 50% over AMS-IX doet en de koppeling is 2x20GB. Dus waarom zouden ze 120-40 = 80Gbit aan andere links hebben liggen? Of tellen ze alle inter-switch en inter-router links bij elkaar op?

Sennia
17/10/06, 14:20
Stel ik wil 20 mbit, met specs zoals beschreven.
Daar moet toch een prijs range voor aangegeven kunnen worden?
Globaal een indicatie is ook goed.

Ik heb goede berichten over Interned Services vernomen.
Van vinden jullie?

Thnx all.

MediaServe
17/10/06, 14:41
20 Mbit:

Vanaf € 250,00 euro tot € 2000,00 euro ongeveer
Gangbare prijs is denk ik zo rond de € 500,00 euro

(er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

Jesperw
17/10/06, 15:14
Stel ik wil 20 mbit, met specs zoals beschreven.
Daar moet toch een prijs range voor aangegeven kunnen worden?
Globaal een indicatie is ook goed.

Ik heb goede berichten over Interned Services vernomen.
Van vinden jullie?

Thnx all.
IS is ook een professionele partij. Ik meen alleen dat hun netwerk capaciteit lager is dan vergelijkbare partijen. Ik weet alleen niet of dat een bezwaar is.

Ik denk dat een gangbare prijs bij dergelijke partijen rond de 1000 tot 1500 euro ligt voor 20 mbps. Eventueel is er met een afspraak over nl en overig verkeer wel eens een afspraak te maken.

Sennia
17/10/06, 17:19
Wat is de beste partij voor internationaal verkeer?

Level3 bijvoorbeeld? Zij hebben toch hun eigen netwerk?

Of moet je dan in het buitenland gaan hosten?

Swiftway-UK
17/10/06, 17:41
Level3 en Verio zijn allebei bijzonder goede transits.

MediaServe
17/10/06, 18:55
Wat is de beste partij voor internationaal verkeer?

Level3 bijvoorbeeld? Zij hebben toch hun eigen netwerk?

Of moet je dan in het buitenland gaan hosten?Level3 heeft inderdaad een eigen netwerkje ;)
Eén van de grootste netwerken van de wereld zelfs ;)

Level3 is een Tier1 provider, dat betekent dat voor hen het gehele internet via peering bereikbaar is. Je kunt als eindklant beter bij een Tier2 provider afnemen, dan heb je vaak snellere routes namelijk. Je kunt dan uiteraard wel kiezen voor een provider die onder andere is aangesloten op Level3 :)

Swiftway-UK
17/10/06, 20:21
Level3 heeft inderdaad een eigen netwerkje ;)
Eén van de grootste netwerken van de wereld zelfs ;)


Sterker nog, de grootste van de wereld. Althans in het houden van hoeveelheid actief benaderbare IP adressen en hoeveelheid KM owned belichte fibers.

xboty
17/10/06, 20:44
True's totale externe capaciteit is op dit moment tussen de 70 Gigabit en 80 Gigabit. Eind van dit jaar zal dit een tegen de 120Gbit moeten zijn.

Een beetje overkill aangezien ze op dit moment maar 10Gbit verkeer omzetten? (Leaseweb 20Gbit)

Bron: http://www.trueserver.nl/pages/netwerk.html en http://noc.leaseweb.com

Sennia
17/10/06, 20:45
Je kunt als eindklant beter bij een Tier2 provider afnemen, dan heb je vaak snellere routes namelijk. Je kunt dan uiteraard wel kiezen voor een provider die onder andere is aangesloten op Level3 :)


En wie zijn er allemaal tier 2? :D

smurf
17/10/06, 20:54
* AOL Transit Data Network (ATDN) (AS1668)
* AT&T (AS7018)
* Global Crossing (GX) (AS3549)
* Level 3 (AS3356)
* Verizon Business (formerly UUNET) (AS701)
* NTT Communications / (formerly Verio) (AS2914)
* Qwest (AS209)
* SAVVIS (AS3561)
* Sprint Nextel Corporation (AS1239)

Zijn de enige tier 1

Alle andere partijen die een eigen netwerk hebben en op minstens één exchange zitten zijn Tier 2

Tier 3 zijn partijen die enkel transit inkopen en niet peeren

MediaServe
17/10/06, 21:36
Oftewel, zo ongeveer iedereen is Tier2 :)
En dan is het de kunst om een goede mix van peering en transit te vinden.
Afhankelijk van je budget ten opzichte van de kwaliteit die je eist.

LeaseWeb
18/10/06, 02:57
Een beetje overkill aangezien ze op dit moment maar 10Gbit verkeer omzetten? (Leaseweb 20Gbit)

Bron: http://www.trueserver.nl/pages/netwerk.html en http://noc.leaseweb.com

De graph op noc.leaseweb.com was al een tijdje niet geupdate.
Een verhuizing van twee poorten en de nieuwe Telia 10GE poort werden niet meegeteld, de grafiek klopt nu wel weer.

Sennia
18/10/06, 22:36
Mensen, voor zover bedankt :-)