PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem met webhoster. Wat moet ik doen?



LonghornDog
14/10/06, 19:20
Hallo beste leden,

Laat ik eerst beginnen met het verhaal:
ong. 1,5 jaar geleden bestelde ik een webhosting pakket + een domeinnaam bij een webhoster. (ik zal de naam niet noemen) Nu heb ik na een half jaar een opzegformulier naar de webhoster gestuurd om mijn pakket en domeinnaam op te zeggen. Ik kreeg geen facturen via email meer binnen van de webhoster, dus ik dacht dat opzeggen gelukt was.

Maar 2 weken geleden kreeg ik een aanmaning van het bedrijf binnen, dat ik binnen 10 dagen geld moest overmaken voor mijn hosting pakket en domeinnaam. Dat vond ik raar, omdat ik mijn diensten had opgezegd. Dus ik stuur een mail naar hun voor wat opheldering, omdat ik het wel had opgezegd, maar toch een aanmaning door de deur had. Maar geen reactie...

En nu krijg ik vandaag nog een aanmaning binnen van het incassobureau, dat ik binnen 5 dagen het geld moet storten, plus 70 euro extra kosten!

Wat kan ik het beste nu doen? Want ik vind dit niet echt kloppen...

Alvast bedankt,
Jens

Randy
14/10/06, 19:45
1) De zoekfunctie gebruiken
2) Een kopie zoeken van je opzegging en kijken of dit conform de Algemene Voorwaarden van de webhoster is gebeurd
3) Indien opzegging comform AV (aangetekend?), contact opnemen met webhoster.

Bob2
14/10/06, 19:48
70 € extra incasso kosten is ook wel beetje overdreven. Zou dit bedrag iigv niet mee betalen.

Randy
14/10/06, 19:55
Vrij normaal hoor, als het uit handen gegeven is. Mijn uurloon ligt zelfs nog hoger en een uurtje tijd ben je zo kwijt met een incasso-traject, de follow-up etc.

Bob2
14/10/06, 20:03
Vrij normaal hoor, als het uit handen gegeven is. Mijn uurloon ligt zelfs nog hoger en een uurtje tijd ben je zo kwijt met een incasso-traject, de follow-up etc.

Moet wel enigszins in verhouding staan, normaal is +/- 35 euro, tenzij het om groot bedrag gaat (250/500+), daar heb ik geen ervaring mee... Met standaard brief ben je geen uur bezig.



De kosten die een incassobureau u in rekening brengt
Bent u het niet eens met de kosten die een incassobureau u in rekening brengt, vraag dan een specificatie. Het is niet altijd aan te geven of u die kosten moet betalen of niet. Als u van tevoren kon weten dat u bij niet-betalen kosten zou oplopen dan moet u ze betalen wanneer de schuld terecht is. Vaak staat is Algemene Voorwaarden dat u bij niet-betalen 15% van de schuld als kosten moet betalen. U weet het dan van tevoren. Geld dat u betaalt aan een incassobureau gaat altijd eerst van de kosten af en dan pas van de schuld.


Vraag dus ook even naar de AV

joris springer
15/10/06, 02:00
Volgens mij zit er qua incasso kosten een maximum van 15% aan of het geldende minimum van dat kantoor (vaak rond de 35 euro).
Natuurlijk zijn er bedrijven die meer vragen (denk aan Intrum Justitia die bij een aantal klanten van mij zelfs meer aan incasso kosten vroeg dan de originele factuur van €80,-).
Het hangt er vaak van af maar als je te laat je opzegging hebt doorgestuurd dien je volgens mij alsnog te betalen, facturen hebben een verjarings termijn van 2-5 jaar geloof ik dus de hoster is niet te laat met de factuur ook al heb jij het al een jaar geleden opgezegd, kijk even in de AV voor de opzeggingstermijn en controleer dan de kopie van de gestuurde brief om te zien of je wel op tijd was met opzeggen. De datum is namelijk cruciaal denk ik samen met de opzeggingstermijn.

Geoffrey
15/10/06, 03:35
Hallo beste leden,

Laat ik eerst beginnen met het verhaal:
ong. 1,5 jaar geleden bestelde ik een webhosting pakket + een domeinnaam bij een webhoster. (ik zal de naam niet noemen) Nu heb ik na een half jaar een opzegformulier naar de webhoster gestuurd om mijn pakket en domeinnaam op te zeggen. Ik kreeg geen facturen via email meer binnen van de webhoster, dus ik dacht dat opzeggen gelukt was.

Maar 2 weken geleden kreeg ik een aanmaning van het bedrijf binnen, dat ik binnen 10 dagen geld moest overmaken voor mijn hosting pakket en domeinnaam. Dat vond ik raar, omdat ik mijn diensten had opgezegd. Dus ik stuur een mail naar hun voor wat opheldering, omdat ik het wel had opgezegd, maar toch een aanmaning door de deur had. Maar geen reactie...

En nu krijg ik vandaag nog een aanmaning binnen van het incassobureau, dat ik binnen 5 dagen het geld moet storten, plus 70 euro extra kosten!

Wat kan ik het beste nu doen? Want ik vind dit niet echt kloppen...

Alvast bedankt,
Jens

Je geeft aan 1,5 jaar geleden. Als het om een webhostingpakket gaat en die dus per jaar aangerekend wordt door je webhoster dan is het normaal dat je voor het tweede jaar ook nog een factuur ontvangt als je pas in het midden ervan opzegt. Het is echter niet normaal dat je geen factuur ontvangt en meteen een aanmaning krijgt. Beetje vreemde zaak. Kan je het bedrijf niet even opbellen ofzo om deze zaak uit te klaren? Denk dat, dat al veel kan oplossen.

brinkie
15/10/06, 09:00
70 € extra incasso kosten is ook wel beetje overdreven. Zou dit bedrag iigv niet mee betalen.

Is ook afhankelijk van het bedrag waar het om gaat natuurlijk. De meeste incassoburo's rekenen een percentage, waarbij er wel een minimum is vastgesteld van .. bedrag.

Trouwens, ik vind het altijd verbázend: "ik heb nu zomaar opeens een aanmaning in de bus".. Pff, dat beweren wanbetalers nou altijd! Dat kan toch helemaal niet, er is echt wel een eerdere factuur die er aan een aanmaning ten grondslag moet liggen. Vraag de originele factuur op. Maar je hebt het al knap ver laten komen, ik zou zeggen: gewoon betalen voor wat je afneemt. Die 70 euro kosten horen daarbij. Want nu heeft het hostingbedrijf namelijk geen vordering meer op je maar het incassoburo.

Mijn eigen incassoburo gaat gewoon door tot aan de rechter als mensen niet betalen. Zelfs voor kleine vorderingen als €70,-. Een klant van me (voorbeeldje) die het verrekte om te betalen zag op die manier zijn factuur van €209,- oplopen tot ver over de €500,- en uiteindelijk zelfs een beslaglegging.. Ga in overleg met dat incassoburo en kijk wat je kan regelen met ze.

Aangetekend opzeggen e.d. is m.i. onzin, je kan ook gewoon een mailtje sturen met ontvangst/bezorgbevestiging aan en klaar. Wordt tegenwoordig ook als rechtsgeldig gezien.

dimitrivisser
15/10/06, 11:22
Er zijn regels vwb de hoogte van het bedrag dat je mag vragen aan incassokosten. Doorgaans wordt het volgende aangehouden;

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Rechtbanken/Haarlem/Voor+juristen/Informatie+civiel+voor+de+advocatuur/Rapport+Voorwerk+II.htm

Helemaal beneden de link naar de staffel voor kantonrechters. Bij bedragen tot E 250 is het maximum E 44,03, bij bedragen tussen E 250 en E 500 is het maximum E 89,25.

Er zijn bedrijven en incassobureaus die veel meer vragen. Intrum Justitia probeert dat nog wel eens. Bij een vordering van E 200 gewoon E 500 buitengerechtelijke kosten erbij. Tsjaa... Je kunt het natuurlijk altijd proberen, erg winstgevens als er af en toe een sukkel intrapt.

Mocht een vordering bij de kantonrechter terechtkomen dan zal die echter gewoon de kosten minderen tot het bedrag in de staffel. Als je een rekening krijgt van een incassobureau en je betaalt gewoon het hoofdbedrag + het bedrag van de staffel dan kunnen ze je later niets meer maken.